Fusk är ett stort problem inom onlinespel och något som förstör upplevelsen för många. Det låter logiskt att direkt ta bort bekräftade fuskare så fort de upptäcks, men det finns fördelar med att låta dem vara kvar ett tag. Teamet bakom Call of Dutys antifusksystem Ricochet har delat med sig av en uppdatering om sitt arbete och hur de motverkar fusk i spelet.

De använder sig av så kallade "mitigations", som är begränsningar för fuskande spelare som gör att de till exempel inte kan se andra spelare, blir av med sitt vapen och annat. Detta görs för att de ska ha så liten påverkan på legitima spelare som möjligt, samtidigt som teamet kan samla data om fuskandet och på så sätt förbättra sina åtgärder.

En mitigation de använder i dagsläget är "hallucinationer" som teamet kan placera ut. På så sätt kan de till exempel kontrollera om en misstänkt fuskare faktiskt fuskar, antagligen genom att till exempel placera hallucinationen bakom en vägg för att se om fuskaren visar tecken på att se den falska spelaren tack vare "wall hack". I övrigt kan de även användas för att helt enkelt distrahera fuskare medan teamet samlar data, så att de inte stör riktiga spelare lika mycket.

En mitigation som istället tagits ur bruk hette Kvicksand och gick ut på att bland annat försämra fuskarens ping, byta analogspakarnas inmatning från standard till inverterad och halvera rörelsehastigheten. Man skrotade dock denna variant eftersom det såg märkligt ut för vanliga spelare.