Snabbkollen – Har du ägt en Playstation?
Det har blivit några under årens lopp. PS1 blev den första konsolen jag ägde på egen hand, och jäklar vad kul jag hade med den. Final Fantasy VII–IX, Crash Bandicoot, Tekken 3, Spyro och så vidare.
Därefter har det även blivit Playstation 2, Playstation 3, Playstation 4 Pro, PSP och Playstation Vita.
PS2 och PS3 har jag haft
Tekniskt sett så äger jag fortfarande PS3an, men det är utlånat till en vän att ha i hans bar.
Ryzen 7 5700X3D | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S | 32GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight
Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index
PlayStation 1 = Köpte en begagnad 1998 för att spela Gran Turismo
PlayStation 2 = Fick en i present i samband med release, sålde den och köpte nya datordelar
PlayStation Portable = Köpte ett paket vid julrea 2006, fick typ 10 spel och 20 filmer på UMD på köpet
PlayStation 3 = Köpte vid release, var chockad över den dåliga prestandan i tredjepartsspel
PlayStation 4 = Köpte vid release och tack vare tidig bokning hos Webhallen fick jag vara med på deras VIP-event i butiken på Sveavägen
PlayStation 5 = Fick lyckligtvis en på release, sjukt konstig känsla att i covidtider åka in till ett öde Stockholm city och plocka upp den
PlayStation 5 Pro = Köpte på release och min nuvarande daily driver för konsolspel
PS1 - Användes mycket
PS2 - Användes mycket
PS3 - Kort stund, användes i princip inget
PS4 - stog och dammade
PS5 - Använts för PSVR2, nu står den och dammar.
Som sagt, Playstation har dalat rejält.
Blir det PS6? Ser inte ut så.
Playstation idag är bara "dålig kopia" på en dator.
Samma (typ av)spel som spelas bäst på dator, finns inget unikt.
Har blivit några och har fortfarande kvar samtliga
1 PS1, 1 PS2, 2 PS3 (den första slutade läsa skivor men har senare lagat den), 1 PS4, 1 PS5, 1 PSP och 1 PS Vita.
Är väl egentligen bara PS5:an och Vitan som jag använder men funderar på att koppla in min första PS3:a då den är bakåtkompatibel och kan spela PS1 och PS2-spel också.
PSN: Swede_78
Jajamen har och har haft:
PSX: Har fortfarande kvar, ligger i förrådet, oklart om det fortfarande funkar. Blev lite sugen att prova nu.
PS2: Ligger också i förrådet, funkade fint när jag testade det för något år sedan.
PS3: Sitter uppkopplat till en gammal tv i källaren som ungarna ville ha och spela på, dem spelade dock bara någon enstaka gång innan dem gick tillbaka till dem nyare maskinerna på övervåningen.
PS4: Har jag ägt men sålde, det var runt här som jag tröttnade lite på Sonys exklusiva spel och såg ingen anledning att ha en PS längre.
Jag och min bror har haft alla fem. Tyvärr gick den första sönder (tydligen p.g.a. mig men det har jag inget minne av, så den har vi inte kvar). PS2 är min favorit, många nostalgiska minnen och att man kunde lira både PS och PS2 spel på den samt kolla på DVD-filmer var häftigt på den tiden. Skaffade även PSP för Kingdom Hearts Birth by Sleep och Final Fantasy VII Crisis Core.
PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz
Jag har en av sidospåren... en PSP☺️
◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11
◍◯◍ C64, Atari ST, Nintendo Switch, Archimedes, Amiga, ZX Spectrum, PSP, Amstrad CPC, Dreamcast.. etc