Medan Fanatec befinner sig i ekonomisk kris passar kinesiska Moza Racing på att släppa en direct drive-ratt som är en direkt utmanare till tyskarnas budgetalternativ CSL DD. Moza R3 Bundle innehåller allt du behöver för att komma ut på den digitala racingbanan – ratt, basenhet, pedaler, bordsfäste – och den kostar bara 5 000 kronor. En struntsumma i direct drive-sammanhang.

"Moza vänder sig oblygt till exakt samma kunder"

Det är ett pris nära det som Fanatec chocksänkte CSL DD-paketet till för ett år sedan. 400 euro kostar Fanatecs billigaste paket, vilket med bordsfäste och obligatorisk frakt (de säljer allt själva) landar i trakterna av 5 000 kronor. Förutom att vara helhetslösningar funkar båda paketen till både pc och Xbox (men inte med Playstation), och är ungefär lika kraftfulla. Så Moza vänder sig oblygt till exakt samma kunder: de som vill kliva in i direct drive-världen utan att behöva blöda fram tiotusentals kronor för en racing-rigg.

Allt du behöver för att komma igång ingår.

R3-basen är anmärkningsvärt liten, kanske en tredjedel så stor som CSL DD. Den väger bara något kilo och du kan lätt ta med den i en väska. Jag har utan problem fraktat hela R3-paketet i ryggsäck mellan hemmet och jobbet (efter att ha skruvat isär pedalerna).

Liten och smidig.

Feedback-motorn ger upp till 3,9 newtonmeter i motstånd, mot max 5 Nm för CSL DD. De äldre och billigare Logitech G29 och Thrustmaster T300 ligger omkringt 2 respektive 4 Nm som jämförelse, men där används rem- och kugghjulsteknik för att få ut kraften i rattstången. Det ger en markant sämre känsla än med direct drive-tekniken, där motorn är kraftigare och sitter kopplad direkt på rattstången. Då skickas info om däck, grepp, underlag med mera direkt ut i dina händer, och är ett starkt skäl att parkera din gamla ratt i garderoben. R3 svarar direkt, känslan är distinkt och detaljerad på ett sätt som äldre teknik helt enkelt inte fixar.

Men när bilen kränger sig genom gruskurvor i Dirt Rally 2.0 eller när däcken söker fäste med en musklig Porsche genom Nordslingans alla kurvor är R3-motorn i klenaste laget – den mäktar inte med att leverera lika många små detaljer som kraftigare dd-rattar. Jag kör konstant med maximalt motstånd, men märker ibland att jag hade velat ha lite mer. R3 är utan tvekan ett lyft mot exempelvis G29, tro inget annat, men den får sätta sig vid barnbordet på direct drive-festen.

Ratten har det du behöver, men hade gärna fått vara bredare.

"Pedalerna är paketets sorgebarn"

Den medföljande ratten heter ES och är utrustmad med två växelpaddlar i aluminium, 22 knappar och lampor för växling. Den känns robust för att vara budgetmodell, med plastknappar som gör vad de ska och habil känsla i växlingen. Formen är rund (men undre delen är rak) och det smidiga quick release-fästet låter mig snabbt och enkelt byta ratt. En display för att visa hastighet eller växel hade smakat, men det kanske är för mycket begärt i denna prisklass. Dessvärre känns 28 centimeter i diameter budget. Det funkar för snabb F1-racing där rappa styrutslag är viktigt, men med GT-bilar tycker jag att minst 30 centimeter behövs för att ge bra kontroll över bilen. Men kanske är bredden en eftergift för basens klena vridmoment: en bredare ratt ger mer kraft när man vrider den, vilket inte gynnar en redan vek rattmotor.

Pedalerna är inte bra.

Pedalerna är paketets sorgebarn. Visst, SR-P Lite, som de heter, är av robust metall, men varken gas eller broms har progressivt motstånd. Du känner alltså inte hur långt pedalen färdas, och det är bedrövligt vid inbromsning. Vid gaspådrag får du hjälp av till exempel motorljud och varvräknare, men när du bromsar får du inga signaler om hur långt pedalen färdas (om du inte låser däcken. Men det är dumt). Jag rekommenderar varmt att köpa till loadcell-tillägget till bromsen, det ger ökat motstånd ju hårdare du trycker och gör pedalerna åtminstone anständiga. Och det kostar bara omkring 400 kronor. Men bra är pedalerna fortfarande inte: gasen är svampig och de tenderar att vicka när de används på golvet, och så ska det förstås inte vara.

Moza-mjukvaran har inställningsmöjligheter för att justera rattutslag, bromstmotstånd, deadzones, centrering med mera. Men jag saknar en knapp på ratten för snabbinställning av exemepelvis rattutslag. Nu måste det ändras antingen i spelinställningarna eller mjukvaran. Inte optimalt om du står på startlinjen i ett online-race. Där är Fanatecs snabbknapp ett föredöme. Jag upplever också att det krävs lite mer pill i inställningarna för att få bort att ratten vibrerar snabbt (oscillering) vid rak körning än med andra rattar.

"Bromspedalen behöver loadcell-boostas för att att funka okej"

Det är synd att Moza inte kan presentera ett mer lockande försök att sno Fanatecs kunder. R3-basen är klart klenare och kan dessutom inte uppgraderas (med nytt nätagg blir CSL DD 8 Nm stark), och bromspedalen behöver loadcell-boostas för att att funka okej. Om de istället hade fixat Xbox-stöd till sin R5-bas (som är lika stark som CSL DD:s grundmodell) och skickat med loadcell-tillägget hade det här paketet smakat mycket bättre. Visserligen till högre pris, men likväl.

Med det sagt är R3 inget dåligt paket. Är du van med exempelvis G29 kommer den kännas leksak när du kört Moza-ratten, där detaljrikedomen, stabiliteten och byggkvalitén ligger på en annan nivå. Till det kommer att du kan uppgradera alla delar efter behag när kontot tillåter. Och du kan köpa nya delar från vanliga butiker, vilket sparar dig tid och pengar (och eventuell frustration) gentemot Fanatec där alla köp kommer med cirka 300 kronors fraktkostnad och flera dagars väntan. Men – och det här går inte att blunda för – Fanatec CSL DD är markant mer och bättre ratt för pengarna. Det är inte att Moza R3 är ett dåligt paket, utan mer att det inte är lika bra.

Moza R3
3
Bra
+
Direct drive lyfter körupplevelsen
+
Relativt billig att uppgradera
+
Liten och lätt
+
Robust bordsfäste i metall
-
Klen motor som inte kan uppgraderas kraftigare
-
Inga snabbinställningar
-
Usel bromspedal
-
Bromsplattan kan vicka
Det här betyder betygen på FZ