Tidigare Sony-chef: Playstation 6 kommer ha skivläsare
…som tillval
Jag hade aldrig fått för mig att köpa en stationär konsol utan skivläsare men jag måste ändå säga att jag tycker det är rimligt att man kan välja att slippa betala för en om man inte vill. Sedan att de är svindyra tycker jag är skamligt och hoppas att de skärper sig på den fronten.
Oavsett spel släpps på skiva eller kassett eller annat fysiskt vis så känns det som att en majoritet ändå är ospelbara eller glitchiga satan utan onlinepatchar… menar, att ha saker på skiva från och med PS360 känns ju mer som dammsamlande för hyllor från och med den dagen onlinetjänster till berörda konsoler går offline… och det är ju knappast något som blivit BÄTTRE över åren.
Oavsett spel släpps på skiva eller kassett eller annat fysiskt vis så känns det som att en majoritet ändå är ospelbara eller glitchiga satan utan onlinepatchar… menar, att ha saker på skiva från och med PS360 känns ju mer som dammsamlande för hyllor från och med den dagen onlinetjänster till berörda konsoler går offline… och det är ju knappast något som blivit BÄTTRE över åren.
Helt sant, skiva är bara bra om man vill spela sen sälja, men då är det bra
Bra poäng. Dag ett-patchen tenderar att vara enorm. Kluvet det där. Det ÄR bra att saker kan patchas, men samtidigt bjuder det in till "slarv" på ett annat sätt: "Jaja, det tar vi sen!"
En Bamseponny av folket
Bra poäng. Dag ett-patchen tenderar att vara enorm. Kluvet det där. Det ÄR bra att saker kan patchas, men samtidigt bjuder det in till "slarv" på ett annat sätt: "Jaja, det tar vi sen!"
Tyvärr ett otyg som kom med internet och mentaliteten att det kan fixas under tiden då spelet går igenom certifieringen hos MS/Sony vilket ger lite extra tid att fixa saker utan att försena spelsläppet. När du släppte ett spel 1995 så behövde det vara så pass intakt att en patch inte var aktuell då det var mycket svårare att uppdatera.
Fattar inte heller varför en digital utgåva av ett spel som man inte kan sälja vidare eller låna ut skall kosta 50% mer än en disc version.
För att dessa licenser säljer och folk överlag skiter fullständigt i äganderätt och rentav stör sig på de som försöker förklara varför det faktiskt är en grej att värna om. Gissar jag är den simpla förklaringen.
En bra resurs för detta är https://www.doesitplay.org/, för eventuellt intresserade. De testar om spel funkar offline och om de kräver nedladdningar för att kunna spelas färdigt, eller om det räcker med det som finns på skivan/kasetten.
En annan fördel med att köpa det på disc är att man kan sälja det ifall man inte gillar spelet.
Som tur var fans det demo på Wukong annars hade det vart som att vaska 900kr för jag gillade inte det spelet och det var dessutom alldeles för svårt för mitt tålamod. Death Loop var ett annat exempel på ett spel jag tyckte var värdelöst för jag klarar inte av att börja om igen tusen gånger när man dött, tur jag köpte det på disc så jag kunde sälja det.
Annars sparar jag dom bra spelen och lånar ut till brorsan ibland också.
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.
En bra resurs för detta är https://www.doesitplay.org/, för eventuellt intresserade. De testar om spel funkar offline och om de kräver nedladdningar för att kunna spelas färdigt, eller om det räcker med det som finns på skivan/kasetten.
Bra att veta! Tack för informationen.
PSN: OAKTHYR
Tycker att EU borde tvinga dessa företag till att köra digital only. Sjukt mycket sämre för vår planet att man trycker CD skivor när alternativet redan finns.
Är du på allvar?
Vad som förvånar mig är att enbart Sony får sälja sina digitala spel för hade andra butiker kunna sälja digitala spel så hade nog inte priserna varit så höga som dom är,som det är nu kan ju Sony och även andra ta ut hutlösa priser på deras digitala spel. Därför är ju i mångt och mycket digitala spel dyrare än spel på skiva.