Spelens storlek inte längre lika viktig, säger Yakuza-skaparen
Uttalandet blir lite fånigt då det helt beror på spelet. Ett spel som kretsar kring storstaden (som jag misstänker att Yakuza gör) har ju ingen nytta av att geografiskt sträcka sig ut till den händelselösa utbygden. Ett spel som The witcher 3 eller Conan Exiles däremot...yummy! De borde aldrig få ta slut, ge mig mer!
Ser jag att ett spel som stoltserar med massa timmar så blir jag ännu mindre sugen på att köpa det
Tvärt om här. Spel som är korta intresserar mig inte alls. Det går att göra spel med många timmar content som också är meningsfullt. Det finns även spel med mycket replayability. Exempel på det är Strategi spel så som Stellaris, open ended DRPGs samt CRPGs med branching storylines.
Men då är jag någon som spelar klart spel. Jag är inte stressad och kör därmed inte bara 10% av spelet innan jag hoppar till nästa.
Brasklappen här är tex Ubisoft spel med stora openworld världar som är fyllt med fluff utan mening. Det är inget för mig. Det går att göra openworld spel intressanta genom bra character progression och branching storyline. Inget Ubisoft är bra på dessvärre.
Jag tycker aldrig det är viktigt.
Det är olika för olika spel, ett resident evil spel har sin längd medans wow har sin längd.
Det beror på helt enkelt, men spel som fyller ut med menlösa saker tröttnar jag snabbt på.
What a monster..i cant belie.. WHAT THE HELL IS THIS PLACE?
Tvärt om här. Spel som är korta intresserar mig inte alls. Det går att göra spel med många timmar content som också är meningsfullt. Det finns även spel med mycket replayability. Exempel på det är Strategi spel så som Stellaris, open ended DRPGs samt CRPGs med branching storylines.
Men då är jag någon som spelar klart spel. Jag är inte stressad och kör därmed inte bara 10% av spelet innan jag hoppar till nästa.
Brasklappen här är tex Ubisoft spel med stora openworld världar som är fyllt med fluff utan mening. Det är inget för mig. Det går att göra openworld spel intressanta genom bra character progression och branching storyline. Inget Ubisoft är bra på dessvärre.
För mig så tilltalar inte oändliga timmar mig längre.
Med familj så har jag inte lika mkt tid och även ett spel som har 200 timmar för 100% så kan jag köra klart storyn på 60 så gör jag endast det så länge jag är nöjd.
Men Metaphor refantazio körde jag nu senast 80 timmar. Kräver nog upp mot 140+ för 100%
Händer inte för mig.
Hade dessutom hellre tagit att spelet var 60-70 timmar totalt.
Men enklast för mig är väl 15-40 timmar som bäst.
Däremot yakuza infinite wealth körde jag sönder! Va helt otroligt bra! Kunde inte sluta och det fick ta sin tid! Men i sin tur blev min backlogg större..
För mig så tilltalar inte oändliga timmar mig längre.
Med familj så har jag inte lika mkt tid och även ett spel som har 200 timmar för 100% så kan jag köra klart storyn på 60 så gör jag endast det så länge jag är nöjd.
Men Metaphor refantazio körde jag nu senast 80 timmar. Kräver nog upp mot 140+ för 100%
Händer inte för mig.
Hade dessutom hellre tagit att spelet var 60-70 timmar totalt.
Men enklast för mig är väl 15-40 timmar som bäst.
Däremot yakuza infinite wealth körde jag sönder! Va helt otroligt bra! Kunde inte sluta och det fick ta sin tid! Men i sin tur blev min backlogg större..
Har även jag familj och jobb. Men jag har tid för min hobby utan problem. Vi har alla olika förutsättningar så jag tror inte att familj i sig automatiskt betyder att man inte har tid med långa spel. Metaphor: ReFantazio körde jag 100% på 190 timmar eller så. För mig är det inte målet som är det viktiga, det är resan dit. Så jag tar mig tid att snacka med alla NPCs, utforska allt, hitta all Lore osv i spel som jag spelar. Jag bryr mig inte alls om achievements utan det är upplevelsen och inlevelsen som är det viktiga.
Ser jag att ett spel som stoltserar med massa timmar så blir jag ännu mindre sugen på att köpa det
Jo, när man ser sådant så undrar man ju hur många av dom timmarna går till en välskriven huvudberättelse och hur många går åt till tråkiga sidoaktiviteter som att samla ingredienser? Jag vill ha kvalitestimmar, inte något som känns som ett andra jobb.
Har även jag familj och jobb. Men jag har tid för min hobby utan problem. Vi har alla olika förutsättningar så jag tror inte att familj i sig automatiskt betyder att man inte har tid med långa spel. Metaphor: ReFantazio körde jag 100% på 190 timmar eller så. För mig är det inte målet som är det viktiga, det är resan dit. Så jag tar mig tid att snacka med alla NPCs, utforska allt, hitta all Lore osv i spel som jag spelar. Jag bryr mig inte alls om achievements utan det är upplevelsen och inlevelsen som är det viktiga.
Ja alla är vi olika, tid till hobby har jag med. Men inte oändligt. Föredrar flera upplevelser utöver endast en t ex.
Så för mig tilltalar inte 100+ mig lika mkt som en intensiv eller djup story på cirka 15-40 timmar.
Trophys skiter jag i också.
För mig är det upplevelsen och med det så vill jag uppleva så många bra spel jag kan.
Så kan jag spela 32 spel istället för 12st på 200 timmar. Då tar jag 32 upplevelser hellre! 😊