Haptik motor i datormus - Rekyl/vibration när man skjuter

Medlem
Haptik motor i datormus - Rekyl/vibration när man skjuter

Vad tror ni om det? Skrev om det på Swec.
Det vore lite häftig känsla att få rekyl eller vibration när man skjuter med typ en AWP i CS.

Är ju populärt på kontroller till konsoler, varför inte till en datormus?

Medlem

Intressant idé, märkligt att inte det varit en grej tidigare. Har haft vibration i både hörlurar och telefonhögtalare för att förstärka basljud så jag tänker att nån borde tänkt på vibration i musen tidigare också!

Medlem

Logitech försökte lansera en force feedback mus för ett antal år sedan, den hade också en speciell musmatta..

signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Verkar asjobbigt, det har ju funnits sådant här innan.

Skall man behöva få handleden sönderskakad bara för att man skall fixa lite mer plebs i ceasear 3 eller?? Ingen riktig PCspelare skall behöva lida på detta sätt.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Haha jag pratade om detta med vänner för några veckor sen. Varför finns inte haptic i tangentbord/mus?
Det märktes att det saknades när jag spelade rdr2 och fiskade, feedbacken var obefintlig vid napp tex

signatur

🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem

Jag säger nej på den av en enkel anledning. Att det fungerar i handkontroller är för att du håller den i händerna. Alla vibrationer i kontrollen leds ut i dina händer. En mus, eller tangentbord ska stå på skrivbordet. Testa lägg ner handkontrollen på vardagsrumsbordet när den vibrerar som mest. Så skulle det låta vid ditt skrivbord om din mus vibrerade hela tiden.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Verkar asjobbigt, det har ju funnits sådant här innan.

Skall man behöva få handleden sönderskakad bara för att man skall fixa lite mer plebs i ceasear 3 eller?? Ingen riktig PCspelare skall behöva lida på detta sätt.

Haha pratar inte om vibrator 9000 utan en liten mjuk rörelse. Sen behöver man inte till alla spel och det går att stänga av

Skrivet av dTexN:

Haha jag pratade om detta med vänner för några veckor sen. Varför finns inte haptic i tangentbord/mus?
Det märktes att det saknades när jag spelade rdr2 och fiskade, feedbacken var obefintlig vid napp tex

Visst! Bra exempel

Skrivet av Bennii:

Jag säger nej på den av en enkel anledning. Att det fungerar i handkontroller är för att du håller den i händerna. Alla vibrationer i kontrollen leds ut i dina händer. En mus, eller tangentbord ska stå på skrivbordet. Testa lägg ner handkontrollen på vardagsrumsbordet när den vibrerar som mest. Så skulle det låta vid ditt skrivbord om din mus vibrerade hela tiden.

Hmm kanske får ackompanjeras med en musmatta som har lite höjd med något mjukt under. Kan mycket väl vara anledningen att ingen har satsat på det

Detta skulle väl också påverka siktet iom att musen rör sig lite

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem

Jag vill nog inte ha vibrationer i en datormus, men att kopiera Dualsense active triggers hade kunnat vara intressant för vissa spel.

Medlem
Skrivet av Monki Rauklund:

Detta skulle väl också påverka siktet iom att musen rör sig lite

Som det gör i verkliga livet med rekyl men visst för professionella blir det ju en nackdel.

Skrivet av rosski:

Jag vill nog inte ha vibrationer i en datormus, men att kopiera Dualsense active triggers hade kunnat vara intressant för vissa spel.

Det vore också något. En mus med active triggers som man kan trycka ned likt på en kontroll istället för att det bara blir ett klick som på en mus.

Medlem

Det skulle låta för mycket mot underlaget och försämra siktet.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det skulle låta för mycket mot underlaget och försämra siktet.

Jag testade med mobilens vibration och det låter inte mer än själva vibrationen. Även om en kontrolls vibrationer är starkare tror jag det går att lösa och eventuellt med tjockare musmatta

Skrivet av PressToWin51:

Som det gör i verkliga livet med rekyl men visst för professionella blir det ju en nackdel.

Jo så är det ju men eftersom rekyl vanligtvis är inkorporerat i spel så blir det lite kaka på kaka, men det hade kanske varit häftigt i casualspel eller att spelet var anpassat för just mus av denna sort så att det inte blir överdrivet med rekyl.

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem

Detta fick mig att tänka på det här gamla klippet

https://youtu.be/fxmLD8y0RNQ?si=PA353hutFwfheCIR

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

Detta fick mig att tänka på det här gamla klippet

https://youtu.be/fxmLD8y0RNQ?si=PA353hutFwfheCIR

Haha fast han verkar gjort ett någorlunda ärligt försök här även om det är lite väl mycket tröck

1
Skriv svar