Diskutera – Hur framgångsrik blir Switch 2?
Det här är ju helt omöjligt att svara på när vi inte vet någonting. Så många faktorer som spelar in; priser, titlarna, prestandan, specifik release-titlarna.
Vad jag dock är övertygad om är att Mario kart blir en release-titel och att nya 3D Mario får vänta, precis som 3D Mario fick ge plats åt Zelda vid releasen av Switch 1.
Allt hänger på Nintendos egna spelutveckling.
Ett litet orosmoln är ju att Metroid Prime 4 utannonserades redan 2017, kort efter att Switch släpptes, men kommer först nu åtta år senare. En hel konsolgeneration för sent. Skulle de råka på fler liknande utvecklingsproblem med kommande spel tror jag att de kan få det riktigt kämpigt.
Jag hoppas på det bästa.
Hårdvaran är jag inte orolig över. Nintendo-spelen säljer ändå. Bara de kommer, så att säga.
Switch var i mina ögon den minst intressanta Nintendo-konsolen på evigheter. Dels slopade den all bakåtkompatibilitet som Wii U sken med, dels skrotade de Virtual Console och ersatte med ett inledningsvis uselt retroutbud via prenumeration och dels var de medföljande handkontrollerna bedrövliga och utan styrkors.
Det blev inte bättre av att Wii U-utbudet (som jag redan mjölkat) utgjorde en enorm del av Nintendos titlar till Switch.
Med det sagt.
Dessa nya kontroller saknar fortfarande styrkors men de är åtminstone större. Och bakåtkompatibiliteten är helt avgörande då jag nu från dag ett har ett vettigt utbud att välja och vraka bland. Det vill säga, jag kan ta igen det jag gått miste om då jag inte ägt en Switch för att fylla upp mellan de nya titlarna.
Rakt och tydligt namn, uppgraderingar och förbättringar på alla håll och kanter. De sjabblar inte bort allting som med Wii U så jag tror denna kan bli ytterligare braksuccé rentutav den andra konsolen i rad som blir historiskt bra säljande! Kanske till och med bättre än Switch och PS2!
Dom gör allt rätt. Nu är frågan bara om den blir för stor för barn. Sedan tog det så långt tid mellan generationerna att mina "multiplayer barn" slutade att spela på den. Och dom är säkert inte jätte intresserade av Nintendo överhuvudtaget längre. Men en yngre generation kanske är osv.
Jag tror det kommer bli intressant att se hur Nintendo kommer nyttja faktumet att varje joycon nu även kan användas som datormus. Hur kommer det påverka spelen? Det är ju i vissa spel genrer en enorm skillnad mellan att spela med mus kontra handkontroll. Hur skall de balansera detta i kompetetiva multiplayer spel tex?
Men för min del blir det köp day one.
Kan inte FZ sätta en hugad reporter eller frilansare att reda ut alla spelmaskiner som realistiskt sett finns på marknaden idag och göra en superguide om fördelar och nackdelar och vilka kombos som kan passa bäst i ens egen maskinpark. Jag skulle gärna vilja komplettera min PS5 och Series S med en bärbar men det känns omöjligt att välja nu.
Alltså en samlad artikel som kan bli ett enormt annonsdrivande googlemonster om den översätts till engelska också. 😉
Kan inte FZ sätta en hugad reporter eller frilansare att reda ut alla spelmaskiner som realistiskt sett finns på marknaden idag och göra en superguide om fördelar och nackdelar och vilka kombos som kan passa bäst i ens egen maskinpark. Jag skulle gärna vilja komplettera min PS5 och Series S med en bärbar men det känns omöjligt att välja nu.
Alltså en samlad artikel som kan bli ett enormt annonsdrivande googlemonster om den översätts till engelska också. 😉
Det där låter som ett examensarbete på Universitetet.
"Writer and Fighter"
Beror nog mycket på prestandan. Fixar de stadiga 60fps (gärna högre) på samtliga egna titlar så kommer det nå långt. Oledpanel med minst 1080p är ett minimum,gärna 1440p om de kan garantera 60fps.
Prestandan är nog det som är minst viktigt när det gäller en ny Nintendokonsol. Folk bryr sig helt enkelt inte, och Nintendo är generellt sett duktiga på att utnyttja styrkan i sin hårdvara och kräma ur det mesta trots att hårdvaran brukar vara svag jämfört med konkurrensen.
Jag kan se två scenarier här: antingen att Switch 2 känns som ett för marginellt steg uppåt att den inte lockar jättemånga Switchägare att uppgradera. De är nöjda med det de har, och det lär fortsätta att komma spel till Switch under flera år (även om Nintendo överger den). Eller att succén bara rullar på, namnet är så känt och etablerat att de i bästa fall hamnar i en PS2-situation och bara kan fortsätta med Switch-varumärket i flera generationer. Det blir intressant att se hur tempen är och hur många som är hypade när vi har fått pris, lanseringsspel och datum för lansering.
Så vem tusan vet. Spelen är avgörande, och här har Nintendo krattat manegen för flera potentiella big hits redan under konsolens första år. Vi kan anta att det blir ett Mario Kart 9 och ett nytt 3D-Mario i år, och det kan räcka långt.
Förutsättningarna är bra.
Detta är det längsta gapet någonsin mellan två konsoler, iaf bland de mer etablerade. Det rimliga är nog att Nintendo har haft ganska gott om tid på sig att fila på ganska många projekt samtidigt. Likväl kommer tredjepartstillverkare att vara på redan från start, till skillnad från första Switch, där många avaktade ibörjan. Men om detta blor en konsol som säljer 50 eller 100 miljoner ex har jag ingen aning om. Vi vet fortfarande för lite.
Dom gör allt rätt. Nu är frågan bara om den blir för stor för barn. Sedan tog det så långt tid mellan generationerna att mina "multiplayer barn" slutade att spela på den. Och dom är säkert inte jätte intresserade av Nintendo överhuvudtaget längre. Men en yngre generation kanske är osv.
Tror Nintendo har det perfekt här. Tror inte de gamla konsolerna kommer att försvinna, så de kommer ha ett större urval på Switch-konsoler utifrån vilka spel man vill spela och även storlek på konsolen. Switch 2 kommer utan tvekan vara flaggskeppet framåt, men Switch OLED kommer sälja otroligt bra för framför allt barn och indie-spel som inte kommer att vara krävande.
PC | PS5 | Switch
Såg en spekulation kring just vilka spel som kunde komma till. Om vi utgår ifrån att den är motsvarande vad första Switch var 2017 (kanske/förhoppningsvis lite starkare) och den följs åt av ett nytt 3D Mario (som vi inte sett sedan Odyssey), Metroid Prime 4, Mario Kart 9 samt en remaster på Twilight Princess (en kan ju hoppas), så borde succén lösa sig själv.
https://www.youtube.com/@RetroGameCorps/videos
Kanske inte exakt vad du ville ha men han testar mycket handhållet!
Svaret är ganska enkelt
Med ett snabbt nytt Super Mario eller ett nytt Zelda snyggt som tusan så är succén given ( Inte en Botw remaster bara då är floppen säkrad)
Ett Resident Evil 9 som släpps till Switch 2 samtidigt som de övriga konsolerna skulle göra susen också
Jag spelar på Ps5 men ett nytt Mario eller Zelda i samband med release skulle faktiskt få mig att äta makaroner en månad o slå till