Som jag älskar den där lila kuben. Under de senaste tio åren har #Nintendo, i likhet med deras konkurrenter, sladdat runt på hårdvarugimmickarnas snåriga villovägar i jakten på den breda marknadens kärlek och plånböcker. På Gamecubes tid var det andra bullar. Precis som namnet antyder var det först och sist spelen som gällde. Nintendos tid som självklar herre på konsoltäppan var förbi och för att vinna tillbaka spelarna drog de alla växlar på max och fokuserade på att leverera spelglädje så förädlad att den sällan haft något motstycke.
Utöver att Nintendo gav oss en av historiens bästa spelkontroller så resulterade denna perioden i att nästan alla av Nintendos mest framstående serier begåvades med fantastiska nytillskott som alla andades experimentlusta och framåtrörelse. Förfina och förbättra. Ta det gamla in i framtiden. Det var så Zelda fick #Wind Waker, Mario fick #Sunshine, Metroid fick #Prime. Och Mario Kart fick #Double Dash.
Relationsseriemördare
Mario Kart var förvisso en angenäm relationsdödare redan i sina 16 och 64-bitarstappningar, men att idag gå tillbaka och spela Super Mario Kart och Mario Kart 64 är ingen speciellt rolig historia. Av det vi idag förväntar oss när det gäller precision, balans, fartkänsla och bilduppdatering finns det ytterst lite att finna i dessa två fossiler. Double Dash]/i] är i kontrast ett färgglatt kollage av allt som någonsin gjort de tjocka rörmokarnas gokart-utflykter så njutbara, serverat i en helhet som står sig trots att ett decennium har passerat sen det begav sig.
Man kan peka på många enskilda aspekter som gör Double Dash till det bästa
Mario Kart-[/i]spelet, men framför allt är det kontrollen och den nästan till perfektion förfinade balansen som gör hela skillnaden. Där Kart 64 var ett helvete av gummibandsupphämtning och djävulskt fuskande AI så är Double Dash betydligt mer fair play-orienterat. Visst finns det även här en hel del osynliga mekanismer bakom kulisserna som jämnar ut fältet emellanåt men det känns sällan som att det sker på bekostnad av en rättvis utmaning. Vinner du är det för att du var bäst just det loppet. Torskar du är det i alla fall inte för att Peach är i cahoots med AI:n.