DayZ
Det är en del av Real Virtuality II, som Arma 2, Arma 2: AO och Take on Helicopter använt sig av. Sen har de lagt till en del effekter och kodning från ARMA 3, så som god rays. Rocket sa i nån intervju att man skulle kunna kalla det för Arma 2.5.
Det måste varit en tidig version av Arma 3, tror inte ens det var i open alpha när de började på standalone. För mig har Arma 3 varit mer stabilt än Arma 2 med över 64 spelare.
Grafiken är riktigt snygg i spelet. Har man en monsterdator och kan spela på högsta upplösningen och grafikinställningarna så blir det sjukt snyggt och detaljerat.
Jag vill minnas att en stor anledning till att man inte gav sig på ARMA 3 är att man började optimera nätverksoden i ARMA 2 för Day Z redan innan standalone var påtänkt, man ville inte förvanska allt det arbetet, utan valde att bevara de bitarna som funkade bra till modden.
Tycker spelet saknar mål ganska ordentligt. Så fort man rör sig norr över huvudvägen kring kusten så blir nästan alla nästan direkt fientliga. Spelar liksom ingen roll om man har vapen eller ej. Bär du ett vapen så kan man glömma att prata med en annan spelare igen.
Vad gör man ens när man har all bästa gear? Knalla tillbaka ned till stranden? Leta efter bil eller helikopter? Hmm.. nä.. Dom får tänka igenom det där lite mer tycker jag
Tycker det enda som verkligen slår ned min spel-glädje i ett annars jävligt bra och roligt spel, är alla combat-loggers och server-jumpers, måste tas ut ur spelet så snabbt som möjligt, men men, det är en alfa och det kommer antar jag, rocket säger själv att man inte bör köpa spelet, för det är inte färdigt.
Jag märker en ganska stor skillnad i mängden vapen och (I synnerhet) ammunition man hittar, bara det borde begränsa skjutgalenheten en del och göra folk mer benägna att spara sina kulor. Då menar jag relativt så klart, det har alltid funnits banditer i spelet och kommer naturligtvis alltid att finnas.
Dessutom slits numera allt man använder ut med användande (jag vet inte om det systemet är aktivt än eller vad som händer när något slits ut), det gör nog en stor skillnad i hur folk hanterar sina grejor.
Ja :). Den kan vara vacker, särskilt när solen silar igenom lövverket, men när spelet kommer ut om ett eller två år lär det se rätt gammalt ut.
Vilket jag för all del skiter högaktningsfullt i. Jag har redan kul med DayZ, och kommer att ha ännu roligare när det är klart :).
Lämna kusten. Byarna längre in är i regel oplundrade (loot respawnar inte i den nuvarande versionen) och om du dricker vatten tills du är "mätt" vid den första brunn du hittar, klarar du dig i ett par timmar innan du måste äta och dricka.
Sedan hittar du lätt mängder av gevär på närmaste militärbas. Var beredd på att bli skjuten i ryggen av server-hoppare bara :).
Målet med spelet. I framtiden kommer kusten vara översvämmad med zombies och det kommer vara svårare att finna loot. Folk kommer alltså tvingas söka sig till de mindre städerna där det kommer finnas färre zombies för att överleva. Bara de med riktigt bra utrustning eller stora team kommer kunna ta sig in i städerna.
Åter igen, det här är ett designmål. Rocket har en vision om att det ska se ut såhär i Cherno i framtiden:
Just nu är antalet Zombies i SA nere på omkring 2% och zombie-respawn avstängd så att inte servrarna ska kollapsa.
I framtiden räknar man med ca 150 spelare per server och ca 3000 zombies. Just nu är det ~50 spelare och ca 60 zombies på hela kartan.
Rocket hänger jämt på reddit.
http://www.reddit.com/r/dayz/search?q=rocket2guns&restrict_sr...
http://www.youtube.com/watch?v=AKwMVPETfs0
http://www.vikingsonshrooms.com/index.php?topic=714.0
Info finns överallt för den som letar lite.
Det finns hundratals (jag överdriver inte) listor på vad som är bekräftat/semibekräftat, diskussioner och idéer på reddit om du letar lite. Här är två bra ställen att börja.
http://www.reddit.com/r/dayz/comments/1i5xz3/
http://www.dayztv.com/standalone/dayz-standalone-confirmed-fe...
Många av de här listorna är utdaterade eftersom det kommer nya hela tiden.
Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år