Valkompass Riksdagsvalet 2022
...
Detta är ju intressant. Jag håller med dig i allt men mitt i valkompass har M/KD bytt plats med S/V.
Jag skulle placera mig till vänster i ekonomiska frågor och i TAN på gal/tan-skalan. Jag har alltså inget parti som jag kan rösta på QQ
<Uppladdad bildlänk>
Knappast ett förvånande resultat, har tidigare alltid röstat M, men denna gång tvekar jag...Känner väl inget större förtroende för någon av partiledarna eller ens partierna just nu. Helt klart är i alla fall att det går inte att fortsätta som vi gjort, de här senaste åtta åren har skadat samhället rejält och för första gången känner jag en viss oro för vad som faktiskt kommer ske med Sverige i framtiden och helt ärligt talat så tror jag inte vänstersidan ens är intresserade av att lösa problemen, var man det hade man gjort bra mycket mer vid det här laget.
Har länge tyckt att ett parti som SD förenklar alldeles för mycket när det kommer till invandringen, men helt klart är att situationen är ohållbar. Nästan 100 000 uppehållstillstånd utfärdade redan 2022 så den här idén om att S och deras vänner dragit ner på den drastiskt är ett hån mot något som väldigt många i Sverige oroar sig för. Tror främst det är just den punkten som irriterar mig som allra mest i allt det här, politikerna pratar inte om problemen på allvar. Eller jo, vissa gör det men debatten då blir bara en sandlåda där vänstersidan ska spela ut precis alla "godhetskort" man sitter på. Symbolpolitik är viktigare för de här partierna än att faktiskt få något gjort.
Med det sagt, jag känner att jag kan sakna visioner från alla håll. Det mesta handlar bara om att kasta skit på den andra och när de väl får konkreta frågor så kan de inte svara. Se bara på utfrågningen av Magdalena Andersson i SVT häromdagen, det är alltså statsministern i Sverige som sitter där och hon kan inte (med det läget vi har) svara på om de vill jobba för att bygga ut kärnkraften eller inte. Knappast något som skapar förtroende va?
Personligen vill jag ha ett samhälle som belönar dom som jobbar hårt, det ska alltid löna sig att arbeta och bidrag ska bara finnas där som ett sista skydd, det ska inte vara något som man kan leva på i flera år. Varenda skattekrona ska vägas på guldvåg då det är ett värde som skapats av invånarna, därför måste galna idéer som kulturbidrag och liknande dras ner markant. Sverige är (tro det eller ej) fortfarande ett av de absolut bästa länderna i världen att växa upp i, man har alla möjligheter att förverkliga sig själv här och då kan jag tycka att man har ett eget ansvar att också ta tillvara på den chansen. Kan du inte försörja dig så kommer samhället hjälpa dig, men kraven på att du ska återgå i arbete måste bli mycket hårdare än de är idag.
Invandringen ser jag gärna ett totalstopp på just nu förutom arbetskraftsinvandring till yrken där vi saknar kompetens i landet. Anhöriginvandring, Asyl och liknande går inte längre, kostnaden för samhället är för stort i dagsläget och i framtiden bör vi arbeta fram tydliga riktlinjer kring att det först och främst är i närområdet som vi hjälper människor. Alla delar av världen behöver dra sitt strå till stacken. Hade också gärna sett ett system där man behöver kvalificera sig för rätten till bidrag och liknande genom att jobba i x antal år innan man kan ta del av det. Språkkrav är också något som behöver komma tror jag, ge människor tre år på sig att lära sig svenska. Det går inte att ha det idag där vi har personer som läst SFI i 20 år....
Brottsligheten tycker jag att det mesta handlar om att ge strängare och längre straff. Forskningen här är ju verkligen motsträvig där en del menar på att det inte hjälper och så är det kanske? Mitt intresse ligger dock inte i att försöka rehabilitera kriminella, självklart ska möjligheten finnas för de som vill ta sig ut. Men grundbulten måste alltid vara ett perspektiv från offret...Begår du ett mord så ska du aldrig mer få vandra fritt i samhället, så enkelt är det. Du har förbrukat din rätt att vara en del av samhället. När det kommer till invandrare som begår brott så måste ju utvisning vara mer regel än undantag, kommer man till Sverige och begår brott så är du inte önskvärd.
Miljöpolitiken är ju solklar för egen del, bygg ut kärnkraften....Den är pålitlig och säker och de här halvmesyrerna som nu görs är rent skrattretande. Elbilar och liknande är väl jättebra? Men fram tills de är i majoritet på vägarna så måste bränslepriserna ner, det är inte hållbart att människor som bor på landsbygden ska straffbeskattas för att de inte bor där bussarna går var 5.e minut. Sen är det som så, Sverige kan inte göra allt, vi som nation är bland de bästa i världen redan. Hade vi alla skrotat allt vad bilar och flygplan heter imorgon och börja cykla hade det inte gjort någon skillnad överhuvudtaget. Påverka andra länder i stället.
Det här blev långt, men jag är bara så trött på att saker som fakta, sunt förnuft och krav helt verkar saknas hos så många av våra politiker.
Ja, återförstatliga elmarknaden så att staten på riktigt kan ta beslut om att bygga kärnkraft. Det går inte att förlita sig på att privata aktörer ska få tummen ur, för det kostar för mycket pengar och för stor risk. Inte ens när staten gick emot EU och slopade effektskatten på kärnkraft tyckte kärnkraftsföretagen att det var ett tillräckligt bistånd för att ha kvar reaktorer.
Samma sak med bränslet. Återförstatliga bensinbolagen så att staten kan sätta bensin- och dieselpriset själva. De privata intressena idag tänker ju bara på sin egen plånbok och inte sina kunders plånbok. Bättre då att det är statligt.
Viam inveniam aut faciam