Path of Exile 2 slår rekord med över 500 000 spelare samtidigt

Medlem

Grymt spel. Spelar på pc. Vad föredrar ni? Handkontroll eller tangentbord och mus?

Har inte kommit på hur jag craftar gear ännu. Men nu åker POE1 i papperskorgen😊

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Halvvägs genom Act 2 på en Sorc och det är lite tråkigt att 3 av 4 olika testade builds med nöd och näppe duger för att elda skräp-mobs mellan eliter och bossar... Det är SparkWall eller spela Dark Souls som gäller – rull-knappen går varmare än i Souls-spelen ärligt talat.

Lekt lite med alla klasser till mellan level 12-16 utöver en Sorc, och rent krasst är ingen klassvariation förutom SumWitch ens värt att traggla sig fram med i min mening. Det tar alldeles för lång tid att komma igång med någon form av vettig skada, mobs skalar betydligt snabbare än spelaren gör nästan genomgående i Act 1.

Det finns några viktiga brytpunkter i spelet som ger stora spikes för spelaren, men tänker jag avstår att gå in på specifika detaljer nu för att inte spoila något såhär tidigt in. Men det jag kan säga är att spelet lär skruvas tillbaka innan dessa punkter nås, för det är sjukt träligt fram till dess. Jag förstår om folk slutar innan de klarat Act 1, om man säger som så

Med allt ovan sagt;
Spelet har en solid grund, det är ingen tvekan om den saken! Förmågor känns unika nog och bossfighter har riktigt läckra spelmekaniker som håller en engagerad. Kan de bara finlira balansen mellan mob-scaling och player power till en mer njutbar nivå i början av spelet ser jag detta locka fler spelare än första PoE någonsin lyckades med.

Nu råkade jag välja just SparkWall utan att ha läst på något innan. Kan ärligt säga att upplevelsen för spelet skiljer sig duktigt mot vad de andra i min lilla spelgrupp upplever. De spelar Witch och Warrior och har det stundtals väldigt tufft redan i Act 1. Jag ska precis påbörja Act 2 och har dött två gånger totalt, ena gången var lite utanför min kontroll. Annars har jag upplevt spelet som lite enkelt. Alla pratar om att det är svårt, jag tror helt enkelt Sorcen är helt trasig. Jag kan bokstavligen spamma skills och allt bara dör, under vissa bossar *host Altar *host* så sitter jag och pratar med barnen samtidigt och ändå rör sig knappt HP-mätaren. Visst går det inte snabbt att få ner bossen men jag kan heller inte dö. Jag hoppas det biter lite hårdare tillbaka framöver. Några nämnvärda drops har jag inte heller fått.

Medlem

Hardcore SSF spelare här som kommit till act3 typ 2-3 gånger.

Spelet är inte svårt, det är extremt enformigt och "tedious". Zonerna är tre gånger så stora som de borde vara, du spenderar ofta 20min att bara leta efter quest objectives och liknande i zonerna.
Spelet är ett ARPG som helt missat vad hela genren handlar om, "character progression" loot existerar typ inte alls i spelet (iallfall i kampagnen). Du kan spendera timmar att döda monster och allt du ser är en gul drop som du inte ens kan använda till din build. Inte heller droppar monster några crafting mats och du får inte guld nog att använda till vendors. Detta gör att spela kan kännas mycket sämre då en simple drop kan göra att du gör 2-4 gånger så mycket DPS, men får du inte denna drop kommer din upplevelse inte vara rolig.
Detta kombinerat med att alla zoner är EXTREMT stora gör att allt du gör känns helt obelönat.
Finns nästan ingen variation i builds, alla skills och min spelstil är nästan identisk med hur jag spelade från lvl10 till lvl40.
Bossarna är bara dåligt designade, du spenderar majoriten av fighten med att använda din "dodge" roll för att unvdika attacker. Nästan alla bossar är identiska, de gör någon "Don't stand in fire" på marken du skall undvika, en "telegraphed" attack som har en ljudqueue man skall undvika, dem trollar fram massa små fiender som försöker omringa dig och bonus poäng om dem gör någon attack som gör att saker faller från himlen eller någon orb som sakta följer dig. Sen har vissa bossar en one-shot attack som dödar dig fastän hur mycket HP och defensiv din karaktär har, som bara gör att spelet känns orättvist.

Självklart är spelet i EA och allt kan ändras, jag såg fram emot ett spel som PoE1 men långsammare spelstil och lite "simplare", men just nu känns det inte ens som jag spelar ett ARPG.

Medlem

Ni får göra som jag gjorde mot första bossen i Act 2.
Jag tog bossen och sen blev jag omringad av fienden efteråt och kunde inte komma undan. Så jag dog samtidigt som jag såg min första unique som bossen tappade ligga där på backen och sen var den borta för alltid. RIP little one.
Men det är lugnt för jag hittade en orb of chance och använde den på ett par schyssta boots och det gick vägen. Så nu har jag ett par fräcka unique boots med extra movement speed, lightning res och en massa evasion.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Äh. Diablo 4 bra. Path of exile bra. Man måste liksom inte välja en av dem.

Lmao. Diablo 4 är sämre än Diablo 3.

Medlem
Skrivet av Byssan:

Lmao. Diablo 4 är sämre än Diablo 3.

Lmao. OK.

Testpilot
Skrivet av Joewson:

Nu råkade jag välja just SparkWall utan att ha läst på något innan. Kan ärligt säga att upplevelsen för spelet skiljer sig duktigt mot vad de andra i min lilla spelgrupp upplever. De spelar Witch och Warrior och har det stundtals väldigt tufft redan i Act 1. Jag ska precis påbörja Act 2 och har dött två gånger totalt, ena gången var lite utanför min kontroll. Annars har jag upplevt spelet som lite enkelt. Alla pratar om att det är svårt, jag tror helt enkelt Sorcen är helt trasig. Jag kan bokstavligen spamma skills och allt bara dör, under vissa bossar *host Altar *host* så sitter jag och pratar med barnen samtidigt och ändå rör sig knappt HP-mätaren. Visst går det inte snabbt att få ner bossen men jag kan heller inte dö. Jag hoppas det biter lite hårdare tillbaka framöver. Några nämnvärda drops har jag inte heller fått.

Din upplevelse är delad med mig och den spelgruppen jag har också; slutade med att alla just nu bara spelar SparkWall Sorc för att ta "sig igenom spelet" och farma börja gear/gems som kan poolas till andra klasser de faktiskt vill spela. Sedan om det är Sorcen eller alla andra klasser det är fel på... svårt att säga. Jag skulle säga att Sorcen är där det rimligen borde vara som en baslinje, åtminstone för de första akterna. Akterna är ju ändå "story mode", tycker personligen inte det ska vara en vägg redan där, innan man ens kommer till maps och allehanda andra end-game-funktioner.

Sedan när det gäller gearing har jag och gruppen märkt att förlita sig på drops är helt meningslöst. Man får redan under Akt 1 börja sätta sig in i att skapa de delar man vill ha genom att rulla vita till blåa saker. Vissa bossar är skoningslösa utan resistens mot element eller skapligt hög energisköld. Likaså vapen; det är otroligt enorm skillnad på ett vapen till ett annat; det kan vara skillnaden mellan att hälsoflaskan räcker genom en fight eller ej.

Summa summarum uppskattar jag att spelet är lite tufft, men just nu är det förödande för nya spelare som kanske inte spelat PoE 1, eller har större erfarenhet med ARPG-genren i bredare drag. Spelet måste (enligt mig och min spelgrupp) balansera om början, åtminstone första aktern och kanske till och med vidare in i andra.

signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >

Testpilot
Skrivet av theBoosing:

36 timmar in, level 54 med en witch summon raging spirit build - spelet är helt otroligt

Har du lust att dela med dig lite kring din gubbe, förmågor och support gems? Kanske ditt träd? Jag slutade spela min SumWitch (med RS) på level 26 och tog till och med bort gubben i ren frustration. Kändes inte som att jag gjorde någon skada, i förhållande till min Sorc tog det säkert x5 gånger tiden att ha ihjäl saker... Detta trots att jag körde ett vapen med lvl6 skelett och +56(?)% ökad skada för minions.

signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Har du lust att dela med dig lite kring din gubbe, förmågor och support gems? Kanske ditt träd? Jag slutade spela min SumWitch (med RS) på level 26 och tog till och med bort gubben i ren frustration. Kändes inte som att jag gjorde någon skada, i förhållande till min Sorc tog det säkert x5 gånger tiden att ha ihjäl saker... Detta trots att jag körde ett vapen med lvl6 skelett och +56(?)% ökad skada för minions.

https://maxroll.gg/poe2/build-guides/minion-army-infernalist-...

där har du en guide som förhoppningsvis hjälper dig på traven. srs var så strong att den redan nerfats och är fortsatt stark. synd att du tog bort den!

eftersom du spelar med sorc kan jag tipsa om comet frost on freeze builden som med ligger på maxroll. jag är 70+ någonting och plöjer i maps atm med den builden. mitt största tips för dmg %dmg för ele/spell du kör med och + skills. finns sånna baser i shopen ofta. köp och crafta vidare.

123
Skriv svar