Det var en hel del tuffa diskussioner hos #Dice innan beslutet att slopa befälhavarerollen i #Battlefield 3 togs, avslöjade Karl Magnus Troedsson vid Eurogamer Expo. Vissa ville ha kvar funktionen på exakt samma sätt som tidigare, medan andra ville återskapa den på ett nytt sätt.
– När utvecklings-teamet satt ner och tänkte kring detta så var Commander-rollen en väldigt viktig och het fråga i studion, måste jag säga, erkänner Karl Magnus Troedsson.
– Vissa ville att vi skulle implementera det på exakt samma vis som vi gjort tidigare medan en del andra ville återskapa funktionen på ett nytt sätt. Jag vet inte hur många som testat att spela som befälhavare i Battlefield 2, men det är en lite udda upplevelse. Alla är överens om att den faktiska rollen som befälhavare är riktigt, riktigt cool. Men problemet är att bara en spelare per team kunde spela som det, och det var alltid den högst rankade.
Karl Magnus Troedsson fortsätter sedan med att förklara att befälhavarerollen inte fungerade så bra, eftersom Commander-spelaren allt som oftast sprang iväg och gömde sig i ett hörn för att undvika Spec Ops-killen. Att bara ligga och trycka och försöka understödja sina kamrater kändes helt enkelt inte optimalt, så därför slopades rollen helt i Battlefield 3.
Istället för befälhavaren innehåller deras nya spel gadgets och gruppchefer (squad leaders), med möjlighet att beordra till exempel artilleriangrepp. Med gruppcheferna hoppas Dice kunna behålla lite av befälhavarens funktion samtidigt som gruppcheferna blir mer aktiva kombatanter på slagfältet.
Sörjer du befälhavarens bortgång?