Vilken matkedja handlar ni primärt på?
Jag försöker att handla på ett så stort urval som möjligt, mest för min egen skull. Utbuden skiljer sig lite och det gör det roligare för mig att handla.
Men mest blir det på ICA på grund av att jag bor nära två bra ICA butiker varav framförallt den ena är på väg hem från jobbet för mig (om jag hinner innan stängning, vilket brukar gå fint i alla fall mån-ons).
Fast den har fått lite konkurrens av en COOP som ligger närmare jobbet, och därför är enklare om det blir tight med tiden, då båda stänger kl 23.
Ad hoc addendum
ICA (Nära), alla dagar i veckan (well, inte riktigt alla dagar - pun intended).
Har förvisso en Coop och en Lidl lite närmare, men Coop-butiken är både avsevärt dyrare och sämre i så gott som alla avseenden (slitnare/mindre fräsch, oengagerad personal, sämre utbud och samma öppettider trots större butiksstorlek) och Lidl... nja. Visst är den lite billigare men utbudet är kass, öppettiderna väsentligt sämre och butiken i sig är riktigt trist.
Däremot svänger jag ibland förbi en lite större ICA-butik (Supermarket) på väg hem från ex. volontärpass, och den är klart sämre. :/ Ofta bröddisken är urplockad även vardagar och inte alltför sent på kvällar, och kampanjvaror som inte finns i hyllorna o.s.v. Blir väl risken med ett franchise-system likt det ICA tillämpar.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
ICA (Nära), alla dagar i veckan (well, inte riktigt alla dagar - pun intended).
Har förvisso en Coop och en Lidl lite närmare, men Coop-butiken är både avsevärt dyrare och sämre i så gott som alla avseenden (slitnare/mindre fräsch, oengagerad personal, sämre utbud och samma öppettider trots större butiksstorlek) och Lidl... nja. Visst är den lite billigare men utbudet är kass, öppettiderna väsentligt sämre och butiken i sig är riktigt trist.
Ja alla Coop blir sådär. Jag har en Coop mycket närmare än ICA men undviker Coop som pesten.
Alltid mögliga grönsaker och allmänt äckligt
@Devan
Axfood äger City gross till 100% sen förra året
Lidl, för den ligger inom gångavstånd. Får ändå komplement handla på City gross en gång i månaden då Lidl saknar en del. Aldrig Coop då de är dyrast. Ibland Ica då det är smidigare än city gross men dyrare.
Som exempel nu förra veckan hade Lidl ananas för 14kr kg. Samma märke på City gross gick på 34kr/kg. Nu är det finsk vecka på lidl så blir att handla lite god finsk korv, piroger, lakrits mm. De brukar också ha bananer för 14kr/kg istället för city gross 30kr/kg.
Så man undrar vilka marginaler svenska affärer har när de tar dubbla priset.
Willys för det mesta. Ligger precis i närheten av där jag bor.
Om jag jobbar kväll och behöver handla lite efter jobbet hoppar jag in på ICA Maxi, för de har öppet till kl. 23, och ligger precis där min buss kommer in i stan. Sen går jag till andra affärer också ibland för att få lite variation.
Coop. Hemkörning. Där och då (när vi körde igång) fanns det inte så många alternativ i lilla Mariefred. Så tog det som fanns. Gillar bonussystemet också. Är smidigt att sätta in hela månadens mat-budget på Coop-kortet, och så behöver man inte tänka på det mer.
En Bamseponny av folket
60% Ica. Bor bredvid en bra Ica-butik så jag köper det mesta där.
20% Mathem. Tycker fortfarande att de är bäst online.
20% Coop. Sommartid på landet väljer jag Coop. Lite sämre än Ica Maxi som ligger på samma avstånd, men mindre trängsel.
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Alltid Ica.
Tycker deras sortiment är så pass bra att jag knappt behöver någon annan butik. Sen om priserna är bättre på något annat ställe skiter jag i för jag har inte tiden/orken att spara några kronor på att köra över hela stan för att köpa bananerna på någon annan butik där de kostar lite mindre. Någon annan ovan nämnde att de alltid har fräscha butiker, bra personal etc.
Bojkottar Lidl och Willys av princip. Coop funkar i nödfall, men undviker det helst också.
Submission is for the weak
Går till ICA och COOP ungefär lika mycket, då båda är i närheten av där jag bor. ICA vinner på att den ligger lite närmare, speciellt när jag känner mig lat, vilket jag ofta gör. Medan COOP är mer fräsch, trevlig och har ett lite större utbud. När det gäller vissa saker, som kött, så går jag alltid till COOP.
Coop, främsta anledningen är att frun jobbar på Stora Coop i grannstaden så hon har personalrabatten där som hon får 1 gång i månaden + bonussystemet som är riktigt bra + även om det Coop vi har närmast är den minsta sorten "Xtra" så är butiken fräschare än vårt ICA. Trots ett sämre utbud med en mindre butik så hittar jag alltid det vi behöver.
Mest City Gross, ibland Willys. Tycker Ica och Coop har ganska kass kvalite på grönsaker och frukt så dit går jag bara om jag ska ha energidrycker, läsk eller liknande.
Är det dålig kvalitet på energidrycker, läsk eller liknande hos City Gross och Willys?
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
80% Willys. Billigast med god marginal, bäst urval utifrån mina vanor, bra grönsaksavdelning och bäst läge. (Här där jag bor iaf).
Blir också en sväng in på lidl ett par ggr i månaden (mest för lunchmat), ibland ett besök på Ica Maxi för de mycket få varor som inte finns på Willys och rätt ofta en promenad till Tempo i grannkvarteret för något litet man behöver välfigt akut (typ en påse chips på lördagen).
Ica är klar vinnare!
Intressant ändå, trodde Willys skulle få mer röster, låter på de flesta här att priset spelar mindre roll och hur snygg/fräsch affären är spelar mer roll.
Jag handlar som tidigare nämnt mest på Willys då den ligger närmst, men om vi ska "finhandla" och t.ex. ha gäster eller någon annan tillställning blir det ICA här med. Känns lite bättre helt enkelt, med butiksstyckat kött, en manuell delikatess m.m. Låter kanske lite märkligt men det "känns" annorlunda att handla där - och inte bara på kontot!