Snabbkollen – Spelar du mest i första- eller tredjeperson?

Robot
Snabbkollen – Spelar du mest i första- eller tredjeperson?
Medlem

Det är variationen som jag älskar mest med spel. Ibland blir det FPS, sen 3rd person, ibland väldigt linjärt och känslofyllt, ibland rå action, sen hoppa över till lite avkopplande open world och allt där emellan! Jag kan uppskatta allt lika mycket.

Medlem

Men... var är "isometriskt"-alternativet?

/cries in oldschool

Skämt åsido, beror helt på vad det är för spel - en del känner jag fungerar bra i tredjepersonsvy (Mass Effect eller senare Deus Ex, exempelvis), medan det i andra är förstapersonsvy som gäller. Senare Fallout-spel går ju att välja i, och de klarar jag inte av att köra i tredjepersonsvy.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Helldivers 2: 3person
R6: FPS
Så för mig är det 50/50

signatur

Fifteen minutes, or it’s free!
PSN: Aktiv_Slaktkniv

Medlem

Syftar vi på spel där man kan välja antingen eller?
Eller är det snarare vilken typ av spel man föredrar?

Medlem

Det blir ungefär lika mycket av varje. Enda regeln är att jag aldrig spelar ett FPS med handkontroll, det känns för otympligt.

signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus | Twitch: Gorrsnus

Medlem

Gillar att variera mellan dem. Men annars blir det som oftast tredjeperson, då det dominera ganska mycket bland spelen som görs.

Medlem

Helst förstapersons vy på PC och tredjepersons vy på PS.

Medlem

Jag spelar i andraperson.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Ah, är det sådant där när man låter streamers spela åt en? Fan närmaste jag kommer på iom att andrapersonsperspektiv är "du/ni". 😅 Eller iofs, visual novels blir ju ibland i andrapersonsperspektiv, det måste vara sådana du menar? Helt klart saknas alternativet i omröstningen!

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Det släpps nog fler balla spel i tredjeperson, så den vinner för mig. Fast jag gillar båda

signatur

To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!

Medlem

Helst tredjeperson tycker det är trevligare på någon sätt att se sin karaktär i omgivningarna.

Medlem

Beror ju lite på.

Har spelet fokus på att kunna byta utrustning och kläder, så vill man ju självfallet kunna se skillnaden (Tittar på dig Cyberpunk 2077). Men för vanligt skjutande a'la Doom/Halo/Quake, så är Första person kung! 😎

Avstängd

Första person
Andraperson: ?
Tredjeperson
Fjärdeperson: sett från body cam perspektiv
Femteperson: RTS
Sjätteperson: grand strategy
Sjundeperson: 4X
Åttåndeperson: Godmode
Nollperson: idle mobilspel

Medlem

Förstaperson får jag mer inlevelse av. Tredjeperson inte alls lika mycket inlevelse, sedan är det störigt att spela på med mus och tangentbord..

Medlem

Om det är ett spel där man kan välja, så som Elder Scrolls eller Fallout, så väljer jag alltid förstaperson. Men dom flesta spel jag spelar idag har inte förstaperson eller väldigt begränsad förstaperson, som spelet Judgement jag spelar för tillfället.

Redaktör
Skrivet av jeppe109:

Syftar vi på spel där man kan välja antingen eller?
Eller är det snarare vilken typ av spel man föredrar?

Det du spelar mest (är väl ofta samma som det du gillar).

signatur
Medlem

Får jag välja så första persons, alltid.

signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Föredrar tredjeperson men det är väldigt sällan man kan välja det i de genrer jag gillar tyvärr

Tredjepersonsvy är det som gäller här.

signatur

00:00:02:42

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Fjärdeperson ftw!

Medlem

Det blir det perspektivet som spelet har, får en välja så väljer jag nästan allt förstaperson då jag tycker det förstärker inlevelsen mer än att se någons rygg hela spelet. Men ett bra och roligt spel är ju det oavsett.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det du spelar mest (är väl ofta samma som det du gillar).

Right, då blir det spel med tredjepersonsperspektiv.
Hade gärna sett fler fps med fokus på single player alternativt co-op och bra story dock.

Medlem

Finns förstaperson så föredrar jag det. Bättre inlevelse. Men jag skippar inte ett spel i tredjeperson om det är det enda som finns. Då kör jag mest RPGs eller spel med vettig RPG mekanik. Isometriskt är dock min favorit.

Medlem

Älskade FPS spel under DooM1-2, Quake,Unreal, Half-life, Quake2, Quake 3, Half-life 2 tiden men spelar väldigt sällan first person shooters idag.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Trivs bäst i förstaperson (och öppna landskap).

Medlem

RPG, plattformare, så det blir tredjeperson. Räknar man spel som Balatro till förstaperson så ökar väl den andelen lite, men jag tänker det mer som no person view.

Medlem

Om man "är" personen i spelet (t ex skapat den själv i en char editor) så spelar jag gärna i förstaperson för inlevelsens skull. Om man inte är karaktären, utan styr huvudpersonen så brukar det bli tredjeperson. Mest för att det är lättare att få överblick och se allt som händer runt omkring.

signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Ja med, vill inte ha någon tredjeperson mellan mig och den karaktär man spelar med.

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

favoriten är helt klart "över axeln"- varianten av tredjeperson a la RE4 och Dead Space

signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tgb: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

12
Skriv svar