Trumps tullar stoppar förhandsbokningarna av Switch 2 i USA
Jo, men man undrar lite i vilken omfattning. Xbox kan ju använda delar från olika länder och påverkas. Samma med Sony. Även om det är japanskt så lär de ju ha något tillverkat någonstans.
Det som läggs tull på är slutprodukten, som får en så kallad varukod/HS-kod/ett HS-nummer (HS står för harmonized system, specificerat av Världstullorganisationen, WCO, Tullverket har en databas kallad Tulltaxan där man kan kolla upp dessa) - där anges det även var slutprodukten huvudsakligen kommer från. Även om komponenterna kan tillverkas i olika länder blir det oftast monteringslandet som blir ursprungsland i tullavseende, när det kommer till slutprodukten.
Vem drar jackpotten.
Ingen egentligen, när resultatet är ett globalt handelskrig. (Diskussionen blir snarare vem som får det minst illa, och där brukar resultatet sluta i att de som påverkas minst av ett handelskrig är de mest basala sektorerna (som konkurrerar med import) där inhemsk produktion finns/kan möjliggöras. Avhandling kring det finns bl.a. här. - "unskilled workers in import-competing sectors") Staten, på pappret, möjligtvis (som är den part som tullar betalas till).
Annars brukar det för alla andra innebära att man får söka alternativa inköpsvägar. (Källa 1, 2. Dessa visar på att ett begränsat handelskrig med en specifik nation kan stimulera handel med andra parter.) När det inte går suger det. För alla.
Ett av problemen idag är att många produkter är så komplexa att tillverka att det är "lite" mer besvärligt än att bara starta upp inhemsk (eller i annat land där tullarna blir så billiga som möjligt) produktion. Titta på kiselproduktion, som används i halvledare, som exempel. Eller litium, som används i de allra flesta batterier som finns i konsumentprodukter. Det är inte direkt säkert att den typen av utvinning och/eller förädling ens är möjlig att flytta överhuvudtaget (svårt att flytta råmaterialet om inte annat). Då blir tullar ofrånkomliga, om inga alternativ finns.
Och då ska vi inte gå in på det som @Aletheides nämner, hur makroekonomin och den globala handeln specifikt påverkas på sikt. Både för att det snabbt blir extremt spekulativt, men också för att det inte är särskilt lovande kalkyler och prognoser för... någon, egentligen. Finns säkert någon som kan tjäna på det i det långa loppet, spekulation i handel är alltid teoretiskt möjlig, men well... se till hur många förlorare det fanns under exempelvis depressionen på 30-talet, kontra antalet vinnare.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Trump undviker strafftullar mot Ryssland med motiveringen att de har så lite handel med dem men lägger tullar på platser som är obebodda eller har fyrsiffrig befolkning och noll handel.
Han höjer tullar mot länder son har höga tullar mot Amerika.
Och det heter tariffer inte strafftullar, det är bara ett ord media i sverige hittat på för att få Amerikas president att verka ond.
What a monster..i cant belie.. WHAT THE HELL IS THIS PLACE?
Och det heter tariffer inte strafftullar, det är bara ett ord media i sverige hittat på för att få Amerikas president att verka ond.
Nej. Det heter tullar (och dessa finns i lite olika former), som krasst bestäms enligt tariffer (tariff betyder lista/förteckning i det här sammanhanget, på svenska), tulltariff är dock inte ett ord som vanligtvis används i svenskan idag. "Tariff" är den engelska översättningen på tull eller taxa (bland annat, men det är den som avses i det här sammanhanget - "(a list of) taxes to be paid on imported or exported goods" - den definitionen hittar du i de svenska ordböckerna under ordet tull, inte tariff.). Strafftullar är ett ord som existerar, men som inte finns någon tydlig aktuell definition kring. Däremot används ibland ordet skyddstullar.
Den första meningen är bara raktigenom osann (även om du "bara" förenklar är det en såpass extrem förenkling så till den grad att den faktiskt blir genomgående osann), och det vore trevligt om du slutade sprida sådant.
Det som läggs tull på är slutprodukten, som får en så kallad varukod/HS-kod/ett HS-nummer (HS står för harmonized system, specificerat av Världstullorganisationen, WCO, Tullverket har en databas kallad Tulltaxan där man kan kolla upp dessa) - där anges det var slutprodukten huvudsakligen kommer från. Även om komponenterna kan tillverkas i olika länder blir det oftast monteringslandet som blir ursprungsland i tullavseende.
Ingen egentligen, när resultatet är ett globalt handelskrig. (Diskussionen blir snarare vem som får det minst illa, och där brukar resultatet sluta i att de som påverkas minst av ett handelskrig är de mest basala sektorerna (som konkurrerar med import) där inhemsk produktion finns/kan möjliggöras. Avhandling kring det finns bl.a. här. - "unskilled workers in import-competing sectors") Staten, på pappret, möjligtvis (som är den part som tullar betalas till).
Annars brukar det för alla andra innebära att man får söka alternativa inköpsvägar. (Källa 1, 2. Dessa visar på att ett begränsat handelskrig med en specifik nation kan stimulera handel med andra parter.) När det inte går suger det. För alla.
Ett av problemen idag är att många produkter är så komplexa att tillverka att det är "lite" mer besvärligt än att bara starta upp inhemsk (eller i annat land där tullarna blir så billiga som möjligt) produktion. Titta på kiselproduktion, som används i halvledare, som exempel. Eller litium, som används i de allra flesta batterier som finns i konsumentprodukter. Det är inte direkt säkert att den typen av utvinning och/eller förädling ens är möjlig att flytta överhuvudtaget (svårt att flytta råmaterialet om inte annat). Då blir tullar ofrånkomliga, om inga alternativ finns.
Och då ska vi inte gå in på det som @Aletheides nämner, hur makroekonomin och den globala handeln specifikt påverkas på sikt. Både för att det snabbt blir extremt spekulativt, men också för att det inte är särskilt lovande kalkyler och prognoser för... någon, egentligen. Finns säkert någon som kan tjäna på det i det långa loppet, spekulation i handel är alltid teoretiskt möjlig, men well... se till hur många förlorare det fanns under exempelvis depressionen på 30-talet, kontra antalet vinnare.
Tack för ett utförligt svar. Kan man inte diskutera vad som räknas som slutprodukt. T.ex är batteriet i Switchen en slutprodukt? Som du själv nämner Lithium. Eller har alla tillverkare en egen batteritillverkning? Kommer det sluta med att alla bara har ett lager i USA där de monterar ihop alla delar och på sätt slipper tullen. Tror inte det är så enkelt. Jag vet att Kina gör så i EU för att slippa diverse saker. Men om EU drar på tullar på amerikanska varor så försvinner ju den möjligheten. Som Kina gjorde igår. Då om man lägger ett lager i USA så blir det ju lika dyrt.
OT: inte spel, men såg att Jaguar Land Rover pausar sina leveranser till USA nu också. Kommer det bli som i Kuba alla kör omkring i i Cadillac för att de lyckades få en bra deal en gång i tiden.
Tack för ett utförligt svar. Kan man inte diskutera vad som räknas som slutprodukt. T.ex är batteriet i Switchen en slutprodukt? Som du själv nämner Lithium. Eller har alla tillverkare en egen batteritillverkning? Kommer det sluta med att alla bara har ett lager i USA där de monterar ihop alla delar och på sätt slipper tullen. Tror inte det är så enkelt. Jag vet att Kina gör så i EU för att slippa diverse saker. Men om EU drar på tullar på amerikanska varor så försvinner ju den möjligheten. Som Kina gjorde igår. Då om man lägger ett lager i USA så blir det ju lika dyrt.
En slutprodukt (som faller under en vara - en varning för att den källan riskerar vara VÄLDIGT seg att läsa, mycket juridik kring vad varor och tjänster är och hur dessa hanteras rent juridiskt) är det som konsumenten köper i ett stycke, grovt förenklat.
Så länge inte delarna säljs var för sig (alltså att du får köpa till batteri) så är batteriet enbart en del av själva varan. Varor innefattar dock även råvaror och förädlade sådana (se Skatteverkets tjänst Tulltaxan som jag länkade, där går det att se hela listan på vad som klassas som varor), så en produkt är bara en typ av vara. ^^
Med tanke på att tullarna är genomgående så kan man förvisso sannolikt spara en del jämfört med värsta potentiella tullscenario på att genomföra slutmontering i USA, men man undviker inte tullar på komponenter som då fortfarande måste importeras. Eller material till komponenterna, om även komponenttillverkningen nu skulle lyckas flyttas. (Lycka till. Det finns en lång rad utmaningar och kostnader förenade med det.)
Vissa komponenter kanske kan importeras från länder med lägre tullar än där varan annars hade tillverkats (så som Kina), men även i bästa fall är det ganska utopiskt att beräkna en nettovinst ekonomiskt. Som du säger finns en del sätt att potentiellt kringgå vissa tullar, men när tullarna blir extremt omfattande blir det mer eller mindre omöjligt.
USAs ekonomi är till stor del byggd på internationell handel (källa: OEC), och när man då lägger på tullar mot så gott som samtliga handelspartners... som jag nämnde ovan, det blir mycket spekulation och prognoser kring det - men de flesta ekonomer är överens om att utsikterna för de allra flesta (i allra högsta grad även USA) inte är särskilt positiva. Men det spåret behöver vi inte snöa iväg på allt för mycket.
Nej. Det heter tullar (och dessa finns i lite olika former), som krasst bestäms enligt tariffer (tariff betyder lista/förteckning i det här sammanhanget, på svenska), tulltariff är dock inte ett ord som vanligtvis används i svenskan idag. "Tariff" är den engelska översättningen på tull eller taxa (bland annat, men det är den som avses i det här sammanhanget - "(a list of) taxes to be paid on imported or exported goods" - den definitionen hittar du i de svenska ordböckerna under ordet tull, inte tariff.). Strafftullar är ett ord som existerar, men som inte finns någon tydlig definition kring. Däremot används ibland ordet skyddstullar.
Den första meningen är bara raktigenom osann (även om du "bara" förenklar är det en såpass extrem förenkling så till den grad att den faktiskt blir genomgående osann), och det vore trevligt om du slutade sprida sådant.
Bra där. Sitt då inte och sprid dynga
Du kan vara lugn, det tänker jag inte börja med.
Säger personen som uppenbarligen inte har någon som helst aning. Bra där!
Säger personen som uppenbarligen inte har någon som helst aning. Bra där!
Varför är det uppenbarligen? Jag sa ju som det var. Det är inga "strafftullar" han sätter.
Varför är det uppenbarligen? Jag sa ju som det var. Det är inga "strafftullar" han sätter.
Och det är felaktigt, då ordet "strafftullar" existerar men det finns inte någon tydligt specificerad definition* på ordet. (Jag kom med källor som tydliggjorde detta i inlägget ovan.)
Du kan alltså inte säga att det inte är strafftullar han sätter. Det är fullt rimligt att kalla dem för det. Sen behöver du inte hålla med - återigen, det finns ingen aktuell och enhetligt rådande definition av ordet.
Ergo, du "säger inte som det är". Däremot kanske du säger vad du tycker, och det får du väl för all del göra. Det är dock enbart semantik, vilket är skapligt offtopic.
*EDIT: Den som är från 1888 är:
"(numera bl. mera tillf.) till 5, i fråga om stats handelspolitik l. handelsförhandlingar: ss. påtryckningsmedel l. repressalieåtgärd införd (protektionistisk) tull(höjning), kamptull."
Och det är felaktigt, då ordet "strafftullar" existerar men det finns inte någon tydligt specificerad definition på ordet. (Jag kom med källor som tydliggjorde detta i inlägget ovan.)
Du kan alltså inte säga att det inte är strafftullar han sätter. Det är fullt rimligt att kalla dem för det. Sen behöver du inte hålla med - återigen, det finns ingen enhetligt rådande definition av ordet.
Ergo, du "säger inte som det är". Däremot kanske du säger vad du tycker, och det får du väl för all del göra. Det är dock enbart semantik, vilket är skapligt offtopic.
Nej! Det är vad det är och det är ingen strafftull.
Det får du tycka om du vill, men det betyder inte att du har rätt.
Så vi kan förslagsvis avsluta diskussionen kring semantiken här.
Om du hade kikat på källan (SAOB) så hade du sett att enda definitionen som uttryckligen nämns är från 1800-talet:
"(numera bl. mera tillf.) till 5, i fråga om stats handelspolitik l. handelsförhandlingar: ss. påtryckningsmedel l. repressalieåtgärd införd (protektionistisk) tull(höjning), kamptull." (1888)
Och på vilket sätt kan du motsäga den definitionen, när det inte finns någon mer aktuell att gå efter?
OffT (ännu mer):
Jäklar vad förvånande att den här tråden spårade ur. 😅 (Förlåt.)
”Krig är fred. Frihet är slaveri. Okunnighet är styrka.” Från Orwells 1984. Tariff är inte skatt.
Det får du tycka om du vill, men det betyder inte att du har rätt.
Så vi kan förslagsvis avsluta diskussionen kring semantiken här.
Om du hade kikat på källan (SAOB) så hade du sett att enda definitionen som uttryckligen nämns är från 1800-talet:
"(numera bl. mera tillf.) till 5, i fråga om stats handelspolitik l. handelsförhandlingar: ss. påtryckningsmedel l. repressalieåtgärd införd (protektionistisk) tull(höjning), kamptull." (1888)
Och på vilket sätt kan du motsäga den definitionen, när det inte finns någon mer aktuell att gå efter?
OffT (ännu mer):
Jäklar vad förvånande att den här tråden spårade ur. 😅 (Förlåt.)
Detsamma
Varför är hans tullar dåliga? För amerikanerna alltså.
Att "vi" blir drabbade är inte hans bekymmer.
Läste att volvo ska/funderar på att flytta ca 30% av produkten till usa. = fler arbeten i usa.
Det visar väl på att han "gör rätt"?
Jag har ingen koll så jag blir gärna upplyst😊
Varför är hans tullar dåliga? För amerikanerna alltså.
Att "vi" blir drabbade är inte hans bekymmer.
Läste att volvo ska/funderar på att flytta ca 30% av produkten till usa. = fler arbeten i usa.
Det visar väl på att han "gör rätt"?
Jag har ingen koll så jag blir gärna upplyst😊
Det diskuteras bäst på andra ställen.
Här finns en intressant studie på tullars effekter som gjorts över 5 decennier i 151 länder, men överlag är det i mångt och mycket en politisk fråga, och den är mångfacetterad. Allt går inte att utvinna/förädla/producera i något land på planeten, inte ens i ett stort land som USA, och det är en negativ aspekt som är svår att runda som kommer drabba amerikanare. Men en vidare djupdykning i ämnet (för det är låååångt mycket mer som spelar in och påverkar åt olika håll) hör nog egentligen inte hemma på FZ. ^^
Här kan du för övrigt se vad USA importerar och exporterar, och hur mycket, och till vem och vilka, vilket kan vara lite intressant.
Det diskuteras bäst på andra ställen.
Här finns en intressant studie på tullars effekter som gjorts över 5 decennier i 151 länder, men överlag är det i mångt och mycket en politisk fråga, och den är mångfacetterad. Allt går inte att utvinna/förädla/producera i något land på planeten, inte ens i ett stort land som USA, och det är en negativ aspekt som är svår att runda som kommer drabba amerikanare. Men en vidare djupdykning i ämnet (för det är låååångt mycket mer som spelar in och påverkar åt olika håll) hör nog egentligen inte hemma på FZ. ^^
Här kan du för övrigt se vad USA importerar och exporterar, och hur mycket, och till vem och vilka, vilket kan vara lite intressant.
Tackar. Jag ska kolla😊
Över 1000 demonstrationer planeras i USA idag.
På ett plakat:
Elect a clown you get a circus
Du har ingen aning, och inte Trump heller för den delen.
Länderna har inte höga tullar mot USA, de har höga handelsöverskott mot USA, de exporterar mer än de importerar.
https://eu.usatoday.com/story/graphics/2025/04/04/tariff-form...
----
Hitta på dina egna strafftullar med Trump!
För hur mycket exporterade USA varor till land X?
För hur mycket exporterade land X varor till USA?
Dra bort vad USA exporterar till landet från vad landet exporterar till USA. Dela resultatet med vad landet exporterar till USA. Så får man den handelstullen som då Trump hävdar landet har mot USA.
Trump sätter då en strafftull på landet hälften av den, minst 10%. (Med vissa undantag.)
Som exempel.
Kina exporterar för $438,9 miljarder till USA.
USA exporterar för $143,5 miljarder till Kina.
(438.9-143.5)/438.9=0.67
Kina har då 67% handelstullar på USA...
Och får en strafftull på 34%...
Och japp, jag kommer att skriva att Trump ägnar sig åt strafftullar då beräkningarna bakom är så idiotiska....
Länderna har inte höga tullar mot USA, de har höga handelsöverskott mot USA, de exporterar mer än de importerar.
----
Dra bort vad USA exporterar till landet från vad landet exporterar till USA. Dela resultatet med vad landet exporterar till USA. Så får man den handelstullen som då Trump hävdar landet har mot USA.
Trump sätter då en strafftull på landet hälften av den, minst 10%. (Med vissa undantag.)
Som exempel.
(438.9-143.5)/438.9=0.67
Och japp, jag kommer att skriva att Trump ägnar sig åt strafftullar då beräkningarna bakom är så idiotiska....
Det riktigt tragikomiska och ironiska på många sätt är att den typen av resonemang, kalkyler och agerande närmar sig planekonomi. Att så extremt hårdhänt, klumpigt och genomgående försöka jämka handelskostnader (överskott kontra underskott) med skatter (så som tullar är)... 😅 nå, jag ville mest belysa ironin i det hela, inte dra in mer på det spåret. (Bland annat för att det är en extrem förenkling som givetvis inte håller hela vägen.) Det är politiskt så det räcker i den här tråden. ^^
----
Som exempel.
(438.9-143.5)/438.9=0.67
Fel.
Fel.
Fascinerande! Posta gärna lite länkar. Världens intelligentia (ekonomer/nobelpristagare...) är tämligen överens om det du anser är fel här. Hur har du lyckats bli så övertygad? Som sagt, fascinerande.
Cptn BaseballBatBoy!
Nej.
Ekonomer som vunnit Nobelpris hade svårt att förstå var Trumps påstådda siffror kom från.
Trump och hans stab pratade om att andra länders tullar, valutamanipulation, ofördelaktiga avtal med mera låg till grund för tullarna. Sedan upptäcktes det att de enda siffrorna man använt är handelsunderskottet i procent mellan USA och andra länder delat med två. Det är dagisnivå på det.
Om USA handlar 50 % mer från ett land än de gör från USA får de en tull på 25 %.
De länder man har handelsöverskott med har man ändå lagt 10 % på.
Nej.
Ekonomer som vunnit Nobelpris hade svårt att förstå var Trumps påstådda siffror kom från.
Trump och hans stab pratade om att andra länders tullar, valutamanipulation, ofördelaktiga avtal med mera låg till grund för tullarna. Sedan upptäcktes det att de enda siffrorna man använt är handelsunderskottet i procent mellan USA och andra länder delat med två. Det är dagisnivå på det.
Om USA handlar 50 % mer från ett land än de gör från USA får de en tull på 25 %.
De länder man har handelsöverskott med har man ändå lagt 10 % på.
Inte ens de oskyldiga pingvinerna kommer undan 😂.
https://www.theguardian.com/us-news/2025/apr/03/donald-trump-...
Även små fattiga länder som man aldrig har hört talats och lever på stort sätt exporter, blir straffade med 50%...
https://www.google.com/amp/s/www.cbsnews.com/amp/news/trump-t...
Trump måste vara den största clownen jag någonsin har bevittnat i modern tid, som dessutom tydligen inte förstår hur tariffer fungerar i praktiken trots att han kommer ifrån affärsvärlden...
Han tror fortfarande på allvar att det är länderna han sätter tariffs på som ska betala den procentsatsen han har satt, och att amerikanarna fortsatt kommer betala "normala" priser, t.ex. nu i fallet för Switch 2. Vad han inte förstår är att produkterna som importeras kommer att höjas markant för både importföretagen och vidare ut till slutkunderna som kommer stå för de ökade kostnaderna...
https://www.c-span.org/clip/white-house-event/user-clip-trump...
Jag hoppas när Nintendo kommer ut med de nya höjda priserna för amerikanarna, att de i pressmeddelandet även skriver att detta är tack vare Trumps tariffer.
Fascinerande! Posta gärna lite länkar. Världens intelligentia (ekonomer/nobelpristagare...) är tämligen överens om det du anser är fel här. Hur har du lyckats bli så övertygad? Som sagt, fascinerande.
Först var det miljön, sen var det coronan, sen var det Putins krig och nu är det Trumps fel.
Alla svar finns inte i länkar och ai genererade texter.
Ibland måste man öppna ögonen.
Det riktigt tragikomiska och ironiska på många sätt är att den typen av resonemang, kalkyler och agerande närmar sig planekonomi. Att så extremt hårdhänt, klumpigt och genomgående försöka jämka handelskostnader (överskott kontra underskott) med skatter (så som tullar är)... 😅 nå, jag ville mest belysa ironin i det hela, inte dra in mer på det spåret. (Bland annat för att det är en extrem förenkling som givetvis inte håller hela vägen.) Det är politiskt så det räcker i den här tråden. ^^
Du skriver flera detaljerade inlägg men missar att redogöra för den andra sidan. Jag håller dock med om att de ska benämnas strafftullar. Och jag håller verkligen med om att handelstullar överlag är destruktiva och ger mestadels förlorare.
Men just Trumps strafftullar är hårdhänta och klumpiga med flit. Det är meningen att de ska ge en dramatisk effekt i länderna de är riktade mot, så att de tvingas kompromissa på olika sätt. I Kanada och Mexikos fall genom att stoppa smuggling över gränsen mot USA, i Kinas fall genom att regimen där ska sätta till hårt mot fentanyltillverkning. Med många andra länder vill Trump att de ska flytta delar av sin tillverkning till USA så att man kan rädda amerikanska jobb.
Med vissa andra länder är det lite mer diffust. I Europas fall mångfaktoriellt, dels att Europa faktiskt sedan länge haft skatter på amerikanska varor, dels att Europa inte bekostat sitt militära försvar mot Ryssland utan ridit på USA, dels att Trump är irriterad på att Europa är fientligt inställda till honom och hans rörelse.
Vidare är det här handelskriget inte planerat att pågå särskilt länge, några månader bara. Det räcker för de flesta länder att bara komma med ett muntligt löfte om kompromiss så tas tullarna bort.
Memento Mori
Först var det miljön, sen var det coronan, sen var det Putins krig och nu är det Trumps fel.
Alla svar finns inte i länkar och ai genererade texter.
Ibland måste man öppna ögonen.
Öhm. Vad pratar du om? Öppna ögonen inför vad? Är videointervjuer med Nobelpristagare och övriga experter AI-genererade? Det här börjar röra sig bortom fascinerande. Nu är det rent av spännande!
Kan det vara astrologi vi ska söka oss till för svar? Eller ett Ouijabräde kanske? 🤔
Cptn BaseballBatBoy!