Farming Simulator 22 var inte utan problem när jag recenserade för nästan tre år sedan. AI:n var helt omöjlig och buggarna var fler än sojabönorna som såddes på fälten. Utvecklaren Giants Software kämpade sig dock igenom och efter några få månader hade vi något speciellt framför oss. Med uppföljaren Farming Simulator 25 har de mycket att bevisa.
I slutet av min tid med 22:an var det inte buggarna jag mindes, utan tomheten. Oändliga nätter tillbringade jag på mina fält, ibland sådde jag sojabönor och andra balade jag hö för nötkreatur. Det var dock något som saknades – liv. Säga vad man vill om öppna fält och stora maskiner, men i slutet insåg jag att världen var livlös, statisk och tråkig.
"Det luktar redan här högt betyg"
Det första som slår mig i Farming Sim 25 är att allt känns lite mer livfullt. Trafiken beter sig bättre och stannar för fotgängare, min traktor blir omkörd av en Skoda, och så vidare. Träden står i blom och båtarna som åker längs floden på Riverbend Springs skänker mig ro. Det luktar redan här högt betyg, för det känns mångt och mycket som en livfullare uppföljare.
Mycket är detsamma i jordbrukents värld; fält ska plogas, det ska sås och det ska skördas. Det är som det ska helt enkelt. En del saker har följt med från föregående del i serien, till exempel rotfruktsskörd. Andra saker är nya, som risodling. Variationen i grödor är stor, nästan lite övermäktig, men det är egentligen samma förfarande. Jag är en enkel bondpojk, förvisso till en skogsbonde, men det är också enkelheten jag vill åt. En John Deere som slår gräs, en annan vänder hö. Kor som råmar.
FS25 är inte nyskapande, och jag vill inte att det ska vara det heller. Inte heller risfält på kartan Hutan Pantai lockar mig. Att de fräschat upp Zielonka från FS22 är roligt, men jag vill ha The Highwaymen i lurarna och nordamerikanskt jordbruk. Det enda jag begär är mer realism i form av väder, vind och liv. Det är just vad jag får när jag sår min nya äng. Markdeformation får min lilla traktor att kämpa samtidigt som haglet piskar ner. Det går, men hade varit bättre om jag valt dubbla däck istället för de breda. Det är också så här jag att det ska kännas.
AI:n var ett kapitel för sig när jag recenserade sist, men här känns det bättre. Den följer vackert fälten och jag kan i de flesta val ge den uppdrag på andra sidan kartan. Den åker dit och påbörjar sitt uppdrag. Den skördade rapsen jag sparat till bättre tider, ställer jag in att den skall lämnas på oljepressen. AI:n sköter uppdraget galant. Vilket passar mig som egentligen föredrar att leda mitt jordbruk, hellre än att göra allt själv.
Giants har den här gången skapat något bättre, vackrare och mer spännande. De har lagt grunden för en värld som kommer fyllas med moddar en masse. Precis som det gjordes med FS22. Jag minns hur det saknades något vettigt att göra med den sten som plockats från upplöjda fält, några veckor senare kom en mod där jag kunde omvandla sten till kalk.
Farming Simulator 25 i dess nuvarande form är bra, det är de facto väldigt bra. Många gånger nosar det på femman, men andra gånger vill jag slita mitt hår, men inte som i föregångaren. Det är, på alla sätt och vis, en mer polerad titel. I skrivande stund röjer jag skog för att få plats med en lite större bondgård. Det är inte min favoritsyssla, men det måste göras. Jag längtar efter att se ungdjur skutta över ängarna man nu själv kan skapa till ladorna. Bara en sån detalj. Vi får bara hoppas min gård blir skonad från tornadosäsongen och att pengarna räcker.
Giants har lyckats och Farming Sim 25 är för mig årets spel 2024. Det är inte perfektion i sig, men det kommer bli med hjälp av sina trogna spelare. Jag kan nu inte längre hålla mig från att spela lite till. Detta trots att mina senaste session var på fem timmar utan paus och att mitt försök till röjning av skog resulterade i att en björk katapulterades 20 meter – en liten hommage till fysiken i FS22?
Fotnot:Farming Simulator 25 släpps den 12 november till pc, PS5, Xbox Series och Mac. Testat på pc med AMD Ryzen 5 7600X, Geforce RTX 3060, 16 GB RAM.