Helldivers 2 har plötsligt slutat att fungera på äldre datorer

Robot
Helldivers 2 har plötsligt slutat att fungera på äldre datorer

Nya högre krav för att skydda demokratin.

#Arrowhead, #Helldivers-2

Medlem

Det är ett riktigt svinigt beteende att höja systemkraven efter release. Att säga åt folk att uppgradera sin processor när de klagar på problemet är riktigt fult. Arrowhead är bra på att sabba sitt eget rykte, först PSN debaklet och nu det här.

Medlem

Fast de tekniskt sett höjde inte minimum kraven som står på deras sida, det råkade dock funka bra innan åt andra sidan. Minimum de listar har de cpu instruktionerna som behövs.

Medlem

Vad är avx2 ens?

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Vad är avx2 ens?

"AVX2 är en uppsättning instruktioner för moderna processorer som förbättrar beräkningsprestanda, särskilt i spel, video och AI."

-GPT

signatur

Missbrukare av Souls

Medlem

Med demokratin så kommer det krav, kanske var datorerna ett hot mot demokratin?

Medlem

Min dator som pallade Helldivers 2 med nöd och näppe. Nåväl tror jag har mer än 130-150 timmar played ändå.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

AVX2-stöd är det samma grej som gör att äldre datorer som saknar det inte kan installera windows 11?

Skribent
Skrivet av Zensu:

"AVX2 är en uppsättning instruktioner för moderna processorer som förbättrar beräkningsprestanda, särskilt i spel, video och AI."

-GPT

Jag skriver in detta i artikeln. Tack!

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

AVX2-stöd är det samma grej som gör att äldre datorer som saknar det inte kan installera windows 11?

Nej det är kravet för TPM 2.0 (Trusted Platform Module).
AVX2 är en processorinstruktion först implementerad med Intel Haswell 2013 och i AMDs fall med Excavator 2015.
Så har man en 10+ år gammal dator så kan det vara ett problem.

signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Trist för dom som drabbas men Avx2 är väl 12 år gammalt nu, så det är ju inget galet krav egentligen.

Jag spelar inte Helldivers men min gamla i7 3770 saknar dom instruktionerna till exempel, fast den processorn är ju inte heller rekommenderad om man kollar systemkraven för spelet.

Skrivet av Majinbuu:

Tror du tänker på TPM?

Skribent
Skrivet av Påskmust:

Trist för dom som drabbas men Avx2 är väl 12 år gammalt nu, så det är ju inget galet krav egentligen.

Jag spelar inte Helldivers men min gamla i7 3770 saknar dom instruktionerna till exempel, fast den processorn är ju inte heller rekommenderad om man kollar systemkraven för spelet.

Tror du tänker på TPM?

Är väl mer att det spelet funkade utan förut och nu har det ändrats så det krävs (även om de nu försöker fixa det). Är ju surt om man köper ett spel som fungerar och sen några år senare så slutar det funka för att det läggs till något så ens system inte klarar spelet längre.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Är väl mer att det spelet funkade utan förut och nu har det ändrats så det krävs (även om de nu försöker fixa det). Är ju surt om man köper ett spel som fungerar och sen några år senare så slutar det funka för att det läggs till något så ens system inte klarar spelet längre.

Absolut och jag hoppas dom hittar en lösning. Men om folk köper ett spel trots att dom inte uppfyller minimum systemkraven så finns det så klart en risk att sånt händer.

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Nej, jag tror du tänker på SSE4.2, som verkar finnas på processorer sen Intel Core 2 och AMD Phenom.

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Skrivet av Barak:

Nej det är kravet för TPM 2.0 (Trusted Platform Module).

Skrivet av Påskmust:

Tror du tänker på TPM?

Det var TPM 2.0 tidigare so lade hinder, men iom Windows 11 24H2, så kommer krav på att CPU ska klarar PopCnt, vilket innebär att du måste ha en CPU som klarar SSE 4.2 för att ens kunna starta WIndows 11.

signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:

Det var TPM 2.0 tidigare so lade hinder, men iom Windows 11 24H2, så kommer krav på att CPU ska klarar PopCnt, vilket innebär att du måste ha en CPU som klarar SSE 4.2 för att ens kunna starta WIndows 11.

Fast man har alltid kunnat köra Windows 11 utan TPM-kravet ändå, vilket man inte kan utan SSE4.2 längre.

Medlem

Räcker inte MMX Technology längre?

Medlem
Skrivet av Kakmonster:

Räcker inte MMX Technology längre?

Min dator har stöd för Multimedia, räcker det?

Medlem

Skönt man beställde nya datorn igår. Kan inte ens spela Dune awakening med gamla

signatur

VÅRENS HÄLSOUTMANING – FZ & SweClockers inofficiella: LEVEL UPP IRL
🚀 Startdatum: 4 april (går bra att hoppa in när som) Slutdatum: 1 maj
💪 Målet: Logga 500 träningspass tillsammans!
🏆 Belöning: Om målet uppfylls lottas 500 kr ut i slutet av utmaningen hos Geeksbutiken - ju fler som går med desto större presentkort.
🔗 Gå med här: Workout51 - (powered by Challenge Hound)

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag skriver in detta i artikeln. Tack!

signatur

Missbrukare av Souls

Medlem

Skit i demokratin, låt oss spela hur vi vill och vad vi vill.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Vi begränsar spelandet och kallar det för demokrati hoho

Medlem

Det verkar som att processorn måste vara äldre än 10 år om man ska ha detta problemet.

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Det är ett riktigt svinigt beteende att höja systemkraven efter release. Att säga åt folk att uppgradera sin processor när de klagar på problemet är riktigt fult. Arrowhead är bra på att sabba sitt eget rykte, först PSN debaklet och nu det här.

Fortfarande en som inte har koll, psn har alltid varit ett krav för spelet. Kolla in trailers innan släpp så ser du det, det fanns information om det innan på steam också.
Sen att folk inte klarar av att läsa är inte arrowheads fel utan personer som inte kan läsa.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Fortfarande en som inte har koll, psn har alltid varit ett krav för spelet. Kolla in trailers innan släpp så ser du det, det fanns information om det innan på steam också.
Sen att folk inte klarar av att läsa är inte arrowheads fel utan personer som inte kan läsa.

Exakt. Dessutom, PSN-kravet har ju exakt noll med Arrowhead att göra. Det är såklart helt och hållet Sony som styr det!

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Det är ett riktigt svinigt beteende att höja systemkraven efter release. Att säga åt folk att uppgradera sin processor när de klagar på problemet är riktigt fult.

Är väl delvis artikelns fel men trist för dig att lägga upp en så oinformerad kommentar som första på artikeln. Med så starka ord dessutom!

Minimikraven var och är tydliga. Inget har förändrats hos dessa. Det är bara s.k. potato gamers som drabbas, med datorer som egentligen inte klarar minimikraven.

Sedan har väldigt många spel ändrat sina systemkrav efter release, det är inte ovanligt alls. Att en random CM-person skriver på discord att potato-gamers bör uppgradera sin processor är ju rätt. Att däremot Arrowhead väljer att försöka fixa det, skulle jag säga att de bör få en eloge för.

Medlem

Det är lite som att säga att du måste byta oxen framför plogen till en traktor. AVX2 är uråldrigt.

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Eller är det kommentarer som den här som förstör deras rykte?
Som jag förstår det har dom inte höjt minimikraven, dom har bara gjort att vissa datorer som legat under minimikraven men som funkat ändå av någon anledning, inte funkar längre.
Om man som konsument köper ett spel med en hårdvara som inte räcker till är det inte spelutvecklarens fel.

signatur

PSN: OAKTHYR

Skrivet av OAKTHYR:

Eller är det kommentarer som den här som förstör deras rykte?
Som jag förstår det har dom inte höjt minimikraven, dom har bara gjort att vissa datorer som legat under minimikraven men som funkat ändå av någon anledning, inte funkar längre.
Om man som konsument köper ett spel med en hårdvara som inte räcker till är det inte spelutvecklarens fel.

Det funkade ju innan, det är det vi diskuterar.

signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Det funkade ju innan, det är det vi diskuterar.

Ja. Men om spelet fortfarande funkar på dom minimikrav som stod utskrivna vid release så ser inte jag det som att Arrowhead har gjort något fel.
Att vissa hade turen att spelet råkade fungera på deras PC trots att deras hårdvara ligger under specificerade minsta krav tycker inte jag att Arrowhead ska behöva anpassa utvecklingen av spelet efter.

signatur

PSN: OAKTHYR

12
Skriv svar