Skull and Bones har efter många om och men äntligen fått vind i seglen och fått ett släppdatum: 8 november. Den som väntar sig att få leva sig in i en spännande handling lär dock bli besviken, eftersom Ubisoft meddelat att fokus ligger på samarbete mellan spelare, inte handling. Så vad kommer vi då att göra, förutom att skjuta kanonkulor mot andra skepp?
Vi kommer att utforska. Det kommer att finnas platser där vi kan gå iland, men de betonar att man inte kommer att kunna göra det på varje ö eller kustremsa som helst, utan att det rör sig om förbestämda gömställen, utposter och dylikt. Upplevelsen på land handlar i sin tur främst om en social upplevelse där man kan skräddarsy sitt skepp och springa andra ärenden.
Man kan även stöta på smugglare eller lokala rebeller i utposter, och dessa kommer inte alltid att befinna sig på samma plats, så man kan behöva leta reda på dem. Som sig bör i ett piratspel finns det även skatter att hitta, och dessa kan man lägga vantarna på genom att bland annat borda fiendeskepp eller hitta bitar av skattkartor för att leta sig fram till rätt plats i en utpost.
Över lag låter det lite mer barskrapat än vad vi fick uppleva i Assassin's Creed IV: Black Flag, men det finns även förbättringar. Fysiksimuleringen för skeppen tar nu hänsyn till fler aspekter, som vikten av ens last, och vindens riktning ska spela större roll.