Det kanske inte blir nåt The Last of Us 3, enligt Neil Druckmann
Metacritic visar
9,2 för första spelet
5,8 för andra spelet.
Så jo minst halva jordens befolkning håller med.
Men det spelar ingen större roll. Jag vet att det finns många som gillar spelet så för er skull unnar jag er om det kommer en 3a.😊
Det är nog ganska missvisande med tanke på hur extremet mycket mer troligt det är att triggade eller negativt inställda människor lämnar omdömen.
Sen... med tanke på den enorma kontroversen som dök upp och att nästan all kritik cirkulerade kring huruvida en tjej som levde i en apokalyps kunde vara muskulös, eller kunna besegra en mycket äldre Joel, samt någon form av bisarr uppfattning om att det var en orealistisk uppvisning av hur människor kan förändras och göra hemska beslut i sin egen rättfärdighet... så... har jag inte heller mycket till övers för de åsikterna.
Jag förstår att vissa bara blev arga över att Joel blev mördad, men många år har gått och med åldern så blir man fysiskt sämre. Det kan också ha att göra med hur Joel mådde, eventuell skuld över det blod han spillt som påverkat honom i striden. Finns massor av vinklar som man kan resonera kring för att ändå acceptera det som hände, eller inse att det kanske inte var helt omöjligt.
Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3
Metacritic visar
9,2 för första spelet
5,8 för andra spelet.
Så jo minst halva jordens befolkning håller med.
Men det spelar ingen större roll. Jag vet att det finns många som gillar spelet så för er skull unnar jag er om det kommer en 3a.😊
Att lita på metacritic när spelet hade 50000 nollor innan ens spelet hade släppts säger inte mycket.
User score är bara relevant på sidor där folk kan rösta om man spelat spelet.
Spelet har vunnit över 100 player choice awards och över 300 awards totalt.
Så verkar som många gillar spelet.
Spoiler warning för de som inte lirat.
Det är nog ganska missvisande med tanke på hur extremet mycket mer troligt det är att triggade eller negativt inställda människor lämnar omdömen.
Sen... med tanke på den enorma kontroversen som dök upp och att nästan all kritik cirkulerade kring huruvida en tjej som levde i en apokalyps kunde vara muskulös, eller kunna besegra en mycket äldre Joel, samt någon form av bisarr uppfattning om att det var en orealistisk uppvisning av hur människor kan förändras och göra hemska beslut i sin egen rättfärdighet... så... har jag inte heller mycket till övers för de åsikterna.
Jag förstår att vissa bara blev arga över att Joel blev mördad, men många år har gått och med åldern så blir man fysiskt sämre. Det kan också ha att göra med hur Joel mådde, eventuell skuld över det blod han spillt som påverkat honom i striden. Finns massor av vinklar som man kan resonera kring för att ändå acceptera det som hände, eller inse att det kanske inte var helt omöjligt.
Att lita på metacritic när spelet hade 50000 nollor innan ens spelet hade släppts säger inte mycket.
Så metacritic är okej när det visar något som passar er?
Spelet är inte lika hyllat som det första spelet. Och jag själv var väldigt besviken på det.
Det är helt okej om ni älskar spelet, men det är väldigt många som inte håller med er.
Spelet är inte lika hyllat som det första spelet. Och jag själv var väldigt besviken på det.
Det är helt okej om ni älskar spelet, men det är väldigt många som inte håller med er.
Så du tar inte till dig det jag skrev utan försöker vända på det.
Metacritic user score är aldrig relevant utan bara sidor där folk spelat spelet en user score kan vara relevant hoppas du förstår denna gång eller om du försöker vrida på det ännu en gång.
Spoiler warning för de som inte lirat.
Fortsättning på Spoilers med lite replik och medhåll:
Håller helt med, men med ett tillägg som folk inte alltid håller med om, men som jag står fast vid: Joel's berättelse var över, och det gjorde inget att han blev mördad för att hans roll i berättelsen var över.
Hans död gav mer för storyn som katalysator än om han hade levt. Han hade redan gått från familjefar till miserabelt vrak, till en som lärt sig älska igen. Var skulle han gå från det? Bara gå ut på ett äventyr och inte utvecklas som person? Hans story var över, och den var magisk.
Nä, storyn i tvåan handlade om Ellie's sätt att hantera sorg och det hat som det urartade sig i, och hur hon till slut gick vidare från det. Skulle en trea komma så vet jag inte vad det skulle handla om. Det förutsägbara vore att hon skulle gå från det tomma skal av människa hon blev efter 2:an, men då får vi bara TLOU 1 igen fast med Ellie istället för Joel.
Det vore tråkigt, och har dom inget att tillföra berättelsen så är Naughty Dog kloka som låter den vara. Allt annat vore cash grab. Älskade tvåan, och jag behöver ingen trea än om jag gärna skulle se en, men inte utan något inspirerat.
5.8 i userscore på metacritic.
Finns både ris och ros.
Stora kritiken innehåller ju spoiler. Men mycket kritik (även om inte alla håller med) är ganska tydlig men också tydligt polariserad. Inriktning och öde för de tidigare hyllade karaktärerna. Nya ointressanta karaktärer
Kritik mot storyn överlag, karaktärsskiften. En del av delarna kan väl av vissa sammanfattas som woke. Även om begreppet är kontroversiellt.
När jag själv spelade del 2 första gången tyckte jag det var kul med allt oväntat.
Men i backspegeln är jag inte så sugen på storyn och karaktärerna, alla konflikter, hämd och misär en gång till. Men gamplayet är en step up och spelet i sig är väldigt välgjort. Första delen kan jag nog spela om för story och karaktärernas skull.
Det har absolut inget att göra om man tycker om spelet eller ej. Tlou2 må ha varit polariserat, men måste ha varit det mest recensionsbombade spelet i historien om man tittar på antal omdömen som trillade in så fort det släpptes (minns att den hade 100k inom bara några dagar och ett betygsnitt mellan 1-2). Även om jag gillade tvåan så föredrog jag ettan mer, men det betyder inte att jag skulle tycka att det vore rättvist att recensionsbomba ett spel om jag hade haft illa tankar om det. Det är bara ett sjukt barnsligt beteende och jag skulle inte bli ett dugg förvånad om Intergalactic råkar tyvärr ut för samma sak.
Förklara annars för mig hur ett spel som kanske sålt mellan 10-20 milj kopior under 4-5 år, har 164k omdömen (har något spel tidigare fått så många omdömen ens?), medans Gta 5 som har sålt över 200 miljoner kopior, har endast ca 42k omdömen totalt över samtliga platformer och tre generationer? Hur är det logiskt att ett spel som har sålt minst 10 gånger mindre, men har fyra gånger fler omdömen än en utav världens populäraste spel? Tittar man på användarebetyg så ligger t.ex. Tlou2 remastern på 7,7, vad säger det då?
Det är fullständigt idiotiskt att vem som helst som inte äger ett spel kan gå in och lämna omdöme. Jag som inte äger Split Fiction, kan idag gå in och lämna en nolla. Systemet borde vara som steam där du måste ha köpt för att kunna lämna omdömen.
Det är tur att jag inte blint följer "user scores" på metacritic (säger mig egentligen inte ett skit om ett spel), för då hade jag missat jävligt många bra spel genom tiderna, hur kontroversiella de än må vara.
Så du tar inte till dig det jag skrev utan försöker vända på det.
Metacritic user score är aldrig relevant utan bara sidor där folk spelat spelet en user score kan vara relevant hoppas du förstår denna gång eller om du försöker vrida på det ännu en gång.
Du får verkligen älska spelet. Tråkigt att du inte verkar förstå att alla inte gör det.
Men det är ju ett Sony spel så det är ju rimligt att du krigar på och älskar allt dom gör.
Tittar man på användarebetyg så ligger t.ex. Tlou2 remastern på 7,7, vad säger det då?
Att det inte är så himla populärt antar jag? Allt under 9 brukar ju klassas som rätt dåligt nu för tiden....
Men jag håller med dig i det du skriver. Själv älskar jag 1a och ogillar 2a.
Förklara annars för mig hur ett spel som kanske sålt mellan 10-20 milj kopior under 4-5 år, har 164k omdömen (har något spel tidigare fått så många omdömen ens?), medans Gta 5 som har sålt över 200 miljoner kopior, har endast ca 42k omdömen totalt över samtliga platformer och tre generationer? Hur är det logiskt att ett spel som har sålt minst 10 gånger mindre, men har fyra gånger fler omdömen än en utav världens populäraste spel? Tittar man på användarebetyg så ligger t.ex. Tlou2 remastern på 7,7, vad säger det då?
Det reades ju ut på mediamarkt för 49 spänn typ 16 månader efter release också. Prissänkningar snabbt för att blåsa upp siffrorna. Men visst har det sålt i stora mängder.
Med det sagt tycker jag fortfarande spelet är riktigt bra. Bland det bästa som finns från vissa synvinklar.
Men samtidigt tilltalar det mig inte lika mycket som första spelet på vissa sätt.
Håller också med om att reviewbombingen känns överdriven. Men man kan inte blunda för att det togs riktningar i spelet som väldigt många inte var så förtjust i. Det är inte osant att många är besvikna. Oavsett vad de där försäljningssiffrorna säger. Den slutsatsen jag skulle dra här är att de där siffrorna du visar hade varit betydligt större om färre spelare inte varit så besvikna, då hade det inte behövt rea ut spelet så snabbt heller.
Det har absolut inget att göra om man tycker om spelet eller ej. Tlou2 må ha varit polariserat, men måste ha varit det mest recensionsbombade spelet i historien om man tittar på antal omdömen som trillade in så fort det släpptes (minns att den hade 100k inom bara några dagar och ett betygsnitt mellan 1-2). Även om jag gillade tvåan så föredrog jag ettan mer, men det betyder inte att jag skulle tycka att det vore rättvist att recensionsbomba ett spel om jag hade haft illa tankar om det. Det är bara ett sjukt barnsligt beteende och jag skulle inte bli ett dugg förvånad om Intergalactic råkar tyvärr ut för samma sak.
Det är fullständigt idiotiskt att vem som helst som inte äger ett spel kan gå in och lämna omdöme. Jag som inte äger Split Fiction, kan idag gå in och lämna en nolla. Systemet borde vara som steam där du måste ha köpt för att kunna lämna omdömen.
Det är tur att jag inte blint följer "user scores" på metacritic (säger mig egentligen inte ett skit om ett spel), för då hade jag missat jävligt många bra spel genom tiderna, hur kontroversiella de än må vara.
Att jämföra antalet omdömen mellan GTA V som inte har något kontroversiellt jämfört med tidigare titlar med TLoU2 som är extremt kontroversiellt jämfört med 1an är som att jämföra mellan Äpple och Päron. Klart att ett spel som har en enorm ”chock factor” får fler diskussioner än ett spel som följer samma formula 5 spel på rad.
Jag följer inte Meta Critic, men för mig var TLoU2 dåligt skrivet storymässigt och därmed skulle jag inte ge spelet högre än en 3a i betyg. Med tanke på hur storyn var i 2an så ser jag inte hur man kan ”rädda” den med att göra en 3a.
Isf håller jag med tidigare kommentarer om att en prequel skulle vara bättre, där man får se vad som händer mellan efter att Joels dotter dog, hur Joel och Tess började jobba tillsammans fram till att de får uppdraget att eskortera Ellie.
Fortsättning på Spoilers med lite replik och medhåll:
Håller helt med, men med ett tillägg som folk inte alltid håller med om, men som jag står fast vid: Joel's berättelse var över, och det gjorde inget att han blev mördad för att hans roll i berättelsen var över.
Hans död gav mer för storyn som katalysator än om han hade levt. Han hade redan gått från familjefar till miserabelt vrak, till en som lärt sig älska igen. Var skulle han gå från det? Bara gå ut på ett äventyr och inte utvecklas som person? Hans story var över, och den var magisk.
Nä, storyn i tvåan handlade om Ellie's sätt att hantera sorg och det hat som det urartade sig i, och hur hon till slut gick vidare från det. Skulle en trea komma så vet jag inte vad det skulle handla om. Det förutsägbara vore att hon skulle gå från det tomma skal av människa hon blev efter 2:an, men då får vi bara TLOU 1 igen fast med Ellie istället för Joel.
Det vore tråkigt, och har dom inget att tillföra berättelsen så är Naughty Dog kloka som låter den vara. Allt annat vore cash grab. Älskade tvåan, och jag behöver ingen trea än om jag gärna skulle se en, men inte utan något inspirerat.
Ja, det är en bra poäng. Att berätta en ny berättelse bara för att, och köra den i en "franchise" känsla känns väldigt fel. Glad att Naughty Dog valde sin egen väg. Glömde helt bort spoiler-funktionen här, ska implementera den i mitt ursprungliga inlägg.
Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3
Ja, och det finns de som jag i alla fall förstår. Men det var ett jädra kalabalik och en massa trams i diskussionerna. Typ som att berättelsen vore helt verklighetsfrånvänd, overklig, dittan och dattan. Det ledde en stor del av vågen med negativ kritik och med tanke på hur pass verklighetstrogen berättelsen faktiskt är, om man ser till hur människor agerar i verkligheten, så är det i värsta fall kontroversiellt. Inte helt otroligt som väldigt många menade. Det påvisade en stor naivitet hos de som framförde de punkterna och tömde mig på ganska mycket energi när det kom till att bemöta kommentarer som "alla håller inte med er." Inte en chans att samma folk hade höjt rösterna på samma sätt om det funnits en riktig manlig muskelknutte med i spelet. Jag vill tillägga att det är just dessa kritiska rösterna som jag har problem med.
Jag kan förstå de som ville ha kvar Joel och liknande. Att man blir butter över det kan jag både förstå och relatera till, har gott om erfarenheter då karaktärer jag tyckt om dött innan jag tyckte de skulle det. Kan inte dra mig till minnes så många (ber om ursäkt för det) men vet att det har hänt, ett av mina tidigaste minnen av det är t.ex (FFVII-spoiler) ...
Aerith från Final Fantasy VII. Jag hade hellre sett henne överleva, även om jag också kan se ett värde i både sättet hon dör på och döden i sig.
Att jämföra antalet omdömen mellan GTA V som inte har något kontroversiellt jämfört med tidigare titlar med TLoU2 som är extremt kontroversiellt jämfört med 1an är som att jämföra mellan Äpple och Päron. Klart att ett spel som har en enorm ”chock factor” får fler diskussioner än ett spel som följer samma formula 5 spel på rad.
Jag följer inte Meta Critic, men för mig var TLoU2 dåligt skrivet storymässigt och därmed skulle jag inte ge spelet högre än en 3a i betyg. Med tanke på hur storyn var i 2an så ser jag inte hur man kan ”rädda” den med att göra en 3a.
Isf håller jag med tidigare kommentarer om att en prequel skulle vara bättre, där man får se vad som händer mellan efter att Joels dotter dog, hur Joel och Tess började jobba tillsammans fram till att de får uppdraget att eskortera Ellie.
En 3a i betyg? Come on man. Hur mycket man än ogillar storyn och valen som Naughty Dog gjorde, så är gameplay så jefla tight och produktionsvärdena så otroligt höga i övrigt.
Druckmann sa ju till och med själv i en tidig panel "Not everyone that love the first one is going to like this game, it's going to be divisive" och jovars, det kan man väl lugnt säga.
Jag har full respekt för att en del inte är "onboard" med hela konceptet och vägvalen som gjorts, men själv tycker jag det var en fantastisk resa som drog mer känslor ur mig än första spelet(som jag älskar innerligt).
Det hade varit intressant om läckorna aldrig inträffat dock, det var en ordentlig skitstorm som blåste upp och kulturkriget rasade för fullt.
En 3a i betyg? Come on man. Hur mycket man än ogillar storyn och valen som Naughty Dog gjorde, så är gameplay så jefla tight och produktionsvärdena så otroligt höga i övrigt.
Druckmann sa ju till och med själv i en tidig panel "Not everyone that love the first one is going to like this game, it's going to be divisive" och jovars, det kan man väl lugnt säga.
Jag har full respekt för att en del inte är "onboard" med hela konceptet och vägvalen som gjorts, men själv tycker jag det var en fantastisk resa som drog mer känslor ur mig än första spelet(som jag älskar innerligt).
Det hade varit intressant om läckorna aldrig inträffat dock, det var en ordentlig skitstorm som blåste upp och kulturkriget rasade för fullt.
Även om själva gameplay var bra, så förstördes den upplevelsen pga storyn för mig. Jag har inget emot folk som gillar spelet och storyn, den klingade inte till för mig bara.
För mig så hade jag några punkter som gjorde att spelet kändes forcerad och utdraget.
1. Jag tycker det var billig "chockfaktor" att döda Joel så pass tidigt i spelet, speciellt när de visade en trailer där Joel dyker upp senare i storyn (som sen ersattes av en annan sidokaraktär. Trailer här vs hur scenen gick till i spelet: Länk
En annan länk som har folks reaktioner när Joel visades upp för första gången i TLoU2 trailer: Länk
Det förstörde mina förväntningar och lämnade extremt bitter smak som aldrig försvann under resten av spelet.
2. Jag gillade inte hur Neil bestämde förstöra en stor klimax som skedde runt mitten av spelet, genom att bryta storyn och sen ha konsekutiv ~6 timmars speltid som Abby innan man kommer tillbaka till klimaxen. Det fick mig hela tiden tänka "När är den här flashbacken över så vi kan fortsätta storyn?" och kändes väldigt utdraget.
3. Jag minns att Neil sa i en intervju att man blir inte tvingad att döda hundar någonsin under spelets gång. Det var en lögn. Personligen har jag inget emot att döda djur i spel, men jag gillar inte när man gång på gång ljuger om produkterna. En anledning varför jag aldrig spelade No Man's Sky eller CP2077.
4. Slutet. Ellie dödar vem vet hur många "nyckelpersoner" men bestämmer sig för att låta Abby leva vidare, för att "hämnd är fel". Det känns väldigt forcerad och, enligt mig, "out of character" om man tittar på hur Ellie har agerat och den PTSD som hon har levt med.
Finns andra saker också som jag störde mig på men känns som att listen skulle bli alldeles för lång för denna diskussion.
De punkterna ovanför är anledningen varför spelet inte får högre betyg än 3 från min sida. Jag tappade stor lust för spelet efter halva storyn pga hur storyn bröts mitt i för en alldeles för lång flashback/spela helt annan karaktär, att resten av spelet var en känsla utav "när är det här över?". 1:an var bättre på det sättet att det var inga flashbacks och man spelade "samma sida" hela vägen ut. Det var konstant progress.
Kan även tillägga att jag har svårt med andra literaturer och spel som gör samma saker; antingen att det är för mycket flashbacks, speciellt under spännande punkter i berättelsen, eller att man följer helt andra karaktärer väldigt länge. En bokserie som jag tänker direkt som jag inte kunde läsa 2a boken utav var serien "The Wild Hunt" skriven av Elspeth Cooper. Älskade första boken. Läste kanske 1/4 utav andra boken och lessnade för att man var tvungen och följa en helt ny karaktär som aldrig nämnts under första boken.
TLOU Part 2 Remastered som kom senare har ett mer rättvisande betyg. 7,7 user score och 90 i metascore. Det reviewbombades vad jag vet inte före release och har ungefär 19% negativa betyg. Känns mer rimligt.