Rör inte mitt Ubisoft
Jag tar som sagt gärna en flock halvbra försök till nya spel vid sidan av alla säkra uppföljare och remakes. Men visst, de behöver få upp kvalitén överlag.
Jag tänkte väl snarare att det hade varit spännande om de låtit en större % av företaget ägnas åt nyskapande projekt i så fall - men samtidigt är det ett stort företag som behöver omsättning för att överleva, och att då välja "säkra kort" (vad nu det ens betyder, en del lyckas ju sälja multum av nästan precis samma sak år ut och år in medan en del andra tappar när de försöker) är väl inte helt oförståeligt. Att kvaliteten är... blandad, är inte det jag själv reagerar på starkast. En del plockar dock fram högafflar väldigt fort (eller rosenbuketter, för den delen).
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Självklart ska spelutvecklare kunna begå misstag, men för att bli förlåtna bör ett minimikrav vara någon form av självinsikt och självkritik från företaget i fråga. Påtvingade DEI narrativ som ytters få efterfrågar och som dessutom trycks in med skohorn och vaselin i projekt retar upp ganska många samtidigt som en försvinnande minoritet är extremt snabba med att klassa all form av kritik mot DEI som en skara högertroll eller dylikt. Resultatet blir således bara ännu mer polarisering och splittring. Låt spelen tala för sig själv istället.
Självklart ska spelutvecklare kunna begå misstag, men för att bli förlåtna bör ett minimikrav vara någon form av självinsikt och självkritik från företaget i fråga. Påtvingade DEI narrativ som ytters få efterfrågar och som dessutom trycks in med skohorn och vaselin i projekt retar upp ganska många samtidigt som en försvinnande minoritet är extremt snabba med att klassa all form av kritik mot DEI som en skara högertroll eller dylikt. Resultatet blir således bara ännu mer polarisering och splittring. Låt spelen tala för sig själv istället.
"DEI narrativ" - återigen blandas något ihop med något annat. Narrativ kan vara kass och innefatta det som kan definieras som "DEI", och kan också vara mästerliga och innehålla aspekter som definieras som det. Om man är så totalt oförstående för att korrelation och kausalitet är två olika saker så... ja, då är man mer eller mindre ett troll, faktiskt.
Men för all del, fram med otvetydig data (detta innefattar alltså inte "otroligt kompetenta" "analyser" av proffstyckare som kräks ur sig "DEI" eller "woke" i var och varannan mening) som indikerar att det är just "DEI" (och som dessutom kan definiera begreppet klart och tydligt *och* hur det tillämpats i det/de specifika fall som diskuteras) som är problemet så kan vi prata. Än så länge är det ständiga anklagelser men inte så mycket mer annat än indicier och killgissande.
Så precis, låt spelen tala för sig själva och skippa därför "DEI"-flosklerna, det gäller även i kritiken.
Och jag vet mycket väl att det här är lågt hängande betesfrukt, men samtidigt känner jag att det är många som inte riktigt förstår varför deras "öh, DEI!"-rop blir tystade. Det är inte för att de i sig själva har "rätt" eller "fel", utan för att deras svada inte är förankrad. Precis som en diskussion gick in på häromdagen - det är lite som religion: du får för all del tro precis vad du vill, men blandar du in det i precis allting annat får du också räkna med att folk tröttnar på dig och till sist slänger ut dig. Det hör inte hemma överallt, och är inte en orsak till (eller frälsning till) precis allting.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Tack för denna, Tomas! Fint skrivet. Självklart kan hård kritik vara rättfärdigad, men det känns som att folk bara följer med som "får" ibland. Personligen så har jag mestadels kul med Ubisoft:s titlar.
Spel som verkligen stack ut för mig, personligen:
Hela Ezio-serien var otrolig.
Hade jättekul i första The Crew med vänner - arkadigt, men många timmar kul med vänner.
Rocksmith är helt vansinnigt bra för människor som vill börja spela gitarr - testa det.
Majoriteten av Splinter Cell-spelen har varit otroligt roliga.
Spel från 2012 och framåt:
2012 - Far Cry 3 - Fruktansvärt bra.
2013 - Tom Clancy's Splinter Cell: Blacklist - Bra, men tidigare spel var helt klart bättre.
2013 - Assassin's Creed IV: Black Flag - Fruktansvärt bra.
2014 - Watch Dogs - Sisådär.
2014 - Far Cry 4 - Bra.
2015 - Assassin's Creed Syndicate - Bra story, cool värld (London), hade dock svårt för syskonen.
2015 - Tom Clancy's Rainbow Six Siege - Helt okay.
2016 - Far Cry Primal - Värd pengen.
2016 - Tom Clancy's The Division - OTROLIGT bra.
2016 - Watch Dogs 2 - Värd pengen.
2016 - Steep - Hade så kul med mina vänner i detta spelet.
2017 - Tom Clancy's Ghost Recon Wildlands - Bra för vad det är, dock inte mitt typ av spel.
2017 - Assassin's Creed Origins - Älskade det.
2018 - Far Cry 5 - Okay.
2018 - The Crew 2 - Värdelöst.
2018 - Assassin's Creed Odyssey - Otroligt bra.
2019 - Far Cry New Dawn - Nej tack.
2019 - Tom Clancy's The Division 2 - Jättebra!
2020 - Watch Dogs: Legion - 50/50.
2020 - Assassin's Creed Valhalla - Underbar!
2020 - Immortals Fenyx Rising - Årets överraskning, tyckte jag. Väldigt kul.
2021 - Far Cry 6 - Tröttnade lite på Far Cry här, men det var okay.
2021 - Riders Republic - Jättekul med vänner! Finns inte så många spel som dessa, underligt nog.
2023 - Assassin's Creed Mirage - Kort och god, gillade verkligen denna.
2023 - Avatar: Frontiers of Pandora - Backlog, vet inte om spelet är bra, men jag tycker spelet ser bra ut.
Nepotismen inom företaget och /.../
Jag har jobbat med spel snart i 20 år, det är absolut inget Ubisoft är ensamma om och det är inget fel heller. Några av de bästa anställda man kan ha är ofta folk man jobbat med tidigare eller känner sedan tidigare så man vet vad de går för och hur de är personligen.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Det finns flera anledningar att ogilla Ubisoft(s ledning):
1. Kass personalpolitik och toxisk arbetsmiljö.
2. Kört en av min ungdoms favoritserier Heroes of Might & Magic i botten.
3. Slarvat bort en av de mest hypade trailers som gjorts i och med Beyond Good & Evil 2.
4. Prince of Persia the Lost Crown var ett av de bästa spelen Ubisoft fått ur sig på länge. Vad gör man? Splittrar teamet...
5. Överdrivet stort fokus på mikrotransaktioner, NFTs, DLC, preorder-incetives och season passes.
6. För stor likriktning i produktionen av spel, många känns som samma spel med ett annat "skin".
Säger inte att andra storföretag inte har samma problem eller gör samma sak, men det är ingen ursäkt.
"DEI narrativ" - återigen blandas något ihop med något annat. Narrativ kan vara kass och innefatta det som kan definieras som "DEI", och kan också vara mästerliga och innehålla aspekter som definieras som det. Om man är så totalt oförstående för att korrelation och kausalitet är två olika saker så... ja, då är man mer eller mindre ett troll, faktiskt.
Men för all del, fram med otvetydig data (detta innefattar alltså inte "otroligt kompetenta" "analyser" av proffstyckare som kräks ur sig "DEI" eller "woke" i var och varannan mening) som indikerar att det är just "DEI" (och som dessutom kan definiera begreppet klart och tydligt *och* hur det tillämpats i det/de specifika fall som diskuteras) som är problemet så kan vi prata. Än så länge är det ständiga anklagelser men inte så mycket mer annat än indicier och killgissande.
Så precis, låt spelen tala för sig själva och skippa därför "DEI"-flosklerna, det gäller även i kritiken.
Och jag vet mycket väl att det här är lågt hängande betesfrukt, men samtidigt känner jag att det är många som inte riktigt förstår varför deras "öh, DEI!"-rop blir tystade. Det är inte för att de i sig själva har "rätt" eller "fel", utan för att deras svada inte är förankrad. Precis som en diskussion gick in på häromdagen - det är lite som religion: du får för all del tro precis vad du vill, men blandar du in det i precis allting annat får du också räkna med att folk tröttnar på dig och till sist slänger ut dig. Det hör inte hemma överallt, och är inte en orsak till (eller frälsning till) precis allting.
Har aldrig hört någon kritisera förekomsten av narrativ som sådant, då det skulle leda till uttryckslösa spel. Men om narrativet tryckts in med kofot bara för att det ska finnas där, även om det inte alls passar in är kritiken högst befogad. Det saknas knappast exempel på detta under senare tid och Ubisoft försöker t.o.m. framhålla att DEI utgör hjärtat i all deras verksamhet.
Det vi förhoppningsvis kan enas om är att dåliga narrativ alltid är dåliga.
Bra skrivet! Ubisoft får oförtjänt mycket skit! Gejmers är också väldigt lättkränkta! Speciellt när de gäller stora spelstudios.
Har haft väldigt kul med många Ubisoft spel på senare år. Far Cry 5 var fantastiskt! Ett av mina favoritspel! Assassin's Creed Valhalla var riktigt bra det med och till och med det hatade Star Wars Outlaws hade jag kul med hela vägen in i mål! De gör en del riktigt bra spel och sen gör de mycket 7/10-spel, vilket är helt ok! Det är inte ofta de gör riktiga magplask! Då gör de också väldigt mycket spel jämfört med andra studios!
Anser att Ubisoft inte gjorde några vidare bra spel även under deras såkallade"storhetsperiod". Det är själva ansiktet för den där lata personen på jobbet som håller i ett projekt och gör allt på miniminivå. Laddade ner AC: Odyssey i somras, mer mediokert och intensägande spel får man leta efter.
I ärlighetens namn tyckte jag ändå om Far Cry 1 och Rayman Legends. Det är ändå två spel på 20 år 😅
Bra skrivet Tomas!
Jag gillar ubisoft. Tycker att deras formula för öppna världar är en av de bättre. Gillar i princip alla spel i asscreed och watchdog serierna. Star Wars outlaws (som jag spelar nu) är ju ett av de bästa star wars spel som gjorts (endast kotor 1+2 ligger före). Lägg till prince of persia från förra året så har de två pärlor från förra året. Hur många har microsoft, ea, sony etcetera? Det är helt klart att innovationen inte finns i de stora studiorna längre (om man inte räknar med nintendo) utan där är det AA och indie som gäller. Om bara ubisoft skakar av sig tencent (som såklart vill att marknadsvärdet ska sjunka så lågt det bara går inför uppköpstankar) så ska vi nog se att de kan klämma ut pärlor oftare igen?
Än så länge är det ständiga anklagelser men inte så mycket mer annat än indicier och killgissande.
Får inte tjejerna gissa eller?
I drank what?
Låt oss bygga vårt slott i ett stinkande träsk.
Underhållet blev kostsamt vi inför därför träskskatt.
Det är klart man måste ha träskskatt.
Alla stora slott har träskskatt.
Förvandla själar till trälar.
Ubisoft har faktiskt byggt flera olika nya torn på sitt träskslott. Hur många nya torn har Blizzard, Bethesda, EA, Bioware eller Rockstar byggt på sina träskslott under den tiden?
Får inte tjejerna gissa eller?
Tjejer kan också killgissa.
Håller med dig här Tomas! Ubisoft må vara överdrivna med sina MTX etc. (vilket går väldigt bra att helt ignorera som spelare) men de gör riktigt bra spel överlag. De har sina missar, men det är ju svårt att undvika som stor publisher/utvecklare (se Redfall, Anthem, Concord etc.) med bred repertoar.
Spelbranschen skulle vara bra mycket tristare utan Ubi.
Jump in.
Håller med dig här Tomas! Ubisoft må vara överdrivna med sina MTX etc. (vilket går väldigt bra att helt ignorera som spelare) men de gör riktigt bra spel överlag. De har sina missar, men det är ju svårt att undvika som stor publisher/utvecklare (se Redfall, Anthem, Concord etc.) med bred repertoar.
Spelbranschen skulle vara bra mycket tristare utan Ubi.
Jag tycker inte de gör jättebra spel överlag (finns ju både bra och dåliga förstås). Men de är viktiga - ett storföretag som vågar göra mer än bara uppföljare. Världen vore tråkigare utan Ubisoft.
Inte konstigt att Ubisoft får mycket skit. Dom är giriga som prioriterar vinst framför passion! Kvantitet framför kvalitet.
Deras senaste verk är tydliga bevis på detta och hur lite dom bryr sig om sina kunder/communityt.
Det kan väl sägas om de flesta stora spelföretag?
Inte konstigt att Ubisoft får mycket skit. Dom är giriga som prioriterar vinst framför passion! Kvantitet framför kvalitet.
Deras senaste verk är tydliga bevis på detta och hur lite dom bryr sig om sina kunder/communityt.
Du beskriver de flesta stora spelföretag. Eller äsh, du beskriver ju hur världens storföretag fungerar överlag. Men Blizzard (som hellre säljer en häst i WoW än att göra nya spel), EA, Bethesda osv gör ju precis samma sak. Skillnaden är väl att Ubisoft släpper fler spel och fler olika spel vilket absolut inte är en negativ sak.
Jag tycker inte de gör jättebra spel överlag (finns ju både bra och dåliga förstås). Men de är viktiga - ett storföretag som vågar göra mer än bara uppföljare. Världen vore tråkigare utan Ubisoft.
Jag har helt klart en fabläss för Ubisoft's "kartspel", det underlättar ju att man tycker den mekaniken inte är något negativt Detta gör ju att även deras långa serier är uppskattade här.
Jump in.
Tencent har strax under 10% redan så köpt in sig har dom redan gjort för länge sen.
Köpa in sig ytterligare då. De är väl näst största ägare (efter Guillemont-sfären) nu.
Ja, Tencent äger idag 9,7 procent av Ubisoft. Det som är lite komplicerat är att Guillemot-familjen äger cirka 15 procent av Ubisoft via framför allt sitt bolag Guillemot Brothers Ltd. Familjen sålde av 49,9 procent av det bolaget till just Tencent för några år sedan vilket gör ägandeförhållandena lite komplicerade som sagt.
Eftersom det är olika röststarka aktier i Ubisoft så fördelar sig rösterna/makten i Ubisoft till cirka 20 procent för Guillemot-familjen och cirka 10 procent för Tencent. Mina 10 st aktier räcker tyvärr inte långt
Tjejer kan också killgissa.
Och killar kan tjejgissa? Eller är det bara män som ska förnedras?
I drank what?
Och killar kan tjejgissa? Eller är det bara män som ska förnedras?
"Killgissa" är numera ett etablerat begrepp, ungefär som "Man är glad för att...". Blir du förnedrad av det så är det för att du väljer att bli det.
Jag har helt klart en fabläss för Ubisoft's "kartspel", det underlättar ju att man tycker den mekaniken inte är något negativt Detta gör ju att även deras långa serier är uppskattade här.
Trevligt! Enjoy.
Ja, Tencent äger idag 9,7 procent av Ubisoft. Det som är lite komplicerat är att Guillemot-familjen äger cirka 15 procent av Ubisoft via framför allt sitt bolag Guillemot Brothers Ltd. Familjen sålde av 49,9 procent av det bolaget till just Tencent för några år sedan vilket gör ägandeförhållandena lite komplicerade som sagt.
Eftersom det är olika röststarka aktier i Ubisoft så fördelar sig rösterna/makten i Ubisoft till cirka 20 procent för Guillemot-familjen och cirka 10 procent för Tencent. Mina 10 st aktier räcker tyvärr inte långt
Tack för kunnandet och infon, nu blev jag lite klokare.
"Killgissa" är numera ett etablerat begrepp, ungefär som "Man är glad för att...". Blir du förnedrad av det så är det för att du väljer att bli det.
Låter som att ni mansplainar det här/s
Det spelar väl ingen roll om det är ett etablerat begrepp? Ni använder kön i negativt syfte. Jag känner mig inte förnedrad. Jag tycker bara det är hyckleri.