Inlägg av ClockWise
Inlägg som ClockWise har skrivit i forumet
Allt nintendo här också, typ. Köpte ett switch enbart för Zelda BoTW-releasen, och var supertaggad att lira mitt första Zelda sedan OoT/Majora's mask. Efter 7-8 timmar sålde jag switchen. Försökte igen ett par år senare, men det går inte. Nu har dottern en Switch och jag har försökt mig på Mario: Odyssey, men jag stänger av det lika fort som jag startade det. Jag vill gilla nintendo och Mario-spelen, men det går inte.
Silver, är det första som kommer upp i huvudet. Ett gammalt barndomsspel som jag även spelat om i vuxen ålder, och den typen av spel görs inte längre. Gjordes knappt då heller. Lite halvknepiga kontroller, men enormt rolig combat med companions, specialisering, och så vidare. Underbar humor i spelet, och miljöerna var magiska.
WarCraft 4 eller StarCraft 3 hade jag inte tackat nej till heller.
Svårt att ta presentationen på allvar när han ser ut som Garth i Waynes World. 🤣
Haha!
Om du läser recensionen så beskriver jag att de ändrat den regeln, nu får man bara 30 poäng, men det är fortfarande som att ha ett spel i spelet.
Ah, skippade reglerna eftersom jag redan kunde dem, slog mig inte att de hade kunnat ändrats
Tycker det känns en smula konstigt att göra ett spel av Quidditch över lag, för det är verkar fullkomligt obalanserat. Den som hittar kvicken får 150 poäng eller vad det är. Det är som att i fotboll, först till straff avslutar matchen, man behöver aldrig lägga straffen utan får 5 mål på en gång. Allting man gör upp till att kvicken fångas är mer eller mindre meningslöst.
Vet iofs inte hur det hanteras i detta spelet ovan, tänker tillbaks på böckerna bara.
Tyckte också om spelet, men själv tyckte jag dock att detaljstyrningen på dekorationerna blev lite för mycket.
Samma här det var för detaljstyrt så jag gav upp efter ett par timmar.
N64 var min första egna konsol, och samtliga spel som nämns 1997 var stora favoriter som gick varma i min konsol. Även om gaming började tidigare än så för mig, så var det för första gången jag själv ägde något som hade med mediet att göra. Det definierade helt klart min person, och när jag började samla på retro för ett gäng år sedan var det N64 som jag fokuserade helhjärtat på.
Det enda som fick mig att ens fundera över 1998 är just OoT till N64, och Half-Life. Jag minns fortfarande känslan när jag var hemma hos en kompis och såg det senare första gången. Jag var helt golvad, inte bara för FPS-genrens enorma steg framåt, utan för hur obehagligt spelet var i förhållande till allt annat jag hade spelat. Vet inte hur många timmar jag spenderade på att bara gå omkring och slå på allt jag såg med kofoten för att det var kul.
1997 vinner för mig, men 1998 är hack i häl.
För mig krossar 2002
GTA: Vice City
Battlefield 1942
Mafia
Halo
Warcraft 3
Splinter Cell
Jedi Knight: Jedi Outcast
Age of Mythology
Tony Hawk's Pro Skater 4
Tycker detta förtjänar en finalplats, banne mej.
Måste bara säga att dessa tävlingar är så sjukt kul att se samma med årstidernas skurk. Riktigt kul och bra initiativ!
Och kan bara hålla med...det är riktigt jävla svårt att välja nu
"dött 404 gånger på 32 timmar" låter väldigt trist tycker jag. Jag skulle lägga ner och börja spela något annat.
Det gjorde jag. Jag vill verkligen gilla Elden Ring, men har man typ 1-2h per kväll att spela så blir det snabbt tröttsamt. Jag förstår utmaningen, och hade nog älskat det om jag hade mer tid att spela. Men 32h speltid tar mig ca 4 veckor att skrapa ihop, och att spendera den tiden på att dö var 4min 45sek...njaaa. Mäktade med 8h Elden Ring, sedan fick jag se mig besegrad.
Riktigt kul att spelet ändå fått såpass bra respons, för det är en ball genre
Haha. Stor igenkänning på detta. Jag kan dock oftast inte hålla mig. Berättade lite väl tidigt att Sonic 3 (filmen) ska komma. I slutet av året...
Jag orkade vänta i hela 49 minuter haha Jag har gjort samma misstag med Sonic 3. Och Moana 2. Och Inside Out 2. Och Frost 3. Den sistnämnda får jag frågan om i alla fall 1 gång i veckan eller sådär.
Jag gjorde samma sak med Super Mario-filmen, fick höra dagligen om den hade kommit än. Och när jag sa "nej" så sa hon "men vi kan väl gå in och kolla i alla fall? Den kanske har kommit utan att du märkt något?"
._.
Min dotter har spelat Astro sedan hon var 4 år, hon kommer explodera när jag visar detta. Kan dock inte visa det förens det släpps, eftersom barn har 0 tidsuppfattning och hon kommer fråga mig 6 gånger om dagen ifall det har kommit ännu ifall jag visar trailern.
Life is Strange
Last of Us 1
The Walking Dead Season 1
The Wolf Among Us
Mafia I
Max Payne 1
Detta avsnittet finns inte på podcasten?
Hade EA inte reklam inne redan i spelet BF 2142 från 2007? Har för mig att det pratades om att det skulle vara reklam på billboards, dvs på de annonsytor som redan fanns naturligt i spelmiljöerna.
Det stämmer bra det.
https://image.slidesharecdn.com/in-game-advertising-122412859...
Detta är inte enda gången EA försökt med reklam i sina spel. I UFC 4 patchade dem in reklam i loading screens ett par veckor efter release, vilket fick folk att bli vansinniga. De tog bort det igen och hävdade att det var ett misstag.
2K gjorde samma sak med NBA 2K21, och om jag inte minns fel så kunde man tidigare i loading screen där editera sin line up och pula med sitt lag, men helt plötsligt kom det unskippable ads där istället som blockade dig från att editera. I ett fullprisspel. Har för mig de drog tillbaka det där också.
Låter som mer som att cpu inte är så vass. 1080 Ti ska klara mycket mer än så.
Tror min skärm är problemet. Kör 5120x1440. Men min CPU är iofs inte vassast i stan heller. Men jag ska testa med en annan skärm en gång, se om det är märkbar skillnad.
Kan bara instämma, har riktigt skoj med detta trots att jag springer omkring på 12-22 FPS med mitt trötta 1080 Ti så är det grymt kul
Inget ord om att aktieägare har extrema krav på utdelning samt att man stirrar blint på marginaler och att ha så mycket i kassan som det bara går? Känns som att man inte vågar satsa på något förutom projekt som garanterat ger högsta möjliga utdelning av typen Call of Duty del 54. Eller stämmer inte detta alls?
Jodå, det skulle jag helt hålla med om. Det är den underliggande anledningen till att alla får kicken, men det är inte unikt för spelbranschen. Aktieägarna har alltid haft extrema krav. Det aktieägarna inte fick i utdelning för 5 år sedan skulle de istället ha i tillväxt. Tillväxt är betydligt mer attraktivt när pengar är billigt, när det inte är det längre så vill man strypa kostnader utan att tappa för mycket i intjäningsförmåga, och det är det vi ser nu i en väldans massa branscher.
I den marknad vi har nu är det viktigare att strypa kostnader än att jaga tillväxt och vinster, helt enkelt.
Om individerna är hårt arbetande / effektiva, väldigt kunniga inom sitt yrke, och beredda att flytta på sig för en eventuell tjänst. Så har de inga problem att få ett nytt jobb om de är duktiga programmerare.
Om företag kickar sina bästa är det hål i huvudet och de företagen får skylla sig själva. De allra bästa programmerarna brukar säga upp sig själva istället för att de fått ett bättre jobberbjudande någon annanstans, eller startar eget om de har det drivet.
Nja, enligt min erfarenhet så stämmer inte ditt påstående. Hur ska de som anställer veta detta? De har över 100 sökande i många fall, de träffar inte alla 100, och alla 100 får inte göra kodprov. De tittar inte ens på alla 100, de börjar i toppen av högen, och så fort de hittar någon som känns rimlig efter deras sökkriterier så slutar dem, varför gå igenom alla 100 när den 3:e i högen duger?
Har fd kollegor med 14 års erfarenhet i min bransch, som gått utan arbete i månader. Vissa har sökt över 100 jobb under en 2 månaders period, blivit kallad till intervju på mindre än 5. Hur ska man kunna visa sitt hårda arbete och skills inom programmering när man inte får chansen?
Det är inte heller bara att "starta eget". Jag har gjort exakt det där, och gick 5 månader utan uppdrag innan jag till slut landade ett via kontakter innan uppdraget åkte ut hos rekryterare. Majoriteten av jobb jag hittade och kunde söka själv hade hundratals sökande. Konsulter/egenföretagare har åkt på en totalslakt också, det finns så många duktiga att anställa att marknaden är översvämmad. Varför plocka in en konsult för 180k i månaden när du kan anställa en motsvarig till halva kostnaden?
Fint att se ett mer nyanserat innlägg om ämnet än de sedvanliga med folk som är glada att andra mister sitt levebröd och ger uttryck för något djupt trauma kring folk som de anser inte drar sitt till stacken.
Måste erkänna att jag blir väldigt provocerad av vissa här på FZ. Har sistone sett flera gamla kollegor inom spelindustrin som är några av de mest hårdarbetande i industrin med enorm arbetsetik bli av med jobben, medan de yngre, billigare, utan större erfarenhet blir kvar, och här på FZ sitter Petter Betterwisser med sin undertryckta bitterhet och spyr skadeglädje.
Känner lite samma sak, framförallt att fokus ligger på spelindustrin (vilket inte är konstigt eftersom det är en spelsajt) men det låter som att detta bara sker inom spelindustrin, vilket absolut inte stämmer. Googlade upp en sajt som listar lite siffror:
Tech Layoffs 2023
January: 89 554
February: 40 021
March: 37 823
April: 20 014
May: 14 928
June: 10 958
July: 10 589
August: 9 545
September: 4 632
October: 7 331
November: 6 956
December: 7 159
Totalt: 262 735 människor från hela tech sectorn bara under 2023. Gaming är dock inkluderad här, men kikar man från vilka bolag så är det överlägset flest bolag som INTE är i gaming-sektorn.
Testade att filtrera på Stockholm, och bara där är det nästan 14 000 jobb sedan 2022 - inget inom gaming.
Länk: https://layoffs.fyi/