Den polska spelstudion #CD Projekt rönte stora framgångar med sitt #The Witcher 3: Wild Hunt, men många vet inte hur sagan om det östeeuropeiska spelundret började. Studiochefen Marcin Iwinski har intervjuats och det är måste-läsning.
Spelsidan Glixel har lyckats få en intervju med studiochefen Marcin Iwinski och trots att fokus, såklart, ligger på #The Witcher 3. Får vi även en inblick i hur #CD Projekt startade och hur de blev studion de är idag.
We Had No Clue How To Make Games.
I början var det Marcin Iwinski och hans kompis Michał Kiciński som sålde importerade spel på den polska "grå marknaden". Alltså snarare i marknadsstånd än via butiker och postorder. Det stora uppsvinget för affärsverksamheten var när de lyckades knyta kontraktet för att få distribuera #Blizzards titlar under #Warcraft 2-perioden.
En extra växel lades in när de fick rättigheterna till att lokalisera #Baldur's Gate för den polska marknaden. En titel som sålde 50 000 exemplar. Nästa naturliga steg var att göra sitt alldeles egna spel, ett baserat på en bok av Andrzej Sapkowski. 2007 släpptes den första delen i The Witcher-serien. Resten är historia.
#CD Projekt är numera ägare av GOG.com, arbetar på #Cyberpunk 2077 och är värda runt 1 miljard dollar. Inte illa.