Många Game Awards-nomineringar för Astro Bot och Final Fantasy 7 Rebirth
Man vet att spelåret har varit uselt när reglerna ändras så att expansioner inkluderas i GOTY-diskussionen. Hur som enkel vinst för Shadow of the Erdtree efter den ändringen. Hade väl dessutom mer innehåll än övriga spel i kategorin trots att det bara var en expansion.
Rebirth är flera gånger större än erdtree.
Shadow of the Erdtree är mitt GOTY, utan tvekan. Det är bättre än många nya storspel som släppts i år, även om det "bara" är en expansion(en väldigt matig sådan). Nu har jag förvisso inte spelat allt som släppts, men det skulle nog inte ändra mitt val.
Med det sagt vet jag inte om det passar i kategorin Game of the Year, känns väldigt märkligt.
Ge det bästa DLC/Expansion/Ongoing och Game Direction så skulle jag vara nöjd.
The more I practice, the luckier I get.
Rebirth är flera gånger större än erdtree.
både Metaphor och rebirth hade slagits om GOTY om det inte varit så att man lade till ett DLC till Elden ring... Med tanke på hur populärt soulsborne spel är så är det redan avgjort. Trist.
Förövrigt är det korrekt. Både Rebirth of Metaphor är många gånger större än Erdtree.
både Metaphor och rebirth hade slagits om GOTY om det inte varit så att man lade till ett DLC till Elden ring... Med tanke på hur populärt soulsborne spel är så är det redan avgjort. Trist.
Förövrigt är det korrekt. Både Rebirth of Metaphor är många gånger större än Erdtree.
Tveksamt på den du, Astro Bot känns populärare än dom två valen.
Inte mycket västerländskt i år under GOTY-kategorin.
Japan regerar i år.
Astro Bot - Japan
Balatro - Kanada
Black Myth: Wukong - Kina
Elden Ring Shadow of the Erdtree - Japan
Final Fantasy 7 Rebirth - Japan
Metaphor: ReFantazio - Japan
Tveksamt på den du, Astrobot känns populärare än dom två valen.
Nja. Astrobot sålde 1,2 miljoner första två månaderna. Metaphor sålde 1 miljon första dagen. Rebirth försäljning är inte offentlig än. Square Enix säger dock att allt som inte säljer 15 miljoner är en besvikelse så omöjligt att veta.
Så går man på försäljning så är Metaphor betydligt populärare än Astrobot.
Nja. Astrobot sålde 1,2 miljoner första två månaderna. Metaphor sålde 1 miljon första dagen. Rebirth försäljning är inte offentlig än. Square Enix säger dock att allt som inte säljer 15 miljoner är en besvikelse så omöjligt att veta.
Så går man på försäljning så är Metaphor betydligt populärare än Astrobot.
Tänker inte främst på försäljningssiffror utan mer hur snacket går allmänt på streams, forum och artiklar. Förvisso blev Methaphor/Rebirth ganska hyllade också, men magkänslan säger att Astro Bot har en större chans att vinna, mer lättillgängligt m.m.
Enbart en känsla som sagt, kan ju ha fel.
Jag tycker det är bra att Erdtree expansionen uppmärksammas för dess kvalité och omfång som flera gånger överstiger det normala. För er som är oroliga att Elden Ring ska knipa statyetten ännu en gång kan nog pusta ut, då jag tror de flesta journalister tänker som ni, att det är ett DLC och att Elden Ring redan vunnit för två år sedan. Det är mer en eloge till Fromsoftwares kvalitet som spelutvecklare, ett tröstpris för den kvalitet som Erdtree genomsyrar.
När det kommer till den faktiska GOTY:n tror jag det blir jämt skägg, där Astrobot och Metaphor slåss om första platsen, varefter Balatro helt plötsligt går vinnande ur striden! Vore dock roligt för Asobo och framförallt Atlus att få sitt erkännande då de ej vunnit priset vad jag vet. Persona 5 förlorade mot Breath of The Wild så nog känns det lägligt att Atlus går vinnande denna gång!
Håller tummarna för Astro Bot, som är årets stora lyckopiller. Det kändes verkligen som just det där spelet vi behövde efter ett ganska tungt år med stängda studior och sparkade medarbetare i (tio)tusental. Jag hoppas också att Silent Hill 2 kniper några kategorier.
2024 var svagare än 2023, men med några rejäla utropstecken. Och ja, expansioner och DLC borde nomineras i en kategori för expansioner och DLC, inget annat. TGA sväller dock för varje år, får nästan känslan att det är för att "alla" ska uppmärksammas. Ändå missas förstås många fina spel under året, spel som "bara" var bra, dvs. typiska AA-spel.
Även om jag personligen kanske inte tycker att en expansion hör hemma, det är ju ändå bara en utökning av huvudspelet, så kan jag ändå förstå deras tankegångar, plus att det är ju inget nytt för i år. Sedan tycker jag ju att 2024 varit ett otroligt mycket starkare år jämfört med 2023 som hade några enstaka stora spel och annars rätt dött, vilket även märks på spridningen av nomineringarna.
Håller även tummarna för att Like a Dragon: Infinite Wealth tar några vinster (det hade ju lätt kunnat ta Erdtrees plats som goty med).
plus att det är ju inget nytt för i år.
Det är just det som det är. De skrev häromdagen i sin FAQ att de ändrat GOTY-kategorin för att tillåta att även DLCs och Expansion Packs kan bli nominerade.
https://old.reddit.com/r/gaming/comments/1gsn1to/the_game_awa...
Balatro är förmodligen det spelet som imponerat mig mest i år med hur otroligt väldesignat och beroendeframkallande det är, så det får min röst även fast jag vet att det har noll chans att faktiskt vinna. Kul att det är nominerat dock!
Men i övrigt så tycker jag om resterande nominerade i princip lika mycket, så jag skulle inte bli ledsen oavsett vilket som vinner. Toppenår för spel tycker jag!
Batman Arkham Shadow är mitt GOTY.
Det finns bara med i VR/AR kategorin vad jag vet, men det spelet är bättre än många spel i andra listor.
På VR scenen har det levererats iår och det är inte slut än
Det är just det som det är. De skrev häromdagen i sin FAQ att de ändrat GOTY-kategorin för att tillåta att även DLCs och Expansion Packs kan bli nominerade.
https://old.reddit.com/r/gaming/comments/1gsn1to/the_game_awa...
Står ju dock inte att dom i år har ändrat sig, bara att det är så. Sedan var ju även Cyberpunk 2077: Phantom Liberty nominerat förra året i bland annat Best Narrative.