Nej, Switch 2 får inte achievements

Robot
Nej, Switch 2 får inte achievements

Men! Zelda-spelen får app-variant.

#achievements, #nintendo, #switch-2

Medlem

ännu ett steg nintendo ligger bakom i

Nintendo ska alltid vara så jävla tvärtom. Kan vara en frisk fläkt ibland, men i detta fall känns det bara slött.
Vill man slippa att se eller ta trophies/achievements så är det väl bara att stänga av notifikationerna. Problem solved!

Edit: Alla spel utom Nintendos egna är ändå förberedda för achievements, då övriga plattformar har det .

signatur

00:00:02:42

Medlem

ännu en grej som delegeras till en smartphone app (som voicechat i splatoon och animal crossing på switch 1)
Väldigt korkat.

Medlem

Det bästa med att inte ha achievements är att slippa känna sig stressad och springa i alla hörn och samla dassapapper när man ska peppra monster.

Medlem

Alltid varit kluven till achievements . Blir lätt så mekaniskt. Tycker rdr onlines Daily Challanges var belönande men inte utan att spelandet blir som ett lagerjobb och man börjar gå på rutin. Det kan vara ett härligt sätt att utforska delar man inte tänkt på själv men möjligt att det kanske haft sina glansdagar? Appar och ai-assistenter är nog mer modernt...

Medlem

Bryr sig ens folk om Achievments längre?

Medlem
Skrivet av Sarato:

Om jag inte fattas så mycket från 1000/1000 efter en genomspelning så brukar jag försöka få det.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Ja tyvärr, på t.ex. Steam läser man ofta ”no Achievments = No buy.” På nya spel.

Själv kan jag tycka det är kul ibland men inget jag direkt jagar aktivt. Typ samla alla äpplen för Achivement är liksom meningslös grej för mig.

Medlem
Skrivet av Sarato:

personligen aldrig brytt mig vidare om achievments men det kan definitivt ge förlängd spelbarhet. te.x i zelda så kan du ju spela ut spelet utan att ha varit överallt och gjort allt som finns att göra då kan achievements vara en bra vägledare. i mitt fall går efter koroks osv.

yahaha... *drops boulde back onto it*

Medlem

Achievements är ganska meningslösa.

De var en kul grej när de var knutna till faktiska bedrifter, men de känns ganska urvattnade nu när de ges ut för minsta lilla struntsak.

Hurraaa du sparkade på en burk, här är din supermegafina medalj!!!

Skönt. Nintendo förlitar väl sig på att deras spel är bra nog att spelare ska vilja spela vidare utan att få en utmärkelse när man tar sig vidare till nästa bana/besegrar en boss.

Medlem
Medlem

otroligt sällan jag jagar achievements i single player spel. skillnad var det i WoW, då jävlar samlade jag, för det var ju en fin titel eller häst jag kunde få som andra inte hade så jag kunde vara lite ball

signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Oj, achivments i Zelda tears of kingdom. Ja då får jag en anledning att spela om det då.
Visst kunde man spara "byggen" man gör i mobil appen också? Vet att det sparas tillfälligt när man just byggt något men tycker det var rätt drygt att skrolla runt om man bygger mycket olika saker för att hitta den rätta i Zelda tears of kingdom.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag gör i allra högsta grad. Spelar inte spel som inte har det.

För mig förlänger detta speltiden, ofta avsärt.
Tid är min rikedom och när ett spel är bra så vill man väl inte att det ska ta slut?

Sitter just nu på 120 platinum och över 200k Gamescore på Playstation/Xbox

Lite mer blygsamt på Steam men jag kämpar på.

signatur

-:Observe the masses and do the opposite:-

Skönt! Bara dumt och irritetande när den där rutan ska plinga till var 15:e minut för att man ”åstakommit” ännu en meningslös grej som springa 100 km eller döda 50 fiender med handgranater. I värsta fall blir man även spoilad om man får upp på Steam att polarn fått en achievement kopplad till storyn för ett spel man själv håller på med.

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem

Tråkigt att Nintendo ska vara så anti, tycker det är ett kul sätt att se framgångar på och få ut mer speltid på då det öppnar för utmaningar jag annars inte skulle bry mig i att lösa annars. Kommer nog köpa vissa tredjepartstitlar till Ps5 pga detta.

Medlem

Bryr mig inte så mycket om achievements numera, men visst är det lite roligt att få en överraskning när man klarar ett spel eller lyckas med något oväntat. Alltid kul med statistik men det var länge sedan jag brydde mig om achievements.

Precis som en del redan skrivit kan det däremot förlänga speltiden/nöjet, att till exempel uppnå alla slut i ett spel. Tror även det skulle passa perfekt för alla collectathons som Nintendo brukar vara grymma med.

Medlem

Achievements, trophies och daily challanges är ett jävla mög. Särskilt när det kommer till onlinespelande då folk jagar skna dagliga utmaningar istället för att spela spelet som det är tänkt.

signatur

"There will be another time"

Medlem

Bra! Achievements är skräp.

Medlem
Skrivet av Lokritz:

Achievements, trophies och daily challanges är ett jävla mög. Särskilt när det kommer till onlinespelande då folk jagar skna dagliga utmaningar istället för att spela spelet som det är tänkt.

Achievements och Daily Challenges är ju inte samma sak. när jag tänker på Achievements tänker jag på nån liten utmanning som till example att klara av ett upgrad med bara en pistol eller nåt sånt och klarar man det kanske man får en medalj eller nått en pfp till sitt playercard i ett fps eller nåt. sånt är ju roligt och helt optional. till skillnad från Daily Challenges i spel som användas i många online spel för att få XP eller Premium Currency, såna suger

Medlem
Skrivet av lolipopapa1:

Achievements och Daily Challenges är ju inte samma sak. när jag tänker på Achievements tänker jag på nån liten utmanning som till example att klara av ett upgrad med bara en pistol eller nåt sånt och klarar man det kanske man får en medalj eller nått en pfp till sitt playercard i ett fps eller nåt. sånt är ju roligt och helt optional. till skillnad från Daily Challenges i spel som användas i många online spel för att få XP eller Premium Currency, såna suger

Kanske finns en viss skillnad men i grunden är det en "todo-list". Fördelen med Daily Challenges är väl isåfall att man faktiskt får något användbart för mödan och inte bara en bild på en medalj? Förstår vad du menar dock.

Medlem

Aldrig brytt mig om det. Hellre vettiga inbyggda utmaningar i spelet då, av högre kvalite. Då det ofta är rätt poänglösa och krystade utmaningar

Medlem

Har stängt av alla typer av achievement-notifikationer på Steam och Playstation. Spelupplevelsen har bara varit bättre som resultat, så det här är ingenting som bekymrar mig.

Inga korkade "döda 10,000 gubbar". Ingen påtvingad multiplayer för att man ska få en "Perfect Game"-rosett eller trofé. Inga meningslösa breadcrumb-achievements som poppar upp och tar en ur upplevelsen av en bra cutscene. Jag vet ju ändå om att jag klarat alla bossar, hittar hemliga föremål et cetera. Sen är det kul att ha de sakerna dokumenterade, men det kan jag ha koll på i ett spreadsheet med mål som är viktiga för mig, istället för vad utvecklarna fått för sig att tvinga fram.

Håller med alla som redan skrivit att det isf gärna kan lösas med in-game tracking där det finns en poäng med det.

Medlem

Skönt!
"Spelfunktionen från helvetet"

Skrivet av Siegfried:

Det bästa med att inte ha achievements är att slippa känna sig stressad och springa i alla hörn och samla dassapapper när man ska peppra monster.

Haha, ja. Tycker också det mest är ett störmoment som triggar igång min tvångsmässiga sida.

Medlem

Aldrig förstått mig på grejen med achievements överhuvudtaget, å andra sidan har jag aldrig brytt mig om det heller, så hade inte haft något problem med det om det fanns, trist för er som gillar det.

Egentligen borde jag bry mig om det, vill ju alltid klara samtliga side quests i ett spel, tänker att det borde triggas av samma belöningssystem.

Medlem

Suck, ytterst tveksam till om switch 2 kommer inhandlas alls nu, möjligtvis om barnen tjatar sig till det i julklapp eller dylikt. Achievements påverkar ingen negativt men gynnar de som gillar att ha ”mål” att jobba mot osv osv osv. Så jävla tröttsamt att Nintendo alltid ska vara anti och fast i det gamla.

Medlem

Förstår inte riktigt den negativa laddningen runt achievment upplägget. Det går ju bara att slå av om det är störande? Vad är problemet?

Jag tycker det är kul för det mesta i vissa spel när man går för svåra trofeér.

Tycker nintendo är trista som ofta plockar bort belöningar för svåra utmaningar. Eller plockar bort svåra utmaningar helt och hållet. Spelen var mer utmanande förr. Förväntar mig inga speedrun- eller low% endings i prime 4. Mariospelen är en gäspning. I odyssey ska man t ex samla 5-600 månar innan det händer något. Ibland göms några secret levels i slutet av ett långt collectahon som oftast är en gäspning när man väl kommer fram. Blir mindre och mindre Nintendo för min del på grund av detta.
Ge mig achievments och riktigt smaskiska bossar nu Nintendo! Vet att ni kan! Guldmynten i DKC returns spelen eller race mot staff ghosts i mario kart är bra grejer, mer sånt!

Medlem

Den största anledningen till varför jag inte spelar speciellt mycket mer än Pokémon på Switchen. Jag har gett upp att ta allt i samtliga spel men att ha delmål förhöjer upplevelsen och jag har hittills inte stött på ett enda spel där digitala belöningar i form av poäng eller troféer gjort spelet sämre. Det är lite småtrevligt att samla grejer även om det bara är krimskrams egentligen utan någon som helst betydelse. Jag har bara dryga 50 platinum och kanske 60 000 GS (var ett tag sedan jag kollade) så ingen stor samlare direkt men spelserier jag tycker om försöker jag ändå ta det mesta.

Om det nu finns spelare som uppskattar det, skadar det verkligen alla andra om Nintendo implementerar det? Valmöjligheter är väl något positivt?

12
Skriv svar