Shadow of Mordors Nemesis-system blev till för att motverka andrahandsförsäljning

Robot
Shadow of Mordors Nemesis-system blev till för att motverka andrahandsförsäljning

Häftig spelmekanik får tydligen folk att vilja behålla sina spel.

#Monolith-productions, #Nemesis, #Shadow-of-mordor, #Shadow-of-war, #Warner-bros

Medlem

Laura Fryer är så värd att följa! Hon är en av de bästa rösterna på Youtube just nu för att få insikt i branschen. Hennes erfarenhet inkluderar Microsoft / Xbox, UE, WB / Monolith, Oculus och hon är väldigt transparent och rationell i sitt förhållningssätt. Ofta pratar hon om ledarskap och hur kultur påverkar studios. I detta fallet ger hon ju en fantastisk insikt i varför Monolith inte har producerat något på flera år och deras förhållande till WB.

Hon är lite av ett "hidden gem" (hon har iofs. 50k subscribers nu ser jag) även om jag tror hon kommer öka rejält i popularitet.

Medlem

Laura (som artikeln refererar till) har en riktigt bra youtub-kanal, informationsrik och professionell. En frisk vind på youtube.

När jag tänker tillbaka för några år sedan så var återspelbarhet ett vanligt uttryck. Bonus för kunder och spelutvecklare. Mellanhänderna som återförsäljare anser jag vara rätt onödiga och de behöver inte plocka åt sig den större kakan. Win win

Medlem

Det är en fantastisk spelmekanik. Önskar att de licensierat ut det mer!

signatur

Och allt vad det innebär, fortfarande.

Medlem

Att patentera spelmekanik borde förbjudas. Det gör det svårt för små studios att konkurrera speciellt om vi med tiden får allt fler som patent som de måste köpa. Och idén föddes från hur de kan motverka andrahandsförsäljning, usch. Nää hon var ju transparent men fick känslan av att hon är rätt girig och iskall

signatur

VÅRENS HÄLSOUTMANING – FZ & SweClockers inofficiella: LEVEL UPP IRL
🚀 Startdatum: 4 april (går bra att hoppa in när som) Slutdatum: 1 maj
💪 Målet: Logga 500 träningspass tillsammans!
🏆 Belöning: Om målet uppfylls lottas 500 kr ut i slutet av utmaningen - ju fler som går med desto större presentkort.
🔗 Gå med här: Workout51 - (powered by Challenge Hound)

Avstängd

Folk som jobbar med Microsoft, XBOX och Oculus är inte folk jag har något förtroende för då de inte verkar förstå ekonomi, spel eller människor.

Medlem

Förstår inte det negativa som skrivs. Det är väl givet att alla bolag hellre ser att man köper deras produkt ny istället för att handla den begagnad då det innebär mer försäljning. Sen vet alla normalt funtade människor att det inte är hela sanningen och en frisk och stark begagnatmarknad kan leda till fler hobbyister och därmed mer försäljning på sikt.
Men om vi tittar på hur olika företag get sig på detta koncept i spelbranschen har i ju Micorosfts snedsteg där de försökte spärra hela bagagnathandeln och försöka ta betalt om man sålde sitt begagnade spel.
Det som de gjorde med nemesis-systemet var ju att försöka få folk att behålla sitt spel istället för att sälja det vidare. Skapar en intressant mekanik istället för att lägga på konstiga sidosystem som skall försvåra försäljning.

I grund och botten är väl detta ungefär som när man fångar sina pokemons och de man fångat sparas på kasetten. Så vill man inte bli av med den för där har man alla sina pokemons.

Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Förstår inte det negativa som skrivs. Det är väl givet att alla bolag hellre ser att man köper deras produkt ny istället för att handla den begagnad då det innebär mer försäljning. Sen vet alla normalt funtade människor att det inte är hela sanningen och en frisk och stark begagnatmarknad kan leda till fler hobbyister och därmed mer försäljning på sikt.
Men om vi tittar på hur olika företag get sig på detta koncept i spelbranschen har i ju Micorosfts snedsteg där de försökte spärra hela bagagnathandeln och försöka ta betalt om man sålde sitt begagnade spel.
Det som de gjorde med nemesis-systemet var ju att försöka få folk att behålla sitt spel istället för att sälja det vidare. Skapar en intressant mekanik istället för att lägga på konstiga sidosystem som skall försvåra försäljning.

I grund och botten är väl detta ungefär som när man fångar sina pokemons och de man fångat sparas på kasetten. Så vill man inte bli av med den för där har man alla sina pokemons.

Varför är du så nedsättande till oss som inte har samma åsikt som dig?

Jag tror inte många spelutvecklare tänker "Låt oss komma på en spelmekanik som ska få dem att sluta sälja vidare spelen", tror du det? Att sedan licensera spelmekanik tycker jag då i sin helhet är girigt.

signatur

VÅRENS HÄLSOUTMANING – FZ & SweClockers inofficiella: LEVEL UPP IRL
🚀 Startdatum: 4 april (går bra att hoppa in när som) Slutdatum: 1 maj
💪 Målet: Logga 500 träningspass tillsammans!
🏆 Belöning: Om målet uppfylls lottas 500 kr ut i slutet av utmaningen - ju fler som går med desto större presentkort.
🔗 Gå med här: Workout51 - (powered by Challenge Hound)

Medlem

Rykande färskt från pressarna: Om dina spel är roliga så vill folk köpa dom och sedan ha kvar dom.

Medlem

Det är så efterblivet att dom har patenterat det här och sedan stängt ner studion.
Ingen förutom indie-utvecklare vågar prova på något nytt nu för tiden, jag sitter och spelar samma spel 30 år senare med ett annat skinn.

Så coolt som GTA 6 kommer vara på release så är ju chansen tyvärr skitstor att du misslyckas med ditt uppdrag om du inte är inom 30 meter av bilen du ska förfölja.

Ibland blir man livrädd för sin egna hobby.

Medlem
Skrivet av Workout51:

Varför är du så nedsättande till oss som inte har samma åsikt som dig?

Jag tror inte många spelutvecklare tänker "Låt oss komma på en spelmekanik som ska få dem att sluta sälja vidare spelen", tror du det? Att sedan licensera spelmekanik tycker jag då i sin helhet är girigt.

Nedlåtande hoppades jag verkligen inte det skulle uppfattas som. Tror de flesta spelutvecklare absolut försöker maximera försäljning. Det nedsättande jag hade var nog mest riktat till företag som tror att all spärrad begagnatförsäljning konverteras till nyförsäljning. Vilket jag inte tror ett dugg på.
Vissa företag kommer försöka få en att vilja behålla sitt ex och därmed minska mängde rotation av begagnade ex och andra kommer ha en annan approach. Är väl inget dåligt med det?

1
Skriv svar