Diskutera – Bästa Switch-spelet är...
Breath of the Wild - ohotat.
Säger nog samma. Tears är lika bra, men jag spelade BotW först och det är verkligen spelmagi. Hade bara spelat igenom ett Zelda, och det var Ocarina. Tänkte att det var så bra så jag behöver inte spela nåt mer Zelda.
Jo, det behövde jag.
Jag tillhör ju den lilla skaran som tycker att Breath of the Wild är rätt överskattat (dels ogillar jag weapon durability tänket enormt, dels tycker jag avstegen från "vad ett Zelda-spel ska vara" är för stora).
Min röst hamnar istället på Metroid Dread som är precis vad ett 2D Metroid ska vara. Tycker i grund och botten att Mario Odyssey är ett väldigt bra spel också, men av någon anledning så kändes det som om jag glömde av det rätt fort efter det var klart. Det blev kanske lite för mycket nostalgi och fan-service. Att ta över fiender med hatten var nog inte riktigt nog för att sätta en unik prägel på spelet. Även om t ex Sunshine antagligen är ett "sämre spel" så minns man det för hur unikt det var.
Heja Blåvitt
Jag tillhör ju den lilla skaran som tycker att Breath of the Wild är rätt överskattat (dels ogillar jag weapon durability tänket enormt, dels tycker jag avstegen från "vad ett Zelda-spel ska vara" är för stora).
Min röst hamnar istället på Metroid Dread som är precis vad ett 2D Metroid ska vara. Tycker i grund och botten att Mario Odyssey är ett väldigt bra spel också, men av någon anledning så kändes det som om jag glömde av det rätt fort efter det var klart. Det blev kanske lite för mycket nostalgi och fan-service. Att ta över fiender med hatten var nog inte riktigt nog för att sätta en unik prägel på spelet. Även om t ex Sunshine antagligen är ett "sämre spel" så minns man det för hur unikt det var.
Jag har inte spelat mycket Mario så för mig är det inte så mycket nostalgi. Super Mario Odyssey är fantastiskt kul tycker jag, och några av banorna var magiska med underbart soundtrack. Ett spel jag inte glömmer i första taget.
Jag har inte spelat mycket Mario så för mig är det inte så mycket nostalgi. Super Mario Odyssey är fantastiskt kul tycker jag, och några av banorna var magiska med underbart soundtrack. Ett spel jag inte glömmer i första taget.
Ja alltså jag vet ju med mig att jag tyckte det var riktigt roligt när jag spelade det. Mitt största problem med spelet är väl att när jag väl klarade det så lade jag ifrån mig det och har aldrig känt någon vidare lust att börja spela igen. De enda banorna jag har ett tydligt minne av är att jag var på månen, och i en storstad, och i fallet med storstaden så var det en av spelets svagare banor i min mening.
Tänker jag t ex istället på Sunshine så minns jag väldigt tydligt hur man fördrev spöken på ett hemsökt hotell, jag minns hur jag var på en karusellbana osv.
Kanske är det för att jag spelade Sunshine när jag formades som person som tonåring och Odyssey som arbetsför 30 åring. Kanske är det för att Odyssey är lite för spretigt med sina koncept.
Men som sagt, kan vara att jag blivit gammal och bitter. Hur som helst så tycker jag Odyssey är bättre än BotW och ett av de bästa spelen på Switch egentligen, även om det inte lämnat samma tydliga minne som Sunshine eller Mario 64.
Heja Blåvitt
Ja alltså jag vet ju med mig att jag tyckte det var riktigt roligt när jag spelade det. Mitt största problem med spelet är väl att när jag väl klarade det så lade jag ifrån mig det och har aldrig känt någon vidare lust att börja spela igen. De enda banorna jag har ett tydligt minne av är att jag var på månen, och i en storstad, och i fallet med storstaden så var det en av spelets svagare banor i min mening.
Tänker jag t ex istället på Sunshine så minns jag väldigt tydligt hur man fördrev spöken på ett hemsökt hotell, jag minns hur jag var på en karusellbana osv.
Kanske är det för att jag spelade Sunshine när jag formades som person som tonåring och Odyssey som arbetsför 30 åring. Kanske är det för att Odyssey är lite för spretigt med sina koncept.
Men som sagt, kan vara att jag blivit gammal och bitter. Hur som helst så tycker jag Odyssey är bättre än BotW och ett av de bästa spelen på Switch egentligen, även om det inte lämnat samma tydliga minne som Sunshine eller Mario 64.
Jag är också gammal och bitter så jag behöver ett färgsprakande äventyr fullt med fantasi Månen var en av banorna jag tyckte var helt fantastisk med sin atmosfär. Och i
öknen
Staden var cool, men kanske kändes mer som nåt Sonic-spel än traditionellt Mario.
Sunshine kom jag aldrig in i, alldeles för tillkrånglat.
Jag har aldrig fastnat för Zelda, men gav både Breath of the Wild (Wii U) och Tears of the Kingdom (Switch) en liten chans. Men nej, detta är bara inte min grej. Så det bästa spelet till formatet för mig är nog ett annat Wii U-spel, nämligen Donkey Kong Country: Tropical Freeze.
Samma för mig. Har alltid varit fascinerad över världarna och allt runtikring Zelda-spelen för det ser ju bara för mysigt ut men de är ändå verkligen inget för mig heller. Blev så pass sugen att jag ändå köpte ToTK för nåt halvår sen men fastnade inte för det heller.
Minns dock att jag i yngre dar älskade att titta på när en kompis spelade Ocarina of time så det kanske är det man ska göra; titta på när någon annan spelar 🤔😄.
Anmärkningsvärt få spel jag fastnat för på Switchen annars men gillar ju ändå Donkey Kong och Mario Kart.
Lägger nog min röst på Mario Kart 8.
Tycker Astral Chain var ett riktigt bra spel. Vet inte om det platsar som bäst men det är nära inpå.
Underskattat och lite bortglömt. Tycker det är ett av de bästa spelen Platinum gjort.
"Writer and Fighter"
Botw var banbrytande. Totk var ännu bättre På något sätt svårt med att gå över till ”vanliga” spel som är oerhört linjära i jämförelse med dessa.
Sen är dessa inte ”perfekta” heller. Spelet ger väl lite guidning initialt. Samt att spelet är absolut svårast i början när det gäller strider. (Man har väldigt lite hp och inga vapen mer än pinnar). I slutet är man ju i princip en gud som kan besegra allt utan något bekymmer.
Breath of the wild då det gav mig nytändning för spel i 40+ ålder. Det gav mig samma känsla som Mario , Giana Sisters, WarCraft 2, Red Alert och Doom/Quake, HL2 gav oss. Helt nya tankar runt spel. För de mesta andra spel känns som förfining av redan gjorda saker tyvärr.
BOTW gav upptäckar glädje men när man kom på för sig själv att man hade gjort saker i total fel ordning och upptäckte det efteråt men inte sett de uppenbara ledtrådarna hur man skulle ta sig framåt på stigarna men sprang/klättrade i evigheter runt på bergen istället för att få ledtrådar bland NPC karaktärerna. WOW säger jag bara och när man beklagade sig att man hade fått Zeldatumme.
Botw var banbrytande. Totk var ännu bättre På något sätt svårt med att gå över till ”vanliga” spel som är oerhört linjära i jämförelse med dessa.
Sen är dessa inte ”perfekta” heller. Spelet ger väl lite guidning initialt. Samt att spelet är absolut svårast i början när det gäller strider. (Man har väldigt lite hp och inga vapen mer än pinnar). I slutet är man ju i princip en gud som kan besegra allt utan något bekymmer.
Älskar att Nintendo släppte handhållandet med Botw/Totk och tillät dem vara riktiga survival äventyr. De riktigaa barnspelen är spel som Call of Duty som inte vågar lite på att spelaren kan tänka själv, att man behöver mer guidance och handhållning i spelen än i en Obs-klass.
Tycker tyvärr det är talande i tiden att många spel idag tagit handhållandet fullt ut och t.om. har "auto-spel" ett enkelt knapptryck bort för alla som bara har två sekunders tålamod när man stålls inför en utmaning eller svårighet...
Svårt att välja - Hade Super Mario 3D World + Bowser’s Fury (Speciellt: Bowsers Fury delen) vart ett fullstort spel så kanske detta hade toppat listan, sen väntar vi ännu på Metroid Prime 4: Beyond som har en god chans att komma högt - Några kandidater:
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom
Astral Chain
Super Mario: Odyssey
Fire Emblem: Three Houses
Animal Crossing: New Horizons
Mario Kart 8: Deluxe
För mig personligen blir nog Fire Emblem: Three Houses eller The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom vinnaren. Men det är med väldigt små marginaler.