spelar utvecklare sina egna spel?

Medlem
spelar utvecklare sina egna spel?

Asså så mycket spel som släpps som har så enormt mkt tråka features och hur deras monitization är

varför liksom görs spel där det inte finns nån content, där det är helt sjuka buggar, enormt tråkig game loop, osv.

testar dom inte sina spel? spelar dom ens dom själva? just liksom när spelen är uppenbarligt enormt tråkiga, buggiga , asså alla oavsett vem man är som testar dessa spel får direkt känslan om vilket tråkigt mög spelet är. hur kan utvecklarna missa detta

en annan sak är varför fortsätter dom med p2w och gacha och annat mög? dom spelet förlorar sina användare efter en månad. vore inte det bättre med en cosmetic shop som fortnite har. dom verkar ju klara sig mer än bra med det och så kommer spelarna tillbaka när dom släpper ny content också. varför släpper inte andra spel mer content, varför fattar dom inte det får tilbaka spelare
varför fixas inte sjuka buggar som är typ en line med kod att fixa?

spelutvecklarna borde villja deras kunder tycker deras spel är kul? då spelar ju kunderna det mer

uuiiaaaaghhhhghgdhshgdgsagh // en enormt frustrerad person som älskade spela dator spel men så trött på allt mög som finns nu.

Har aldrig hört talas om en spelutvecklare som testar sitt spel innan släpp, hur ska de hinna med det?

Medlem

Man kan undra ibland ja


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Releasehästryttare

Ett hett tips är att vänta på recensioner innan man köper ett nytt spel, så slipper man sämre spel.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Har aldrig hört talas om en spelutvecklare som testar sitt spel innan släpp, hur ska de hinna med det?

Det fanns en tid när releasedate för Blizzard-spel var "When it´s done".


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Det fanns en tid när releasedate för Blizzard-spel var "When it´s done".

Får mig att tänka på Valve-tid, älskar tabellen.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

För att många spelutvecklare inte jobbar för sig själva, dom gör bara vad dom blir tillsagda att göra, det är ett jobb


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

Ja, det är bara ett jobb för många, speciellt på de stora företagen. Det är säkert många som inte bryr sig så mycket om hur produkten de utvecklar egentligen blir, det är inte så konstigt egentligen.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av Akronym:

Det fanns en tid när releasedate för Blizzard-spel var "When it´s done".

Those were the days!

Spelutvecklare har inte längre sista ordet, och ingen är i princip helt klar när säljer det.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag gick ett par år på en spelutvecklingsutbildning för ett tag sedan. En av de första sakerna som verkligen överraskade mig var hur liten del av studenterna som egentligen vad speciellt spelintresserade.
Bland grafikerna framförallt så var majoriteten intresserade av konst snarare än spel, må det vara modellering, texturering, animering eller något annat.
Bland designerna i gruppen så var det kanske en tredjedel som var äkta spelnördar, en tredjedel "casual"-spelare och resten spelade knappt spel alls. Värt att notera var att den skolan utbildade designers som typ producenter/ samordnare/ programmerar-support/ säljare/ kommunikatörer snarare än någon som faktiskt kan något om designen bakom spel...

Det var ganska många grupprojekt. Jag kan säga att där var väldigt få grafiker eller programmerare som var intresserade av spelen man gjorde som något annat än ett live-test för deras alster.

Efter att ha pratat med andra som gått på spelutbildingar, så verkar inte den skolan/klassen vara speciellt unik heller utöver den mer yrkes-inriktade synen på designers.
Så med dom insikterna jag fick om människorna bakom spelen då; Nej, moderna spelutvecklare spelar nog sällan sina egna spel...

Medlem

Förr var det väl vanligare att man testade spelen innan släpp, idag är det vi spelare som får vara testkaniner... tja, tiderna ändras.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Jag gick ett par år på en spelutvecklingsutbildning för ett tag sedan. En av de första sakerna som verkligen överraskade mig var hur liten del av studenterna som egentligen vad speciellt spelintresserade.
Bland grafikerna framförallt så var majoriteten intresserade av konst snarare än spel, må det vara modellering, texturering, animering eller något annat.
Bland designerna i gruppen så var det kanske en tredjedel som var äkta spelnördar, en tredjedel "casual"-spelare och resten spelade knappt spel alls. Värt att notera var att den skolan utbildade designers som typ producenter/ samordnare/ programmerar-support/ säljare/ kommunikatörer snarare än någon som faktiskt kan något om designen bakom spel...

Det var ganska många grupprojekt. Jag kan säga att där var väldigt få grafiker eller programmerare som var intresserade av spelen man gjorde som något annat än ett live-test för deras alster.

Efter att ha pratat med andra som gått på spelutbildingar, så verkar inte den skolan/klassen vara speciellt unik heller utöver den mer yrkes-inriktade synen på designers.
Så med dom insikterna jag fick om människorna bakom spelen då; Nej, moderna spelutvecklare spelar nog sällan sina egna spel...

Under alla åren jag har pratat med folk att anställa eller bara generellt, designers då, så är det inte som att folk från t ex Futuregames har varit mer kompetenta än om jag bara skulle ta en gamer från gatan. Det man lär sig är typ att hantera scrum, använda rätt termer och hur man gör saker i Unreal och Unity. På alla kontor jag jobbat hitintills har man haft egna motorer, då kan min granne göra jobbet lika bra med inlärning på en månad.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av smuts:

Får mig att tänka på Valve-tid, älskar tabellen.

Fantastisk!

Late March = Late April


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skrivet av ompalompa:

Jag gick ett par år på en spelutvecklingsutbildning för ett tag sedan. En av de första sakerna som verkligen överraskade mig var hur liten del av studenterna som egentligen vad speciellt spelintresserade.
Bland grafikerna framförallt så var majoriteten intresserade av konst snarare än spel, må det vara modellering, texturering, animering eller något annat.
Bland designerna i gruppen så var det kanske en tredjedel som var äkta spelnördar, en tredjedel "casual"-spelare och resten spelade knappt spel alls. Värt att notera var att den skolan utbildade designers som typ producenter/ samordnare/ programmerar-support/ säljare/ kommunikatörer snarare än någon som faktiskt kan något om designen bakom spel...

Det var ganska många grupprojekt. Jag kan säga att där var väldigt få grafiker eller programmerare som var intresserade av spelen man gjorde som något annat än ett live-test för deras alster.

Efter att ha pratat med andra som gått på spelutbildingar, så verkar inte den skolan/klassen vara speciellt unik heller utöver den mer yrkes-inriktade synen på designers.
Så med dom insikterna jag fick om människorna bakom spelen då; Nej, moderna spelutvecklare spelar nog sällan sina egna spel...

Men vad säger du, inga riktiga nördar ens på en spelutbildning?! Det går utför med världen...

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Spelutvecklare har inte längre sista ordet, och ingen är i princip helt klar när säljer det.

Stämmer till viss del men inte alla spel.
Finns många spel där utvecklaren tagit tid på sig och släppt det spel den är nöjd med.
Buggar finns dock alltid mer eller mindre


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

vill dom inte spelet ska ge dom pengar? borde ligga i deras intresse folk vill spela deras spel? vansinne om dom inte ens testar spelet.

Skrivet av JennieGlau:

vill dom inte spelet ska ge dom pengar? borde ligga i deras intresse folk vill spela deras spel? vansinne om dom inte ens testar spelet.

Fast tänk dig själv... Om du vet att du gör ett urtråkigt spel så hade du inte heller velat spela det...

Medlem
Skrivet av JennieGlau:

vill dom inte spelet ska ge dom pengar? borde ligga i deras intresse folk vill spela deras spel? vansinne om dom inte ens testar spelet.

Alltså, vad pratar vi om här, klart spelen testas, det är bara att ALLA inte kan spela spelen hela tiden, du vet om du jobbar 8 timmar om dagen med spelet, t ex grafik, sedan går du hem, måste du då ta med spelet hem och sitta och spela det då hela natten?

Att spel idag har buggar och sådant som kanske beror på att spelen inte testas så mycket, det beror nog mera på att företagen inte betalar utomstående för att testa eller anställer nog med folk att testa hela tiden. Vilket typ är omöjligt, det hade inte gått att testa t ex Helldivers 2 fullt ut utan att anställa 50k personer som bara spelar hela tiden på olika datorer med massa olika uppkopplingar,


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent
Skrivet av Sebastian Lind:

Men vad säger du, inga riktiga nördar ens på en spelutbildning?! Det går utför med världen...

"Nördarna" vill inte göra spel, de vill spela spelen och jag tror idag att man finner de flesta som gjort jobb av det på youtube som streamers. Spelutveckling i sig är idag ett "vanligt" jobb där teamen sätts ihop utifrån vad de är bra på, grafik, programmering etc. Sen spelar nog de flesta lite på fritiden, men tror det är ganska få som vi till exempel hittar här på FZ.


signatur

"Writer and Fighter"

Skrivet av Johan Lorentzon:

"Nördarna" vill inte göra spel, de vill spela spelen och jag tror idag att man finner de flesta som gjort jobb av det på youtube som streamers. Spelutveckling i sig är idag ett "vanligt" jobb där teamen sätts ihop utifrån vad de är bra på, grafik, programmering etc. Sen spelar nog de flesta lite på fritiden, men tror det är ganska få som vi till exempel hittar här på FZ.

Kan återigen konstatera att verkligheten är fan överreklamerad. Får bli en påtår på det.

Medlem

Tror nog många indie spel är made by gamers for gamers men pratar vi AAA så nä finns inte nå sånt kvar nå mer.

1
Skriv svar