Dystra souls-spelet Mortal Shell är veckans gratisspel hos Epic
Mortal Shell är trevligt. Behöver man sticka emellan andra spel med en liten återställare, eller vill gratissmaka på ett soulslike, kan man råka betydligt värre ut. Läcker estetik, ultragotiskt och mörkt, och tung, heavyhitting combat. Sen är det på intet vis ett perfekt eller ens jättebra spel. Stridsmekaniken är varken särskilt djuplodande eller precis, och man blandar inte runt korten så mycket mellan fiender: det är mycket slå, backa, vänta på repeat. Det blir en nackdel i ett spel som i övrigt har en nonsens-story och jämntråkiga miljöer att utforska.
Men det är kort- 12-15-timmar på min första och enda genomspelning, och det är tillräckligt kort för att inte bli en sån där överliggare i ens backlog. Jag är inte heller särskilt besviken på det som var sådär eller direkt dåligt, för Mortal Shell känns rätt mycket som en studio som doppar tårna i vattnet och tar ett uppvärmningsvarv. Vet inte riktigt för vad dock, och det har varit dödstyst från studion i ett par, tre år nu. Sen dess har Lords of the Fallen kommit och gjort väldigt mycket samma sak som Mortal Shell - fast större och mer, då.
Är inte alls souls spel dystra?
Another Crab's Treasure känns rätt glatt i jämförelse med det mesta andra i genren.
Another Crab's Treasure känns rätt glatt i jämförelse med det mesta andra i genren.
Sant! Hade glömt att det ens existerade faktiskt.
Mortal Shell är trevligt. Behöver man sticka emellan andra spel med en liten återställare, eller vill gratissmaka på ett soulslike, kan man råka betydligt värre ut. Läcker estetik, ultragotiskt och mörkt, och tung, heavyhitting combat. Sen är det på intet vis ett perfekt eller ens jättebra spel. Stridsmekaniken är varken särskilt djuplodande eller precis, och man blandar inte runt korten så mycket mellan fiender: det är mycket slå, backa, vänta på repeat. Det blir en nackdel i ett spel som i övrigt har en nonsens-story och jämntråkiga miljöer att utforska.
Men det är kort- 12-15-timmar på min första och enda genomspelning, och det är tillräckligt kort för att inte bli en sån där överliggare i ens backlog. Jag är inte heller särskilt besviken på det som var sådär eller direkt dåligt, för Mortal Shell känns rätt mycket som en studio som doppar tårna i vattnet och tar ett uppvärmningsvarv. Vet inte riktigt för vad dock, och det har varit dödstyst från studion i ett par, tre år nu. Sen dess har Lords of the Fallen kommit och gjort väldigt mycket samma sak som Mortal Shell - fast större och mer, då.
Minns när jag såg trailers för Mortal Shell och hur det såg läckert ut och att jag hejade på den nystartade studion (tror det var två etablerade ingenjörer eller bankmän som bestämde sig för att byta bana och ta risken att bli spelutvecklare som de alltid hade drömt om).
Men nu när du beskriver att allt är lite sämre och det spelas igenom på 12-15 timmar. Det låter så otroligt fjuttigt jämfört med de nästan 1000 timmar jag lagt på enorma, perfekta Elden Ring.
Det är svårt för andra att lyckas med Soulslikes-spel eftersom Froms spel är så jättelika och exceptionella.
Älskar soulslikes som genre och egentligen skulle jag vilja uppleva de alla, men oftast slutar det med att jag bestämmer mig redan på förhand att det är poänglöst att ens testa dem (inklusive uppenbart utmärkta soulslikes som Lies of Pi, Lords of the Fallen och Black Myth Wukong).
Memento Mori
Älskar soulslikes som genre och egentligen skulle jag vilja uppleva de alla, men oftast slutar det med att jag bestämmer mig redan på förhand att det är poänglöst att ens testa dem (inklusive uppenbart utmärkta soulslikes som Lies of Pi, Lords of the Fallen och Black Myth Wukong).
Allt handlar ju som vanligt om preferenser. Älskar också soulslikes, men själv tycker jag Elden Ring hör till det tristaste genren har att erbjuda. (Gillar inte open world-konceptet.)
Vi är som sagt alla olika, men både Lies of P och särskilt Lords of The Fallen erbjuder många, många timmars speltid och är i mitt tycke bättre än Elden Ring båda två. Tycker det är synd att du missar dessa pärlor även om jag förstår att du hellre sett dem större
Mortal Shell är på sitt sätt fenomenalt. Det är nog det spel inom genren som påminner allra mest om det klassiska första Dark Souls. Miljöerna och atmosfären är på topp och game play har en rejäl tyngd. Underskattat spel.
Allt handlar ju som vanligt om preferenser. Älskar också soulslikes, men själv tycker jag Elden Ring hör till det tristaste genren har att erbjuda. (Gillar inte open world-konceptet.)
Vi är som sagt alla olika, men både Lies of P och särskilt Lords of The Fallen erbjuder många, många timmars speltid och är i mitt tycke bättre än Elden Ring båda två. Tycker det är synd att du missar dessa pärlor även om jag förstår att du hellre sett dem större
Mortal Shell är på sitt sätt fenomenalt. Det är nog det spel inom genren som påminner allra mest om det klassiska första Dark Souls. Miljöerna och atmosfären är på topp och game play har en rejäl tyngd. Underskattat spel.
Men bortsett från Elden Ring då, redan Demon's Souls var helt otroligt. Och så uppslukande som få andra spel, tog mig nog 100 timmar att spela igenom.
Men ditt inlägg tvingar mig att tänka på det här ett varv till haha. Som sagt, på förhand blir jag väldigt taggad av alla soulslikes, särskilt Lords of the Fallen och även just Mortal Shell när trailers kom. Sen kommer jag inte till skott, lägger ner snabbt efter att ha provkört lite via Xbox Gamerpass eller nåt. Eller att jag blir avskräckt redan innan pga dåliga reviews, som tex med stackars Lords of the Fallen.
Men kanske Mortal Shell är perfekt för att åter börja ge dessa andra en ny chans ändå. För om jag vänder på det, 15 timmar är ju en så liten uppoffring. Här ska genast öppnas Epic store och testas!
Memento Mori
Shit också, funkar inte att spela varken med PS4- eller PS5-kontroller.
Epic och Gamepass är så jäkla kasst.
Tanka hem DS4Windows om du har problem att få igång kontrollerna i spel, löser ofta problemet.
The more I practice, the luckier I get.
Minns när jag såg trailers för Mortal Shell och hur det såg läckert ut och att jag hejade på den nystartade studion (tror det var två etablerade ingenjörer eller bankmän som bestämde sig för att byta bana och ta risken att bli spelutvecklare som de alltid hade drömt om).
Men nu när du beskriver att allt är lite sämre och det spelas igenom på 12-15 timmar. Det låter så otroligt fjuttigt jämfört med de nästan 1000 timmar jag lagt på enorma, perfekta Elden Ring.
Det är svårt för andra att lyckas med Soulslikes-spel eftersom Froms spel är så jättelika och exceptionella.
Älskar soulslikes som genre och egentligen skulle jag vilja uppleva de alla, men oftast slutar det med att jag bestämmer mig redan på förhand att det är poänglöst att ens testa dem (inklusive uppenbart utmärkta soulslikes som Lies of Pi, Lords of the Fallen och Black Myth Wukong).
Jag tycker ändå att Mortal Shell är en skön genomspelning. Nu är det ju gratis så bara att köra. Spelade det själv på PS plus tror jag.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.