Pc-spelare spenderar mer på mikrotransaktioner än spelköp

Robot
Pc-spelare spenderar mer på mikrotransaktioner än spelköp
Medlem

Men man ska väl inte likställa mikrotransaktioner med expansioner?
Mtx i folkmun är väl mer skins/kosmetika grejer?

Medlem

Känns som Många PC-spelare bara kör samma spel i åratal. Den typen av spelande, ihop med det som också näms i artikeln som jag själv alltid tyckt känts sjukt tråkigt.

Medlem

Åt mig själv? Hela spel
Men sen önskar sig kidsen lite minecoins och robux med jämna mellanrum.
Så det blir en del där med, även om det inte är åt mig själv.

Gen
Medlem

Det där inkluderar inte mig iaf (som tur var). Kan räkna de gånger jag köpt MTX på en hand.

Skrivet av Tryffel5:

Känns som Många PC-spelare bara kör samma spel i åratal. Den typen av spelande, ihop med det som också näms i artikeln som jag själv alltid tyckt känts sjukt tråkigt.

Tror också att det är som du säger.

Medlem

Intressant trend då en överväldigande mängd spel på pc går att modda.

Sen har vi ju såklart Star Citizen också, där folk betalar för drömmen om ett spel.

Well, vi får den spelbransch vi förtjänar.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Samtidigt är det en minoritet som köper majoriteten av girighetstransaktionerna om jag kommer ihåg siffrorna rätt

signatur

VÅRENS HÄLSOUTMANING – FZ & SweClockers inofficiella: LEVEL UPP IRL
🚀 Startdatum: 4 april (går bra att hoppa in när som) Slutdatum: 1 maj
💪 Målet: Logga 500 träningspass tillsammans!
🏆 Belöning: Om målet uppfylls lottas 500 kr ut i slutet av utmaningen - ju fler som går med desto större presentkort.
🔗 Gå med här: Workout51 - (powered by Challenge Hound)

Medlem

Sorgligt.

signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Har väl visserligen spenderat mer pengar på DLCs det senaste året än nya spel. Men känner väl även att dom flesta av dom DLCn var antingen till Paradox-spel eller till Euro Truck Simulator 2. Tycker både dom är exempel på när DLC faktiskt gjorts på ett bra sätt och är prisvärda.

Å andra sidan så har jag planerat på att köpa Rome 2 Total War ett bra tag nu då jag hört det ska vara rätt så bra efter alla uppdateringar/DLCs - men nu när jag kollade sist så kostar det och alla DLCs över 1000 spänn OCH är på en 50% sale för ett grundspel som släpptes 2013. Nja, där känns tröskeln lite väl hög.

Medlem

signatur

To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!

Medlem
Skrivet av Tryffel5:

Jag är en sån spelare. Sällan jag spelar för upplevelsen skull utan man vill snarare bara koppla av och snacka med polare. Spel som PUBG, Dota2, CS osv är perfekt att hoppa in, köra ett par tre matcher och skratta åt hur dålig man är. Blir liksom inga förbindelser och man vet vad man får.

Medlem

Fortnite be fortniting. Hela vägen till banken.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Årligen är det garanterat spel. Men om microtransactions kan mätas som spelkostnad för free to play spel är PoE det dyraste spelet jag lirat men jag har själv valt hur dyrt det ska vara.

Räknar man sen in WoW och månadskostnad över åren står sig PoE slätt.

Edit: Kan tilläggas att MTX är generellt motsatsen till vad jag gillar, i PoE har jag betalat för quality of life snarare än bling.

Medlem

Eftersom spelen har varit billigare rent generellt till PC (fram tills nu/snart?) samt att man inte behöver betala extra för att spela över nätet så blir det väl lite så per automatik. Samt att PC-spelare har mer pengar till övers att spendera på annat, t ex ingame-valuta och/eller microtransaktioner.

signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

... microtransactions kan mätas som spelkostnad för free to play spel [...] men jag har själv valt hur dyrt det ska vara.

Där har du en bra poäng. "Gratis" plus microtransaktioner ger spelaren möjlighet att anpassa spelet efter som man vill och välja hur mycket man vill betala för det. Annars är det ju 600-800 spänn take it or leave it och så får man vad man får.

signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Gnällkuk
Skrivet av Majinbuu:

Men man ska väl inte likställa mikrotransaktioner med expansioner?
Mtx i folkmun är väl mer skins/kosmetika grejer?

Helt så, mtx är allt runt omkring du kan köpa som skins, boosters eller vad det nu är för krimskrams som säljs.
Mitt stora problem är tvärtom, jag köper för många spel som jag sen inte spelar alls eller för lite.

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Bös som giriga microtransactions för redan dyra spel är dock en styggelse. Bestäm er för EN finansieringsmodell tack

Medlem

Finns ju knappt några nya spel värda att köpa. Lägger hellre ett par hundralappar på skins i Dota och CS än att köpa mög som AssCreed Shadows eller South of Midnight.

Medlem

Lite knepig fråga, om vi säger att man lägger pengar på spel, ingår prenumerationstjänster som GamePass där?
Isf lägger jag ju mer pengar på spel än mtx då jag lägger pengar på Gamepass varje månad.

Annars tack vare gamepass och att de flesta spel idag inte är värda att lägga pengarna på så har jag knappt köpt 4-5 spel dem senaste 5 åren (utanför Gamepass). Då blir det isf sant (hemska tanke) att jag lagt mer pengar på MTX.

Medlem

Vad ingår under DLC och vad ingår under MTX då?

Medlem
Skrivet av Tryffel5:

Utan tvekan. Dota, LoL, CS, WoW, Fortnite - you name it. Listan är lång.

Alla fyllda med mikrotransaktioner.

Medlem

Det beror väl på. Har spenderat mer pengar på alla expansioner till Rimworld än vad jag betalade för Rimworld. Samma med Total War Warhammer serien. Spel som har hållt sig bra i flera år.

I övrigt så brukar jag inte spendera några pengar på spelet efter köp.

Medlem

Så länge det bara är valbara kosmetiska microtransaktioner som inte påverkar gameplay så kan de klämma in det OM det betyder att priset minskar.

Då blir vi alla nöjda? Fler spelköp till oss som handlar spel och mer microtransaktioner till dem som gillar det. Eller?

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Är väldigt nyfiken på demografin bakom de där siffrorna. Jag gissar att det skiljer sig enormt mellan yngre och äldre spelare.

Skrivet av kebbe:

Finns ju knappt några nya spel värda att köpa. Lägger hellre ett par hundralappar på skins i Dota och CS än att köpa mög som AssCreed Shadows eller South of Midnight.

Har ju aldrig funnits så mycket nya spel som nu. Och jag skulle säga att mängden nya OCH bra spel inte heller har varit fler än nu. Framförallt AA-segementet är ju enormt numera. Sök och du ska finna!

Testpilot
Skrivet av Tryffel5:

Gruppen du refererar till är för det mesta någon typ av tävlingsspelare, och inte någon som primärt är ute efter olika upplevelser eller vill hitta världar att utforska och gräva sig ner i. Speedrunning, WoW-guild, CS2-klan o.s.v.

Vilket är den dominerande gruppen på PC, det har du helt rätt i. Det var väl någon undersökning nyligen som visade precis just det du säger, att folk generellt bara spelar äldre spel.

Angående frågan så måste jag ta på mig dumstruten och erkänna för mig själv att jag spenderar mer på MTX (CS2) än spelköp. Vilket tyvärr är sant trots att jag på senare har vänt till att ogilla alla former av MTX i spel, oavsett om det bara är kosmetiska. Jag lever inte som jag lär... Tror dock att när 2025 summeras så kommer jag ha lagt mer pengar på hela spel än MTX, för köper en del spel till PS5.

Medlem

Jag köper supporterpacks ibland till spel från idie studios men skulle aldrig sponsra några större studios eller f2p piss med mina surt förvärvade pengar för att få någon färg på en pickadoll.

Medlem

Jag lägger helt klart mer pengar på nya spel än MTX, däremot har jag lite över 800 spel på steam jag inte startat ännu. Men den tiden kommer säkert någon dag när jag har tråkigt.

Medlem

Personligen lirar jag i regel gamla spel, 10 år och uppåt, tex Elite: Dangerous och Ultima Online, I annat fall blir det oftast f2p-spel, och där säger det sig självt att den enda kostnaden är mtx. Jag är inte överraskad över siffrorna även om alla inte har samma spelmönster som mig.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Vi får den spelbranch som andra formar åt oss*

signatur

Ännu en dag i paradiset.

12
Skriv svar