Fragzone-fredag – Calle korar tidernas 5 bästa FPS!

Testpilot

Spelar inte så mycket FPS. Gamla Doom, Golden-Eye och Battlefield var kul då men håller knappast i dag.

Gillar mer FPS/RPG/Äventyrspel i så fall som Half Life, Cyberpunk, Deus Ex.

Medlem

Jag vet mina top 3 utifrån timmar.

Battlefield 2
Call of Duty 4 : Modern Warfare
PlayerUnknowns battlegrounds

Men övriga två helt oklara

signatur

🖥 i5 9600k || RTX 2080 || Z390 || 16GB DDR4 || ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem

Det här känns farligt, som att vara streamer o prata politik. It won't end well 😱 *poppar popcorn*

Medlem
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Ejziponken:

1. CS 1.2
2. CS 1.3
3. CS 1.4
4. CS 1.5
5. CS 1.6

Spittin facts!

signatur
Skägg.
10 Chambers

Eventuella ljudproblem är inte mitt fel

signatur
Medlem

Välkommen tillbaka, Calle! <3

Redaktör

Lugnt, 18 min till sändning.

signatur
Medlem

Den ultimata listan

1. Rainbow Six Siege
2. Battlefield 3
3. Killzone
4. Alliance of Valiant Arms
5. Quake 3 Arena/Doom (2016)

Quake 3 för att jag inte minns om jag spelat spelen före det. Spelade 3an på biblioteket när jag gick på högstadiet då det fanns på datorerna de lånade ut där i en datorsal

signatur

Halo kompis!

Skribent

Isle of the Dead i topp och kanske Island Peril på andraplats, förutsätter jag.

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=R2JEIEYEK0w

https://www.youtube.com/watch?v=lJKBM661tYw

Medlem

Det är ju såklart väldigt personligt vad som är "bästa fps" och listan kan göras lång men jag har slängt ihop en top 5 av de spelen som präglat genom min uppväxt, samt några mycket väl värt att nämna.

1. Half-Life 2
2. CS 1.6
3. Half Life
4. Bioshock
5. Call of Duty 4: Modern Warfare

F.E.A.R
Fantastisk gameplay och revolutionerande features i detta spel. För er som ej testat är det ett måste.

SWAT 4
Riktigt roligt spel med co-op. Har spenderat många timmar i detta och haft många skratt. Glömmer aldrig när min polare satte en bomb på andra sidan dörren när jag tjuvkikade in och sprängde så jag dog. Finns här att se 16 år sen!

GoldenEye007
En riktig klassiker. Många timmar har man bränt i detta på N64, men icke är det det bästa som gjorts.

Far Cry
När första Far Cry kom ut så drägglade jag bokstavligen. Grafiken var fenomenalt bra och jag minns att jag stirrade på vågorna i havet och nästan tappade hakan av hur snyggt det var. Jättekul gameplay dessutom!

Medeltidsman 🧔
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Eventuella ljudproblem är inte mitt fel

<Uppladdad bildlänk>

Ah, klassikern "Calle tar inget ansvar"

signatur

Lite spelsläpp jag gjort: https://184-productions.itch.io/

Medlem

Calle ser ut som les grossman på den där bilden.

edit c

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Doom 2
Unreal Tournament
Half-Life 2
FEAR
Stalker

Blir besviken om Redneck Rampage inte är med på listan!

Medlem

Om jag skulle gissa så kommer Calles lista se ut ungefär så här...

Doom
Quake
Battlefield 1942
Counter Strike
Half-Life 2

Eventuellt kanske ersätta någon med Unreal Tournament eller BF2.

Medlem

Perfect Dark är det bästa FPS jag någonsin spelat, till stor del för att jag blir åksjuk av såna spel nu för tiden. Men jisses vad före sin tid det kändes med olika uppdrag i samma bana beroende på svårighetsgrad, träffytor med olika reaktioner på alla motståndare, fantastiskt varierande vapenarsenal (laptop gun! ❤️), botar i flerspelarläge och möjligheten att samarbeta fyra spelare mot ett gäng botar, achievements, handgemäng som faktiskt var roligt och funktionellt (bilden blev alldeles eftersläpig som vore du yrslig), delvis förstörbara banor osv. Fantastiskt.

Har spelat på tok för mycket av det och haft vansinnigt roligt.

Medlem

Killzone 2
Goldeneye 007
Medal of Honor
Bioshock
Borderlands 2

Ambassadör
Xbox

Calle!

signatur

Jump in.

Medlem

Man kan inte plocka upp Half-Life och spela nu, men det var bra för sin tid, sades det i sändningen.

Jodå, det går alldeles utmärkt. Det är fortfarande ett väldigt bra och speciellt spel.
Samma med Halo. Det låg efter PC-spel, sades det i sändningen. Ja, om senaste grafiken är det viktigaste, då är det många spel som bör hoppas över.
De nämnde också Resident Evil och Tomb Raider, som är två av mina absoluta favoriter. De var tidiga och inte klara. Jag anser att de är helt fantastiska med sin unika atmosfär och de är bland det bästa man kan spela.

Medlem

Kanonshow

signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Medlem

Måste säga är något förundrad över valen...

Q3 och UT2004 kan jag förstå.
Titanfall 2 var väl bra när det släpptes men hela mp-delen blev väl helt förstörd och övergiven?
PUPG och Dishonored känns mer som dåtidens heta flugor, än top 5 bästa fps någonsin...

Aja vi har alla olika tycken och smak... men du har fel Calle!

Chefredaktör
Skrivet av Klorixx:

Ah, klassikern "Calle tar inget ansvar"

THIS!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Sapiens:

Om jag skulle gissa så kommer Calles lista se ut ungefär så här...

Doom
Quake
Battlefield 1942
Counter Strike
Half-Life 2

Eventuellt kanske ersätta någon med Unreal Tournament eller BF2.

Ganska nära ändå!

signatur
Medlem
Skrivet av Påskmust:

Jag spelar inte jättemycket shooters men F.E.A.R. är lite av en favorit.

Ja lätt! Första hade jag fasen mardrömmar om Alma haha. Grymt bra spel. det är då ett jag inte hade tackat nej till en remake av (om de håller sig till hur originalet var storymässigt och inte ändrar för mycket)

signatur

Nothing is Power without Control

Medlem
Moderator | Testpilot

Jag tycker att Calle skrev en bra lista. Det hade på något sätt blivit tråkigt om det blev exakt vad alla hade hoppats på, och det är kul att se andra spel hyllas och få höra varför just de här spelen ligger honom så varmt om hjärtat.

Lite off-topic: Super Mario Bros. 3 är mitt favoritspel, och jag vet att Mario World på nästan alla sätt är ett bättre spel. Bättre spelmekanik, bättre banor med olika utgångar, grafiken och allt annat – men Mario 3 kommer ändå alltid vara bäst för mig.

Jag tänker att det är lite samma här. Det finns säkert spel som är "bättre" med tanke på vad de gjort för FPS-genren, antal sålda kopior och annat – men det här är Calles lista, hans favoriter just nu.

Kul att se dig i studion igen Calle. Jag hoppas att du gästar oss snart igen

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Nu vet du ju vad jag pysslar med redan Calle… men jäklar vad kul att du fortfarande känner så för PUBG! Det gläder mig. Det är så underbart fantastiskt bra fortfarande, samtidigt som det är ganska frustrerande såklart. Vi har ett gäng som spelar flera gånger i veckan och vi har så otroligt roligt. Du har härmed en stående inbjudan att lira några rundor!😁

Mycket bra lista i övrigt. Utöver PUBG så platsar Q3 och UT2004 på min top 5. Vill nog klämma in något Valve och DayZ eller ARMA på listan med.

Förbaskat kul att se dig med FZ-hatten igen om än bara för en stund.

Medlem

Svårt, ska se den sen och redan nu lägga ut de som bör vara topp5. Blir intressant att jämföra.

FPS som i "vilken shooter som helst i första person" och den är svårast. Half-Life är given på den listan och väljer man Half-Life får man ju CS där på köpet eftersom det var en HL-mode från början. Även Doom är lika given på den här listan. Har man inte HL och Doom på en sån här lista har man helt enkelt fel. Sorry!

FPS som i "tävla mot andra online" så blir plötsligt ett eller båda två av BF1942 och BF2 givna på listan. Här försvinner Half-Life och istället blir CS specifikt valt.

Quake
Half-Life
Battlefield 1942
Battlefield 2
Doom

Då har jag valt utifrån perspektivet att kampanj kan räknas in likväl som multiplayer.

Vill man vara extra tjurig kan man välja HELT i historien och då smyger HIRED GUNS in på topp5-listan och minst 50% av alla på FZ säger "öh vad är det".

signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Releasehästryttare
123
Skriv svar