Slut ögonen och tänk på vikingar. Stora, muskulösa machoblondiner som med lätt fot smyger sig fram och med iskall precision dödar ett noggrant utvald offer och sedan försvinner utan ett spår. En perfekt matching, eller hur? Så hur tänkte egentligen Ubisoft när de satte våra förfäder i fokus i nästa del av Assassin's Creed, en spelserie som bokstavligen har lönnmördare i titeln.
Många kanske tror kanske att Valhalla blir ytterligare ett steg ifrån seriens rötter och ännu mer actionbetonat än de senaste spelen men i en intervju hos Kotaku försäkrar creative director Ashraf Ismail att det vankas delikata mord. Och att underarmskniven återigen ska vara så dödlig att du kan avliva folk på momangen.
“Eivor receives the hidden blade quite early on,” Ismail told me, referring to Valhalla’s main character. “We continue with the idea that Eivor is not a trained assassin. Eivor is a Viking who receives this badass weapon and has to learn very quickly. Early in the experience, Eivor will learn a technique that, with the right timing ... can one-shot-kill virtually anybody.”
Han berättar också att "social stealth" gör comeback, förmågan att smälta in i en folkmassa och därmed undvika fienders uppmärksamhet.
“We have a cool new spin on it,” Ismail told me. “But, yes, social stealth is back.” He said bringing that back was a “major piece” of ensuring that Valhalla exhibits the series’ most distinctive traits. How does social stealth co-exist make sense for axe-swinging Vikings? Bear in mind that the game is about them invading England. “The idea that a Norse person or a Viking is in a place that they’re not wanted, for them to sort of go incognito and kind of hide in the crowd, if you will, made a lot of sense,” he said.
Assassin's Creed: Valhalla verkar därför bli en mix av de gamla spelen, med välplanerade lönnmord, men också med en stor dos action med en yxa i vardera hand.