Geforce RTX 5070 Ti testat – bra spelprestanda, men "spännande som mellanmjölk"
Jag hade inga speciella förväntningar men tyckte det var kul att de presterade nära eller bättre 4080 i en del grejer men förstår att folk generellt är besvikna då det borde ha hänt mer.
Känns lite som hos telefontillverkarna att det många gånger är mjukvara så har uppdaterats och marginellt bättre hårdvara, men de kör ju nytt varje år vilket inte grafikkorttillverkarna gör.
Är mest nyfiken på 5070 då det nog är mest relevant för flest personer men döma av de nu släppta korten ser det inte jättelovande ut men vi får se
”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi
Det brukar väl inte vara några enorma skillnader mellan två serier. Mest värt brukar ju vara att hoppa en serie, typ 10xx > 30xx > 50xx. Så har man ett kort i 40-serien nu kan man lika gärna vänta till 60-serien.
Undantaget är väl om man har ett lågt kort i en serie och köper ett högre i nästkommande. Eller att man "villhöver" nytt för increased e-penis.
Fi fan! Har suttit och lurkat på Fz i säkert minst 10år, jag har läst allt ifrån "för långa spel" till att kolla live fragzone fredag juldikter och grejer men detta tog priset jag kunde hålla mig längre när jag läste artikeln så jag skapade ett konto och skriver nu detta i frustration.
Jag sitter hellre kvar på mitt EVGA hybrid 1080 ti inköpt för två flak Cuba cola zero & två thaibuffé bjudningar för 2årsen än att köpa för dessa ocker priser (Kan inte rå för det men föddes som snål halläning).
Det brukar väl inte vara några enorma skillnader mellan två serier. Mest värt brukar ju vara att hoppa en serie, typ 10xx > 30xx > 50xx. Så har man ett kort i 40-serien nu kan man lika gärna vänta till 60-serien.
Undantaget är väl om man har ett lågt kort i en serie och köper ett högre i nästkommande. Eller att man "villhöver" nytt för increased e-penis.
Ja men tidigare har i regel ett XX70-kort i nya serien motsvarar XX80-kortet i föregående generation men denna gång är inte ens 5070 Ti lika bra som ett 4080 (om man inte överklockar) så blir spännande att se vad 5070 har att erbjuda.
Jag passar även gärna på att påminna alla om att Ti står för ”tiny improvement”
”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi
Aa näe jag väntar till 60xx serie, kanske kommer lagom till witcher 4. Något jag inte kommer vilja snåla på när det kommer till grafikinställningar
🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX
hela 5000 serien har varit skit förutom 5090. Nvidia är ett sånt jävla skit företag
Det får tiden visa, men så kan man beskriva 4000-serien iaf.
Det lutar mer och mer åt att jag köper AMD nästa gång, om de fortsätter så.
hela 5000 serien har varit skit förutom 5090. Nvidia är ett sånt jävla skit företag
5090 låter inte nämnvärt imponerade heller, inte efter att ha kollat olika tech reviews på youtube.
-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-
4080-prestanda anno 2025 för "endast" 10-11kkr? Om man nu får ett kort till MSRP, vilket säkert enbart några enhörningar lär lyckas med?
Hade det kostat 6000-7000kr hade det varit ett bra kort. För 8000kr hade det varit okej. 9000kr hade väl kanske varit smärtgränsen för de mest överklockade ASUS-korten (där man betalar en fin slant bara för att det står ASUS på det).
Men att gå upp till de summorna? Utan några egentliga framsteg (annat än mjukvara, prisa AI och DLSS4! ...eller hur det nu var) i vare sig prestanda eller energieffektivitet från föregående generation?
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Ja men tidigare har i regel ett XX70-kort i nya serien motsvarar XX80-kortet i föregående generation men denna gång är inte ens 5070 Ti lika bra som ett 4080 (om man inte överklockar) så blir spännande att se vad 5070 har att erbjuda.
Jag passar även gärna på att påminna alla om att Ti står för ”tiny improvement”
Ja det verkar inte bättre. Kommer ihåg när GTX 1060 lanserades, det presterande ungefär linje med 980 och hade 2 gb mer vram. Kostade ca 2700 kr 2017 vilket motsvarar 3254 kr Idag, vilket i och för sig är efter lansering men ändå.
Intressant att 5070 kostar 10550kr. Ungefär lanseringspriset för PS5 Pro i Sverige.
Ett argument mot priset för PS5 Pro var att folk tyckte att man kunde bygga lika kompetenta speldatorer för samma peng. Men med dessa priser på även mid range kort, där bara grafikkortet kostar som en helt funktionsduglig PS5 Pro, så kommer det vara ganska svårt att påstå att Konsoler inte är prisvärda idag.
Jag sitter på ett 3060 Ti själv och det räcker för mina behov än så länge. Men jag sneglar på 5070 Ti om det kommer någon med tillräckligt tyst eftermarknadskylare. Men jag måste i princip köpa helt ny dator när det bär av då moderkort + processorgeneration börjar bli till åren. (i9 9900k). Den generationen stödjer PCIe 3.0 men 40xx samt 50xx serierna kräver PCIe 4.0 för att inte flaskas. Så kommer bli snordyrt.
På detta så kanske vi har tariffer mot EU snart från Trump så då lär inte komponenterna bli billigare precis då många av dessa företag är baserade i USA. Så risken finns att det kommer bli än värre i en nära framtid.
Intressant att 5070 kostar 10550kr. Ungefär lanseringspriset för PS5 Pro i Sverige.
Ett argument mot priset för PS5 Pro var att folk tyckte att man kunde bygga lika kompetenta speldatorer för samma peng. Men med dessa priser på även mid range kort, där bara grafikkortet kostar som en helt funktionsduglig PS5 Pro, så kommer det vara ganska svårt att påstå att Konsoler inte är prisvärda idag.
Jag sitter på ett 3060 Ti själv och det räcker för mina behov än så länge. Men jag sneglar på 5070 Ti om det kommer någon med tillräckligt tyst eftermarknadskylare. Men jag måste i princip köpa helt ny dator när det bär av då moderkort + processorgeneration börjar bli till åren. (i9 9900k). Den generationen stödjer PCIe 3.0 men 40xx samt 50xx serierna kräver PCIe 4.0 för att inte flaskas. Så kommer bli snordyrt.
På detta så kanske vi har tariffer mot EU snart från Trump så då lär inte komponenterna bli billigare precis då många av dessa företag är baserade i USA. Så risken finns att det kommer bli än värre i en nära framtid.
Lol tror du ps5 pro är lika bra som 5070? Löjligt dyrt för en konsol. Där får du sitta med 30 fps och ai uppskalad upplösning från 720p.
Har inte köpt en PC på nästan 10 år. Vad skulle en ny dator med ett 5070 och passande komponenter kosta mellan tummen och pekfingret?
Har inte köpt en PC på nästan 10 år. Vad skulle en ny dator med ett 5070 och passande komponenter kosta mellan tummen och pekfingret?
Mellan tummen och pekfingret runt 25000kr. Om du nu lyckas få tag i ett 5070Ti alt. väntar till 5070 kommer (som kommer prestera sämre än 5070TI). Det går såklart att pressa ner priserna mer men för det priset har du en dator som håller ett tag.
Jag själv sitter på ett 3070ti och ett 5070ti skulle dubbla mina fps i typ alla spel i 1440p. Det för mig är ett otroligt lyft så får jag tag i ett kort runt 11000kr så är jag rätt nöjd. Vi får se i eftermiddag
Prepare for.. Bloodshed!
Lol tror du ps5 pro är lika bra som 5070? Löjligt dyrt för en konsol. Där får du sitta med 30 fps och ai uppskalad upplösning från 720p.
Lycka till att komma någonstans med endast ett 5070 för 10550kr. Du kommer behöva betydligt fler komponenter än så innan du har en fungerande dator Prislappen går därmed upp. Räkna med runt 25k. Vad som är "lika bra" är därmed subjektivt. "good enough" eller "mer pang för pengen" är nog mer relevant att diskutera.
Sedan så är 60FPS målbilden för PS5Pro med AI uppskalning från 1080P eller 1440P till 4k. Beroende på vad utvecklaren väljer. AI uppskalning är även målbilden för PC just nu. De enda som på riktigt kan köra 4k Native på ett stabilt sätt över tid i en generation är de som väljer att köpa 5090. Resterande kommer antingen direkt, eller förr eller senare, vara beroende av DLSS för att nå 4k.
Så för den vanliga konsumenten som inte säljer en njure för att alltid ha apex korten från NVidia (xx90 serien), vilket är majoriteten, så är AI uppskalning här för att stanna om man vill köra i 4k någorlunda stabilt över tid.
Lycka till att komma någonstans med endast ett 5070 för 10550kr. Du kommer behöva betydligt fler komponenter än så innan du har en fungerande dator Prislappen går därmed upp. Räkna med runt 25k. Vad som är "lika bra" är därmed subjektivt. "good enough" eller "mer pang för pengen" är nog mer relevant att diskutera.
Sedan så är 60FPS målbilden för PS5Pro med AI uppskalning från 1080P eller 1440P till 4k. Beroende på vad utvecklaren väljer. AI uppskalning är även målbilden för PC just nu. De enda som på riktigt kan köra 4k Native på ett stabilt sätt över tid i en generation är de som väljer att köpa 5090. Resterande kommer antingen direkt, eller förr eller senare, vara beroende av DLSS för att nå 4k.
Så för den vanliga konsumenten som inte säljer en njure för att alltid ha apex korten från NVidia (xx90 serien), vilket är majoriteten, så är AI uppskalning här för att stanna om man vill köra i 4k någorlunda stabilt över tid.
PS5 Pro har med dagens mått relativt svagt processor-del (ca Ryzen 3600 / 3700 prestanda) och ganska medioker grafik-del (ca RX 7700xt prestanda).
Ett 5070 Ti är ca 1.5x kraftfullare i vanlig rastrering tester än ett 7700xt. Maskininlärning och RT prestandan är dock på en helt annan nivå. PS5 Pro AI uppskalning PSSR är visserligen bättre än FSR men fortfarande inte alls på samma nivå som DLSS. Och i path tracing kan det vara upp till ca 5x RT prestanda.
Ett RTX 4070 Super tex kan göra saker som helt enkelt inte är möjligt på en konsol...
PS5 Pro har med dagens mått relativt svagt processor-del (ca Ryzen 3600 / 3700 prestanda) och ganska medioker grafik-del (ca RX 7700xt prestanda).
Ett 5070 Ti är ca 1.5x kraftfullare i vanlig rastrering tester än ett 7700xt. Maskininlärning och RT prestandan är dock på en helt annan nivå. PS5 Pro AI uppskalning PSSR är visserligen bättre än FSR men fortfarande inte alls på samma nivå som DLSS. Och i path tracing kan det vara upp till ca 5x RT prestanda.
Ett RTX 4070 Super tex kan göra saker som helt enkelt inte är möjligt på en konsol...
https://youtu.be/cOSG6JN9PGU?si=xZbmO68YNDCR2_xP&t=630s
Det bestrider ingen. Men det är som sagt inte poängen. För kostnaden av ett 5070 så får du en fullt fungerande maskin i form av en PS5 Pro som funkar direkt till 4k TVn. Du kommer ha "good enough" prestanda och "mest pang för pengarna".
Skall du driva ditt 5070 så kommer du behöva investera omkring 25000kr totalt för en vettig dator. Det kommer långt ifrån alla tycka är en vettig affär. Är den extra prestandan som en 5070 kan ge värd 15000kr extra? Upp till var och en att svara på det