Sonys strategi för pc-releaserna av Playstation-spel är tydlig: live service-titlar (á Helldivers 2) kommer samtidigt till konsol och pc. Däremot tvingas pc-folket vackert vänta på titlar som God of War, Horizon Zero Dawn, Spider-Man och uppföljarna till dessa. En medveten strategi, förstås.
Hermen Hulst, Playstation Studios-chef och snart vd tillsammans med Hideaki Nishino för SIE, berättar i samband med rapport (tack, VGC) att förhoppningen är att locka in pc-spelare med originalet – och därefter fresta dem att köpa en Playstation-konsol för att spela uppföljaren.
Med våra solo- eller storydrivna titlar, som är ryggraden i vad Playstation Studios har levererat de senaste åren och historiskt sett, anammar vi en mer strategisk metod när vi introducerar våra stora serier för nya målgrupper. Dessa som potentiellt kommer att vara mycket intresserade av att spela till exempel uppföljare på Playstation-plattformen.
Förhoppningen är nya spelare, men framför allt nya spelare på Playstation-plattformar.
Även om det kanske låter mellan raderna som att Playstation kommer undvika uppföljare på pc har strategin i praktiken varit en annan – de tar (jätte)god tid på sig. Horizon Forbidden West släpptes tidigare i år, två år efter konsolsläppet och fyra år efter att originalet nådde pc. Miles Morales kom också två år efter Playstation-releasen, men tätt inpå originalspelets pc-release.
Just nu väntar pc-folket på exempelvis Spider-Man 2 och (snart?) God of War Ragnarök. Eller så har vissa struntat i att vänta och köpt PS5:or. I så fall hand i hand med Sonys uttalade strategi.
Detta är vad Hulst sa under mötet: