Witcher-skaparen: "Vi hade ingen aning om hur man gjorde spel"
Jag ska ärligt säga att jag tröttnat på alla stora rollspel ca 20 timmar in. Spelade väl Oblivion 25-30 timmar innan jag lade ner, Skyrim 10-15 timmar etc. Men nu är jag uppe i 60 timmar på Witcher 3, har klarat ca 25% enligt galaxy-klienten och jag måste säga, jag har inte tröttnat än. Detta visar att bra story betyder jävligt mycket i ett spel i det långa loppet.
mhm
Alltså First off. All heder till The Witcher 3. Definitivt ett av de bästa RPG-spel nånsin gjord. Även om KOTOR håller en högre plats för den här gamle björnen...
Men däremot förstår jag inte varför de skulle vara sån chock de här med Mass Effect. Det är ju en svår jämförelse att utgå från ett annat spel när man recenserar detta. Egentligen tycker jag de i stora drag är mycket av samma skit sidequests som i original triologin. Där var de förklätt i form av olika slags "taskquests" oxå. De olidliga Makoquesterna i 1:an. Planetscan-quester i mängder i 2:an och 3:an. Oändligt med liknande, spring där prata med den döda/hämta item gå tillbaka.
Så jag förstår inte varför så många är förvånad och trots allt gav de tidigare ett bättre betyg. Speciellt 3:an. Vad förväntade ni er? Jag förväntade mig ytterligare ett Mass Effect och inte Witcher 3 i rymden... (Oavsett hur fett de vore....) Man känner ju Bioware efter 20-25 år och riktigt så levererar dom inte. Deras spel är rätt linjära och redan för 20 år sen var många sidequests väldigt medelmåttiga medan några var riktigt kul. Enligt mig är deras starka sida karaktärer, story och framför allt dialoger.
Poängen : Det är vad jag väntade mig.
Alltså First off. All heder till The Witcher 3. Definitivt ett av de bästa RPG-spel nånsin gjord. Även om KOTOR håller en högre plats för den här gamle björnen...
Men däremot förstår jag inte varför de skulle vara sån chock de här med Mass Effect. Det är ju en svår jämförelse att utgå från ett annat spel när man recenserar detta. Egentligen tycker jag de i stora drag är mycket av samma skit sidequests som i original triologin. Där var de förklätt i form av olika slags "taskquests" oxå. De olidliga Makoquesterna i 1:an. Planetscan-quester i mängder i 2:an och 3:an. Oändligt med liknande, spring där prata med den döda/hämta item gå tillbaka.
Så jag förstår inte varför så många är förvånad och trots allt gav de tidigare ett bättre betyg. Speciellt 3:an. Vad förväntade ni er? Jag förväntade mig ytterligare ett Mass Effect och inte Witcher 3 i rymden... (Oavsett hur fett de vore....) Man känner ju Bioware efter 20-25 år och riktigt så levererar dom inte. Deras spel är rätt linjära och redan för 20 år sen var många sidequests väldigt medelmåttiga medan några var riktigt kul. Enligt mig är deras starka sida karaktärer, story och framför allt dialoger.
Poängen : Det är vad jag väntade mig.
Själv älskade jag ME 2, ingen trist planetuforskning som i ettan och det som gjorde spelet så bra, var de fantastiska karaktärerna. The Illusive man är en av de bästa skurkarna jag sett i ett spel och då är han bara en av många fantastiska karaktärer. Att man var tvungen att scanna kan jag leva med, även om det var dödstrist, spelet levde på alla fantastiska karaktärer och interaktionen mellan dig och dem. Sen var storyn riktigt bra för att vara ett Bioware spel. Hoppet är ju som sagt det sista som människan överger, så lite förhoppningar om att Bioware kunde upprepa något som liknade me2 fanns det allt någonstans i bakhuvudet, även om den chansen var minimal.
Men tyvärr har alla inblandade i me 1-3 försvunit från Bioware och studion som gjorde Andromeda är inte alls samma personer som de som jobbade med den första triologin. Som jag skrev i rescensionstråden, spelet, av de 10 timmar jag spelade, var ungefär vad jag förväntade mig, en svag 3:a.
På tal om Witcher spelen så var Witcher 1 bra, Witcher 2 riktigt bra och Witcher 3 har i princip förstört alla andra rollspel för mig, så bra är spelet. Det satte en helt ny standar, de satte en ribba som är så hög att det kommer ta år och dar innan någon annan kommer i närheten av att skapa något så unikt och revolutionerande. Vi ska också komma ihåg att Witcher 3 sköt fram releasen gång på gång och förfinade spelet istället för att som i Biowares fall, släppa en produkt som, om jag får spekulera fritt, knappast kan vara riktigt nöjda med själva. Skulle de sagt, nä, det här håller inte, vi tar 3-6 månader till och justerar det lite och om de då fortfarande inte var nöjda, skulle de fortsatt att finsjustera det tills det blev så bra att ingen kunde klaga, precis som CD Project Red gjorde. De flesta av oss spelade har inget emot att vänta, om slutresultatet blir mycket bättre än att släppa en halvfärdig och rent av buggig produkt. Något vi sett mängder av de senaste åren, dag ett patchar, spel som tar månader innan de är fixade osv är i mitt tycke fullständigt oacceptabelt.
Problemet är att man redan lagt ut mångmiljonbelopp och har en ägare som flåsar dem i nacken för att få igen sina investerade stålar. Men felet ligger inte alls på EA, utan på de inkompetenda mellancheferna som tyckte spelet var i tillräckligt bra skick för att släppas. Kvalitetskontrollen brast helt enkelt och det får Biowares chefer ta på sig.
Cyberpunk är en av ytterst få spel som jag skulle kunna köpa utan att veta någonting om spelet.
Inga bilder, ingen info eller inga videos... INGENTING och jag skulle köpa det.
Haha. Precis.
Här är ett nytt fett RPG av CD Projekt. Av titeln kan man dra slutsatsen att det utspelar sig i en dystopisk nära framtid.
Shutupandtakemymoney.jpg
Cyberpunk är en av ytterst få spel som jag skulle kunna köpa utan att veta någonting om spelet.
Inga bilder, ingen info eller inga videos... INGENTING och jag skulle köpa det.
Jag känner likadant och skulle kunna dra det lite längre och säga att jag inte vill se något heller innan det släpps.
The Witcher 3. Spelet som förstörde nästan alla andra spel för mig.
Äh. På tiden folk började förstå hur dåliga spelen egentligen var. Ta bara Assassins Creed tex. Copy och paste utan dess like. Ta bara mafia 3 tex. Eller the division. Listan goes on and on.
Smaken som baken, lilla lilla du. Jag är t ex en stor fan av Assassin's Creed serien och många delar min kärlek för serien. Så ditt sätt att argumentera är lite sisådär. Som sagt, smaken som baken.
Innan du klagar du på någon annans sätt att argumentera ska du nog ta en titt på din egen argumentationsteknik. Förminskande uttryck som "lilla lilla du" kommer man inte långt med.
Alltså First off. All heder till The Witcher 3. Definitivt ett av de bästa RPG-spel nånsin gjord. Även om KOTOR håller en högre plats för den här gamle björnen...
Men däremot förstår jag inte varför de skulle vara sån chock de här med Mass Effect. Det är ju en svår jämförelse att utgå från ett annat spel när man recenserar detta. Egentligen tycker jag de i stora drag är mycket av samma skit sidequests som i original triologin. Där var de förklätt i form av olika slags "taskquests" oxå. De olidliga Makoquesterna i 1:an. Planetscan-quester i mängder i 2:an och 3:an. Oändligt med liknande, spring där prata med den döda/hämta item gå tillbaka.
Så jag förstår inte varför så många är förvånad och trots allt gav de tidigare ett bättre betyg. Speciellt 3:an. Vad förväntade ni er? Jag förväntade mig ytterligare ett Mass Effect och inte Witcher 3 i rymden... (Oavsett hur fett de vore....) Man känner ju Bioware efter 20-25 år och riktigt så levererar dom inte. Deras spel är rätt linjära och redan för 20 år sen var många sidequests väldigt medelmåttiga medan några var riktigt kul. Enligt mig är deras starka sida karaktärer, story och framför allt dialoger.
Poängen : Det är vad jag väntade mig.
Själv älskade jag ME 2, ingen trist planetuforskning som i ettan och det som gjorde spelet så bra, var de fantastiska karaktärerna. The Illusive man är en av de bästa skurkarna jag sett i ett spel och då är han bara en av många fantastiska karaktärer. Att man var tvungen att scanna kan jag leva med, även om det var dödstrist, spelet levde på alla fantastiska karaktärer och interaktionen mellan dig och dem. Sen var storyn riktigt bra för att vara ett Bioware spel. Hoppet är ju som sagt det sista som människan överger, så lite förhoppningar om att Bioware kunde upprepa något som liknade me2 fanns det allt någonstans i bakhuvudet, även om den chansen var minimal.
Men tyvärr har alla inblandade i me 1-3 försvunit från Bioware och studion som gjorde Andromeda är inte alls samma personer som de som jobbade med den första triologin. Som jag skrev i rescensionstråden, spelet, av de 10 timmar jag spelade, var ungefär vad jag förväntade mig, en svag 3:a.
På tal om Witcher spelen så var Witcher 1 bra, Witcher 2 riktigt bra och Witcher 3 har i princip förstört alla andra rollspel för mig, så bra är spelet. Det satte en helt ny standar, de satte en ribba som är så hög att det kommer ta år och dar innan någon annan kommer i närheten av att skapa något så unikt och revolutionerande. Vi ska också komma ihåg att Witcher 3 sköt fram releasen gång på gång och förfinade spelet istället för att som i Biowares fall, släppa en produkt som, om jag får spekulera fritt, knappast kan vara riktigt nöjda med själva. Skulle de sagt, nä, det här håller inte, vi tar 3-6 månader till och justerar det lite och om de då fortfarande inte var nöjda, skulle de fortsatt att finsjustera det tills det blev så bra att ingen kunde klaga, precis som CD Project Red gjorde. De flesta av oss spelade har inget emot att vänta, om slutresultatet blir mycket bättre än att släppa en halvfärdig och rent av buggig produkt. Något vi sett mängder av de senaste åren, dag ett patchar, spel som tar månader innan de är fixade osv är i mitt tycke fullständigt oacceptabelt.
Problemet är att man redan lagt ut mångmiljonbelopp och har en ägare som flåsar dem i nacken för att få igen sina investerade stålar. Men felet ligger inte alls på EA, utan på de inkompetenda mellancheferna som tyckte spelet var i tillräckligt bra skick för att släppas. Kvalitetskontrollen brast helt enkelt och det får Biowares chefer ta på sig.
Jo jo, jag håller med. Jag tycker mass effect 2 var ett utomordentligt mästerverk. Men däremot de enda egentliga sidequests som var vettiga var lojalitetsmission och DLC. Nog för att storyn, karaktärerna och allt räckte gott o väl precis som du säger så var min poäng att de aldrig funnits riktigt starka sidequests i nått mass effect och pysselgörat alltid funnits där i en eller annan form.
Den här spel-eran kommer bli känd som post-witcher 3-eran.
Däremot har jag spelat sen igår kl 16 då jag låste upp de då jag köpte spelet i Thailand. Och som sagt en mycket svag inledning. Nästan lika svag o segt som kotor 2. Men de blir faktist en hel del bättre längre in så de är en lite orättvist bild man får av trial enligt mig. Skulle ge spelet 3.5/5 på de 15 h jag spelat
The Witcher 3. Spelet som förstörde nästan alla andra spel för mig.
För mig så förstörde bloodborne lite av min erfarenhet av tw3, köpte tw3 i fredags då jag ville se vad det var för speciellt med det. Verkar bara vara ett bra spel, med medioker combat, men annars ett bra spel. Har iofs bara precis träffat på bloody baron, går långsamt fram då jag i början plockade alla växter jag såg, men börjar lära mig att iaf vid längre sträckor ta hästen istället och försöka ignorera växterna så länge jag sitter på hästen.. ingenting som är lätt, men men
Jo jo, jag håller med. Jag tycker mass effect 2 var ett utomordentligt mästerverk. Men däremot de enda egentliga sidequests som var vettiga var lojalitetsmission och DLC. Nog för att storyn, karaktärerna och allt räckte gott o väl precis som du säger så var min poäng att de aldrig funnits riktigt starka sidequests i nått mass effect och pysselgörat alltid funnits där i en eller annan form.
Den här spel-eran kommer bli känd som post-witcher 3-eran.
Däremot har jag spelat sen igår kl 16 då jag låste upp de då jag köpte spelet i Thailand. Och som sagt en mycket svag inledning. Nästan lika svag o segt som kotor 2. Men de blir faktist en hel del bättre längre in så de är en lite orättvist bild man får av trial enligt mig. Skulle ge spelet 3.5/5 på de 15 h jag spelat
Ja sido questar har aldrig varit biowares starka sida, jag tycker inte heller att de är några mästare på att berätta historier heller om jag ska vara ärlig, det är sällan man sitter och njuter av en bra story i deras spel. Däremot har deras karaktärer genomgående varit riktigt, riktigt bra och intressanta, vilket var det som gav dem deras en gång så goda rykte. Samtidigt var konkurrenterna inom rollspelsgenren under tiden när de stod på toppen mer eller mindre dåliga. Nu när ett flertal spelutvecklare har sprungit förbi dem, måste de jobba mycket hårdare för att inte tappa allt som en gång gjorde dem till kungar på rollspels tronen. Det känns lite som de blivit feta, rika och lata och tappat drivet som tog dem till toppen en gång i tiden, men det har nog också att göra med att de flesta som var inblandade i deras tidigare spel antingen slutat eller sysslar med något helt annat i dag.
Blir även rätt irriterad när jag läser att du kan sitta och spela spelet i Thailand två dagar före Europa, som är en marknad som borde vara drygt 100.000 större. Aldrig fattat varför man släpper spel på olika datum för vissa länder & världsdelar. Vad är poängen med det liksom?
Bioware har aldrig kommit i närheten av att lyckas med att göra sidoquestar som dessa 10 från Witcher exempelvis.
http://igcritic.com/best-side-quests-you-should-complete-in-t...
Då räknar den sidan inte med den bästa av alla, hela Bloody Baron kedjan som fortsätter efter att du gjort den lilla delen som tillhörde mainquesten. En quest som är så brutal, ärlig, sorglig, vemodig och fantastisk på en gång. Helt makalöst bra för att vara en sidoquest. Det är som att jämföra en mellanstadieuppsats av en tioåring mot en nobelpristagare i litteratur och så långt ifrån att plocka 10 kottar, scanna 10 djur och 15 metaller etc man kan komma. Det är vad man kan kalla för bra historieberättande, något som Bioware är totala amatörer på i jämförelse och att Witcher 3 var sprängfullt med den här sortens questar, är precis varför jag älskar cprgs.
Witcher 3 var sprängfullt med den här sortens questar, är precis varför jag älskar cprgs.
+1 När jag spelade Witcher 3 frågade jag mig själv gång på gång hur in i helvete dom gjort så mycket bra och meningsfullt innehåll. Har så himla många minnen från det spelet så det är sanslöst. Sen Hearts of Stone. Så mycket innehåll i ett DLC. Sen Blood and Wine som totalt golvade mig. Som ett eget spel ju!
Näe, kanske är Gaunter O'Dimm på riktigt och CD Projekt har sålt sina själar.
hehe. Ja, kanske de gick och offrade sina själar för 10 års genialisk briljans i den polska motsvarigheten till en "crossroad demon".
Eller så är de så enkelt att de är otroligt mycket bättre på att skapa historier att de får resten av rollspels skaparna att se ut som ett gäng amatörer som skriver fanfiction på något obskyrt forum, vilket är mer troligt. Just de många och långa sido questarna gjorde spelet så enormt bra, utöver allt det andra som är så fantastiskt med Witcher 3. Helt otroligt egentligen att de kunde gå från ingenting till att skapa världens bästa CRPG någonsin på drygt ett decennium. Tror en stor del ligger i att de inte har riktigt samma företagskultur som i Västeuropa och USA och därmed kan skita i allt dravel som tar tid, pengar och kraft från kreativt skapande. Inga menlösa kursdagar, där någon fåne spottar ut sig plattityder, pladdrar om positivistisk dynga och där deltagarna får lära sig att "lita" på sina medarbetare, vilket deltagarna skiter totalt i, utan hårt arbete tills spelet blir riktigt jävla bra istället.
Jo jo, jag håller med. Jag tycker mass effect 2 var ett utomordentligt mästerverk. Men däremot de enda egentliga sidequests som var vettiga var lojalitetsmission och DLC. Nog för att storyn, karaktärerna och allt räckte gott o väl precis som du säger så var min poäng att de aldrig funnits riktigt starka sidequests i nått mass effect och pysselgörat alltid funnits där i en eller annan form.
Den här spel-eran kommer bli känd som post-witcher 3-eran.
Däremot har jag spelat sen igår kl 16 då jag låste upp de då jag köpte spelet i Thailand. Och som sagt en mycket svag inledning. Nästan lika svag o segt som kotor 2. Men de blir faktist en hel del bättre längre in så de är en lite orättvist bild man får av trial enligt mig. Skulle ge spelet 3.5/5 på de 15 h jag spelat
Ja sido questar har aldrig varit biowares starka sida, jag tycker inte heller att de är några mästare på att berätta historier heller om jag ska vara ärlig, det är sällan man sitter och njuter av en bra story i deras spel. Däremot har deras karaktärer genomgående varit riktigt, riktigt bra och intressanta, vilket var det som gav dem deras en gång så goda rykte. Samtidigt var konkurrenterna inom rollspelsgenren under tiden när de stod på toppen mer eller mindre dåliga. Nu när ett flertal spelutvecklare har sprungit förbi dem, måste de jobba mycket hårdare för att inte tappa allt som en gång gjorde dem till kungar på rollspels tronen. Det känns lite som de blivit feta, rika och lata och tappat drivet som tog dem till toppen en gång i tiden, men det har nog också att göra med att de flesta som var inblandade i deras tidigare spel antingen slutat eller sysslar med något helt annat i dag.
Blir även rätt irriterad när jag läser att du kan sitta och spela spelet i Thailand två dagar före Europa, som är en marknad som borde vara drygt 100.000 större. Aldrig fattat varför man släpper spel på olika datum för vissa länder & världsdelar. Vad är poängen med det liksom?
Bioware har aldrig kommit i närheten av att lyckas med att göra sidoquestar som dessa 10 från Witcher exempelvis.
http://igcritic.com/best-side-quests-you-should-complete-in-t...
Då räknar den sidan inte med den bästa av alla, hela Bloody Baron kedjan som fortsätter efter att du gjort den lilla delen som tillhörde mainquesten. En quest som är så brutal, ärlig, sorglig, vemodig och fantastisk på en gång. Helt makalöst bra för att vara en sidoquest. Det är som att jämföra en mellanstadieuppsats av en tioåring mot en nobelpristagare i litteratur och så långt ifrån att plocka 10 kottar, scanna 10 djur och 15 metaller etc man kan komma. Det är vad man kan kalla för bra historieberättande, något som Bioware är totala amatörer på i jämförelse och att Witcher 3 var sprängfullt med den här sortens questar, är precis varför jag älskar cprgs.
Ja hela bloody baron questkedjan är fantastiskt bra, och en av de riktigt roliga var den med högvampyren i Novigrad, enligt mig. Fast det är betydligt lättare att hitta dom som är minnesvärda roliga sidequests i Witcher 3 än dåliga!
Ja hela bloody baron questkedjan är fantastiskt bra, och en av de riktigt roliga var den med högvampyren i Novigrad, enligt mig. Fast det är betydligt lättare att hitta dom som är minnesvärda roliga sidequests i Witcher 3 än dåliga!
Visst är det så, men det samtidigt så många intressanta uppdrag (eller hur man nu översätter questar på svenska) som inte rör huvud storyn att man lätt kan glömma bort den totalt och gotta ner sig i alla fantastiska och minnesvärda sidospår.