Phil Spencer om nedskärningarna: "Jag måste fatta tuffa beslut"

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Ralf:

Har du ett hederligt jobb har du råd med mycket.

Dessutom har vi under många år levt i en anomali med låg inflation och väldigt låga räntor, vilket har finansierat många teslor och Thailandsresor där ute. Många har blivit rika bara på att bo.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ralf:

Har du ett hederligt jobb har du råd med mycket.

THIS

Undrar alltid hur folk verkar tro att vi på något sätt har en dålig levnadsstandard idag….

Avstängd
Skrivet av BroderTuck:

Friskare ? Var tredje person i USA går på någon slags medicin med fetma man aldrig tidigare skådat som kommer leda till oändligt många hälsoproblem den kommande tiden.
Vi är sjukare och mer ohälsosamma idag än någonsin men har också ett sjukvårdssystem för att hantera det.

Ja, friskare? Det beror på att matproduktionen som var otillräcklig genom hela människans historia så man dog av skörbjugg, difteri och parasiter är så bra och ren att man kan äta som man vill.

Vi har aldrig varit friskare än nu, vi bryter färre ben så pass att jag har färre kollegor på ortopeden i framtiden. Vi är friskare och mer hälsosamma idag än någonsin, du dör inte av diabetes eller lever blind och amputerad.

Folk är så obildade däremot... Och vi har INTE ett sjukvårdssystem som räcker till just för att vi är så duktiga på det. Det leder till att vi också kommer att få betala för vård via olika privata lösningar, men det är en annan sak.

Avstängd
Skrivet av Ruffles:

Dessutom har vi under många år levt i en anomali med låg inflation och väldigt låga räntor, vilket har finansierat många teslor och Thailandsresor där ute. Många har blivit rika bara på att bo.

Nä, låg inflation minskar konsumtion. Det är därför vi har ett inflationsmål. Låga räntor är bara bra, varför skulle jag vilja ha högre räntor? Det betyder ju bara att inflationen är för hög.

Medlem

Snacka om att debatten spårade ur när artikeln handlar om ett uttalande från Spencer...

Avstängd
Skrivet av Mr_Qi:

Det beror ju på vad du baserar "bästa" på.
Själv anser jag att vi lever fruktansvärt dåligt, vi har tappat allt och kommer säkerligen ha ihjäl varandra med kärnvapen till slut. Om vi inte redan dödat varandra i girighetens namn innan dess.
Västvärlden är smutsig, girig, egoistisk, enkelspårig, onaturlig, korkad, ful och besatt av ägande.
Pengar > Hälsa

Jadu, det är fortfarande bättre än allt tidigare så. Västvärlden är mänsklighetens krona, men lever du hellre i Bagdad eller Hanoi så be my guest.

Skrivet av ZF:

Man måste inse att när man tävlar främst om tid så kanske det inte är den hållbarast strategin att kasta skit på väggen för att se vad som sitter uppe längst innan det faller av.

Det verkar fortfarande vara den modellen främst som alla de stora utgivarna och plattformarna går efter.

Och desto mer det går mot prenumeration och multiplattform desto mer likriktat berkar det bli.

Aldrig sett så många förvillande lika spel med samma stilgrepp och karaktärer oavsett genre. Det börjar verkligen kännas som löpande band oavsett om det är AAAA eller indies.

- Rom. Vanlig kommentar från average Cladivs, precis innan det gick åt skogen.

"Jag kommer vinna matchen" - Zlatan innan han går in och vinner en match

Varför skulle man inte bara testa för att se vad som går hem? Används extremt flitigt iom A/B-testning så jag vet itne varför det inte skulle funka här.

Skrivet av Ender:

Ett annat tufft beslut (riktigt tufft kan jag tänka mig) blir väl där de "tvingas" höja priset på Game Pass.
"Ojojoj, nu har vi investerat så mycket pengar på strategiska uppköp för att nå marknadsdominans att vi änli..jag menar, att vi tyvärr måste höja priserna på samtliga prenumerationsmodeller".

Och alla vuxna karlar: "oj oj oj nu måste jag gå en promenad eller läsa en bok eller något för mina digitala leksaker har höjts med 30 kr buhuuuuu uääää mina mänskliga rättigheter!!!!"

Skrivet av svartlock:

Jag kan dock inte se fördelen av att leva länge om man ska vara sjuk och medicineras för allt hela tiden.
Du lever länge men är långt ifrån frisk.
Hellre ett kortare liv fullt frisk än ett långt liv fullt av diverse sjukdomar och åkommor.

Alltså, du medicineras konstant av din egen kropp. Det finns inget "frisk" utan det finns funktion, ofta är den otillräcklig för även elitidrottare vilket är varför de tränar hela dagarna. Kroppen får snabbt slut på syre, så man måste medicinera med andning konstant. Hellre död tycker jag!!!

Avstängd
Skrivet av Rico01:

Snacka om att debatten spårade ur när artikeln handlar om ett uttalande från Spencer...

Allt som handlar om ekonomi på FZ blir så.

"Ja nu har alla köpt lösgodis, lånat till iphone och thairesor när räntorna varit låga och inflationen och annat jag inte vet vad jag pratar om."

"Ja detta visar ju kapitalismens ansikte när ska folk börja jobba gratis för att jag ska få spela!!!"

"Väst går under, Kina är framtiden där jobbar man och struntar i om det är lönsamt eller inte!!!"

"Piratkopiering kan rädda hela spelbranschen för om jag spelar Last of us piratkopierat och berättar för min farmor och hon kanske köper ja då har de fått en kund de aldrig skulle fått annars..."

Om och om igen. Människor kan ingenting om makroekonomi, medicin eller annat och då blir det såhär.

Sååå kanske vi kan återgå till ämnet om Phil Spencer och nedskärningar. Är det någon som känner till att för några veckor sen gick Activision ut med att de öppnar upp en ny studio i Polen? Vilket man kan ifrågasätta Phil Spencers logik att stänga ner Tango, Arcane Studios Texas etc.

Skrivet av Desperado_Dweller:

Sååå kanske vi kan återgå till ämnet om Phil Spencer och nedskärningar. Är det någon som känner till att för några veckor sen gick Activision ut med att de öppnar upp en ny studio i Polen? Vilket man kan ifrågasätta Phil Spencers logik att stänga ner Tango, Arcane Studios Texas etc.

Det är väl helt enkelt väldigt billigare utvecklare i Polen?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Plus den studion öppnades för ca 3 år sedan. Inte så direkt nyligen. Bra stund innan affären påbörjades.

Medlem

Nästa konsol blir en steam deck 2. Det blir billigare så. Blir inget mer PlayStation eller nintendo nu. Känns för girigt. Dom tar betalt som om det vore självaste scorseses som gjorde spelen. Jag kan köpa en stanley kuberik film för ett par hundralappar men för ett tv spel ska jag nu betala fyra gånger så mycket? Det är inga utbildade manusförfattare och regissörer som gör dom flesta spelen utan programmerare som knappt kan programmera i dagens spel studios. Kolla bara Diablo 4 buggarna som tog ett halvår att fixa. Näää mig lurar dom inte. Heja Gaben!!!

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Va snackar du om ? väst håller på att gå under, vanliga människor med hederliga jobb har knappt råd med något...

Mycket av det beror väl på egna beslut? Det känns exempelvis oerhört vanligt att man lever över sina tillgångar. Dvs att man belånar sig upp över öronen för att kunna köpa ett hus i ett fint område, en eller två fina bilar, ett par utlandssemestrar per år, senaste iPhonen, senaste grafikkortet etc. Alltså saker som inte ä nödvändiga för ett bra liv.
Sen vet jag ganska många som skaffat barn för snabbt i sina förhållanden, eller skaffat barn för att försöka rädda sitt förhållande, och senare delat på sig. Vilket då lett till att dom inte har så mycket pengar över på en lön och två barn varannan vecka.
Men sen tycker jag också att det finns oerhört mycket som måste bli bättre i vårt samhälle.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Rico01:

Snacka om att debatten spårade ur när artikeln handlar om ett uttalande från Spencer...

Kan vi inte bara få prata av oss lite här istället för att behöva skapa konton på flashback eller liknande för att tjöta lite?


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Desperado_Dweller:

Sååå kanske vi kan återgå till ämnet om Phil Spencer och nedskärningar. Är det någon som känner till att för några veckor sen gick Activision ut med att de öppnar upp en ny studio i Polen? Vilket man kan ifrågasätta Phil Spencers logik att stänga ner Tango, Arcane Studios Texas etc.

Microsoft säger att man är nöjda Hi-Fi Rush inriktning och försäljning men det kan inte stämma. Jag tycker det är uppenbart att man ljuger här. Kanske uppfyllde det "officiella" mål men det måste finnas interna glädjekalkyler som inte uppfylldes och därför lägger man ner. Är lägga ner en studio helt istället för att byta ut ledarskapet eller göra normala nedskärningar är extremt. Gissningsvis kommer MS fortsätta starta nya studios i länder med lägre löner.

Medlem
Skrivet av Brona:

Microsoft säger att man är nöjda Hi-Fi Rush inriktning och försäljning men det kan inte stämma. Jag tycker det är uppenbart att man ljuger här. Kanske uppfyllde det "officiella" mål men det måste finnas interna glädjekalkyler som inte uppfylldes och därför lägger man ner. Är lägga ner en studio helt istället för att byta ut ledarskapet eller göra normala nedskärningar är extremt. Gissningsvis kommer MS fortsätta starta nya studios i länder med lägre löner.

Jag tror de helt enkelt gjort en miss när de sparkade Hi-fi rush utvecklarna men vem vet hur kalkylen ser ut. Även om spelet anses bra så verkar det ju inte fungerat enligt deras beräkningar att fortsätta stödja denna studio.
Utåt sätt så ses de bara som giriga nu och det hade de inte med sina kalkyler.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av kingzla:

Nä, låg inflation minskar konsumtion. Det är därför vi har ett inflationsmål. Låga räntor är bara bra, varför skulle jag vilja ha högre räntor? Det betyder ju bara att inflationen är för hög.

Du missförstår. Jag menar bara att folk har vant sig vid att ha råd med mycket. Många chockades när räntorna började stiga till historiskt sett mer normala nivåer, därför att man vant sig vid att betala 1,3 procents ränta på bolånet vilket har gett utrymme för konsumtion och sparande. Folk är heller inte vana vid ett högt inflationstryck, vilket inneburit prisstegringar på basvaror och urgröpt hushållsekonomin tillsammans med de höga räntorna.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Brona:

Microsoft säger att man är nöjda Hi-Fi Rush inriktning och försäljning men det kan inte stämma. Jag tycker det är uppenbart att man ljuger här. Kanske uppfyllde det "officiella" mål men det måste finnas interna glädjekalkyler som inte uppfylldes och därför lägger man ner. Är lägga ner en studio helt istället för att byta ut ledarskapet eller göra normala nedskärningar är extremt. Gissningsvis kommer MS fortsätta starta nya studios i länder med lägre löner.

Men inget av deras spel har väl varit några succéer?
Så även om Ms var nöjda med HI-FI Rush, så kanske studion blödde pengar och kanske inte hade några fler bra spelidéer att investera i.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Om MS släpper bra spel så kommer folk köpa.
Men blir spelen för dyra att utveckla och dom släpps på gamepass så är det ju klart uppförsbacke till lönsamhet. Då måste pengarna in på andra sätt. Butiker, DLC mm

@Razken

Haha, lugn jag fattar. Hoppas du inte tog illa upp av mitt lilla plojinlägg. 😉

Medlem
Skrivet av Razken:

Haha, lugn jag fattar. Hoppas du inte tog illa upp av mitt lilla plojinlägg. 😉

Nejdå det är lugnt 🙂👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Freakon:

Vi (västvärlden) lever i de överlägset bästa samhällen som någonsin har existerat.

Finns brister såklart, men överlag är det väldigt bra för väldigt många.

Man skulle kunna argumentera att vi varit bästa samhällen; det är dock för att vi utnyttjat andra länder till överdrift för att få ut profit. Vi har inget hållbart samhälle; det bygger på att utnyttja en andra och tredje part. Sedan är våran sk "freespeech" något att värna på, men misstänker att det är på att tunnas ut det också.

Skrivet av Ruffles:

Jämfört med vad...? Var har människor det bättre?

Kanske inte så mycket "var" som "när". Pratade med äldre släktingar och de tror de har haft tur med ultimata epoken att leva i. Teknik, sjukvård, system för att hjälpa. Dessvärre tunnas detta ut mer och mer, och nu dör folk i korridorerna på sjukhusen.

Skrivet av ZF:

- Rom. Vanlig kommentar från average Cladivs, precis innan det gick åt skogen.

Om man inte bara tittar på fall av "bibliska" proportioner; så har mer moderna system tappat fotfästet. Bara en sådan sak som att dollarn tog över pundet som värdsvaluta, hade gigantiska påverkningar utan att hela dynastier gick om intet.

Skrivet av Ralf:

Har du ett hederligt jobb har du råd med mycket.

Gäller att prioritera och effektivisera. 😏😆

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Weeks_death:

Man skulle kunna argumentera att vi varit bästa samhällen; det är dock för att vi utnyttjat andra länder till överdrift för att få ut profit. Vi har inget hållbart samhälle; det bygger på att utnyttja en andra och tredje part. Sedan är våran sk "freespeech" något att värna på, men misstänker att det är på att tunnas ut det också.

Är det en postkolonialistisk analys? Västvärlden har inte bara byggt sitt välstånd på att utnyttja andra, vi har lyckats skapa ett system som bygger tillväxt vilket bygger välstånd. Kakan växer, den omfördelas inte bara. Detta är grunden för att vi ska få ett välstånd. Eller menar du att Sverige blev rikt för att vi hade kolonier i Afrika?

Lägg därtill yttrande-, press- och informationsfrihet. Ja, den trycks tillbaka i land efter land, men jämfört med länder där verklig censur och förtryck praktiseras ligger vi fortfarande väldigt bra till. Men vi ska inte ta något för givet. Fri- och rättigheter måste ständigt vinnas för nya generationer. I dag har vi i just Sverige ett väldigt oroväckande problem med tung kriminalitet som går långt ned i åldrarna, vilket oroar mig personligen (som småbarnsförälder) mer än något annat. Det måste vi hantera, annars kommer vi får ett farligt och repressivt samhälle.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Är det en postkolonialistisk analys? Västvärlden har inte bara byggt sitt välstånd på att utnyttja andra, vi har lyckats skapa ett system som bygger tillväxt vilket bygger välstånd. Kakan växer, den omfördelas inte bara. Detta är grunden för att vi ska få ett välstånd. Eller menar du att Sverige blev rikt för att vi hade kolonier i Afrika?

Lägg därtill yttrande-, press- och informationsfrihet. Ja, den trycks tillbaka i land efter land, men jämfört med länder där verklig censur och förtryck praktiseras ligger vi fortfarande väldigt bra till. Men vi ska inte ta något för givet. Fri- och rättigheter måste ständigt vinnas för nya generationer. I dag har vi i just Sverige ett väldigt oroväckande problem med tung kriminalitet som går långt ned i åldrarna, vilket oroar mig personligen (som småbarnsförälder) mer än något annat. Det måste vi hantera, annars kommer vi får ett farligt och repressivt samhälle.

Lite kanske 😏. Är inte koloniseringen jag tänker på (eller kan ju kalla det för det); billig tillverkning/utvinning av saker för att sedan generera vinst för oss i väst. Det finns mycket bra i väst också, men måste inse att man är lite partisk.
Fri och rättigheter är något som kan försvinna fort. Och omfördelningen av kaka är något som är problem som aldrig går att lösa. Och det är också en av anledningarna att det funkar dåligt i längden. Men framtiden förtäljer; de som finns kvar får forma det, förhoppningsvis, i en demokratisk anda.

Medlem

Nyheten handlar om Phil Spencer och nedskärningar. Tråden handlar om västvärldens undergång alternativt att vi lever i den bästa av alla världar 😂

Medlem
Skrivet av kingzla:

Allt som handlar om ekonomi på FZ blir så.

"Ja nu har alla köpt lösgodis, lånat till iphone och thairesor när räntorna varit låga och inflationen och annat jag inte vet vad jag pratar om."

"Ja detta visar ju kapitalismens ansikte när ska folk börja jobba gratis för att jag ska få spela!!!"

"Väst går under, Kina är framtiden där jobbar man och struntar i om det är lönsamt eller inte!!!"

"Piratkopiering kan rädda hela spelbranschen för om jag spelar Last of us piratkopierat och berättar för min farmor och hon kanske köper ja då har de fått en kund de aldrig skulle fått annars..."

Om och om igen. Människor kan ingenting om makroekonomi, medicin eller annat och då blir det såhär.

Du är jätteduktig hördudu. Det jag syftade på var inte på något sätt fakta om priset eller Microsoft verkliga framtidsplaner, mer en skepsis om hur det brukar bli när företag gör stora kostsamma investeringar. De pengarna ska tas igen någonstans, och finns det något bättre tillfälle än när man håller konkurrenterna i kronjuvelerna?
Jag kan inte mycket om makro eller micro-ekonomi, men jag vet hur mänsklig girighet fungerar, och den har jag åsikter om.

Medlem

Förstår inte hur han ska kunna svara på 'varför' utan att mer eller mindre behöva säga

- "För vi behövde skära ner nånstans och de var bland de studios vi värderade lägst"

Allt möjligt spelade såklart in i den kalkylen.

Exempel:
- Dom har inte vårdnaden för någon av Microsofts viktigare IP's.
- Dom är japaneser det tycker dom kanske inte är helt optimalt kultur/språkmässigt osv.
- Han stjärnan som var som studions dragplåster hade stuckit.
- Deras spel sålde halvdant.

Men anledningen var för att dom kände att dom var en av de som dom hade mest råd att bli av med.
Rent typ företagsekonomiskt så går nog kalkylen ihop jävligt bra, så.

Men man hade ju velat att dom kanske värderade lite högre att studion gjorde bra skit.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Tack o lov för källor. Ni vet jag är för källor på påståenden. Se/lyssna på intervjun. Så mycket bättre information för oss spelare än bara det här. Tydligen är Prenumeranter på Game Pass upp. Försäljningen upp av hårdvara. 3de part spel ökar försäljningen av spelen med Game Pass. I stort sett bekräftar en handhållen enhet med lokala beräkningar.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Tack o lov för källor. Ni vet jag är för källor på påståenden.
...
Försäljningen upp av hårdvara.

Källa på detta?

Jag tycker att varenda månad när det presenteras siffror från USA och Europa så är Xbox-försäljningen ner jämfört med året före och det har varit så i cirka två år?

Jag såg siffror från Spanien nyligen och för några veckor sedan sålde PS4 (ja, fyra) bättre än Series S/X.

Medlem
Skrivet av Margy:

Källa på detta?

Jag tycker att varenda månad när det presenteras siffror från USA och Europa så är Xbox-försäljningen ner jämfört med året före och det har varit så i cirka två år?

Jag såg siffror från Spanien nyligen och för några veckor sedan sålde PS4 (ja, fyra) bättre än Series S/X.

Ryan McCaffrey intervjun. Precis som jag skrev. Men det är ju så svårt.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Ryan McCaffrey intervjun. Precis som jag skrev. Men det är ju så svårt.

Kanske vänder det snart för erat Team XboX.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Ryan McCaffrey intervjun. Precis som jag skrev. Men det är ju så svårt.

Jag har nu sett intervjun och inte vid något tillfälle nämns det något om att hårdvaruförsäljningen ökat som du påstår?

Ryan McCaffrey ställer så veka frågor att man kan tro att han jobbar åt MS PR-avdelning. Det är ganska talande att Spencer ställde in en sedan länge inplanerad intervju med Giant Bomb då de kanske hade ställt "jobbiga" frågor.

123
Skriv svar