Hasbro säger att framtiden för Baldur's Gate kan avslöjas "hyfsat snart"

Robot
Hasbro säger att framtiden för Baldur's Gate kan avslöjas "hyfsat snart"

Men det är inte säkert att det handlar om Baldur's Gate 4.

#Baldurs-gate, #Hasbro

Releasehästryttare

Inom snar framtid:

"We are making a mobile game"

Medlem

DLC

signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 2 |

Medlem
Skrivet av Devan:

En mardröm! Med det sagt så fungerar bg1 och 2 utmärkt på ipad!

Merch och Pay2win?

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Måste vara jobbigt att vara i ledningen för digitala-spel divisionen hos Hasbro. BG3 är en massiv succé och Larian har packat upp och gått vidare. Samtidigt så förväntar sig säkert shareholders osv att dom "do it again!".

Medlem
Skrivet av Piigge:

Måste vara jobbigt att vara i ledningen för digitala-spel divisionen hos Hasbro. BG3 är en massiv succé och Larian har packat upp och gått vidare. Samtidigt så förväntar sig säkert shareholders osv att dom "do it again!".

Det är nog jättelätt, bara att trycka DLCs, Microtransactions, Live Service. P2W, P2P, PVPvE, Moba, Battle Royale, m.m.
För att inte glömma..... tv-serie som inte alls blir bra.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Har väldigt svårt att se någon annan ta över efter Larian och lyckas göra något lika bra, kan ju bli positivt överaskad dock.

Medlem
Skrivet av Komured:

Har väldigt svårt att se någon annan ta över efter Larian och lyckas göra något lika bra, kan ju bli positivt överaskad dock.

Ja, känns som ett omöjligt uppdrag.

Nästan surrealistiskt att Swen Vincke inte bestämde sig för att splitta Larian till två stora projekt, då det är en så enorm studio numera splittrat på flera teams världen runt.

Han kunde ju ha utsett någon talangfull lärling som regissör för att leda ett BG4 och satt halva gänget att utveckla sin livsdröm ("the very big RPG that will dwarf them all") och sen anställa fler personer.

Samtidigt känner man sån respekt för hans beslut att inte göra BG4. Snacka om integritet.

signatur

Memento Mori

Skrivet av Komured:

Risken är väl stor att Larian blir fläckat när någon annan gör BG4 och misslyckas.
Människor är inte smartare än så.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Testpilot

Finns det någon etablerad studio i dagsläget med både kapacitet och förmåga att återskapa det Larian gjort med BG3? Ser inte att en nyetablerad studio skulle få samma möjlighet till att dra ut på den tiden som behövs för att skapa något som kommer nära samma kvalité heller.

Det jag visserligen kan tänka mig, det är spin-off spel baserat på det universum och karaktärer som BG3 inarbetat redan. Eller möjligen tilläggsinnehåll (DLC) i form av sidouppdrag och dylikt, men inte något som direkt förlänger huvudkampanjen. Svårt att ens sia kring vad Hasbro försöker koka ihop.

signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Medlem

Det känns rimligt att Hasbro vill vänstra lite med andra medier. Vad det än blir, är det ingen som kan missta det för Baldur's Gate 4 - plus att det blir ett sätt att testa flytkraften i varumärket och karaktärerna. En tv-serie på Amazon känns oundvikligt. Kan också se framför mig att Hasbro kanske tar en sväng ut i den fysiska världen, med någon kombination av kring-bordet-rollspel och brädspel. BG3 öppnade nog dörren för många till Dungeons and Dragons, men jag kan tänka mig att många gärna har någon form av bräde att utgå ifrån.

Medlem

Tactical adventures som gjorde solasta.
Bättre story än BG3.
Kännns som klockren partner..
Sen handlar det ju om att kunna stå emot WoTCs idioti..

Medlem

Gissar på nån form av DLC.

Tyvärrr ser jag INGEN som kan axla Larians roll i BG. Möjligen Brian Fargo och Inxile ent. Men tveksamt även här dels för dom ligger under MS nu och beror säkert på vilket folk dom skulle kunna plocka fram.

Skribent
Skrivet av Yatagarasu:

Finns det någon etablerad studio i dagsläget med både kapacitet och förmåga att återskapa det Larian gjort med BG3? Ser inte att en nyetablerad studio skulle få samma möjlighet till att dra ut på den tiden som behövs för att skapa något som kommer nära samma kvalité heller.

Det jag visserligen kan tänka mig, det är spin-off spel baserat på det universum och karaktärer som BG3 inarbetat redan. Eller möjligen tilläggsinnehåll (DLC) i form av sidouppdrag och dylikt, men inte något som direkt förlänger huvudkampanjen. Svårt att ens sia kring vad Hasbro försöker koka ihop.

De enda jag kan tänka mig som kan göra denna typen av spel är ju Owlcat. Är väl kanske om Obsidian vill gå tillbaka och göra CRPG-spel igen, men de är väl låsta till MS nu och känns inte så rimligt att Hasbro skulle anlita dem.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Ja, känns som ett omöjligt uppdrag.

Nästan surrealistiskt att Swen Vincke inte bestämde sig för att splitta Larian till två stora projekt, då det är en så enorm studio numera splittrat på flera teams världen runt.

Han kunde ju ha utsett någon talangfull lärling som regissör för att leda ett BG4 och satt halva gänget att utveckla sin livsdröm ("the very big RPG that will dwarf them all") och sen anställa fler personer.

Samtidigt känner man sån respekt för hans beslut att inte göra BG4. Snacka om integritet.

Swen pratade om att mot slutet av spelets utveckling så hade majoriteten av alla han kände på Hasbro fått gå från företaget. Tror inte han vill jobba med Hasbro mer då inte har samma filosofi om hur spel ska utvecklas.

Medlem
Skrivet av Partyprime:

Swen pratade om att mot slutet av spelets utveckling så hade majoriteten av alla han kände på Hasbro fått gå från företaget. Tror inte han vill jobba med Hasbro mer då inte har samma filosofi om hur spel ska utvecklas.

Jaså, du tolkar det som en antydan att han inte delar filosofi med Hasbro/Wizards of the Coast?

signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

De enda jag kan tänka mig som kan göra denna typen av spel är ju Owlcat. Är väl kanske om Obsidian vill gå tillbaka och göra CRPG-spel igen, men de är väl låsta till MS nu och känns inte så rimligt att Hasbro skulle anlita dem.

Bioware!

skämt åsido, Owlcat och inexile tror jag båda skulle göra förträffliga jobb.

Skribent
Skrivet av Profit:

Bioware!

Ja de två känns väl mest rimliga? Det jag känner spontant är ju att det inte behövs göras ett till Baldur's Gate. Går ju göra andra DnD-rollspel tänker jag utan just Baldur's Gate-namnet.

signatur

"Writer and Fighter"

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Profit:

Bioware!

Skulle bli mer lågskaliga projekt budgetmässigt, dock. Om inte Hasbro skjuter till (vilket man kanske gör, dålig koll på dem).

Men ja, jag är taggad i allmänhet på vad owlcat och inexile hittar på härnäst!

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja de två känns väl mest rimliga? Det jag känner spontant är ju att det inte behövs göras ett till Baldur's Gate. Går ju göra andra DnD-rollspel tänker jag utan just Baldur's Gate-namnet.

Håller med helt, men om det nu prompt ska släppas en fyra.

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Skulle bli mer lågskaliga projekt budgetmässigt, dock. Om inte Hasbro skjuter till (vilket man kanske gör, dålig koll på dem).

Men ja, jag är taggad i allmänhet på vad owlcat och inexile hittar på härnäst!

De lyckas ju kräma ut rätt mycket med tighta budgetar dock. Skulle vara kul att se dem jobba med en stor budget, bg4 eller annat. Lite som Peter Jacksons hopp från hemmatäljda bössor i Bad Taste (med flera) till Lord of the Rings

Men ja, förmodligen är det som du säger.

Skribent
Skrivet av Profit:

Håller med helt, men om det nu prompt ska släppas en fyra.

Ja nu verkar det ju som det är det viktigaste. Lite synd då det finns så mycket mer i DnD. Menar karaktärerna i Baldurs Gate kan ju fortfarande finns med som NPCs eller liknande. Men att vi får en annan story som centreras kring en annan del eller stad.

Hade gärna sett ett till Neverwinter Nights. Eller varför inte Icewind Dale?

signatur

"Writer and Fighter"

Eller så kommer ett Baldur's Gate - Monopoly!

signatur

Viam inveniam aut faciam

1
Skriv svar