Nej Dataspelsbranschen, lootlådor ger inte oss bättre spel
Intressant, har du länk?
Jag har själv lite svårt att argumentera för varför Pokemon/hockey-kort inte borde klassas som lotteri. Var det samma diskussioner när det begav sig, och man kunde få det där gyllene kortet som var värt flera tusen?
"Possession is nine-tenths of the law" heter det. Pokemon kort var fysiska kort DU ägde. När du loggar in i spel idag är bland det första du accepterar att dom äger ditt konto och allting i det. Så vad du än vinner i en lootbox är det DOM som äger, inte du. Där spricker jämförelsen det på lagliga grunder.
Rent praktiskt spricker det på att om ditt barn vill ha pokemon kort måste du köra till Toysrus/BR leksaker eller liknande, en T.O.R resa för oss på en timme, för att köpa det. Vill barnet ha lootboxes är det 3 knapptryckningar på kontroller (en för shop, en för hur många, en för confirm) om du har reggat kontokort och accepterar att betala utan att mata in lösen.
Sen faller det även på det faktum att "dom" kan kontrollera oddsen med lootboxes och vad dom innehåller från dag till dag och introducera vad dom vill för allt sker serverside. Med pokemon kort så var det bestämt när serien var upptryckt och paketerad, skulle det ändras blev det en ny serie.
Sen faller det även på att om jag köpte pokemon kort på 80 talet och plastade in dom skulle jag fortfarande ha kvar dom och om något skulle värdet ökat (för pokemonkort kunde man ju sälja vilket man oftast inte kan med det i lootboxes). Köpte jag alla spelarkort för FIFA 201X skulle dom varit totalt värdelösa något/några år senare.
(inser nu att jag missuppfattade frågan, får fundera lite på det, men nej, det var i sån liten skala och handlade aldrig om hundratals kronor så det var aldrig diskussion om det ... och det var ju inte så att korten exploderade i sprakande fyrverkerier med fanfarer som lootboxes gör. Och ja, det är såna triggers som Folkhälsomyndiheten leter efter när dom jobbar med spelberoende (där "spel" = "gambling", fan att vi har samma verb för två helt olika saker!))
Den enda som någonsin skulle bry sig som spelarna inom Data- & Tv-spelsbranchen är Mr. Iwata om han levde idag, jag undrar för den delen hur han hade sett på det hela med hur lootboxes implementeras i många moderna MP-spel.
Som jag ser det så delar lootbox-systemet många drag med kasinospel:
- Du växlar in pengar mot en annan valuta/"in-game currency" för att du ska skiljas från dina pengar så att du inte riktigt inser hur snabbt du spelar bort/förbrukar dina pengar (dessa kallas för "credits" på slots, eller "marker" som du får när du ska spela på roulette, blackjack eller cash-game i poker).
- Du spelar väldigt snabbt och enkelt, bara något knapptryck eller klick, eventuellt något "bonusspel" som innefattar något ytterligare klick eller tryck innan spelomgången är över. Lootboxes öppnar du mycket snabbt och rouletthjul med skins säger väl en hel del var utvecklarna har hämtat sin inspiration främst ifrån och de har mage att säga att det INTE påminner alls om lotterier?! Nej, detta är faktiskt snäppet värre.
- När du vinner/"får önskvärd loot" så maximeras belöningen med både ljud och grafik för att ge dig en maximal dopaminkick så att du verkligen vet vad du bör göra: fortsätta spela/fortsätta öppna lootboxes. Jämför detta med att öppna pokémon- eller hockeykort på gamla goda tiden när det var Du som bestämde hur glad du blev över korten/"vinsten" du fick.
- Oddsen är emot dig: på kasinon så vinner alltid banken i slutändan. Lootboxes verkar alltid bli en dyr resa för de flesta som vill komma åt de mest "sällsynta" lootsen. Fanns det inte något fall om nån snubbe som bränt 50 lax på Fifa utan att få de bästa "korten"? Jämför detta med när pokémon-kort var nytt och stort: du kunde gå in på www.pokeorder.com och köpa det mest sällsynta kortet för någon eller några hundralappar högst.
Till sist har vi ju hela utvecklingsbiten för lootboxes: så sjukt simpelt att ta fram, utveckla, optimera för maximal vinst så det är relativt riskfritt att hela tiden tänja på gränserna med. Dessutom slipper spelföretagen införskaffa sig någon slags spellicens eftersom de påstår att, trots alla liknelser med vanliga kasinon, deras lootbox-system minsann inte är former av hasardspel.
Det är en moraliskt äcklig och trasig utveckling som spelbranschen har börjat gått åt: mer fokus på hur lootboxes kan implementeras i MP och kanske snart SP vilket minskar fokuset på bättre SP och mer rättvist MP. Lootboxes måste nämligen vara tillräckligt bra för att köparen ska vara nöjd med investeringen medan andra som inte har investerat i lootboxes får lida pin av obalansen som det sedan skapar i MP.
Väl rutet, Calle!
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
https://www.youtube.com/watch?v=KEc68tzXvPE
Tydligen är det jävligt många som älskar loot lådor.
Den här skiten matas den yngre generationen med. Herregud.
"Men kom ihåg, lootlådor är till för att "ge spelare än bättre spelupplevelse". Och, som Dataspelbrancshen skriver senare: "De flesta spelarna köper aldrig något i spelen, så det är helt och hållet frivilligt att spendera pengar"."
Och därmed blir spelet sämre för alla dom som INTE spenderar pengar, det blir alltså bättre för 5% av spelarna (detta va mängden spelare som spenderar pengar i spel de själv angav när de pratade med P3 nyheter häromveckan). Spelet blir alltså objektivt sämre för 95% av spelarna eftersom man designar spelet för den lilla skara på 5% som går på bluffen och faller dit. Det är ett hån mot konsumenterna som stödjer företagen genom att köpa deras produkter... Sen kan man ju tycka vad man vill om att folk lik förbannat köper dom trots att allt detta pågår...