Prison Architect – early access-spelet som faktiskt blir klart
Crowdfunding-framgångarna räddade Introversion från bankrutt.
#dayz, #prison-architect, #introversion, #darwinia, #defcon
Är väl ganska många spel som blivit retail?
Det är väldigt få spel som blir det. Det är bara och titta på Godus, Peter Molyneux stack med pengarna och lämnade över projektet till någon annan.
Jag ser att du samlat redig data för ditt statistiska uttalande! 10/10
Dom flesta spelen har inte varit uppe så lång tid som ett spel brukar utvecklas, steam early access har existerat drygt 2.5 år.
Mount and blade låg i early access ungefär 4 år, prison architect ser ut att hamna på 3 år, kerbal space program nästan 4 år.
Så med en ungefärlig utvecklingstid på 2-4 år på ett spel så kommer nog de flesta spelen (många av dom som kanske inte ens legat uppe i ett år) inte vara färdiga.
Stora frågan till er alla och fz är:
1. Hur länge bör ett spel vara i early access?
och
2. Hur lång tid tog era favoritspel att utveckla?
Är väl ganska många spel som blivit retail?
Det är väldigt få spel som blir det. Det är bara och titta på Godus, Peter Molyneux stack med pengarna och lämnade över projektet till någon annan.
Jag ser att du samlat redig data för ditt statistiska uttalande! 10/10
Dom flesta spelen har inte varit uppe så lång tid som ett spel brukar utvecklas, steam early access har existerat drygt 2.5 år.
Mount and blade låg i early access ungefär 4 år, prison architect ser ut att hamna på 3 år, kerbal space program nästan 4 år.
Så med en ungefärlig utvecklingstid på 2-4 år på ett spel så kommer nog de flesta spelen (många av dom som kanske inte ens legat uppe i ett år) inte vara färdiga.
Stora frågan till er alla och fz är:
1. Hur länge bör ett spel vara i early access?
och
2. Hur lång tid tog era favoritspel att utveckla?
1. Enda Early Access jag varit med på är DayZ och där gick utvecklingen för långsamt tyckte jag. Vecka efter vecka utan några märkbara framsteg gjorde att jag helt enkelt bestämde mig för att sluta spela det några månader och se om det hänt nåt. Nu har det iofs gått längre än så utan att jag varit in och testat men OM det nu blir färdigt nån gång så ska jag spela det. Hade säkert 500h i DayZ-modden.
SVAR: Två år som Early Access tycker jag är rimligt. Mycket ska väl vara klart innan det ens blir early access så man kan inte säga att tid i EA motsvarar hela utvecklingstiden.
2. Arma3 tog fyra år från start till mål tror jag (det var iaf tiden som gick mellan tvåan och trean). Där hade jag betan i kanske sex månader innan spelet släpptes, det kändes lagom.
Max fyra års total utvecklingstid, max två år i public-version i olika former.
Early access är nog inte ett säkrare kort än andra former av crowdfunding men jag håller med om att det nog är för tidigt för att uttala sig om hur framgångsrikt konceptet är.
Samtliga early access-titlar jag har sponsrat utvecklas aktivt med regelbundna uppdateringar även om ett fåtal av dem kanske inte var så genomtänkta från början och har bytt inriktning.
Vill man ha en indikation på hur framgångsrikt det är så kanske man ska kolla på hur många early acess-projekt som har avslutats eller stannat av istället för om de är klara eller ej.