Den stora tråden om Diablo IV

Medlem

Jag är sugen på att testa Diablo 4 men vet inte riktigt var jag ska börja. Har i nuläget endast tillgång till grundspelet via Game Pass men kommer antagligen köpa expansionen. Var borde jag börja? Har svårt att förstå hur det här med säsonger fungerar kontra att bara spela den vanliga originalkampanjen.

Medlem
Skrivet av mrizze:

Jag är sugen på att testa Diablo 4 men vet inte riktigt var jag ska börja. Har i nuläget endast tillgång till grundspelet via Game Pass men kommer antagligen köpa expansionen. Var borde jag börja? Har svårt att förstå hur det här med säsonger fungerar kontra att bara spela den vanliga originalkampanjen.

Börja med att enbart fokusera på kampanjen. Säsong känns som krydda för de som är klar med kampanjen. Men det skadar absolut inte om du påbörjar säsongsquest heller.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Börja med att enbart fokusera på kampanjen. Säsong känns som krydda för de som är klar med kampanjen. Men det skadar absolut inte om du påbörjar säsongsquest heller.

Jag startade en karaktär häromdagen (det var då jag förstod att jag inte hade en aning vad allt innebar) och valde då att bara köra kampanjen. Tror att jag bockade ur något om den aktuella säsongen. Fattar jag det rätt då att den karaktären inte kommer att kunna komma åt säsongsgrejer någonsin då? Får väl spela färdigt kampanjen och börja en ny karaktär sen då kanske när jag bättre förstår skillnaderna själv. 😅

Medlem
Skrivet av mrizze:

Jag startade en karaktär häromdagen (det var då jag förstod att jag inte hade en aning vad allt innebar) och valde då att bara köra kampanjen. Tror att jag bockade ur något om den aktuella säsongen. Fattar jag det rätt då att den karaktären inte kommer att kunna komma åt säsongsgrejer någonsin då? Får väl spela färdigt kampanjen och börja en ny karaktär sen då kanske när jag bättre förstår skillnaderna själv. 😅

Ja precis, kör säsong på din nästa gubbe. Du missar inte så mycket.

Medlem

Undrar när dom faktiskt ska förbättra spelet, gameplay och skill-"trädet" är ju lika uselt som det var i betan.

Medlem
Skrivet av noreason:

Undrar när dom faktiskt ska förbättra spelet, gameplay och skill-"trädet" är ju lika uselt som det var i betan.

Ja det är lite tunt. Sen klarade jag inte av inzoomningen. Försökte scrolla upp konstant för att få ett bättre perspektiv. Det var en deal breaker för mig. Slet mig igenom kampanjen och sen vart det bra för mig.

signatur

Har spelbranschen som hobby

Medlem
Skrivet av mrizze:

Vänta med säsonger innan du kört igenom spelet minst en gång. Det är ett krav för att låsa upp svårare tiers!

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Hur är er spelupplevelse med Vessel of Hatred?

Jag börjar surna riktigt på krascherna som verkar komma efter ca 1 timmas spelande, nästan alltid i seething realm. Vet inte hur många opal potiions man förlorat p g a detta nu eftersom buffen försvinner och man teleporteras till favorit stad varje gång det krashar.

Medlem
Skrivet av Nihilist71:

Jag börjar surna riktigt på krascherna som verkar komma efter ca 1 timmas spelande, nästan alltid i seething realm. Vet inte hur många opal potiions man förlorat p g a detta nu eftersom buffen försvinner och man teleporteras till favorit stad varje gång det krashar.

Jag tycker att expansionen är bra, har inte upplevt några krascher oavsett hur länge jag har spelat.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Jag tycker att expansionen är bra, har inte upplevt några krascher oavsett hur länge jag har spelat.

Spelar du på PC eller konsol?

Om PC, vad har du för hårdvara och Windows version?

Medlem

Hur mycket ändrar expansionen själva upplevelsen? Jag hade inte så roligt i D4 pga level scaling, samma generiska värld och samma fiender hela tiden. Level systemet var också meningslöst och kände aldrig att min karaktär utvecklas på meningsfullt sätt.

Känner någon igen sig i detta och löser expansionen isåfall något av detta? Har inte spelat D4 sedan BG3 kom ut tidigt i augusti.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Hur mycket ändrar expansionen själva upplevelsen? Jag hade inte så roligt i D4 pga level scaling, samma generiska värld och samma fiender hela tiden. Level systemet var också meningslöst och kände aldrig att min karaktär utvecklas på meningsfullt sätt.

Känner någon igen sig i detta och löser expansionen isåfall något av detta? Har inte spelat D4 sedan BG3 kom ut tidigt i augusti.

Jag tror inte expansionen eller Diablo IV i sig är ett spel för dig. Expansionen lägger till mer saker och fortsättning på kampanjen, men det är i grund och botten samma spel och inget de kommer ändra på.

Sen är "generisk" ett överanvänt och trött ord när någon vill klaga på spel. Diablo har sin värld med djävlar, demoner och bestar som varit med sen slutet på 90-talet. Diablo IV har en unik sammanhängande värld som inte är speciellt vanlig eller "generisk". Personligen hade jag riktat mer kritik och de alldeles för många dungeons de hade i grundspelet. De skulle haft färre men bättre designade dungeons, och lagt mer tid på dem. Här är faktiskt expansionen klart bättre, med snyggare och mer intressanta dungeons.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag tror inte expansionen eller Diablo IV i sig är ett spel för dig. Expansionen lägger till mer saker och fortsättning på kampanjen, men det är i grund och botten samma spel och inget de kommer ändra på.

Sen är "generisk" ett överanvänt och trött ord när någon vill klaga på spel. Diablo har sin värld med djävlar, demoner och bestar som varit med sen slutet på 90-talet. Diablo IV har en unik sammanhängande värld som inte är speciellt vanlig eller "generisk". Personligen hade jag riktat mer kritik och de alldeles för många dungeons de hade i grundspelet. De skulle haft färre men bättre designade dungeons, och lagt mer tid på dem. Här är faktiskt expansionen klart bättre, med snyggare och mer intressanta dungeons.

Jag tror heller inte D4 är för mig. D2 och även D3 var spel jag gillade. Som för många är D2 ett av de bästa spel jag spelat, därför jag fortfarande ens följer serien.

Jag tycker verkligen ordet generisk passar perfekt för det jag menar här. Jag kan knappt minnas en enskild plats ur den stora världen, något som inte är sant för D2 eller D3. Allt kändes precis likadant. Det kanske är poängen men för mig tog det bort mycket. Det var alltid samma fiender vare sig jag var i öken eller nån swamp. Så därav generiska känslan.

Men som du säger, D4 är nog inte för mig. D2 var så underbart spel att jag vill tro att Diablo ska kunna passa men den aspekt jag fångades av är helt enkelt inte kvar. Om de tog bort level scaling och gjort spännande unika spännande dungeons eller platser hade jag nog kunnat tycka de var kul ändå.

Medlem
Skrivet av Nihilist71:

PC win10 22H2
Rtx 3080
Amd 5900x
32gb ram

Inga krascher efter 60+ timmar

Medlem
Skrivet av Nihilist71:

Spelar på PC.

Win 11
Gainward GeForce RTX 3070 PHANTOM+
Intel Core i7-12700F CPU
32 gb ram
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Kasse:

PC win10 22H2
Rtx 3080
Amd 5900x
32gb ram

Inga krascher efter 60+ timmar

Jag stängde av cross network play och slog på DLSS och har inte haft en krasch nu på 3 timmar.

Medlem
Skrivet av Nihilist71:

Jag stängde av cross network play och slog på DLSS och har inte haft en krasch nu på 3 timmar.

Hann inte mer än skriva detta så kraschade det igen, i början på Undercity.

Medlem
Skrivet av Nihilist71:

Jag får skiten hela tiden och börjar bli så less. Jag har inte köpt VoH, och lär knappast göra det heller, speciellt inte så länge "Fenris"-rutan ploppar upp istället för spelet om vartannat.

Medlem

Jag körde hardcore och lessnade på alla krasher. Förlorade tre karaktärer till eländet och tycker spelet inte är tillräckligt intressant i softcore med alla glaskanons-builds.

Medlem

Vad i hela *"$@% har hänt med lootet då? I början av T1 och 2 droppade ancestrals rätt ok, med en rate på ca 1 av 5-8 "legendarer"...tills jag kom till Pit 40. Sedan dess har det inte droppat en enda. Jag lyckades nätt och jämnt överleva en Pit 50, och körde lite i T3, men efter 3-4 fulla inventorys av ilvl 750 loot så är jag nära att lägga skiten på hyllan.
Vem tyckte det skulle vara kul game play att får en random 1-stjärnas ancestral per 100 trash legendar?

Jag blir så jäkla trött på deras verklighetsfrånvända speldesign beslut.

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag får skiten hela tiden och börjar bli så less. Jag har inte köpt VoH, och lär knappast göra det heller, speciellt inte så länge "Fenris"-rutan ploppar upp istället för spelet om vartannat.

Skrivet av Curik:

Jag körde hardcore och lessnade på alla krasher. Förlorade tre karaktärer till eländet och tycker spelet inte är tillräckligt intressant i softcore med alla glaskanons-builds.

Krasherna upphörde för mig efter de två senaste patcharna, har faktisk kunna spela flera timmar i helgen utan krasch.

Medlem
Skrivet av Nihilist71:

Krasherna upphörde för mig efter de två senaste patcharna, har faktisk kunna spela flera timmar i helgen utan krasch.

Det är verkligen till och från för mig. Trodde det löste sig efter jag tog bort crossplay, men sen kom det tillbaka :/

Medlem
Skrivet av Nihilist71:

Tack för tipset. Tror inte jag spelat sedan dess.

Får se om jag testar igen, det var sjukt frustrerande.

Medlem
Skrivet av Ender:

Det är verkligen till och från för mig. Trodde det löste sig efter jag tog bort crossplay, men sen kom det tillbaka :/

Om du har nvidia GPU så har det även släppts en ny drivrutin, jag antar att det kan vara en bidragande orsak till att mina krascher upphört.

Medlem

Så nu när jag kom tillbaka vid vessel of hatred kan man äntligen starta nya gubbar med en svårighet som är utmanande. Förstår inte varför det inte fanns dag ett.

Medlem
Skrivet av Nihilist71:

Om du har nvidia GPU så har det även släppts en ny drivrutin, jag antar att det kan vara en bidragande orsak till att mina krascher upphört.

Tog ner den också, men jag har något strul med det sketna GeForce Experience, så jag behöver böka med det när jag lägger in en ny drivrutin.

Medlem
Skrivet av Ender:

Tog ner den också, men jag har något strul med det sketna GeForce Experience, så jag behöver böka med det när jag lägger in en ny drivrutin.

Avinstallera Geforce Experience och kör in Nvidia-appen istället då

Medlem
Skrivet av Loxus:

Avinstallera Geforce Experience och kör in Nvidia-appen istället då

Redan gjort....tog bort den när den strulade igen efter en ominstallation.

Medlem

När jag läser det här är jag glad över att vara en konsol-noob, inte en krash

signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Issue:

När jag läser det här är jag glad över att vara en konsol-noob, inte en krash

Samma här, däremot flyter det inte helt bra när det händer som allra mest med massor av spelare på skärmen och den där season event-scaraben som går omkring. Men annars så!

Skriv svar