Diskutera – Vilket spel har bästa berättelsen?

Medlem

för mig är dem som står ut RDR 2, Days gone, dem 2 senaste God of war och Witcher 3

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Slår också ett slag för Greedfall.

Önskar att jag kunde hålla med men la ner det spelet helt efter att jag stötte på en bugg som gjorde det omöjligt att fortsätta i storyn....... 3 gånger

Medlem

Elden Ring har en riktigt bra berättelse. Både i själva spelet men även händelserna innan spelet tar vid. Så otroligt djup lore och intressanta karaktärer.

Mycket av detta får man dock lista ut själv, alternativt söka svar på, då det inte är en sedvanlig berättad berättelse. Tar man sig tiden så inser man att det är en riktigt välgjord fantasysaga.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Mass Effect och Cyberpunk 2077.

Människa - maskin och mittemellan är jag svag för. Tyckte Mass Effect Trilogin var en sjujäkla story arc.

Medlem

Jag har en tendens att väldigt ofta zona ut under berättelser vilket är trist. Svårt att komma tillbaka in i storyn om man missat viktiga delar. Samt svårt att hålla koll på namn. Önskar att man hade bättre fokus för jag hade säkert uppskattat fler spel!

Favorit i spel med story är The Last of Us som jag verkligen tyckte levererade!

Medlem

Mass Effect utan tvekan.

Medlem

Gabriel Knight: Blood of the Sacred, Blood of the Damned var en riktig wowupplevelse för mig när den kom. Riktigt bra story med twists och ett gripande slut.


signatur

Är ofta så tyst att man kan höra ett helt ton knappnålar falla.
Spelat spel sen Lode Runner var det nya heta...

Medlem

Red dead redemption 2, Last of us 1,2 Ghost of tsushima

Inaktiv

Super Mario Bro.

Medlem

De spel som har berört mig mest är:

Heavy Rain
Beyond Good & Evil
Metal Gear Solid 3: Snake Eater
The Last of Us
Shadow of the Collossus (vars story är så enkel men samtidigt så gripande)


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Metroid.


signatur

Jätteintressant information.

Medlem

Kingdom Come: Deliverance enligt mig, men kanske är för jag är biased och för att jag var otroligt immersed i hela upplevelsen som var KCD.

Medlem

The Witcher 3 samt samtliga Mass Effect inkl Andromeda.

Witcher 3 är på första plats, och kommer troligtvis alltid att förbli där.

Medlem

Jag föll pladask för storyn i Horizon: Zero Dawn. Det innehöll alla ingredienser för att fånga mig. (Ska sägas att jag inte alls föll på samma sätt för Forbidden West.)

Andra spel som måste nämnas är The Witcher 3, Mass Effect 1, The Last of Us 1, Sonic 2 och Baldur's Gate 3


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

zsm
Medlem

RDR2
TLOU2
Horizon
Uncharted
Returnal

Medlem

Ett enda spel har någonsin rört mig till tårar. Och i detta fallet var det till två riktiga fulgråt, tack och lov i ensamhet. Hur kan det ha gått ända till sida 3 innan Death Stranding nämns!?

Medlem
Skrivet av Prixm:

Kingdom Come: Deliverance enligt mig, men kanske är för jag är biased och för att jag var otroligt immersed i hela upplevelsen som var KCD.

Håller på med min andra genomspelning nu. Otroligt spel att sjunka in i. Påminner om Red Dead Redemption 2, om än väldigt mycket styltigare.

Avstängd

Antingen TLOU eller Read dead 2. Går jag tillbaks i tiden så definitivt Half Life 1+2.
Edit: Glömde Mass effect och har säkert glömt ett tjugotal andra spel med fantastisk handling..


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Mass Effect
Fable The Lost Chapters
Final Fantasy X
Bioshock
Bioshock Infinite

Medlem

The Last Of Us

Medlem

Första spelet som ploppar upp är God of War 2018.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Metal Gear Solid 1
Metal Gear Solid 2
Metal Gear Solid 3
Matal Gear Solid 4

Read Dead Redemption 2

The Last of Us

Homeworld 1

Medlem

1. Assassin's Creed Ezio-serien
2. Kingdom Come: Deliverance
3. Red Dead Redemption 2
4. Witcher 3

Medlem

Många bra har nämnts, Death Stranding, Heavy Rain, Detroit: Become Human, Beyond two souls, the dig, Alan wake, Control, Homeworld.

Men jag vill också slänga in en annan i matchen. Visst nu är det väl inte ett spel i sig utan snarare det universum som skapats. Men Halo spelserien ska absolut nämnas!

Medlem

Det första jag kommer att tänka på är SOMA, själva spelet i sig tycker jag är lite av medel. Dock är storyn en av det bättre. Även Uncharted 2, Mass Effect 2 och Half-Life 2 ( mycket 2:or där ) ligger högt uppe.

Medlem

Horizon Zero Dawn berättelse fick mig att störtälska spelet och allt. spelat igenom 2 ggr och även gått in mer i djupet på historien bakom spelet. Forbidden west har ej fångat lika bra


signatur

What goes around, comes around

Medlem

Grim fandango är en fantastisk berättelse på alla sätt och vis. Orkar ni inte spela spelet själv så kolla på en playthrough utan kommentarer på youtube. Det är väl värt det.

Warcraft 3 med tillhörande expansion är en bra berättelse där alla kampanjer tillsammans skapar en helhet. Lätt att tycka om och illa om karaktärerna och det är inte speciellt komplicerat heller. Arthas uppgång och fall är det som Warcraft-filmen borde handlat om.

Resident Evil har ju alltid haft en speciell plats hos mig, det är stundtals så fruktansvärt urflippat och ostigt men det är också helt fantastiskt på sina ställen. Omskrivningar genom åren gör det dock ganska svårt att hänga med.

Ni som nämner Half-Life 2, vilken story tänker ni på då? För mig är Half-Life 2 en tech demo utan någon märkvärdig handling. En serie löst sammankopplade nivåer för att visa teknik. Genuint nyfiken för jag ser inte storyn i Half-Life 2 som en av spelets styrkor.

Medlem

Skyrim. Närå, skoja bara😂

Medlem

Chrono Trigger ligger alltid varmast om hjärtat för mig. Så många vackra berättelser och vändningar och oväntat gripande öden. Ett av få spel med en värld jag längtar tillbaka till.

Annars är Journey fascinerande minnesvärt. Likt Shadow of the Colossus är det mest själva spelandet som står för berättandet och känslan av att klara det är ett narrativ i sig.

oXo
Medlem

Homeworld 1, Baldursgate 1 & 3

Skriv svar