FZ utser Årets spel 2024!

Robot
FZ utser Årets spel 2024!

Stunden är inne. FZ utser årets 20 främsta spel.

#läsarnas-årets-spel, #årets-spel

Medlem

Många spel det kommit under 2024. Senaste Like a dragon är värd all din tid i denna kyla!

It's not a lake, it's an ocean

En given vinnare i år. Platserna där bakom är lite svårare att rangordna.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

En ytterst värdig vinnare!

signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Inte vad jag skulle sätta på första plats men kul att så många älskar det spelet! 🙂👍

Medlem

Riktigt rolig stream med härlig stämning i både studion och chatten!

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

FM-guru
F.d. Sisyr

Bra spelår, tycker jag! Förmodligen en värdig vinnare med, men jag har alltjämt inte spelat Astro Bot själv. Jobbade ikväll, tyvärr...

Min personliga topp fem (som jag vurmade för till denna lista) i bokstavsordning; Balatro, Black Myth: Wukong, Metaphor: Refantazio, Stalker 2, Tactical Breach Wizards.

Medlem

Skönt med ett svagt spelår lite då också då. Så hinner man ikapp lite.
För mig var det piskan och hatten som lockar på listan, även silent hill 2 då jag inte spelade det när det begav sig.

signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Spännande att Indiana Jones kom på femte plats efter det fått så dåligt betyg av er. Bra lista!

Medlem

Vad originellt med Astrobot på förstaplats..

Medlem

Balatro borde ju givet vara med på pallen... vad hände?

Detta måste rättas till när vi röstar

Och några andra tveksamma placeringar

Medlem

Alla har sina egna preferenser. För min del så lockar inte plattformare alls. Så bland de spel på FZs lista så hade Metaphor: ReFantazio varit årets spel för mig och astrobot hade inte hamnat på listan över huvud taget.

Men smaken är som baken. Kul event att titta på som alltid!

Medlem

astrobot är väldigt imponerande rent tekniskt, charmigt som få och presentationen är perfekt, musik, grafik och design, men...gameplay?

det finns ju i stort sett inget där? jag spelade i några timmar vid släpp och en timme nu igen sedan GOTY grejset, och det känns ju verkligen som jag borde ha roligt när jag spelar, men jag hoppar och skuttar igenom banorna utan problem, dör aldrig, tar mig igenom alla pussel utan att tänka mer än en sekund osv.

var finns spelet? det känns som jag är på tom tits museum och bara går från en display till nästa. jag gillade ju super mario odyssey, så förstår inte varför det här känns så annorlunda på gameplay-fronten. jag får lite känslan av att det är ett "barnsligt" spel som faktiskt riktar sig till barn, till skillnad från mario som är ett "barnsligt" spel men som alla kan ha kul med.

Medlem

Indiana Jones är ju inte i närheten av en femteplats. Sjukt

signatur

1# FZ Troll

Medlem

"Det inte finns några andra betyg att sätta än det högsta"

Va?

Medlem

Astro bot har så mycket glädje, är så vackert och ljuddesignen och den inbyggda högtalaren i DualSense är verkligen en extra krydda. För att inte tala om DualSense i sig, spelglädjen blir en resa utöver det vanliga och har man en historia med playstation är nostalgin påtaglig.

Visst är svårighetsgraden åt det lättare hållet, men vill man ha platinum ligger det närmare 20 timmar iaf, så det är ju inget teknikdemo. Plattformsälskare har nu en ny etta och tyvärr nintendo, detta är roligare än mario och även om det är mera linjärt är det mera innovativt och inbjudande, även för de som missat playstation helt. Helt klart en systemsäljare om man gillar genren och är nyfiken på vad DualSense har att erbjuda.

En värdig vinnare.

Medlem

Kul med Astro Bot som etta! Vi behöver fler spel där spelglädje och kreativitet står i fokus. Allt behöver inte vara så krångligt och svårt alla gånger.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Inte mycket jag håller med om i den listan men roligt att FZ är konsekventa med Early Access-hanteringen och lyfter Satisfactory på 1.0-året. Lysande spel som glömts bort i många listor.

Medlem

Ett riktigt mellanår förutom några få ljusglimtar. Alla år kan inte vara som 1998!

signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

SH2 på åttonde plats, och Like a Dragon på tjugonde? Zelda Echoes of Wisdom och Fear the Spotlight är inte ens med. Nej. Bara nej.

Tråkig utveckling. De som får uppmärksamhet är de som gräver upp gamla lik och piffar till, och de som är kreativa och gör nåt nytt hamnar i skuggan.

Medlem

Kul och välskriven lista som vanligt

Mitt GOTY är antingen FFVII Rebirth eller Silent Hill 2. Älskade även Astro Bot men inte årets spel för mig personligen.
Har precis börjat köra Metaphor: ReFantazio och det känns oerhört lovande, måste jag säga. Förstår att det lovordas!

Medlem
Skrivet av quadratis:

jag får lite känslan av att det är ett "barnsligt" spel som faktiskt riktar sig till barn, till skillnad från mario som är ett "barnsligt" spel men som alla kan ha kul med.

Efter att ha lirat första Astroliret en halvtimme och Mario Odyssey kanske en (sammanlagd) timme kan jag åtminstone lugnt konstatera att jag inte behöver vara rädd för att missa något i nya Astro Bot. Om Mario är den vuxne i rummet så är det rätt illa…

Nåväl. Vi tycker som sagt alla olika. Att bli smått upprörd över andras tycke och smak hör dessa listor till.

(Balatro är förövrigt den självklara vinnaren).

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

SH2 på åttonde plats, och Like a Dragon på tjugonde? Zelda Echoes of Wisdom och Fear the Spotlight är inte ens med. Nej. Bara nej.

Tråkig utveckling. De som får uppmärksamhet är de som gräver upp gamla lik och piffar till, och att de som är kreativa och gör nåt nytt hamnar i skuggan.

Inte mer än rätt att Zelda inte är med på listan. Nintendo får alldeles för många frikort bara för att de är just Nintendo. Zelda Echoes of Wisdom har stora problem med sin frame rate och är fortfarande bara ett zelda spel i mängden men med lite "trolla fram skit för att slåss" som nyhet.

Medlem
Skrivet av quadratis:

astrobot är väldigt imponerande rent tekniskt, charmigt som få och presentationen är perfekt, musik, grafik och design, men...gameplay?

det finns ju i stort sett inget där? jag spelade i några timmar vid släpp och en timme nu igen sedan GOTY grejset, och det känns ju verkligen som jag borde ha roligt när jag spelar, men jag hoppar och skuttar igenom banorna utan problem, dör aldrig, tar mig igenom alla pussel utan att tänka mer än en sekund osv.

var finns spelet? det känns som jag är på tom tits museum och bara går från en display till nästa. jag gillade ju super mario odyssey, så förstår inte varför det här känns så annorlunda på gameplay-fronten. jag får lite känslan av att det är ett "barnsligt" spel som faktiskt riktar sig till barn, till skillnad från mario som är ett "barnsligt" spel men som alla kan ha kul med.

Själva huvud banorna är åt det lätta hållet för att alla ska kunna spela igenom det.
Spela alla sido banor så får du mer utmaning på en del av dom.

Astro bot är ren spel glädje på högsta nivå.

Skrivet av scaryfoot:

Tråkig utveckling. De som får uppmärksamhet är de som gräver upp gamla lik och piffar till, och de som är kreativa och gör nåt nytt hamnar i skuggan.

Att kalla remaken av Silent Hill 2 för att gräva upp ett gammalt lik... Jag ska försöka att inte bli triggad. Har du spelat det?

signatur

Skrivet av quadratis:

Har du testat extrabanorna och hittat de gömda banorna? De är mer utmanande.

signatur

Moderator | Testpilot
Skrivet av DieZe:

Inte mer än rätt att Zelda inte är med på listan. Nintendo får alldeles för många frikort bara för att de är just Nintendo. Zelda Echoes of Wisdom har stora problem med sin frame rate och är fortfarande bara ett zelda spel i mängden men med lite "trolla fram skit för att slåss" som nyhet.

Inte testat Astro Bot, men från vad jag sett så gör Echoes of Widsom mycket mer nytt än det spelet. Zelda-spelet är mycket mer än "trolla fram skit för att slåss". Sättet man utforskar en Zelda-värld i 2D är otroligt annorlunda och man har inte kunnat vara så här kreativ i hur man löser pussel, tar sig an strider och annat tidigare, klart inspirerat av Breath of the Wild och Tears of the Kingdom.

I jämförelse känns Astro Bot väldigt safe. En typiskt (men otroligt bra tydligen) 3D-plattformare som inte gör mycket nytt, men bara gör det otroligt bra.

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Sim
Medlem

Whää så töntigt! Jag vill ha skäggiga, svettiga män när jag runkar till mina tv-spel!

signatur

Arff

Medlem

10. Astro Bot

1. Stalker 2: Heart of Chornobyl

Sådär, fixade till nollan som råkade hamna på fel plats

Mmmmm--mm-m--mmehhhnnn Dragon Quest III, då? Oh well, inget UFO 50 heller. Kul med Balatro.

123
Skriv svar