A game about digging a hole
Min recension av A game about digging a hole
Plattformar: Steam
Release: 7 februari 2025
Detta är min första spelrecension.
Jag var väldigt skeptisk till en början, men något gjorde att jag blev nyfiken när jag såg trailern. Ett spel med inledelsen att man precis köper ett hus, med en skatt gömd på baksidan, thats it. Spelet börjar med att man står och glor på en anslagstavla, sedan kommer en lastbil och skyltar upp en annons om ett hus som är till salu. Gubben rör sig framåt och man kan läsa precis det jag skrev i inledningen.
![](https://i.ibb.co/N6KG0qJn/Sk-rmbild-2025-02-10-142111.png)
Härifrån är man "on your own". Man börjar i sitt garage och har till sitt förfogande en uppgraderingsbänk, en säljstation och en spar-bänk. Spelet är klätt i ganska medioker unreal-engine grafik men det är inget som stör upptäckarlustan! Jag tar min superkassa spade och börjar hacka på baksidan. Det dyker upp massa sten och ibland lite kol, medans hålet blir större och större. Det går dock riktigt segt med inledningsspaden.
Efter ett par vändor lyckas jag sälja av så pass mycket att jag har råd att uppgradera till nästa spade. Nu börjar det hända betydligt mer saker! Sten, kol, järn börjar hitta in i min väldigt snålt tilltagna ryggsäck. Fram-och-tillbaka kutar jag som en dåre medans jag försöker få in pengar. Efter ett par vändor till kan jag uppgradera både spaden och batteriet så att jag kan fortsätta härva i mitt hål. Ja, man använder energi av ett form av batteri även för att veva med sin spade haha, dessutom sprängs den om man drar energinivån till 0!
Efter ett par vändor till börjar hålet bli så stort att jag måste köpa med mig lite belysning för att se något. Sagt och gjort, efter ett par meter till börjar man hitta guld och andra rariteter, dessutom börjar min sökare beepa som en dåre. Se där! En skatt! Tackar tackar, alltid trevligt med lite extra cash och mineraler. Sen helt plötsligt säger spaden "Plonk" ! Vad nudå, en sten som min spade inte kan hacka igenom. Efter lite funderande testar jag att kasta en dynamit på stenen, och pang så är den väck! Perfekt, grävandet fortsätter.
Nu är hålet så pass djupt att det är besvärligt att ta sig upp och ner, jag bestämmer mig för att köpa en jetpack. Döm av min förvaning när det nu helt plötsligt går att flyga upp och ner ur hålet som en oljad blixt! Det enda som stör nu är de små partiklarna man inte lyckas gräva bort som ligger kvar i luften som små irritationsmoment. Men inte tillräckligt störande för att dra ner betyget!
Såhär fortsätter det tills att man hittat den stora super-skatten längst ner. Spelet är suveränt bra fram tills "botten", där det tappar lite. Skriver inge mer med risk för spoils. Som helhet fungerar den enkla grafiken, enkla ljudet med den enkla kontrollen för att göra spelet så pass intressant att man suktar efter mer när slut-lastbilen rullar förbi, som då även låser upp ett speciellt "achievement" läge. Spelet tog ca 3 timmar att ta sig igenom, och för den kaffekoppen det kostar är det väldigt prissvärt trots de korta speltimmarna.
i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5