Kommer du klara dig utan apelsinjuice

Skrivet av MulletDeluxe:

Eller så kör vi en stark kontroll på vad för info som amerikanska dylika får hömta och sponsrar utveckling av europeiska altenativ.

EU kan lika väl drämma till med tull på tjänster. Då jävlar.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Kanske är bäst att inte kasta sten i glashus? 😉

Du tycker inte det finns tillräckligt med trådar fyllda av hobbypolitiker som saknar kunskap?

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Samtidigt behöver man ju inte läsa trådar man inte är intresserad av och fokusera på andra trådar.
Något kan ju existera även om man själv inte är intresserad av det menar jag.

Så är det så klart också, men det har ju nämnts gång efter annan att vissa ämnen inte är lämpliga att diskutera på FZ, av en rad anledningar (så som att de så gott som alltid spårar ur).
Men det är moderatorernas roll att hålla reda på, så jag säger inte att du/ni inte får. ^^

Skrivet av ölandsbocken:

Potatis är ju definitivt min favorit-basföda. Allt ifrån kokt, råstekt, mos till potatisgratäng, jansson och raggmunkar. Och för mig som är från Öland - öländska kroppkakor. Ej att blandas ihop med småländska kroppkakor. Öländska görs på grovt riven rå potatis medans småländska görs på kokt potatis.

Potatiskakor vill jag slå ett slag för också!

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Jag förstår inte riktigt premissen i TS. Är vi beroende av amerikanska apelsiner?
Vi har ju stora apelsinproducenter i Europa och USA kan tulla bäst de vill vid sin gräns men våra apelsiner går utan tull från Medelhavet till Sverige.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Jag förstår inte riktigt premissen i TS. Är vi beroende av amerikanska apelsiner?
Vi har ju stora apelsinproducenter i Europa och USA kan tulla bäst de vill vid sin gräns men våra apelsiner går utan tull från Medelhavet till Sverige.

Som nämnt, både apelsiner och apelsinjuice kommer från många andra ställen än USA, så det är nog inte apelsinjuice i sig det hela handlar om.

signatur

Medlem

Varför ska man dricka juice. Lite blåbär i yogurten är nyttigare.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Jag visste inte heller det men apelsinjuice nämns i artiklar om varor från USA som blir dyrare.

Medlem

Dricker apelsinjuice en gång om året ungefär. Kan ju lika gärna dricka Coca Cola

Medlem

Apelsinjuice ska nog gå att komma runt på något vänster. Annars så är dom främsta sakerna som jag kommer ha svårt att ersätta vara tidigare nämnda öl, amerikanska spel, och random IT-tjänster. Skriver t.ex detta från min Chrome-webbläsare på en Windows-dator också och det lär jag inte ändra på...

Skrivet av Lisch:

Apelsinjuice ska nog gå att komma runt på något vänster. Annars så är dom främsta sakerna som jag kommer ha svårt att ersätta vara tidigare nämnda öl, amerikanska spel, och random IT-tjänster. Skriver t.ex detta från min Chrome-webbläsare på en Windows-dator också och det lär jag inte ändra på...

Eftersom Vita huset verkar ha gått efter någon arkaisk tanke kring tariffer, så har de bara lagt tariffer på varor och inte lagt tull på tjänster. Vilket är jättekonstigt och rätt omodernt.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag visste inte heller det men apelsinjuice nämns i artiklar om varor från USA som blir dyrare.

Ungefär 4% av vår import 2023 kom från USA, och bara en bråkdel (röda markeringen) var livsmedel öht.

Problemet med import är också att det kan se ut så här:

Den apelsinjuice vi importerar importeras via andra länder, som i sin tur importerar den någonstans ifrån och/eller förädlar den på plats från råvaror som importeras.
Sannolikt för att det är en så försumbar mängd apelsinjuice (i sammanhanget, 45,1 miljoner dollar, av vår totala import som motsvarar 178 miljarder dollar) vi konsumerar att det helt enkelt blir billigast att importera större partier av en eller ett fåtal aktörer i EU, och sedan vidare distribuera till respektive land - alternativt att förädling sker på en mer central plats i Europa och slutprodukten distribueras därifrån.

Som jag har nämn förut, handel är komplext.

Och på tal om ingenting: scheisse vad OECs hemsida är belastad på senaste, det är många gånger man får upp "no data available" trots att den finns. ("Reset visualizations" eller F5 brukar hjälpa.) ...av någon konstig anledning. 😅

signatur

Medlem
Skrivet av redruM:

Side Project, Hill Farmstead, Pips, Tree House, Praire, Jackie O's, Other Half, Equilibrium och tusen andra.

Mycket trevliga bryggerier där. Vi får se hur mycket priserna går upp. Jag har börjat dricka mer och mer svensktillverkad öl. Finns mycket bra som man ofta springer förbi, Svartberget, Benchwarmers och Coppersmiths. This is how har en del jäkligt goda öl också.
Är med i Akkurats ölklubb här i Stockholm och senast var Fjäderholmarna och även dom har ett par riktigt goda öl. Bryggaren var supertrevlig och det påverkar iaf mig en del då man vill att dom ska finnas kvar.

Annars så är Woodford Reserve Bourbon en favorit.

signatur

Prepare for.. Bloodshed!

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Eller så kör vi en stark kontroll på vad för info som amerikanska dylika får hömta och sponsrar utveckling av europeiska altenativ.

Nej, inga sponsringar. Det räcker med alla skattemiljarder vi slösat på inhemsk batteritillverkning och grönt stål. Vill gärna att det i alla fall finns en liten slant kvar till pensionen när politikerna är färdiga med sina vansinnigheter.

Medlem
Skrivet av bloodshed:

Mycket trevliga bryggerier där. Vi får se hur mycket priserna går upp. Jag har börjat dricka mer och mer svensktillverkad öl. Finns mycket bra som man ofta springer förbi, Svartberget, Benchwarmers och Coppersmiths. This is how har en del jäkligt goda öl också.
Är med i Akkurats ölklubb här i Stockholm och senast var Fjäderholmarna och även dom har ett par riktigt goda öl. Bryggaren var supertrevlig och det påverkar iaf mig en del då man vill att dom ska finnas kvar.

Annars så är Woodford Reserve Bourbon en favorit.

Ja, svenskt blir det en del på sommaren. Pripps Blå, Norrlands Guld, Mariestads och en ny favorit, Falcon Bayerskt.

Backloggens befriare

Nej jag kommer krympna ihop och dö

signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Ungefär 4% av vår import 2023 kom från USA, och bara en bråkdel (röda markeringen) var livsmedel öht.

Ser inte Mjukvara o tjänster där? Borde vara rätt betyande?

Medlem
Skrivet av Lecarde:

Ser inte Mjukvara o tjänster där? Borde vara rätt betyande?

OEC berör varor, inte tjänster.

Rent hypotetiskt kan mjukvara gå under HS 8523 (fysisk lagringsmedia*), men handel med fysisk media sker ju inte så mycket längre. Och när det kommer till mjukvara ser ju handeln över nätet lite annorlunda ut. Osäker på om det finns någon motsvarande tjänst för att illustrera det i dagsläget. Vore intressant, dock!

*"Discs, tapes, solid-state non-volatile storage devices, "smart cards" and other media for the recording of sound or of other phenomena, whether or not recorded, incl. matrices and masters for the production of discs"

signatur

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Så är det så klart också, men det har ju nämnts gång efter annan att vissa ämnen inte är lämpliga att diskutera på FZ, av en rad anledningar (så som att de så gott som alltid spårar ur).
Men det är moderatorernas roll att hålla reda på, så jag säger inte att du/ni inte får. ^^

Potatiskakor vill jag slå ett slag för också!

Sant att folk blir upprörda av sånt här.
Jag har valt att inte gå in på Aftonbladet idag och läsa om amerikanen. Otroligt befriande.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Sant att folk blir upprörda av sånt här.
Jag har valt att inte gå in på Aftonbladet idag och läsa om amerikanen. Otroligt befriande.

Jag ska stänga av FZ för en dag eller två nu tänkte jag, också befriande ibland. 😅
Men ja, ibland vore det skönt att skippa både vanliga medier och sociala sådana mer än vad jag lyckas med - båda är ju rent bedrövliga allt som oftast, av en rad olika anledningar.

signatur

Medlem
Skrivet av Lecarde:

Varför ska man dricka juice. Lite blåbär i yogurten är nyttigare.

Eftersom jag fick uppfattningen att tråden handlade lite av ekonomisk synvinkel vad beträffar just apelsiner, trots att det finns mängder med andra länder som exporterar apelsiner, så är naturligtvis blåbär ett bra alternativ. Åtminstone både till yoghurten och som dryck rent allmänt. Dessutom är den helt och hållet gratis att ge sig ut och plocka i våra svenska skogar och frysa in och kunna äta och dricka året runt. Dessutom har jag ett svagt minne att blåbäret har betydligt mer "nyttigheter" än vad apelsinet har.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

OEC berör varor, inte tjänster.

Rent hypotetiskt kan mjukvara gå under HS 8523 (fysisk lagringsmedia*), men handel med fysisk media sker ju inte så mycket längre. Och när det kommer till mjukvara ser ju handeln över nätet lite annorlunda ut. Osäker på om det finns någon motsvarande tjänst för att illustrera det i dagsläget. Vore intressant, dock!

*"Discs, tapes, solid-state non-volatile storage devices, "smart cards" and other media for the recording of sound or of other phenomena, whether or not recorded, incl. matrices and masters for the production of discs"

Ah ok! Fått intrycket att Trump bara vevar dessa siffror och ignorerar mjukvara och tjänster.

123
Skriv svar