Vi som ska importera Switch 2
Nej det har inte dragits något än. Jag gissar att det dras när produkten packats eller skickats.
Edit: Garanti mm har jag inte funderat över. Det känns iaf bra att det är Amazon. Deras frakt tror jag var €9 och det är inte omöjligt att sköta ett Garanti-ärende med dem. Mer oklart från mindre aktörer
Ja de drar veckan produkten skickas eller när det skickas. Det är så Amazon fungerar med förhandsbokade produkter.
Beställde precis från Amazon.de (min invite/ansökan gick alltså igenom.
För Bundlen blev det €544.68 med frakt inräknat (får väl se om det tillkommer några andra avgifter. Hoppas inte det)
Man kunde även när man betalade välja att betala med Amazons valutaväxlare till sek. Då skulle det bli 6180kr (ungefär, minns inte exakt nu). Men jag valde att betala i euro eftersom detta brukar vara mest förmånligt när man tex tar ut pengar utomlands. Alltså att min bank räknar ut vad jag ska betala för €544.68.
Men jag kanske gjorde bort mig där? Någon som vet? Lär ju dock inte skilja särskilt mycket
Har läst på lite nu och drt verkar som att det är betyldigt bättre att låta din egen bank sköta valuta växlingen. Några banker tar tydligen ingen valuta omväxlingsavgift, den vanligaste är 1,5 procent. Tydligen tar amazon 4% så jag kör som du och betalar med euro som valuta!
Läste precis amazons global terms and conditions och där stod det såhär:
"Title and risk of loss for the products transfer to you as soon as the product is delivered to the first carrier outside of the country of importation".
om oturen är där att paketet kommer bort på vägen i Danmark eller Sverige så verkar det som att man inte får någon ny konsol eller ersättning :/
Ja precis! Kemikalieskatten lär väl ingå då?
Osäker om den läggs på direkt eller vid ankomst till Sverige? Som tullavgift typ?
Beställde precis från Amazon.de (min invite/ansökan gick alltså igenom.
För Bundlen blev det €544.68 med frakt inräknat (får väl se om det tillkommer några andra avgifter. Hoppas inte det)
Man kunde även när man betalade välja att betala med Amazons valutaväxlare till sek. Då skulle det bli 6180kr (ungefär, minns inte exakt nu). Men jag valde att betala i euro eftersom detta brukar vara mest förmånligt när man tex tar ut pengar utomlands. Alltså att min bank räknar ut vad jag ska betala för €544.68.
Men jag kanske gjorde bort mig där? Någon som vet? Lär ju dock inte skilja särskilt mycket
Någon skrev att man får kompensera för momsen på 6%, hur var det för dig?
Får se om Sverige lägger på kemikalieskatten när paketet anländer hit? Sen väger det säkert inte så mycket, i och med att det är en Switch. Kostnaden för kemikalieskatten är 179 kr/kg.
Fattar inte att butikerna i Sverige tar 7500 kr, för priset på 6299 med Mario Kart kändes rimligt innan retro-spelbutiken ändrade till över 7000 kr för bundeln med Mario Kart.
Någon skrev att man får kompensera för momsen på 6%, hur var det för dig?
Får se om Sverige lägger på kemikalieskatten när paketet anländer hit? Sen väger det säkert inte så mycket, i och med att det är en Switch. Kostnaden för kemikalieskatten är 179 kr/kg.
Fattar inte att butikerna i Sverige tar 7500 kr, för priset på 6299 med Mario Kart kändes rimligt innan retro-spelbutiken ändrade till över 7000 kr för bundeln med Mario Kart.
Vet faktiskt inte. Kollade inte så noga. Var bara glad att jag kunde beställa. Någon annan som beställer kanske kan läsa kostnaderna mer noggrant än jag gjorde.
Edit: Loggade in och kollade och det såg ut så här:
EUR 428,56
Postage & Packing: EUR 7,18
Total before VAT: EUR 435,74
VAT: EUR 108,94
Total:EUR 544,68
Order Total:
EUR 544,68
Momsen var alltså 108,94 . Någon som orkar räkna får säga vilket lands moms det är.
Dags o gå snabbkurs i japanska 😂
Ärsch bara köra med AI-glasögon som automagist översätter allt till svenska, oh wait jag såg in i framtiden
Läste precis amazons global terms and conditions och där stod det såhär:
"Title and risk of loss for the products transfer to you as soon as the product is delivered to the first carrier outside of the country of importation".
om oturen är där att paketet kommer bort på vägen i Danmark eller Sverige så verkar det som att man inte får någon ny konsol eller ersättning :/
Inte så stor skillnad med tanke på att iaf Postnord undviker allt ansvar. Kriminellt men tydligen okej
Hur funkar det med garanti om man importerar?
Den har du fortfarande så länge du köper från EU.
Det är tydligen 2 år samt en 14 dagars returrätt.
https://europa.eu/youreurope/business/dealing-with-customers/...
Aaaah, har du skrivit upp dig? Funderar på o göra det senare ikväll
Yes, jag fick mail igår, blev "utvald" och jag bokade upp mig på ett Switch 2. Jag velade fram och tillbaka med om jag skulle skaffa ett nu eller senare. Det blir nästan 1,5k billigare att köpa från Tyskland, så det fällde avgörandet för mig.
Eller boka från spanska Amazon för samma pris?
Ja, bra tips! Men nu blev det Tyskland denna gång
https://www.reddit.com/r/nintendo/comments/1jscvna/bergsala_t...
För er som vill klaga på Bergsala till Nintendo och deras scalping metoder
https://www.reddit.com/r/nintendo/comments/1jscvna/bergsala_t...
För er som vill klaga på Bergsala till Nintendo och deras scalping metoder
Den här kommentaren är ju dock rätt viktig att väga in. Att det inte bara är ett Bergsala-problem utan även återförsäljare som nästan agerar kartelligt:
Being a swede myself, I find your outrage to be understandable but misinformed. Bergsala has been contacted about this by numerous people and have responded that they are not allowed to set an MSRP for the system, this is instead left up to individual retailers. The markup comes from our electronics retailers essentially cartelizing and colluding with each other. Retrospelbutiken initially had preorders up for close to the prices on continental Europe but quickly changed those once Elgiganten, Webhallen, Power etc put their prices. up. I understand the upset, I personally would love to be able to buy the system for the MSRP without ordering from abroad, but whipping people up to complain about Bergsala like this will literally not do anything to resolve the issue. This is also not a Nintendo only issue, it applies to other games consoles and consumer electronics in general.
Den här kommentaren är ju dock rätt viktig att väga in. Att det inte bara är ett Bergsala-problem utan även återförsäljare som nästan agerar kartelligt:
Being a swede myself, I find your outrage to be understandable but misinformed. Bergsala has been contacted about this by numerous people and have responded that they are not allowed to set an MSRP for the system, this is instead left up to individual retailers. The markup comes from our electronics retailers essentially cartelizing and colluding with each other. Retrospelbutiken initially had preorders up for close to the prices on continental Europe but quickly changed those once Elgiganten, Webhallen, Power etc put their prices. up. I understand the upset, I personally would love to be able to buy the system for the MSRP without ordering from abroad, but whipping people up to complain about Bergsala like this will literally not do anything to resolve the issue. This is also not a Nintendo only issue, it applies to other games consoles and consumer electronics in general.
Bra.
Om det nu stämmer så känns det ännu bättre att importera och inte stödja svenska handeln. Och jag misstänker att det kan stämma i.om. hur svenska matvarukedjor höjer priserna pga. bristande konkurrens. Kommer även att köpa alla tillbehören plus fysiska Switch-spelen från Amazon Tyskland eller Tyska Nintendo. Svenska myndigheter som konkurrensverket är ju för övrigt ett skämt, skulle inte förvåna mig om de också sitter i samma klubb som näringslivsjättarna med tanke på att de aldrig verkar agera mot kartellavslöjanden.
Bra.
Om det nu stämmer så känns det ännu bättre att importera och inte stödja svenska handeln. Och jag misstänker att det kan stämma i.om. hur svenska matvarukedjor höjer priserna pga. bristande konkurrens. Kommer även att köpa alla tillbehören plus fysiska Switch-spelen från Amazon Tyskland eller Tyska Nintendo. Svenska myndigheter som konkurrensverket är ju för övrigt ett skämt, skulle inte förvåna mig om de också sitter i samma klubb som näringslivsjättarna med tanke på att de aldrig verkar agera mot kartellavslöjanden.
Tänker göra precis samma här! Om tillräckligt många gör det hoppas jag att det ändå på något sätt kan skicka en signal som leder till förändring på sikt!
Vet att jag redan frågat en gång men gör det igen till alla som beställt från tyskland/es/fra
Hur känner ni med att om paketet slarvas bort så får man ingen ersättning? Tror ni risken är mininal eller är det vanligt?
Säger det igen att Postnord redan slarvat bort mina prylar förut och ignorerat ansvar.
Så vad fasiken spelar det för roll då? Sen har jag fått ersättning för andra ordrar inom EU av tex. DHL.
Säger det igen att Postnord redan slarvat bort mina prylar förut och ignorerat ansvar.
Så vad fasiken spelar det för roll då? Sen har jag fått ersättning för andra ordrar inom EU av tex. DHL.
Åh ok, då är det iaf ett svar som lutar mer åt att köra på 👍 Undrar om man kan välja dhl som transport mån tro för det lät ju betryggande!
Har iaf också bokat så blir spännande att se hur utvecklingen blir 😊 vi får hålla varandra uppdaterade vi som beställt 😁
Har läst på lite nu och drt verkar som att det är betyldigt bättre att låta din egen bank sköta valuta växlingen. Några banker tar tydligen ingen valuta omväxlingsavgift, den vanligaste är 1,5 procent. Tydligen tar amazon 4% så jag kör som du och betalar med euro som valuta!
Ett tips där är Klarnas kreditkort. Dom tar inga växlingsavgifter.
Efter att ha läst kostnaden för Biffmannens, så är det alltså:
EUR 428,56
Order Total:
EUR 544,68
544,68 i svenska kronor enligt forex är 6369...
Lutar åt att jag ba köper skiten från svensk återförsäljare om det nu är bara 100 spänn billigare än 6 490 sek från Arcade dreams.
EUR 428,56
Order Total:
EUR 544,68
Lutar åt att jag ba köper skiten från svensk återförsäljare om det nu är bara 100 spänn billigare än 6 490 sek från Arcade dreams.
Fast det var väl för bundle med mario kart world?
Helt plötsligt 1100kr skillnad typ.
EUR 428,56
Order Total:
EUR 544,68
6490 för bundlen med Mario World, ser inte den för under 7249:-
Notera också att många kort har noll valutapåslag/växling så du kan få 2-300 billigare än 6369 med dagens kurs
544,68 EUR (ink allt) är för bundeln från Amazon.de - jag har beställt samma.
R7 5800X3D | 6950XT Red Devil | 32GB DDR4 | 2x27" 1440p
Never underestimate the power of stupid people in large groups!
EUR 428,56
Order Total:
EUR 544,68
Denna bundle kostar 7249 hos Arcade Dreams.
Risken är dock att Arcade Dreams får mycket backlog i sina orders eftersom det sker en fördelning av maskinerna. Arcade är en relativt liten butik men har billigaste priset på prisjakt. Alltså alla butiker får inte så många maskiner dom dom vill ha. Ju större kedja desto fler maskiner i fördelningen. Så det kan ju bli så att många får vänta på batch 2-3 etc. Fast detta är rena spekulationer från min sida.
Jag satte upp mig på tyska Amazons väntelista och fick bokat en Mario Kart-bundle för 6110:- inkl frakt.
Dock skulle det kännas bättre att köpa direkt från Nintendo, så ska testa någon av My Nintendo-butikerna fram till release och isf avboka från Amazon.
De skickar dig en invite från My Nintendo om du kvalar för att få förboka från Nintendo EU
Jaha är det bundlen? Svårt att veta då priserna på amazon.de ser ut att vara 469.99 för vanliga och 509.99 euro för mario kart world när jag söker på "switch 2". Har då intresseanmält mig nu iaf, får väl se om de hinner ta slut Testar tyska my nintendo store imorgon annars. Har ju haft nintendo online-grejset sen de begav sig iaf, men har inte fått några mail om att jag ska få köpa nåt.