PS5 vs Xbox: en segrare och en förlorare med groove

Robot
PS5 vs Xbox: en segrare och en förlorare med groove

PS5:an må ha vunnit kriget, men Xbox har något som Sony inte har: sväng.

#krönika, #xbox

Medlem

För en som inte haft Xbox så var Series X ett riktigt fint köp med spelserier som Fable, Forza, Gears och Halo! Blev genast en riktigt stor backlog av spel man missat genom åren!

signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | GeForce RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 16GB | 1TB | 165Hz | QHD | Nvidia G-Sync | Sennheiser PC38X |

Medlem

Klart ps5 vinner över xbox, den senare släpptes ju jättelänge sen.

Medlem
Skrivet av tyvar1:

För en som inte haft Xbox så var Series X ett riktigt fint köp med spelserier som Fable, Forza, Gears och Halo! Blev genast en riktigt stor backlog av spel man missat genom åren!

Det här är helt rätt att se på det istället för konsollkrigandet som fanboys vill få till.

Medlem
Skrivet av Najkan:

Klart ps5 vinner över xbox, den senare släpptes ju jättelänge sen.

Indeed

Medlem

Är ju en fråga om tycke och smak. Jag föredrar Sonys upplägg och tycker det kommer tillräckligt mycket från tredjepart som styr åt andra riktningar.

Medlem

Förlorarna är alla PC spelare som får spel som är konsolanpassade som gör spelen sämre.

Medlem

Microsoft är bäst för gamepass är bäst. Jag tycker det är skönt att slippa betala för dåliga spel.

Medlem

Blev för första gången en Xbox för mig denna generation och har inte ångrat mig. Sonys stora fokus på tredjepersonsactionäventyr föll mig inte i smaken och resulterade i att jag till slut sålde min PS4 och köpte en Series X. Visst är det grymt snygga spel Sony gör med riktigt bra storys, men gameplay mässigt har det aldrig klickat för mig. Skulle dem börja tänka utanför boxen och släppa mer varierande titlar så skulle jag inte ha något emot att även köpa en PS5.

Xbox erbjuder mer varierade spelupplevelser och jag har haft otroligt roligt i flera olika genrer med min Series X. GamePass är också ett plus, jag som för första gången satt med en Xbox konsol hade helt plötsligt en enorm backlogg från tidigare konsoler att spela igenom.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Microsoft är bäst för gamepass är bäst. Jag tycker det är skönt att slippa betala för dåliga spel.

Använder du Gamepass betalar du för alla dåliga spel vare sig du vill eller inte.

Medlem

Måste slå ett slag för Grounded. Underskattat spel. Nu när det fått sina uppdateringar så är det jäkligt kul.

Medlem

Första generationen med en Xbox. Jämfört med PS5:an så tycker jag att Xbox har betydligt mer variation i sitt spelutbud, allt från mindre och större spel. Sonys spel denna generation, verkar gå mer på säkra kort, än att utforska ny mark. Jag hoppas att de i framtiden vågar mer, likt Xbox, för alla spel behöver inte ha en megabudget bakom sig.

Annars är jag glad över att ha konsolerna, tycker de kompletterar varandra fint beroende på vad jag vill spela. Kan även säga att jag hittills lyckats balansera det bra med antal avklarade spel, där det är ett jämt skägg mellan dem.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Är det någon gång du faktiskt betalar för dåliga spel så är det väl med en Gamepass-prenumeration? Till PlayStation kan du helt enkelt bara välja att inte köpa några "dåliga" spel, på Gamepass betalar du för dem vare sig du vill eller inte.

EDIT: Med det sagt tycker jag ändå att Gamepass är en riktigt bra tjänst och jag önskar att Microsoft Game Studios steppar upp under 2025.

Skribent

Jag har använt min PS5 mycket mindre än min Xbox Series X, och jag har använt båda dessa extremt mycket mindre än min speldator. Det är väl mest av allt ett mått på min fortsatta status som gammal gisten datorspelare.

Medlem

Hos oss har Xboxen använts klart flitigast, mest pga Game Pass. PS5 används för exklusiva titlar och Switch likaså, men Xboxen har blivit default-konsolen för allt annat. Multiplat blir också på Xboxen även när jag köper spel som inte är på Game Pass, men det är främst för att jag föredrar den handkontrollen.

Medlem

Forumtråden för xboxspelare som i grupp greppar efter något positivt i väntan på alla storspel😊

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Hos oss har Xboxen använts klart flitigast, mest pga Game Pass. PS5 används för exklusiva titlar och Switch likaså, men Xboxen har blivit default-konsolen för allt annat. Multiplat blir också på Xboxen även när jag köper spel som inte är på Game Pass, men det är främst för att jag föredrar den handkontrollen.

Likadant här. Handkontrollen... <3
Det enda som gör att jag egentligen behöver en PS5 är pga Square Enix släpper för många titlar enbart till PS, Switch och Steam. De få andra exklusiva spelen är snygga men inget direkt som jag behöver.

Medlem
Skrivet av joedanger:

Forumtråden för xboxspelare som i grupp greppar efter något positivt i väntan på alla storspel😊

Kommentarer från playstation ägare som tycker det är viktigt vilken konsol som är "bäst".

Vi andra vuxna hänger inte upp oss på vilken som är bäst på det ena eller det andra. Vi köper den som PASSAR oss bäst. I mitt fall är det en PC och ett xbox till grabben, för att då kan båda få ut något av game pass.

Medlem

Har alla tre av nuvarande generations konsoler samt en (numera rätt ålderstigen) PC. Är det något som inte kommer köpas nästa generation är det dammsamlarna PS och Nintendo.

Xbox är helt överlägset PS för familjens ändamål. Game Pass åt både mig och ungarna. Skönast kontroll, mognare UI, tystare (t.o.m. vår XSS är tystare än PS5an), bättre exklusiva spel (ogillar typ allt Sony kommer med), samt icke att förglömma - konsoler man faktiskt slipper skämmas över att ha framme. (Ja, PS5an är såpass ful på riktigt.)

Nintendo är å sin sida helt ointressanta nuförtiden. Jag älskar deras retrospel/konsoler. Hur mycket jag än försöker kan jag dock inte förmå att bry mig om deras nuvarande spelsläpp. De känns enbart riktade till barn (och mina kör hellre Fortnite och Minecraft.) Den där mytomspunna Nintendomagin går både mig och barnen helt förbi. Funkar kanske en kvart innan man börjar längta efter något med mer substans, eller åtminstone någon typ av verklig spelglädje.

Så - nu har jag spytt tillräckligt med galla. I verkligheten önskar jag samtidigt både Sony och Nintendo allt gott. Vi behöver trots allt konkurrens inom branschen för konsumenternas skull. Och känner jag mig själv rätt kommer jag ändå sitta där med alla tre till slut även nästa gen…

Medlem
Skrivet av kebbe:

Använder du Gamepass betalar du för alla dåliga spel vare sig du vill eller inte.

Nej. Jag betalar ingenting till utvecklare. Det gör microsoft.

Medlem

Har nämnt i en tidigare tråd att Microsoft kommer förmodligen göra Game Pass till spelvärldens motsvarighet till Netflix. Du kan spela på din PlayStation, Nintendo eller PC. Det är spelen man vill åt, inte hårdvaran.

Medlem

Det märkliga är ju att alla hela tiden mäter PS5 mot Xbox och tror att Microsoft gråter om Sony kränger fler konsoler, när Microsoft bara kliar sig i huvudet och undrar varför de mäter sig med den svagaste spelaren i deras uppställning. Xbox är bara ett sätt att spela Microsofts spel på. Men det är inte deras starkaste giv.

Medlem

Det är trist att det går så trögt för Xbox för maskinen som sådan är ypperlig frånsett att handkontrollen känns lite fattig i jämförelse med Dualsense. Spelar väl sisådär-mycket på den men ser fram emot Fable.

Medlem
Skrivet av noreason:

Förlorarna är alla PC spelare som får spel som är konsolanpassade som gör spelen sämre.

Och jag hörde att dom hittat Jimmy Hoffa.

signatur

KNAPRA JÄVLA DAIM!
Tv: Sony 75” X95J Konsol: Ps5
Pc: 5600x 32gb Radeon Rx 6950XT Lian li Evo Akvarium Ed chassi och 12 fläktar.

Tack för ännu en bra krönika!!

1
Skriv svar