Diablo II Resurrected dissar stöd för ultrawide-skärmar
Av ren helvetisk ondska! Eller för att det bara inte funkar.
#diablo-II-resurrected, #support, #ultrawide
Nostalgi is a hell of a drug, kommer säkert sälja som smör för att alla crave'ar positiva känslor som de minns. Även fast det inte stödjer saker som är självklart 2021
Själv tycker jag nostalgi förstör spelutvecklingen.
🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || ROG 34" 21:9 1440p
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX
Var tvungen att kolla på: https://whatismyresolution.com/
Your screen resolution: 2560x1440 pixels
This is a widescreen resolution. The aspect ratio is 16:9.
Tur
Kan någon med kunskap svara på hur svårt det ska va för en spelutvecklare att tillåta ytterligare upplösningsalternativ?
Detta låter ju som en bagatell att fixa?
Om det är ett helt nytt spel du gör från början, inga problem.
Om det är en port av ett 19år gammalt spel, en marddröm.
Kan någon med kunskap svara på hur svårt det ska va för en spelutvecklare att tillåta ytterligare upplösningsalternativ?
Detta låter ju som en bagatell att fixa?
Det beror på hur stökig gamla D2 koden är men i multiplayer så blir det ändå genast orättvist om nån annan sitter på 16:9 eller liknande.
Nostalgi is a hell of a drug, kommer säkert sälja som smör för att alla crave'ar positiva känslor som de minns. Även fast det inte stödjer saker som är självklart 2021
Själv tycker jag nostalgi förstör spelutvecklingen.
Har spelat många klassiska spel som jag gillade, det har inget med nostalgi att göra då jag inte spelade spelen vid orginal släpp.. Om du tror allt nytt är bättre så är det mer skadligt IMO
Kan någon med kunskap svara på hur svårt det ska va för en spelutvecklare att tillåta ytterligare upplösningsalternativ?
Detta låter ju som en bagatell att fixa?
Det nämnde nånting om att det har att göra med att monster-AI och fysikmotor osv räknar med att du bara ska se en viss bit av kartan. Om du har jättebred skärm så kan du stå och skjuta på monster som du ser innan de ser dig och det sabbar rätt mycket. Jag gissar att det innebar för mycket jobb att behöva skriva om stora delar av motorn för att få det att lira, så jag tycker det är OK. Det här trots allt en grafisk remaster med den gamla motorn under.
Däremot kunde de ju gjort så att man kan utnyttja skärmen ändå, exempelvis ha sitt party i det svarta till vänster och liknande saker. Det kanske kommer. Det hade också varit nice att exempelvis kunna ha sitt inventory uppe hela tiden på ena sidan av skärmen och spela på andra delen.
Oavsett vilken anledning man hänvisar till är det bra att folk skippar denna uppmikrade gamla rester som legat längst in i kylen och möglat i över 20 år. Skoja, jag har egentligen inget emot D2 men det mögliga är väl Blizzard.
Intressant om de skulle gå omkull inom några år men lär ju inte hända. Hoppas dock de skärper till sig vad gäller företagskulturen etc samt börjar göra bra spel igen, det var ett tag sen nu.
Det nämnde nånting om att det har att göra med att monster-AI och fysikmotor osv räknar med att du bara ska se en viss bit av kartan. Om du har jättebred skärm så kan du stå och skjuta på monster som du ser innan de ser dig och det sabbar rätt mycket. Jag gissar att det innebar för mycket jobb att behöva skriva om stora delar av motorn för att få det att lira, så jag tycker det är OK. Det här trots allt en grafisk remaster med den gamla motorn under.
Ja det går inte att fixa så att det blir bra för alla. Ändrar man så att monster ser spelaren från längre avstånd ändras det för alla, inklusive de utan ultrawide.
Ultrawide är heller inget bra format för Diablo 2 då spelplanen blir lång och smal, originalet är gjort för 4:3, en mycket mer kvadratisk upplösning. Med ultrawide ser man monster jättelångt ut på sidorna men man ser nästan ingenting uppåt och nedåt.
Ultrawide är häftigt för förstapersonsspel men ganska kasst för andra typer av spel.
Kan någon med kunskap svara på hur svårt det ska va för en spelutvecklare att tillåta ytterligare upplösningsalternativ?
Detta låter ju som en bagatell att fixa?
Utan att veta vilket skick källkoden är i är det svårt att gissa med någon som helst säkerhet. Det kan vara allt från skitlätt, till skitsvårt. I det här fallet verkar det vara mer arbete än de har resurser till med tanke på att spellogik verkar vara kopplat till vad som renderas på skärmen (?), eller att någon bara sagt att det inte är tillräckligt många som kör ultrawide för att de ska lägga ner resurser på det.
Trist, det hade antagligen varit riktigt önskat av de som har sådana skärmar.
OT. När jag tittar på artikelbilden så undrar jag stilla hur många år sedan det var då jag tyckte skelett var ens obehagliga. Jag menar, demoner, monster och annat är ju en sak, men skelett? Jag måste varit en handfull med fingrar gammal och tyckte de var läskiga när Alan Quartermain slogs mot dem i Kung Salomos skatt.
Det är ju liksom något vi alla har i kroppen, och hur är det egentligen med själva fysiktänket med ett skelett egentligen? En drös med torra knotor som på något oförklarligt sätt springer runt och viftar svärd och andra tillhyggen, som att de satt ihop av osynliga senor, muskler och hud.
Näe, det är bara för dumt, sluta med skelett i spel och film tackpåförhand.
Trist, det hade antagligen varit riktigt önskat av de som har sådana skärmar.
OT. När jag tittar på artikelbilden så undrar jag stilla hur många år sedan det var då jag tyckte skelett var ens obehagliga. Jag menar, demoner, monster och annat är ju en sak, men skelett? Jag måste varit en handfull med fingrar gammal och tyckte de var läskiga när Alan Quartermain slogs mot dem i Kung Salomos skatt.
Det är ju liksom något vi alla har i kroppen, och hur är det egentligen med själva fysiktänket med ett skelett egentligen? En drös med torra knotor som på något oförklarligt sätt springer runt och viftar svärd och andra tillhyggen, som att de satt ihop av osynliga senor, muskler och hud.
Näe, det är bara för dumt, sluta med skelett i spel och film tackpåförhand.
Ber om ursäkt för alla oss som skelett-shame'ar
Trist, det hade antagligen varit riktigt önskat av de som har sådana skärmar.
OT. När jag tittar på artikelbilden så undrar jag stilla hur många år sedan det var då jag tyckte skelett var ens obehagliga. Jag menar, demoner, monster och annat är ju en sak, men skelett? Jag måste varit en handfull med fingrar gammal och tyckte de var läskiga när Alan Quartermain slogs mot dem i Kung Salomos skatt.
Det är ju liksom något vi alla har i kroppen, och hur är det egentligen med själva fysiktänket med ett skelett egentligen? En drös med torra knotor som på något oförklarligt sätt springer runt och viftar svärd och andra tillhyggen, som att de satt ihop av osynliga senor, muskler och hud.
Näe, det är bara för dumt, sluta med skelett i spel och film tackpåförhand.
Skelett är väl bara otäcka i stop motion, som t.ex. i Jason and the Argonauts. 🙂
21:9, är för amatörer, kom igen när de kommer upp till 32:9 (får inte plats med bredare på mitt skrivbord )
Skärmen är för min del även jobbredskap och det är där den skiner. Sen finns det ju spel som stödjer det rakt av, många fler om man moddar lite. Där skiner den lite extra ^^
Ska man spela gamla grejjer får man nog finna sig i en del begränsningar. De beskriver en del av problematiken och man får ha förståelse för det
21:9, är för amatörer, kom igen när de kommer upp till 32:9 (får inte plats med bredare på mitt skrivbord )
Skärmen är för min del även jobbredskap och det är där den skiner. Sen finns det ju spel som stödjer det rakt av, många fler om man moddar lite. Där skiner den lite extra ^^
Ska man spela gamla grejjer får man nog finna sig i en del begränsningar. De beskriver en del av problematiken och man får ha förståelse för det
Yepp, har samma problem men man vänjer sig
"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets
What you don't learn with wisdom, you learn with pain.
Säkert ett helvete att fixa på den gamla kodbasen, inget att lipa över.
https://www.reddit.com/r/Diablo/comments/c3io7c/diablo_2_in_u...
Ser ut att funka rätt bra dock.
https://www.reddit.com/r/Diablo/comments/c3io7c/diablo_2_in_u...
Ser ut att funka rätt bra dock.
Nu har du missat hela grejen... Att bara aktivera upplösningen är inget problem, det fanns aktivt i alfan. Problemet är att själva spelmotorn buggar ur. Exempelvis kan du stå och skjuta ihjäl monster som du ser utan att de reagerar alls för att motorn bara aktiverar monster som är på ett visst avstånd osv. Dvs de behöver bygga om den gamla spelmotorn för att få det att lira, vilket inte riktigt är aktuellt. Det här är ju i första hand en grafisk remaster där de lagt på ett lager smink på det gamla spelet.
Hur tycker ni att de ska gå till väga så att spelare ska kunna använda ultra-wide resolution när spelets grundpelare är byggt för 800x600? Att tillåta Ultra-wide skulle göra att du ser fiender stå och vagga afk vid skärmkanterna och ge snuskiga fördelar i multiplayer när du ser mer än andra spelare på skärmen.
Kolla på denna så fattar ni varför spelet inte funkar för ultrawide utan att ge stora fördelar: