Medlem
Xbox Gamepass

Hej allesammans!

Jag satt igår och läste lite om gamepass och tänkte kolla här om någon vill ge mig lite mer info.

Jag äger inget Xbox förutom en gammal 360. Kan jag skaffa Gamepass till PC och det fungerar likt Netflix bara att jag streamar spel istället?

Kan jag streama Xbox One och Series X spel på min dator då? Hur funkar detta? Hela grejen låter nästan för bra för att vara sann. Jag har en Xbox 360 kontroll som funkar till datorn så det är det enda som behövs? Eller är Gamepass PC spel också?

Xbox kanske inte har så många exclusives nu. Hur bra är kvalitén? Kan jag streama Halo infinite till min TV via HDMI och kvalitén är lika bra som om jag hade haft konsolen?

Tack på förhand!

Moderator | Testpilot

Det här får bli ett jobb för @mortaigne

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Majoriteten av alla spel på game pass för PC har en regelrätt PC-version som du tankar hem som vanligt, exempelvis som du gör på Steam. Då kan du använda handkontroll eller mus och tangentbord eller vad du vill. Vad du använder för skärm är upp till dig. Tv funkar om du har kopplat in en tv.

Sen finns även en streamfunktion på de flesta spel. Då slipper du tanka hem men jag tror du måste spela med handkontroll. Tänk på att du behöver skaplig uppkoppling och stabilt hemmanätverk.

Streamingen fungerar genom att Microsoft har massa serverblad baserade på series x i olika serverhallar som sköter alla beräkningar och skickar till din enhet.

Kan även lägga till att streaming begränsar upplösningen till 1080p och likt all spelstreaming kommer man ha en förhöjd latency jämfört att spela lokalt.

signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Majoriteten av alla spel på game pass för PC har en regelrätt PC-version som du tankar hem som vanligt, exempelvis som du gör på Steam. Då kan du använda handkontroll eller mus och tangentbord eller vad du vill. Vad du använder för skärm är upp till dig. Tv funkar om du har kopplat in en tv.

Sen finns även en streamfunktion på de flesta spel. Då slipper du tanka hem men jag tror du måste spela med handkontroll. Tänk på att du behöver skaplig uppkoppling och stabilt hemmanätverk.

Streamingen fungerar genom att Microsoft har massa serverblad baserade på series x i olika serverhallar som sköter alla beräkningar och skickar till din enhet.

Kan även lägga till att streaming begränsar upplösningen till 1080p och likt all spelstreaming kommer man ha en förhöjd latency jämfört att spela lokalt.

Tack för infon!

Har ingen superdator därför är streaming lite lockande.

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Tack för infon!

Har ingen superdator därför är streaming lite lockande.

Ok, jag föreslår att du testar en månad för 10:- eller vad det kostar och ser om det är något för dig

signatur

Medlem

Första månaden kostar 10kr, så det är inte dyrt att testa.

Spela i cloud med gamepass är inte huvudfunktionen i dagsläget, utan det är en extrafunktion som t o m är i beta än så länge. T ex för många är responstiden för lång för att det ska funka bra.

Medlem

Ska man streama spel skulle jag rekommendera Stadia som jag tycker funkar bättre men då får du köpa spelen. Stadia har 1080 gratis så bara testa!

signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem
Skrivet av teejee:

Första månaden kostar 10kr, så det är inte dyrt att testa.

Spela i cloud med gamepass är inte huvudfunktionen i dagsläget, utan det är en extrafunktion som t o m är i beta än så länge. T ex för många är responstiden för lång för att det ska funka bra.

PS Now kunde jag streama på min skit laptop från 2011 var väldigt fascinerande att lira God of War 3 på den gamla datorn.

Känns konstigt om Microsoft inte ligger på liknande nivå. Men 10kr bara, då får jag nog testa och se hur det är

Medlem

Skulle nog rent spontant ändå rekommendera en Series S. Prisvärd och du slipper allt krångel. Personligen ger jag inte mycket för streaming då min erfarenhet är sådär, både när det gäller xCloud och Stadia.

Men om du prompt inte vill köpa en av konsolerna kan du ju skaffa Game Pass Ultimate och sen spela från en potatis, så länge potatisen har en webbläsare och om du sitter på en hyfsat snabb och stabil lina.

Medlem
Skrivet av DKvarn:

Ska man streama spel skulle jag rekommendera Stadia som jag tycker funkar bättre men då får du köpa spelen. Stadia har 1080 gratis så bara testa!

Stadia är jag väldigt oinsatt i, är det bara en app man laddar ner och kan jag använda Xbox 360 kontroll till det?

Medlem

Som några varit inne på är upplevelsen av de olika streamingtjänsterna väldigt olika. Jag tycker både Stadia och Xcloud har fungerat helt ok medan andra inte får det att funka alls. Så stalltipset är att köra på en provmånad så du får testa själv. Stadia får du köpa ett startkit med handkontroll och Chromecast ultra.

Edit: finns app samt att man kan köra i webbläsaren även på Stadia.

360-kontroll ska funka via usb på webläsaren chrome:

https://support.google.com/stadia/answer/9578631?hl=sv

signatur

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Fiigaro:

Hej allesammans!

Jag satt igår och läste lite om gamepass och tänkte kolla här om någon vill ge mig lite mer info.

Jag äger inget Xbox förutom en gammal 360. Kan jag skaffa Gamepass till PC och det fungerar likt Netflix bara att jag streamar spel istället?

Kan jag streama Xbox One och Series X spel på min dator då? Hur funkar detta? Hela grejen låter nästan för bra för att vara sann. Jag har en Xbox 360 kontroll som funkar till datorn så det är det enda som behövs? Eller är Gamepass PC spel också?

Xbox kanske inte har så många exclusives nu. Hur bra är kvalitén? Kan jag streama Halo infinite till min TV via HDMI och kvalitén är lika bra som om jag hade haft konsolen?

Tack på förhand!

Massor av bra info här i tråden!

Om du vill streama spel så behöver du Xbox Game Pass Ultimate, där ingår streamingfunktionen. Det är fortfarande i beta, och fungerar inte på alla spel i Game Pass, men väldigt många.

På en dator kan du streama via webbläsare på: https://www.xbox.com/sv-SE/play eller via Xbox-appen.

Du behöver en handkontroll för streamingspelen, vill(kan du spela lokalt så finns det massor av PC-spel som du kan spela med m+kb eller kontroll.

Xbox har en jäkla massa spel Kvaliteten på streaming är...varierande. Det beror helt på vad man har för lina och var man bor verkar det som. Det är definitivt inte lika bra som om du kör på konsol. 1080 upplösning, latency och lite hej o hå.

Mitt tips är att du kollar upp Xbox All Access-programmet där man köper en konsol+Xbox Game Pass Ultimate för en månadskostnad, det är inga dolda avgifter och kostar inte mer än att köpa det direkt. I Sverige är det Elgiganten som har hand om det. Om du inte vill punga ut med allt på en gång vill säga.

signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Massor av bra info här i tråden!

Om du vill streama spel så behöver du Xbox Game Pass Ultimate, där ingår streamingfunktionen. Det är fortfarande i beta, och fungerar inte på alla spel i Game Pass, men väldigt många.

På en dator kan du streama via webbläsare på: https://www.xbox.com/sv-SE/play eller via Xbox-appen.

Du behöver en handkontroll för streamingspelen, vill(kan du spela lokalt så finns det massor av PC-spel som du kan spela med m+kb eller kontroll.

Xbox har en jäkla massa spel Kvaliteten på streaming är...varierande. Det beror helt på vad man har för lina och var man bor verkar det som. Det är definitivt inte lika bra som om du kör på konsol. 1080 upplösning, latency och lite hej o hå.

Mitt tips är att du kollar upp Xbox All Access-programmet där man köper en konsol+Xbox Game Pass Ultimate för en månadskostnad, det är inga dolda avgifter och kostar inte mer än att köpa det direkt. I Sverige är det Elgiganten som har hand om det. Om du inte vill punga ut med allt på en gång vill säga.

Min erfarenhet är att det funkar otroligt mycket bättre att streama i webbläsaren än xbox appen. Är det någon mer som får mycket mer input lag och tearing när de använder xbox appen?

Ambassadör
Xbox
Skrivet av tisse:

Min erfarenhet är att det funkar otroligt mycket bättre att streama i webbläsaren än xbox appen. Är det någon mer som får mycket mer input lag och tearing när de använder xbox appen?

Ja, det är min uppfattning också.

signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av tisse:

Lås till 60fps. Funkade ypperligt för mig.

signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

En annan gamepass-fråga:

Hur köper man gamepass billigast lagligt?
Jag har sett riktigt låga priser men det såg ju ut att vara något lurt.

Jag har redan använt ny kund - 10:- för en månad men har ingen lust att fortsätta betala fullpris. Använder det för sällan. Skulle vara fint att hitta till reapris.

signatur

486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)

Medlem
Skrivet av Distordera:

En annan gamepass-fråga:

Jag har redan använt ny kund - 10:- för en månad men har ingen lust att fortsätta betala fullpris. Använder det för sällan. Skulle vara fint att hitta till reapris.

Undrar samma sak. Läste något här om dagen att MS avbrutit prenumerationer som aktiverats med nycklar köpt från icke legitima återförsäljare: https://answers.microsoft.com/en-us/xbox/forum/xba_profile-xb...

"Subscriptions must be purchased directly from Microsoft digital store or via verified third-party retailers"

Osäker på om "guld-metoden" är laglig eller inte med tanke på vart dessa nycklar verkar ha köpts (eneba bland annat)... Finns säkert någon på forumet som har mer koll på hur detta fungerar.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Jag rekommenderar dig att INTE köra via appar, varken på gamepass eller stadia för streaming. Du får mycket bättre prestanda i chrome/edge. Stadia är något stabilare och flyter bättre än gamepass efter egen erfarenhet. Men sedan jag slutade använda de speciella apparna både på telefon/platta och på datorn och går direkt via www.stadia.com eller www.xbox.com/play i webbläsaren så märker jag ingen fördröjning överhuvudtaget eller hickups.

signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av Distordera:

En annan gamepass-fråga:

Jag köpte typ 30 månader guld. Sen så betalade jag 1 månad för ultimate och då omvandlades allt till 31 månader ultimate. Så det blev 31 månader för ca 1000-1200kr.

Vet inte om det fungerar fortfarande dock.

Medlem
Skrivet av magma:

Undrar samma sak. Läste något här om dagen att MS avbrutit prenumerationer som aktiverats med nycklar köpt från icke legitima återförsäljare: https://answers.microsoft.com/en-us/xbox/forum/xba_profile-xb...

"Subscriptions must be purchased directly from Microsoft digital store or via verified third-party retailers"

Osäker på om "guld-metoden" är laglig eller inte med tanke på vart dessa nycklar verkar ha köpts (eneba bland annat)... Finns säkert någon på forumet som har mer koll på hur detta fungerar.

Det låter ju lite märkligt att man inte får köpa koder var man vill - så länge de är lagliga såklart. MS verkar dock fokusera på hur man köper, inte vem som säljer. Undrar hur det står sig i Svensk konkurrenslag.

signatur

Geeks Gaming
Skrivet av Distordera:

Det låter ju lite märkligt att man inte får köpa koder var man vill - så länge de är lagliga såklart. MS verkar dock fokusera på hur man köper, inte vem som säljer. Undrar hur det står sig i Svensk konkurrenslag.

Tror inte den säger så mycket. Tillverkaren väljer ju själva vilka som får sälja ens varor, så det är ju inte så konstigt.
Sen så finns det ju en anledning till att vissa koder är billigare via vissa sidor. Det kan vara att dessa är köpta genom stulna kreditkort och sen sålda till dessa sidorna osv.

Sen finns ju fenomenet med lokala subventioner för länder där ekonomin skiljer sig väsentligt från t.ex Sverige. Där har man ju sänkt priset för att ge invånarna i det landet en ärlig chans att kunna ta del av underhållningen.
Det kan också vara en anledning till att MS slår ner på konton som missbrukat detta, dvs EULA för kontot för tjänsten.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Tror inte den säger så mycket. Tillverkaren väljer ju själva vilka som får sälja ens varor, så det är ju inte så konstigt.
Sen så finns det ju en anledning till att vissa koder är billigare via vissa sidor. Det kan vara att dessa är köpta genom stulna kreditkort och sen sålda till dessa sidorna osv.

Sen finns ju fenomenet med lokala subventioner för länder där ekonomin skiljer sig väsentligt från t.ex Sverige. Där har man ju sänkt priset för att ge invånarna i det landet en ärlig chans att kunna ta del av underhållningen.
Det kan också vara en anledning till att MS slår ner på konton som missbrukat detta, dvs EULA för kontot för tjänsten.

EULA är dock inte juridiskt bindande i Sverige. Det vore ju trist om de stänger ner Tradera för att jag vill sälja ett 12-mån-kort menar jag.

Jag fattar att de vill bromsa olagligheter men att köpa från exvis livekort borde ju vara ok. Nu sparar man bara ett par spänn där.

Ingen som kan tipsa om något billigt ställe som är legit?

signatur

Geeks Gaming
Skrivet av Distordera:

EULA är dock inte juridiskt bindande i Sverige. Det vore ju trist om de stänger ner Tradera för att jag vill sälja ett 12-mån-kort menar jag.

Jag hänger inte med här, vad har tradera med saken att göra och varför skulle MS stänga ner tradera?

Jag pratar om att ens Xbox-konto kan stängas ner, inte återförsäljare

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag hänger inte med här, vad har tradera med saken att göra och varför skulle MS stänga ner tradera?

Jag pratar om att ens Xbox-konto kan stängas ner, inte återförsäljare

Du skrev om EULA. Jag påminde om att det inte gäller i Sverige.

signatur

Geeks Gaming
Skrivet av Distordera:

Du skrev om EULA. Jag påminde om att det inte gäller i Sverige.

Aha, nej jag menade mest att oavsett om det är juridiskt bindande eller ej i Sverige så är konsekvensen för ditt konto detsamma

1
Skriv svar