FZ 25 år - Vi ultra-dör i Unreal Tournament och minns spelåren som gått - med gamla och nya medarbetare
Häng med oss när vi minns höjdpunkter från ett kvarts sekel.
Vi kör ofta UT99 på företagslanen, kan tipsa om OpenGL-drivaren, den tar bort muslagget bl.a. (ja du läste rätt): https://www.cwdohnal.com/utglr/
Verkligen grymt spel.
Ett av de allra första som installerades på datorn man fick som julklapp 2001.
Älskar artstylen, grymma vapnen, ljudbilden, den otroligt feta musiken, tournament-upplägget och framförallt den fenomenala AI'n.
Kommer ihåg att jag för lääängesedan joinade en server, men att det bara var en spelare inne så vi körde ett gäng matcher och minns att det var svårt emellanåt, men personen svarade aldrig på det jag skrev... sedan insåg jag att det var en bot. 😂
De uppföljande UT-titlarna föll aldrig mig i smaken. Tyckte att de vart lite löjlig art-direction och dåligt röstskådespel på gliringarna.
Vart sugen när jag såg er köra, så jag hoppade in och vart sittandes i ett par matcher. Helt otroligt spel även om man inte kör Online / LAN. Som sagt, så är AI'n äckligt smart.
1440p, med tillagda reflektioner, HD texturer och Ambient Occlusion. Snuskigt snyggt! 😁





Snacka om fröjd att avnjuta i 170 knutar i sekunden. Såklart med 120% speed i GameplayOptions!
Verkligen grymt spel.
Ett av de allra första som installerades på datorn man fick som julklapp 2001.
Älskar artstylen, grymma vapnen, ljudbilden, den otroligt feta musiken, tournament-upplägget och framförallt den fenomenala AI'n.
Kommer ihåg att jag för lääängesedan joinade en server, men att det bara var en spelare inne så vi körde ett gäng matcher och minns att det var svårt emellanåt, men personen svarade aldrig på det jag skrev... sedan insåg jag att det var en bot. 😂
De uppföljande UT-titlarna föll aldrig mig i smaken. Tyckte att de vart lite löjlig art-direction och dåligt röstskådespel på gliringarna.
Vart sugen när jag såg er köra, så jag hoppade in och vart sittandes i ett par matcher. Helt otroligt spel även om man inte kör Online / LAN. Som sagt, så är AI'n äckligt smart.
1440p, med tillagda reflektioner, HD texturer och Ambient Occlusion. Snuskigt snyggt! 😁
https://i.imgur.com/47gORAQ.jpg
https://i.imgur.com/yCVPlb6.jpg
https://i.imgur.com/S6CHBAd.jpg
https://i.imgur.com/pu8GPT1.jpg
https://i.imgur.com/eFZ8HGH.jpg
Snacka om fröjd att avnjuta i 170 knutar i sekunden. Såklart med 120% speed i GameplayOptions!
Vilka moddar användar du?
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |
@Razken Wöw, får nog ta en titt på grafikmoddar. Ser ju snuskigt bra ut.
Ja, det ser otroligt läckert ut, speciellt i rörelse. 😃
Vilka moddar användar du?
Ärligt talat kommer jag inte ihåg allt jag har klämt in... 😁 UT99 mappen är typ 20gig stor.
Men av de zipparna jag verkar ha sparat så är det:
UT-Unreal-4K-Textures.
UT99 HD Skins v3.1 (dock så funkar högupplösta vapen endast på practise sessions om jag minns rätt).
DX11 Renderer. (Det finns en tesselation-funktion i renderaren som gör att vapnen ser rundare ut och passar bättre ihop med de glänsiga reflektionerna. Det har jag valt att stänga av då jag gillar den skarpa, kantiga original-looken mer.
Nu kommer jag inte ihåg om det var renderaren eller HD Skins patchen de hade ändrat värderna för vapnens position när man körde widescreen. Men kommer ihåg att jag ändrade till classic, för de nyare riktningen var helt fel enligt mitt tycke.
Normal-Height-Maps är också tillagt.
Även Unreal 496 patchen.
Det finns ytterligare moddar att lägga till såsom Raytracing tillsammans med Reshade.
Har dock själv inte lagt in det då jag tycker det jag åstakommit är mer än tillräckligt. Men det är fortfarande häftigt att det finns möjlighet och ibland ser det riktigt snyggt ut när väggar och sånt lyses upp.
Mycket finns att läsa och hämta på ModDB
Och länkar även ett urval av videos en Youtuber har gjort som demonstrerar modarna.
Haha minns när jag köpte voodoo5 5500 för köra 32bit och minns grafiken och musiken som riktigt bra på den tiden.
Minns också hötorget där datahallen Matrix fanns. Spelade med min gamla klasskompis och körde rocket launcher där man man kan styra raketen rakt på måltavlan. Självklart lurade jag min polare att stå kvar ngnstans så raketen åkte på honom...hahaha
"Didn't see it coming"
Som sagt sköna tider men sånt försvann tyvärr.
Ja, det ser otroligt läckert ut, speciellt i rörelse. 😃
Ärligt talat kommer jag inte ihåg allt jag har klämt in... 😁 UT99 mappen är typ 20gig stor.
Men av de zipparna jag verkar ha sparat så är det:
UT-Unreal-4K-Textures.
UT99 HD Skins v3.1 (dock så funkar högupplösta vapen endast på practise sessions om jag minns rätt).
DX11 Renderer. (Det finns en tesselation-funktion i renderaren som gör att vapnen ser rundare ut och passar bättre ihop med de glänsiga reflektionerna. Det har jag valt att stänga av då jag gillar den skarpa, kantiga original-looken mer.
Nu kommer jag inte ihåg om det var renderaren eller HD Skins patchen de hade ändrat värderna för vapnens position när man körde widescreen. Men kommer ihåg att jag ändrade till classic, för de nyare riktningen var helt fel enligt mitt tycke.
Normal-Height-Maps är också tillagt.
Även Unreal 496 patchen.
Det finns ytterligare moddar att lägga till såsom Raytracing tillsammans med Reshade.
Har dock själv inte lagt in det då jag tycker det jag åstakommit är mer än tillräckligt. Men det är fortfarande häftigt att det finns möjlighet och ibland ser det riktigt snyggt ut när väggar och sånt lyses upp.
Mycket finns att läsa och hämta på ModDB
Och länkar även ett urval av videos en Youtuber har gjort som demonstrerar modarna.
https://youtu.be/SL1s4HFwSqs
https://youtu.be/zlw2K8dYRKM
Löser det problemet med ett stort crosshair?
Löser det problemet med ett stort crosshair?
Vet inte riktigt vad du menar, men det går att ändra crosshair-typ och även storlek på alla HUD element ifall jag minns rätt.
Kör med "dot" sikte och tycker det är det bästa. Går säkert att modda in eget beroende på smak.
Vet inte riktigt vad du menar, men det går att ändra crosshair-typ och även storlek på alla HUD element ifall jag minns rätt.
Kör med "dot" sikte och tycker det är det bästa. Går säkert att modda in eget beroende på smak.
Så här ser mitt sikte ut. Kan gissa att det har något med upplösningen att göra eftersom det är så stort. Svårt att sikta rätt med det

Så här ser mitt sikte ut. Kan gissa att det har något med upplösningen att göra eftersom det är så stort. Svårt att sikta rätt med det
Slog en snabbsök och fick fram denna: CrosshairScaler
Fråga mig inte hur man använder den, verkar va ett jäkla bök att ändra storlek osv. 😛 Inget jag fördjupat mig i då jag tycker det funkar klockrent som det är.
Vilken upplösning kör du på föresten? Använder du DirectX11 eller OpenGL renderaren? Rekommenderas att köra någon av dessa och även höja taket för fps i render-preferences.
Du vet säkert om det, men det finns väldigt många inställningar som man göra "on the fly" i renderaren ifall du går på Escape, Tools, System console och matar in: preferences
(Går säkert att skriva i vanliga konsolen också via snabbknapp.)
Slog en snabbsök och fick fram denna: CrosshairScaler
Fråga mig inte hur man använder den, verkar va ett jäkla bök att ändra storlek osv. 😛 Inget jag fördjupat mig i då jag tycker det funkar klockrent som det är.
Vilken upplösning kör du på föresten? Använder du DirectX11 eller OpenGL renderaren? Rekommenderas att köra någon av dessa och även höja taket för fps i render-preferences.
Du vet säkert om det, men det finns väldigt många inställningar som man göra "on the fly" i renderaren ifall du går på Escape, Tools, System console och matar in: preferences
(Går säkert att skriva i vanliga konsolen också via snabbknapp.)
Jag kör med OpenGL och 1920x1080p. Hittade detta:
"If you are playing on an ACE enabled server (most decent servers should be), then type mutate ace crosshairscale -1.0 in the console to dynamically adjust the crosshair to your resolution, or use a positve number to fix it to a set size."
Det fungerar, men dock bara på någon enstaka server jag har sparad i favoriter. Går jag in på en annan server så är det uppförstorat igen. Så ska testa att lägga in det du skrev i ett tidigare inlägg. Men det får bli efter jul