FZ utser Årets spel 2024!

Medlem

Finns många spel på listan jag hade bytt ut mot Flight sim och Hellblade 2.

Medlem

Jag har bara spelat Like A Dragon från er lista, så om det finns 19 st spel som är bättre än det så har jag mycket att se fram emot!!

EDIT: Har spelat Helldivers 2 också, fantastiskt roligt Coop-spel!

Medlem

Bara testat Indiana Jones av spelen på denna listan och det är ju kul än så länge.

Medlem

pinsamt att dlc är med

Skribent

Jag har nog ingen given förstaplats i år, snarare en handfull mindre spel som får dela på den äran, som Skald: Against the Black Priory, Felvidek, Tactical Breach Wizards, Lorelei and the Laser Eyes och kanske några till.

Andra spel som på rak arm skulle ta plats på min topp 50-lista, minst, men som inte finns med på FZ:s gemensamma lista:
Mullet MadJack, The Crimson Diamond, Nine Sols, Still Wakes the Deep, Animal Well, Between Horizons, Arctic Eggs, Thaumaturge, etc. Jag har inte hunnit sätta ihop en personlig lista än, men sedan så klart fler spel som även är med på FZ:s gemensamma lista, som till exempel Silent Hill 2 och Indy (jag vet att jag var kritisk mot vissa aspekter, men man agar den man älskar, som det heter). Jag får knåpa ihop en personlig lista innan nyår, för att det är kul.

I early access-högen sticker bland annat Selaco, Fallen Aces, Deep Rock Galactic: Survivor och Hades 2 ut.

Medlem

Mitt favoritspel i år var Final Fantasy VII Rebirth, men Astro Bot förtjänade verkligen att vinna i år.

Medlem
Skrivet av erson:

pinsamt att dlc är med

Inte när det är större än de flesta spel.

Skillnad om det är guldiga vapen och en snabbare häst eller en helt ny story där skådespelare hyrts in för att läsa in alla nya repliker.

Det senare är rätt ovanligt, såpass att det borde få ett eget ord. Kanske det redan har?

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av uberpwnage2.0:

Inte testat Astro Bot, men från vad jag sett så gör Echoes of Widsom mycket mer nytt än det spelet. Zelda-spelet är mycket mer än "trolla fram skit för att slåss". Sättet man utforskar en Zelda-värld i 2D är otroligt annorlunda och man har inte kunnat vara så här kreativ i hur man löser pussel, tar sig an strider och annat tidigare, klart inspirerat av Breath of the Wild och Tears of the Kingdom.

I jämförelse känns Astro Bot väldigt safe. En typiskt (men otroligt bra tydligen) 3D-plattformare som inte gör mycket nytt, men bara gör det otroligt bra.

Det är få spel som uppfinner hjulet på nytt. Astro Bot lånar och stjäl, absolut, men i en genre som plattformsgenren vet jag inte om det är möjligt år 2024 att göra något som känns "helt nytt". Det som gör att spelet sticker ut ur mängden av plattformare som släpps varje år är hur otroligt fokuserat på spelglädje det är, hur proppat med nostalgi det är och hur perfekt allt från artdesign, bandesign, rörelsemönster, kontroll och soundtrack smälter samman till vad som i mina ögon inte kan beskrivas som något annat än perfektion.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av quadratis:

astrobot är väldigt imponerande rent tekniskt, charmigt som få och presentationen är perfekt, musik, grafik och design, men...gameplay?

det finns ju i stort sett inget där? jag spelade i några timmar vid släpp och en timme nu igen sedan GOTY grejset, och det känns ju verkligen som jag borde ha roligt när jag spelar, men jag hoppar och skuttar igenom banorna utan problem, dör aldrig, tar mig igenom alla pussel utan att tänka mer än en sekund osv.

var finns spelet? det känns som jag är på tom tits museum och bara går från en display till nästa. jag gillade ju super mario odyssey, så förstår inte varför det här känns så annorlunda på gameplay-fronten. jag får lite känslan av att det är ett "barnsligt" spel som faktiskt riktar sig till barn, till skillnad från mario som är ett "barnsligt" spel men som alla kan ha kul med.

Du måste vara grym på plattformare om du aldrig dör. Jag har dött säkert 20 gånger på vissa av dom svårare banorna, framförallt den allra sista man låser upp. 😮‍💨

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Skillnad om det är guldiga vapen och en snabbare häst eller en helt ny story där skådespelare hyrts in för att läsa in alla nya repliker.

Det senare är rätt ovanligt, såpass att det borde få ett eget ord. Kanske det redan har?

Spelet är mestadels rehash med repetiva zoner och monster.

Redaktör
Skrivet av perihelion74:

Finns många spel på listan jag hade bytt ut mot Flight sim och Hellblade 2.

Flight Sim hade varit med om inte karriären varit så trasig. Det var nära ändå, för som flygsim är det grymt bra.

signatur
Skrivet av Lindhenberg:

På min tid brukade vi kalla det för expansioner, innan allt gick åt helvete med DLC-framtiden. 😅

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

SH2 på åttonde plats, och Like a Dragon på tjugonde? Zelda Echoes of Wisdom och Fear the Spotlight är inte ens med. Nej. Bara nej.

Tråkig utveckling. De som får uppmärksamhet är de som gräver upp gamla lik och piffar till, och de som är kreativa och gör nåt nytt hamnar i skuggan.

Överdriv inte nu. Listan har tjugo placeringar och innehåller två(?) remakes som båda är oerhört bra, välgjorda, vidareutvecklar sina förlagor avsevärt och som i sammanhanget är givna på en sådan här lista. Sen vart man väljer att placera dem är en smaksak, såklart.

Finns väl massor av originella och nyskapande spel på listan?

NuZ
Testpilot

Tyvärr inte spelat nya Astro bot, får väl göra det men för mig är Stalker 2 lätt årets 1a

signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Haha. Inte spelat ett enda av dessa. Men många man blir sugen på....
Tur jag precis köpt ett PS5 så man har hårdvara för nya spel!

Har precis i veckan spelat klart tyyyp hela listan av alla ps4 spel jag vill ha spelat. Så därav uppgradering.
Niee Replicant är 3 är gammalt men mitt personliga spelårs GOTY

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Då borde det vinna "Årets DLC" eftersom hur bra det än är är det ett DLC.

signatur

I drank what?

Medlem

Dumheter och urvattning av själv grejen med ”Årets Spel” att ha ett DLC med på listan. Det är ett DLC och inte ett eget spel, en del av ett spel och inget eget. Hade det varit helt fristående och inte krävt något grundspel hade det kanske varit skillnad. Men nu är det bara löjligt.

Medlem

AstroBot känns som Mario för en publik som alltid hatat och hånat Nintendo + Mario. Mycket ironiskt.

Medlem

Måste ju säga att Astrobot var otippat.
Känns som det vinner massa priser, men hör aldrig nån utanför internet som pratar om det eller spelar det.

Satisfactory och Helldivers är ju väl förtjänta att vara med på listan!

Medlem

Kul att Metaphor Re Fantazio kom trea. Har bara börjat på det, och kommer inte förbi andra bossen som ser ut som en blandning mellan en fågel och en människa.......

signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

Så skönt att Satisfactory va högt upp.
För mig är det den solklara ettan. men jag har ingen PS5:a så jag kan inte uttala mig om astrobot.

signatur

Av nördar. För nördar.
spelhistoriepodden.se

Medlem
Skrivet av Sunray:

AstroBot känns som Mario för en publik som alltid hatat och hånat Nintendo + Mario. Mycket ironiskt.

Du har helt galet fel i mitt fall. Bra plattformsspel är bra plattformsspel. Punkt. Spelat igenom alla stora Mario-titlar från NES till Switch. Astro Bot* är fenomenalt.

Medlem

Helt rätt spel som vann..

Medlem

Är det några stofiler som vågat ge senaste like a dragon en chans? Det är ju klockren japansk humor i det spelet 😂

Medlem

För mig är det Stalker 2 på första plats, Still Wakes The Deep på andra plats, Space Marine II på tredje och sen en hög spel som Helldivers 2, Silent Hill, Pacific Drive och Like a Dragon: Infinite Wealth utan speciella platser efteråt.

Astrobot har jag inget intresse av då jag avskyr plattformsspel och har noll koppling till Playstation.

Medlem
Skrivet av Sunray:

Jag tror inte det finns någon i världen som hatar Nintendo och Mario

Medlem

Undra om Astro Bot kommer till PC nångång. Man kan alltid hoppas..

Medlem

Har spelat alldeles för få nya spel i år för att ittala mig om listan är bra eller inte. Kul att Warhammer 40k blev så bra, de första recensionerna var lite tveksamma. Kul med Indiana Jones också. Svår diskussion det där om dlc ska få vara med eller inte, har lagt många timmar på Shadow of the Erdtree och det är kanon bra men det kanske borde vara en egen kategori, årets uppdatering eller liknade. T ex TWW3 har ju också fått stora uppdateringar i år.

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Dumheter och urvattning av själv grejen med ”Årets Spel” att ha ett DLC med på listan. Det är ett DLC och inte ett eget spel, en del av ett spel och inget eget. Hade det varit helt fristående och inte krävt något grundspel hade det kanske varit skillnad. Men nu är det bara löjligt.

Och löjligare blev spelåret såhär i slutet. https://www.fz.se/nyhet/299335-youtube-boxaren-jake-paul-lagg...

2024 har bjudit på en del märkligheter. SH2-remaken t ex, som enligt vissa är ett av årets bästa spel.

Medlem

Impopulär åsikt men MSFS 2024 är utan konkurrens 2024 års bästa spel. Jag skiter fullkomligt i karriärläget och då fungerar spelet väldigt smärtfritt.

123
Skriv svar