Nej, Switch 2 får inte achievements

Medlem

Inte ofta jag talar gott om Nintendo, men det här tycker jag är helt rätt. De litar uppenbarligen på att spelen är roliga nog att spelas igenom utan att behöva injiceras med beroendeframkallande grind.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Joewson:

Den största anledningen till varför jag inte spelar speciellt mycket mer än Pokémon på Switchen. Jag har gett upp att ta allt i samtliga spel men att ha delmål förhöjer upplevelsen och jag har hittills inte stött på ett enda spel där digitala belöningar i form av poäng eller troféer gjort spelet sämre. Det är lite småtrevligt att samla grejer även om det bara är krimskrams egentligen utan någon som helst betydelse. Jag har bara dryga 50 platinum och kanske 60 000 GS (var ett tag sedan jag kollade) så ingen stor samlare direkt men spelserier jag tycker om försöker jag ändå ta det mesta.

Om det nu finns spelare som uppskattar det, skadar det verkligen alla andra om Nintendo implementerar det? Valmöjligheter är väl något positivt?

Nej det skadar absolut ingen, men ska man gå på vad folk kommenterar här på FZ så är det de värsta som finns och förstör spelandet helt hur det nu är möjligt när man bara kan strunta i dem.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Nej det skadar absolut ingen, men ska man gå på vad folk kommenterar här på FZ så är det de värsta som finns och förstör spelandet helt hur det nu är möjligt när man bara kan strunta i dem.

Jag förstår inte argumenten alls och ingen vill egentligen motivera det heller. Någon nämnde något om MP-titlar och det argumentet finns det lite grund i (jag spelar väldigt få MP-spel) så det köper jag. Det finns inget tvång, saknar man helt självkontroll och det blir ett ”måste” så tror jag helt ärligt att det finns andra saker som behöver jobbas på istället. Spel ska vara kul, det är inte blodigt allvar.

Medlem
Skrivet av Joewson:

Jag förstår inte argumenten alls och ingen vill egentligen motivera det heller. Någon nämnde något om MP-titlar och det argumentet finns det lite grund i (jag spelar väldigt få MP-spel) så det köper jag. Det finns inget tvång, saknar man helt självkontroll och det blir ett ”måste” så tror jag helt ärligt att det finns andra saker som behöver jobbas på istället. Spel ska vara kul, det är inte blodigt allvar.

Helt enig, finns inga vettiga argument alls, känns som folk är anti bara för att vara anti eller som du säger, inte har någon självkontroll alls.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Helt enig, finns inga vettiga argument alls, känns som folk är anti bara för att vara anti eller som du säger, inte har någon självkontroll alls.

Och vad är argumentet för att det absolut måste finnas ett metasystem som berättar för dig att du klarade något du redan vet att du klarade av? Ser ju flera här som tycker att det knappt går att köpa maskinen för att det inte finns achievement, men rimligheten i det tankesättet undersöks inte.

På något vis lyckades spel vara fantastiskt underhållande i över ett decennium av mitt liv innan achievements dök upp.

För att köra på ett föregående resonemang, spel ska vara kul om achievements blir ett "måste" för att spelkänslan ska vara komplett så kanske det finns andra saker som behöver jobbas på istället. Känn dig fri att förklara varför det är såpass viktigt att folk blir tokgnälliga över avsaknaden.

Medlem
Skrivet av Arancil:

Och vad är argumentet för att det absolut måste finnas ett metasystem som berättar för dig att du klarade något du redan vet att du klarade av? Ser ju flera här som tycker att det knappt går att köpa maskinen för att det inte finns achievement, men rimligheten i det tankesättet undersöks inte.

På något vis lyckades spel vara fantastiskt underhållande i över ett decennium av mitt liv innan achievements dök upp.

För att köra på ett föregående resonemang, spel ska vara kul om achievements blir ett "måste" för att spelkänslan ska vara komplett så kanske det finns andra saker som behöver jobbas på istället. Känn dig fri att förklara varför det är såpass viktigt att folk blir tokgnälliga över avsaknaden.

Argumentet är ganska enkelt, valmöjlighet. De som vill kunna samla betydelselösa digitala belöningar kan få göra det och trivs med det. Om de finns och du inte bryr dig så går det att stänga av notiser och helt enkelt spela spelet precis som du brukar. Varför låsa ute någon annans glädje om det inte stör din egen? Jag förstår att frågan är polariserad men det ena lägret kan helt enkelt ignorera medan det andra lägret blir helt utan.

Medlem
Skrivet av Arancil:

Och vad är argumentet för att det absolut måste finnas ett metasystem som berättar för dig att du klarade något du redan vet att du klarade av? Ser ju flera här som tycker att det knappt går att köpa maskinen för att det inte finns achievement, men rimligheten i det tankesättet undersöks inte.

På något vis lyckades spel vara fantastiskt underhållande i över ett decennium av mitt liv innan achievements dök upp.

För att köra på ett föregående resonemang, spel ska vara kul om achievements blir ett "måste" för att spelkänslan ska vara komplett så kanske det finns andra saker som behöver jobbas på istället. Känn dig fri att förklara varför det är såpass viktigt att folk blir tokgnälliga över avsaknaden.

För att jag och många andra drivs av/tycker det är kul att ha mål att jobba emot, se gamerscore öka eller bara ha något att se tillbaka på. För mig personligen så har jag inte kul, oavsett spel, om jag inte känner att jag "progressar". Jag älskar att "bygga upp" mitt konto, ha ett track record över vad jag gjort och inte i spel och flera år senare kunna kolla tillbaka på det. Jag drivs helt enkelt av att känna att jag "åstadkommer" något (vilket jag är fullt medveten om att man inte gör) men känslan av att kunna jobba mot 100% eller ha "bevis" på att jodå, jag drog igenom hela spelet på svåraste måste finnas där för att jag ska ha kul. Utan achievements/trophies så känns spelande totalt meningslöst för mig, samma i verkliga livet där jag drivs att att jobba mot något, uppnå något osv.

Medlem
Skrivet av Joewson:

Argumentet är ganska enkelt, valmöjlighet. De som vill kunna samla betydelselösa digitala belöningar kan få göra det och trivs med det. Om de finns och du inte bryr dig så går det att stänga av notiser och helt enkelt spela spelet precis som du brukar. Varför låsa ute någon annans glädje om det inte stör din egen? Jag förstår att frågan är polariserad men det ena lägret kan helt enkelt ignorera medan det andra lägret blir helt utan.

I grunden så är det inte svårare än så här nej och som du säger, nej-lägret vill stänga ute alla andra trots att de enkelt kan låtsas som att systemet inte finns alls medans ja-lägret endast blir drabbade och inte har några vägar runt det, gatekeeping at its finest

Medlem
Skrivet av Joewson:

Argumentet är ganska enkelt, valmöjlighet. De som vill kunna samla betydelselösa digitala belöningar kan få göra det och trivs med det. Om de finns och du inte bryr dig så går det att stänga av notiser och helt enkelt spela spelet precis som du brukar. Varför låsa ute någon annans glädje om det inte stör din egen? Jag förstår att frågan är polariserad men det ena lägret kan helt enkelt ignorera medan det andra lägret blir helt utan.

Du undviker att svara på frågan jag ställer. Varför är det VIKTIGT med achievements? Varför måste det finnas? Vi kan ha ett läger som tycker att alla spel borde ha ett läge där allt blir blått och köra med ditt exakta resonemang - "valfrihet är bra! det stör ju ingen annan! vi blir utan om man inte kan göra allt blått!"

Jag bad om en motivation varför just achievements BEHÖVS enligt somliga, och jag gjorde det i respons till ett resonemang där fill hävdas ha personligen problem de borde jobba på om de ogillar achievements. Därav det smått syrliga resonemanget att folk som prompt måste ha achievements för att ha roligt kanske har personliga problem att jobba på.

Jag ser ingen poäng i att Nintendo ska lägga resurser på att bygga upp ett achievement-system för att tillgodose det här. Tycker det är positivt att de lägger sina resurser på annat och uppenbarligen väljer att följa en egen vision.

Medlem
Skrivet av DieZe:

För att jag och många andra drivs av/tycker det är kul att ha mål att jobba emot, se gamerscore öka eller bara ha något att se tillbaka på. För mig personligen så har jag inte kul, oavsett spel, om jag inte känner att jag "progressar". Jag älskar att "bygga upp" mitt konto, ha ett track record över vad jag gjort och inte i spel och flera år senare kunna kolla tillbaka på det. Jag drivs helt enkelt av att känna att jag "åstadkommer" något (vilket jag är fullt medveten om att man inte gör) men känslan av att kunna jobba mot 100% eller ha "bevis" på att jodå, jag drog igenom hela spelet på svåraste måste finnas där för att jag ska ha kul. Utan achievements/trophies så känns spelande totalt meningslöst för mig, samma i verkliga livet där jag drivs att att jobba mot något, uppnå något osv.

Du uppnår saker vare sig ett externt system bekräftar det eller ej. Du vet att du besegrade bossen. Du kan klocka din egen tid. Vill du kunna spåra det över tid så kan du sätta upp ett spreadsheet.

Jag satt för övrigt och knackade på just ett eget tracking-system, Tinfoil Trophy, som gick ut på att sätta upp sina egna mål istället för att utgå ifrån utvecklarnas inte alltför sällan dåligt designade achievements. Koden ligger fortfarande på förra datorn, grundläggande hemsida, webAPI med grundläggande features + underliggande databas finns på plats, men tappade intresset när man kommer till den tråkigaste biten - att bara sitta och knacka uppenbar kod. Men grundidén är att DU som spelare är den som vet vilka mål som är värda för dig att uppnå, och du trackar dem på egen hand. Men ett spreadsheet löser exakt samma problem.

"Jag har inte roligt annars" - det är ju synd, men jag har inte roligt med sportspel. Vissa produkter är inte för vissa människor. Bara bra att fler inte dras in i en upplevelse där dopaminkickar från en checklista blir det viktiga istället för att underhållas av spelet i sig. För alla som vill ha sina achievements så finns redan tiotusentals spel. "Det skadar ju inte er" väger inte särskilt tungt för mig när det innebär en kostnad hos utvecklaren.

Medlem
Skrivet av Arancil:

Du uppnår saker vare sig ett externt system bekräftar det eller ej. Du vet att du besegrade bossen. Du kan klocka din egen tid. Vill du kunna spåra det över tid så kan du sätta upp ett spreadsheet.

Jag satt för övrigt och knackade på just ett eget tracking-system, Tinfoil Trophy, som gick ut på att sätta upp sina egna mål istället för att utgå ifrån utvecklarnas inte alltför sällan dåligt designade achievements. Koden ligger fortfarande på förra datorn, grundläggande hemsida, webAPI med grundläggande features + underliggande databas finns på plats, men tappade intresset när man kommer till den tråkigaste biten - att bara sitta och knacka uppenbar kod. Men grundidén är att DU som spelare är den som vet vilka mål som är värda för dig att uppnå, och du trackar dem på egen hand. Men ett spreadsheet löser exakt samma problem.

"Jag har inte roligt annars" - det är ju synd, men jag har inte roligt med sportspel. Vissa produkter är inte för vissa människor. Bara bra att fler inte dras in i en upplevelse där dopaminkickar från en checklista blir det viktiga istället för att underhållas av spelet i sig. För alla som vill ha sina achievements så finns redan tiotusentals spel. "Det skadar ju inte er" väger inte särskilt tungt för mig när det innebär en kostnad hos utvecklaren.

Köper inte dina argument alls men visst. Ett spel kan vara kul utan achievements men blir hundra gånger roligare om du har trophies/achievements att jobba mot.

"För alla som vill ha sina achievements så finns redan tiotusentals spel" absolut, men nu snackar vi om hela Nintendos "ekosystem" här, inte några enstaka spel. Jag vill gärna lira nya Donkey Kong, nytt 3d mario när det kommer osv, men att göra det på en plattform där jag inte kan bygga upp mitt konto eller ha mål att jobba emot? Jisses vilket slöseri med tid.

Det stora problemet kvarstår, det skadar ingen om Nintendo hade introducerat sitt eget achievement system och resurser tror jag nog de kan lägga på att utveckla ett sådant, lär inte vara det mest avancerade de har löst precis.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Köper inte dina argument alls men visst. Ett spel kan vara kul utan achievements men blir hundra gånger roligare om du har trophies/achievements att jobba mot.

"För alla som vill ha sina achievements så finns redan tiotusentals spel" absolut, men nu snackar vi om hela Nintendos "ekosystem" här, inte några enstaka spel. Jag vill gärna lira nya Donkey Kong, nytt 3d mario när det kommer osv, men att göra det på en plattform där jag inte kan bygga upp mitt konto eller ha mål att jobba emot? Jisses vilket slöseri med tid.

Det stora problemet kvarstår, det skadar ingen om Nintendo hade introducerat sitt eget achievement system och resurser tror jag nog de kan lägga på att utveckla ett sådant, lär inte vara det mest avancerade de har löst precis.

Ledsen att behöva avslöja detta, men du har inte uppnått någonting meningsfullt bara för att ett metasystem bockat av något på en lista. Återigen, att du inte kan känna glädje utan att en extern aktör klappar dig på huvudet och checkar av en lista åt dig istället för att själv sätter upp dina egna mål och uppfyller dem låter som ett du-problem, inte ett systemproblem. Sen tänker jag inte ifrågasätta hur du väljer att göra, you do you som man säger, argumentet är ju kring resonemangen på ett bredare plan. Vill vara tydlig med att jag inte tycker att du har roligt "fel".

Av intresse: Behöver du achievements för att se en film? Är det en brist i filmindustrin att det inte finns achievements? "Lade märke till undertonerna i Tomas replik vid minut 51". "Skrattade åt alla skämt i biljakten". Frågan är inte ett hån, jag är faktiskt ute efter ett ärligt perspektiv här, som del av ifrågasättande kring det där med att behöva uppnå någonting när man lägger tid åt underhållningsmedia. Och jag menar inte att du måste ha en konsekvent hållning mellan medierna.

Medlem
Skrivet av Arancil:

Ledsen att behöva avslöja detta, men du har inte uppnått någonting meningsfullt bara för att ett metasystem bockat av något på en lista. Återigen, att du inte kan känna glädje utan att en extern aktör klappar dig på huvudet och checkar av en lista åt dig istället för att själv sätter upp dina egna mål och uppfyller dem låter som ett du-problem, inte ett systemproblem. Sen tänker jag inte ifrågasätta hur du väljer att göra, you do you som man säger, argumentet är ju kring resonemangen på ett bredare plan. Vill vara tydlig med att jag inte tycker att du har roligt "fel".

Av intresse: Behöver du achievements för att se en film? Är det en brist i filmindustrin att det inte finns achievements? "Lade märke till undertonerna i Tomas replik vid minut 51". "Skrattade åt alla skämt i biljakten". Frågan är inte ett hån, jag är faktiskt ute efter ett ärligt perspektiv här, som del av ifrågasättande kring det där med att behöva uppnå någonting när man lägger tid åt underhållningsmedia. Och jag menar inte att du måste ha en konsekvent hållning mellan medierna.

Suck, oväntat att du skall börja komma med dryga och helt ologiska argument. Jag sa ju själv att jag vet att jag inte uppnått något? Jag gillar att samla på saker, jag drivs av att jobba mot något. Att bara ha kul för att ha kul är inte kul för mig när det kommer till spel specifikt.

Din ack så smarta jämförelse med film är inte ens värd att diskutera, du fattar väl själv att ingen behöver achievements för att se film? Dummaste jag hört.

Medlem
Skrivet av Arancil:

Du undviker att svara på frågan jag ställer. Varför är det VIKTIGT med achievements? Varför måste det finnas? Vi kan ha ett läger som tycker att alla spel borde ha ett läge där allt blir blått och köra med ditt exakta resonemang - "valfrihet är bra! det stör ju ingen annan! vi blir utan om man inte kan göra allt blått!"

Jag bad om en motivation varför just achievements BEHÖVS enligt somliga, och jag gjorde det i respons till ett resonemang där fill hävdas ha personligen problem de borde jobba på om de ogillar achievements. Därav det smått syrliga resonemanget att folk som prompt måste ha achievements för att ha roligt kanske har personliga problem att jobba på.

Jag ser ingen poäng i att Nintendo ska lägga resurser på att bygga upp ett achievement-system för att tillgodose det här. Tycker det är positivt att de lägger sina resurser på annat och uppenbarligen väljer att följa en egen vision.

Jag undviker inte frågan det minsta, tvärtom. Jag ser inte att ett system på något sätt skadar någon utan gynnar de som faktiskt tycker det förhöjer upplevelsen. För min del gör avsaknaden av ett sådant system upplevelsen till något sämre även om jag inte samlar allt. Nintendos egna spelserier intresserar inte mig speciellt mycket, visst jag har spelat igenom Super Mario Odyssey och samtliga Pokémon och klarar mig utan men ett system med digitala belöningar hade ändå varit trevligt. Jag kollade upp det och har 28% completion på Playstation så skulle verkligen inte klassa mig som någon samlare av något slag.

Om samma spel släpps på flera plattformar så väljer jag alltid den som innehåller just digitala belöningar. Skadar det dig att det finns ett sådant system i exempelvis Zelda? Gör det din upplevelse sämre? Däremot så gör det spelet till det bättre för de som tycker om det.

Det argumenteras i tråden att man MÅSTE samla allt om det finns ett system för digitala belöningar, det finns inga sådana krav alls och uppenbarligen så tar jag allt i dryga fjärdedelen av det jag spelar. Klarar mig alldeles utmärkt med vetskapen om att det finns mer att plocka i vissa spel utan att på något sätt känna ett krav att jag måste göra det. Skulle aldrig få för mig att tvinga mig att levla upp till lvl 99 Hardcore i Diablo 2 för en trofé. Om den digitala belöningen i ett spel kräver att jag spelar på ett sätt som jag inte upplever som roligt så hoppar jag över den delen utan att ens försöka och ligger inte sömnlös över det.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Suck, oväntat att du skall börja komma med dryga och helt ologiska argument. Jag sa ju själv att jag vet att jag inte uppnått något? Jag gillar att samla på saker, jag drivs av att jobba mot något. Att bara ha kul för att ha kul är inte kul för mig när det kommer till spel specifikt.

Din ack så smarta jämförelse med film är inte ens värd att diskutera, du fattar väl själv att ingen behöver achievements för att se film? Dummaste jag hört.

Jag missade helt enkelt parentesen om att du vet att du inte uppnått något i det inlägget, det var inte medvetet. Ledsen att det gjorde dig upprörd. Skulle påstå att jag inte är mycket drygare än personer som påstått saker kring att folk inte är vettiga, inte har någonting att komma med, bara vill gatekeepa et cetera, det här har inte precis varit ett nöje. Jag vet inte du ser dig själv som undantagen från det beteende du vill att andra ska ha.

Ja, jag fattar självklart att man inte behöver achievements för att se film. Jag fattar även att man inte behöver achievements för att spela spel, de fanns inte ens när jag började spela. Jag frågar dig kring jämförelsen eftersom jag inte köper att det skulle vara så otroligt viktigt, det låter mer som ett inlärt beteende. Ur mitt perspektiv så borde du fatta själv att man inte behöver achievements för att ha roligt med spel.

Medlem
Skrivet av Arancil:

Jag missade helt enkelt parentesen om att du vet att du inte uppnått något i det inlägget, det var inte medvetet. Ledsen att det gjorde dig upprörd. Skulle påstå att jag inte är mycket drygare än personer som påstått saker kring att folk inte är vettiga, inte har någonting att komma med, bara vill gatekeepa et cetera, det här har inte precis varit ett nöje. Jag vet inte du ser dig själv som undantagen från det beteende du vill att andra ska ha.

Ja, jag fattar självklart att man inte behöver achievements för att se film. Jag fattar även att man inte behöver achievements för att spela spel, de fanns inte ens när jag började spela. Jag frågar dig kring jämförelsen eftersom jag inte köper att det skulle vara så otroligt viktigt, det låter mer som ett inlärt beteende. Ur mitt perspektiv så borde du fatta själv att man inte behöver achievements för att ha roligt med spel.

Om jag spelar på tex min Switch 1 så känns det som bortkastad tid för jag bygger på mitt konto, jag har inget som trackar vad jag åstadkommit och det känns som bortkastad tid. Det är inte svårare än så, jag vill få nånting för mitt spelande, även om det är totalt meningslösa popups med ett påhittat poäng/betygssystem.

Det dryga är ju att ni nej-sägare förlorar absolut NOLL på att Nintendo implementerar achievements medans vi som gillar det förlorar allt? Förstår du skillnaden?

Medlem

Fråga till er som älskar att jaga achievements: blir ni inte fullkomligt uttråkade av att så många spel har så urbota dåliga och tråkiga villkor för sina achievements? Jag gillar konceptet med achievements, men tycker att merparten av spelen implementerar det "bara för att" och därför blir jag mer anti.

Väldigt många spel har ett upplägg där du klarar kanske 80% av alla achievements av att bara spela igenom spelet. Sen är det några extra för att göra udda saker, spela en gång till på högre svårighetsgrad och liknande. För mig är de här fullkomligt meningslösa - spelet ber mig bara spela på ett konstigt sätt som inte ens är roligt. Och det är väl ändå inte en "achievement" att spela igenom spelet? Det är som att få en medalj för deltagande liksom.

Ett av få spel som jag tycker har bra achievements är Team Fortress 2 - det finns gott om exempel på saker som är svåra att utföra och faktiskt kräver skicklighet och som faktiskt känns som en "achievement" att klara.

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Fråga till er som älskar att jaga achievements: blir ni inte fullkomligt uttråkade av att så många spel har så urbota dåliga och tråkiga villkor för sina achievements? Jag gillar konceptet med achievements, men tycker att merparten av spelen implementerar det "bara för att" och därför blir jag mer anti.

Väldigt många spel har ett upplägg där du klarar kanske 80% av alla achievements av att bara spela igenom spelet. Sen är det några extra för att göra udda saker, spela en gång till på högre svårighetsgrad och liknande. För mig är de här fullkomligt meningslösa - spelet ber mig bara spela på ett konstigt sätt som inte ens är roligt. Och det är väl ändå inte en "achievement" att spela igenom spelet? Det är som att få en medalj för deltagande liksom.

Ett av få spel som jag tycker har bra achievements är Team Fortress 2 - det finns gott om exempel på saker som är svåra att utföra och faktiskt kräver skicklighet och som faktiskt känns som en "achievement" att klara.

Jo finns mängder med dåliga achievements men många achievements leder också till att man kanske spelar spelet på ett annat sätt än man vanligtvis gjort, får uppleva side quests, mini games eller andra saker i spelet man annars missat eller ger sig på en högre svårighetsgrad än man är "bekväm" med. Men det fina med achievements är ju att det är valfritt vilket väldigt många verkar missa

Medlem
Skrivet av Joewson:

Jag undviker inte frågan det minsta, tvärtom. Jag ser inte att ett system på något sätt skadar någon utan gynnar de som faktiskt tycker det förhöjer upplevelsen. För min del gör avsaknaden av ett sådant system upplevelsen till något sämre även om jag inte samlar allt. Nintendos egna spelserier intresserar inte mig speciellt mycket, visst jag har spelat igenom Super Mario Odyssey och samtliga Pokémon och klarar mig utan men ett system med digitala belöningar hade ändå varit trevligt. Jag kollade upp det och har 28% completion på Playstation så skulle verkligen inte klassa mig som någon samlare av något slag.

Om samma spel släpps på flera plattformar så väljer jag alltid den som innehåller just digitala belöningar. Skadar det dig att det finns ett sådant system i exempelvis Zelda? Gör det din upplevelse sämre? Däremot så gör det spelet till det bättre för de som tycker om det.

Det argumenteras i tråden att man MÅSTE samla allt om det finns ett system för digitala belöningar, det finns inga sådana krav alls och uppenbarligen så tar jag allt i dryga fjärdedelen av det jag spelar. Klarar mig alldeles utmärkt med vetskapen om att det finns mer att plocka i vissa spel utan att på något sätt känna ett krav att jag måste göra det. Skulle aldrig få för mig att tvinga mig att levla upp till lvl 99 Hardcore i Diablo 2 för en trofé. Om den digitala belöningen i ett spel kräver att jag spelar på ett sätt som jag inte upplever som roligt så hoppar jag över den delen utan att ens försöka och ligger inte sömnlös över det.

Fast frågan var "varför måste det finnas?", och jag fick i det inlägget vad som kan sammanfattas till "varför inte?". Och jag förstår hållningen i sig, men jag menar att det är en separat fråga och ett separat argument. Känner väl främst igen det från den gamla "Vi vill ha ett Easy Mode i Dark Souls"-diskussionen. Och visst, där för jag ditt resonemang - det stör väl ingen? Jag spelar vanliga svårigheten, andra spelar lätta och underhålls av den. Motargumentet har ofta varit att utvecklarna har en vision och har sett till att göra visionen till en verklighet, inte är tillgodose alla önskemål.

Det jag opponerar mig mot är kommentarer som lutar mer åt "det MÅSTE finnas" och att det i princip gör switch 2 en oköpbar maskin. Att man VILL ha det stör mig inte.

Det jag utläser från ditt svar är väl ungefär att du uppskattar en checklista som är genererad åt dig och bockas av automatiskt? För så mycket mer är det väl inte? Som nämnt innan har jag spikat på ett eget system som bygger på samma princip, bara att det är styrt ur användarens perspektiv istället för utvecklarnas. Jag gillar också checklistor. Men de flesta plattformar som har dem är fyllda med skräpachievements och det finns något fint med en plattform som HELT skippar det där och väljer att fokusera på spelen i sig istället för någon slags metaprogression.

Jag vet inte vem som argumenterar att man måste samla allt bara för att det finns achievements, det resonemanget håller jag precis som du inte med om. Men jag tror absolut att det kan trigga ett besvärligt, mer eller tvångsmässigt beteende som spelarna egentligen inte uppskattar, och jag förstår absolut varför man kan känna att det är befriande att det inte ens finns på plats. Dvs att "strunta i det" inte räcker till.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Om jag spelar på tex min Switch 1 så känns det som bortkastad tid för jag bygger på mitt konto, jag har inget som trackar vad jag åstadkommit och det känns som bortkastad tid. Det är inte svårare än så, jag vill få nånting för mitt spelande, även om det är totalt meningslösa popups med ett påhittat poäng/betygssystem.

Det dryga är ju att ni nej-sägare förlorar absolut NOLL på att Nintendo implementerar achievements medans vi som gillar det förlorar allt? Förstår du skillnaden?

Inga problem med att du vill spela med det som motivation. Jag gillar inte sportspel och orkar inte med påtvingad multiplayer. Smakfråga. Jag gillar också att checka av en lista, därav egen tracking. Du behöver den externa hanteraren - fine, det är QoL.

Jo, jag förstår skillnaden, absolut. Nämnde precis Dark Souls Easy Mode-inlägget i inlägg jag precis postade och där har jag det som motsvarar din position. Men jag förstår att folk känner sig befriade från ett ok när achievements inte ens existerar på plattformen. Jag ser achievements på hemsidan i Steam och troféerna på PS5 även om jag skippar notifikationerna. Det är så skönt att befinna sig i ett ekosystem där de inte ens existerar, där jag kan känna mig mer som jag gjorde på NES, PS2, et cetera, och det här ger även yngre förmågor möjligheten att befinna sig i en värld där de inte blir tränade till att fokusera på det belöningssystemet som är uppsatt av någon extern part. Fick ärligt talat vänja mig av med att ha achievements i bakhuvudet i modern tid, har 33% completion rate på Steam och brukade störa mig på uppdateringar som lade till nya achievements på spel jag tagit alla på (eftersom Steams achievement-system ligger runt 15 år efter).

Det perfekta hade väl varit om det funnits möjlighet att dunka in plugins, som med RetroArc där community kan slänga in achievements på gamla grejor du emulerar, som automatiskt triggas och trackas. Hade behövts en avsevärt mer aktiv insats om man ville ha det, men varit fullt tillgänglig.

Medlem
Skrivet av Arancil:

Fast frågan var "varför måste det finnas?", och jag fick i det inlägget vad som kan sammanfattas till "varför inte?". Och jag förstår hållningen i sig, men jag menar att det är en separat fråga och ett separat argument. Känner väl främst igen det från den gamla "Vi vill ha ett Easy Mode i Dark Souls"-diskussionen. Och visst, där för jag ditt resonemang - det stör väl ingen? Jag spelar vanliga svårigheten, andra spelar lätta och underhålls av den. Motargumentet har ofta varit att utvecklarna har en vision och har sett till att göra visionen till en verklighet, inte är tillgodose alla önskemål.

Det jag opponerar mig mot är kommentarer som lutar mer åt "det MÅSTE finnas" och att det i princip gör switch 2 en oköpbar maskin. Att man VILL ha det stör mig inte.

Det jag utläser från ditt svar är väl ungefär att du uppskattar en checklista som är genererad åt dig och bockas av automatiskt? För så mycket mer är det väl inte? Som nämnt innan har jag spikat på ett eget system som bygger på samma princip, bara att det är styrt ur användarens perspektiv istället för utvecklarnas. Jag gillar också checklistor. Men de flesta plattformar som har dem är fyllda med skräpachievements och det finns något fint med en plattform som HELT skippar det där och väljer att fokusera på spelen i sig istället för någon slags metaprogression.

Jag vet inte vem som argumenterar att man måste samla allt bara för att det finns achievements, det resonemanget håller jag precis som du inte med om. Men jag tror absolut att det kan trigga ett besvärligt, mer eller tvångsmässigt beteende som spelarna egentligen inte uppskattar, och jag förstår absolut varför man kan känna att det är befriande att det inte ens finns på plats. Dvs att "strunta i det" inte räcker till.

Som sagt, jag är ingen stor samlare men tycker det är trevligt när det poppar upp lite notiser här och där. Jag tycker också om det faktum, då jag stundtals har begränsat med tid för spel, att veta ungefär hur långt det är kvar (det tror jag dock inte är huvudsyftet med varför det är viktigt för andra utan kan bara prata för mig själv). Playstations implementation av % av spelet klarat är rätt trevlig.

Jag tycker om när jag slipper gå till ännu en extern källa för att få informationen som borde kunna presenteras i GUIt år 2025. En del spel är självklara hur långt det är kvar (du ser bokstavligen hur många banor som är kvar exempelvis) medan andra är det mer diffust. För mig är systemet, precis som du säger, en checklista mer eller mindre. Ibland är det något trevligt spelläge som jag annars inte hade provat alls och också då missat om det inte fanns med i listan över saker att göra. Att mörda 10 000 zombies i Dead Rising för 50 gamerscore (ett exempel som jag inte ens vet existerar) känns som det kvittar.

Svårighetsgraden på spel är ju alltid ett ständigt gissel, en del vill ha och andra inte. Om någon vill spela Dark Souls (1an anser jag är det bästa spelet som någonsin gjorts) på easy mode så hade det inte stört mig det minsta. Hellre att fler faktiskt får uppleva spelet än att ha en för hög tröskel in (även om jag inte tycker tröskeln avseende svårighetsgrad är särskilt hög egentligen). Jag är väldigt för valmöjligheter och inte begränsningar, vilket hela argumentationen om digitala belöningar handlade om för min del. Om det skapar tvångsmässiga beteenden så tror jag att den problematiken finns även i andra sammanhang. Det allra bästa hade väl varit om spelarna själva får välja att slå av eller på funktionen helt? De som vill får, de som hellre är utan kan stänga av funktionen helt. Eller är det så att ens valmöjligheten ska finnas som är ett hinder? (jag försöker verkligen förstå varför något som är helt självklart för mig kan skapa en problematik)

Medlem
Skrivet av Joewson:

Som sagt, jag är ingen stor samlare men tycker det är trevligt när det poppar upp lite notiser här och där. Jag tycker också om det faktum, då jag stundtals har begränsat med tid för spel, att veta ungefär hur långt det är kvar (det tror jag dock inte är huvudsyftet med varför det är viktigt för andra utan kan bara prata för mig själv). Playstations implementation av % av spelet klarat är rätt trevlig.

Känner igen mig. Gillar visserligen inte notifikationer som poppar upp, men att bilda sig en uppfattning om det är mycket kvar, absolut. Kan bli rätt otålig emellanåt. Hade inte haft något emot någon liten grafik som gav en indikation, liknande PS5:ans. Men har alltid skarpt ogillat just breadcrumb-achievements.

Skrivet av Joewson:

Jag tycker om när jag slipper gå till ännu en extern källa för att få informationen som borde kunna presenteras i GUIt år 2025. En del spel är självklara hur långt det är kvar (du ser bokstavligen hur många banor som är kvar exempelvis) medan andra är det mer diffust. För mig är systemet, precis som du säger, en checklista mer eller mindre. Ibland är det något trevligt spelläge som jag annars inte hade provat alls och också då missat om det inte fanns med i listan över saker att göra. Att mörda 10 000 zombies i Dead Rising för 50 gamerscore (ett exempel som jag inte ens vet existerar) känns som det kvittar.

Allt det där med meningslösa achievements är en av sakerna som dödade konceptet för mig. Nonsens som bara är grind, påtvingad multiplayer (T ex Doom 2016 eller Batman: Arkham Origins), "virus"-achievements (Spela med en av utvecklarna eller någon annan som har det här achievementet!), skämt-achievements som misslyckas med att vara roliga, breadcrumb-achievements som nämndes innan. Eller hemliga achievements som man behöver googla för att få reda på hur man ens får tag i. För resterande achievements så kan ju spelet ge dig bekräftelse utan att du är i behov av att plattformen du spelar på berättar det för dig. En jingel och din gubbe snurrar ett varv, grattis, du klarade utmaningen på hard, fick 500 exp och en unik hatt eller vad det nu må vara. Steam/PS/Xbox är ju externt från spelet, bara det att det har en integration för checklistan. Men visst, det är inte upp till mig att bestämma huruvida man tycker att in-game tracking inte fyller den funktionen för dig eller någon annan.

Skrivet av Joewson:

Svårighetsgraden på spel är ju alltid ett ständigt gissel, en del vill ha och andra inte. Om någon vill spela Dark Souls (1an anser jag är det bästa spelet som någonsin gjorts) på easy mode så hade det inte stört mig det minsta. Hellre att fler faktiskt får uppleva spelet än att ha en för hög tröskel in (även om jag inte tycker tröskeln avseende svårighetsgrad är särskilt hög egentligen). Jag är väldigt för valmöjligheter och inte begränsningar, vilket hela argumentationen om digitala belöningar handlade om för min del. Om det skapar tvångsmässiga beteenden så tror jag att den problematiken finns även i andra sammanhang. Det allra bästa hade väl varit om spelarna själva får välja att slå av eller på funktionen helt? De som vill får, de som hellre är utan kan stänga av funktionen helt. Eller är det så att ens valmöjligheten ska finnas som är ett hinder? (jag försöker verkligen förstå varför något som är helt självklart för mig kan skapa en problematik)

Håller helt med dig om ett av de bästa spelen någonsin och att det gärna får finnas easy mode så att det är tillgängligt för fler. Ville ta upp det just för att visa att jag inte på något vis är hundra procent konsekvent med det här, och förstår att det finns fördelar jag vill att andra ska kunna ta del av även om jag inte kommer att nyttja det. Ja, jag tycker att det absolut bästa vore om det gick att välja att helt frikoppla sig från achievements. Helst hade jag velat ha ett system med personligt skapade och community-skapade achievementlistor, så att man helt väljer vilken grad man väljer att interagera, och med vad. Men den integrationen hade varit helt orimlig, tyvärr. Hursomhaver, problematik i andra sammanhang - absolut, det är möjligt att man har och tyvärr kan människor vara lite väl duktiga på att förstöra sin egen underhållning. Men jag ser gärna att de personerna också har någonstans där de får en riktigt bra upplevelse. Jag ser det ju som ett problem som antagligen yttrar sig någon annanstans om man inte klarar av att ha roligt utan achievements också, att själva spelet i sig inte räcker. Men det är ju också fine, hjärnor fungerar olika på den punkten och jag ser inte gärna att någon grupp stängs ute. Nu finns ju tack och lov båda alternativen iom achievements på PC, XBox, PlayStation, och achievement-fritt (förutom spel som poppar fram in-game, Hollow Knight t ex) i Nintendo-sfären.

Hade man helt kunnat välja opt-in/opt-out snarare än att bara stänga av notifikationer så har jag svårare att se resonemanget "vad skönt med en plattform helt utan", det blir såpass lätt att slippa det. Hade hemskt gärna helt kunnat dölja allt som har med achievements & trophies att göra på Steam. Men till syvene och sist är det ju inte upp till mig, och hade det funnits achievements på Switch 2 så hade jag väl inte gjort så mycket mer än att sucka en aning och gå vidare med mitt liv. Så nej, så viktigt är det inte för mig. Och jag blir ju inte ledsen över att andra her mer roligt.

Medlem
Skrivet av Arancil:

Jag ser ingen poäng i att Nintendo ska lägga resurser på att bygga upp ett achievement-system för att tillgodose det här. Tycker det är positivt att de lägger sina resurser på annat och uppenbarligen väljer att följa en egen vision.

Det här är ju ett argument jag förstår och inte tänkt på.
Det jag tänkt på är att jag oftast köper spelen till PS5an istället för Nintendot eftersom det finns troféer på på playstation, men egentligen slår hjärtat mer för Nintendo. Om många tänker som Jag så bör ju Nintendo förlora på att inte ha achievments.
Om dom vinner eller förlorar på detta är svårt att veta. Men gissar dom förlorar på det. Jag lägger inte samma röst som dig, men kan ändå acceptera din syn.

Ett annat argument emot ett achievment system jag kommer på är ju vara att många tittar på det ändå och vill gärna känna en tillfredställelse/stress att klara en achievment list, men känner besvikelse när de inte klarar den eller inte vill lägga tiden. Men i grund och botten är det ju inte vårat fel (vi som gillar achievments) och systemet går ju stänga av.

Angående dina olika frågor till oss som gillar achievments... jag gillar det inte alltid. Då ignorerar jag det. Jag gillar inte när det blir för mycket collectahon, mer när det blir en faktiskt utmaning. Svår boss, plattformssektion eller whatever. Så är det kul. Utmaningarna blir roligare om det finns en trofé. Sen finns det många svåra utmaningar som kan kännas korkade, då får jag ignorera de troféerna.

Men det går fint utan också. Har gjort massa utmaningar utan achievments. Men är det en achievment så blir det tydligare och en liten extra motivation. Det blir också lättare att dela intresset av en svår utmaning med någon annan. Vissa av mina platinums har varit väldigt svåra. Den finns då många som delar erfarenheterna om vägen till platinum. Det blir ett lättillgängligt sätt att snacka med likasinnade. Ser jag att Bengt i min vänlista har en platinum i Tony Hawk's pro skater 1+2 så ser jag fram emot att snacka den trofén med honom nästa gång vi ses. Dela glädjen.

Jag tror vi är olika. Många elitidrottare har en trofésamling att titta tillbaka på och samtalar kring. Sparar lite gamla tidningsutklipp o sv. Inte alla vill minnas tillbaka men många gillar ju att göra det. Samma funktion fyller ju en trofésamling i spel. Visst går det spara tidningsutklippen själv, men det är ju fint om det hanteras utan att jag behöver tänka på't.

För mig är film en väldigt passiv underhållning. Där bryr jag mig inte om troféer.

Tycker det är gött att det finns lite exklusivitet i vissa spel. Alla spel behöver ju inte vara för alla. Som tur är gäller det inte alla spel. Men det blir en särskild atmosfär och diskussion som inte Dark souls haft om det funnits Easy Mode. Tycker jämförelsen mellan Dark souls med achievement system är svår men det finns ju några likheter. Till exempel att ett läger känner sig uteslutet.

12
Skriv svar